Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 maart 2012, 16:32   #181
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.463
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht


Duchess of Lauderdale with a Moor, by Sir Lely
Dit herinnerde mij aan Manet's olympia - heel beroemd en, als ik mij niet vergis, door Edmond G. al eens gepresenteerd. Manet In beide heb ik de indruk dat de blanke dames wit gemaakte negerinnen zijn terwijl de negerinnen donker gemaakt blanken zijn, maar ik kan mij natuurlijk vergissen.



Wat het topic betreft zou het misschien aardig zijn als ze in Suriname een zwarte Sint laten optreden met witte pietjes. Niets weerhoudt ze volgens mij.

En dan zingen: "Zwarteklaas en witte piet allebei bestaan ze niet."
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 10:44   #182
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik weet niet of jij de Bröntes hebt gelezen in vertaling of in het Engels. Ik heb er drie gelezen van Charlotte en twee van Anne. Ook Thomas Hardy. In het Engels.

'a dark complexion' of 'his swarthy face' duidt niet op een huidskleur vanwege origine uit een ver land, maar op klasseverschil. De mensen die gebruind waren door de zon waren 'commoners'. Mensen die om den brode op het veld werkten, enz. Het klasseverschil werd in de 18de en 19de eeuw enorm in stand gehouden.

Wie er nu bleekjes uitziet, geeft geen gezonde indruk, en wie op vakantie is geweest en zongebronst terugkomt, is maatschappelijk gezien oké, want die heeft geld om op vakantie te gaan etcetera.

Toen was dat ook zo maar dan andersom.
Ja lieverd, gaarne informeer ik je dat ik je beleefde reactie op prijs stel, maar dit is allemaal Readers Digest bull shit. Belangrijk voor jou is te weten dat er controverse over kleur was en is: de vraag is: hoe is dat zo gekomen. Oorzaak en gevolg. Probeer even een glimps op te vangen van de juvenalia van Charlotte Brontë, welke zich helemaal in West Afrika afspeelt. Het is allemaal erg bizar, met witte, bruine en Zwarte mensen, die heel intensief met elkaar te doen hebben.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 12:03   #183
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Citaat:
Originally posted by Egmond Codfried:
[QB] Originally posted by malibudusul:


MR. MALIBUDUSUL, THANK YOU!

You have positively overwhelmed me with the latest image you found. I was the whole weekend in raptures. If this does not convince people that the European elite identified as Black, nothing will. After six years of day to day research, I felt I saw it all, but then you came out with this. And I shudder to think what you might find next, to top this. It will surely do me in. I tell you folks, today is a milestone in this blue blood is black blood research and Malibudusul is the thing. He has it. Where others use the image of one sole Moor to show their Blackness and noble birth, she needs four, and then in a hunting scene too. It seems they first had to convince themselves they were superior, as this whole concept of superiority is offensive to the rational mind, so they had these images made, to impress. Probably four Moors for four noble quarters, four noble ancestors.

This system was brought down by their fellow European Blacks, of the middling classes, who resented the hell out of this aristocratic primacy. So just a Black man like David Hume, Voltaire or Rousseau may heap scorn on Blacks, The Moor, what have you: his audience understood what he was talking about. He was fulminating against the noble elite who so closely identified with the image of the Moor, that they became The Moor. You talked against the Moor, like you would burn an American flag, to show your deep feelings about America. The bringing down of Black Supremacy, by Blacks: lead to Blacks in deep do-do, as we see today. [/QB]
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 12:04   #184
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht


SINTERKLAASFEEST IS EEN RACISTISCHE INITIATIE


Mijn doelgroep begrijpt dat Zwarten (net als vrouwen, homo’s, boeren, arbeiders, en gekoloniseerde naties) de geschiedenis opnieuw moeten schrijven, en moeten durven nieuwe vragen te stellen. Want ze, dus de machtshebbers, de kolonisator, de banken, de status quo; liegen over alles.

Centraal moet staan in de van revisionisme ontdane historiografie, is dat de Europese adel zwarte en bruin was en zich identificeerde met afbeeldingen van klassieke Afrikanen: de Moren. De symboliek van de Moor speelt sterk in het Sinterklaasfeest in de vorm van Zwarte Piet. Deze is een uitvinding uit de 19e eeuw, maar is duidelijk in zijn verschijning een verwijzing naar de Moor, het symbool van blauw bloed en zwarte suprematie in Europa.(1100-1848)

Het Sinterklaasfeest zoals wij dat vandaag kennen is dus een 19e eeuwse uitvinding en wordt sindsdien gebruikt als een racistische initiatie om kleine witte (en zwarte!) kinderen die zich reeds bewust zijn van verschillen in huidskleur, maar er geen waardeoordeel aan verbinden; een eerste traumatische ervaring te geven met een Zwarte persoon.

Belangrijk is te beseffen dat de witte Europeanen vandaag nakomelingen zijn van ’t Grauw, het Canaille, wat de lijfeigenen en horigen waren. Zij werden overheerst door een zwarte en gekleurde adel en elite. De emancipatie van witten, van lijfeigenen volgde pas in 1848. Sindsdien werd de geschiedenis herschreven en gewit. De Grote Mannen werden herontdekt en in gewitte vorm de steunpilaren van de fictieve geschiedenis van het witte ras. Men had natuurlijk een nieuwe fictieve geschiedenis nodig, omdat men er niet aan herinnert wenste te worden dat witten tot 1848 als schoen leer door de elite werden gebruikt. Men kafte boeken met de prachtige witte huid van de lijfeigenen en maakte ook kleding en schoeisel van hun huid. De handel in mensenhuid vormde tot in de 19e eeuw deel van een industrie.

Er zijn vele vormen van discriminatie en ik wil niet beweren dat witte slechte mensen zijn en zwarten goed. Zulks kan zondermeer afgeleid worden uit mijn stelling dat de zwarte adel de witten als schoenleer zag en verder genadeloos uitbuitte en despotisch onderdrukte. Echter blijkt steeds dat witten in ontkenning leven als zij gevraagd worden naar hun haat tegen zwarten en hun handjesafhakken praktijken in Afrika. Dus moeten wij zelf zoeken naar de oorzaak van deze dodelijke haat. Witten haten zwarten omdat zij op despotische wijze door zwarten werden overheerst. Ze werden gehouden om zich dood te werken en ook om tot leer verwerkt te worden. De vraag is of men wachtte tot zij een natuurlijke dood stierven, of dat men al eerder tot de winning van het mensenleer overging, gedicteerd door markt overwegingen. Racisme tegen zwarten is dan een bevrijdingsideologie, want er zijn geen objectieve verschillen tussen mensentypen. Het verzinsel van mensenrassen was nodig om witten eerst een menselijke status te geven, en toen om hen superieur aan hun zwarte overheersers te verklaren. Witten werden geboren in een wereld waar de zwarte meesters in gouden koetsen rondreden, in gouden kleding gehuld gingen en de macht hadden over leven en dood van hun witte lijfeigenen.

Het Sinterklaasfeest is dus duidelijk het product van witte suprematie, en de angst dat zwarten weer zouden overheersen. Men moest dus witten vanaf jong daarvan bewust maken, zonder feitelijk te onthullen dat Europa door zwarte suprematie werd overheerst. Er heerste Omgekeerd Apartheid, in een klassensamenleving welke ook als een kaste systeem gezien mag worden; voor beter begrip. Hoewel in India er niet echt sprake is van uiterlijke verschillen tussen hoge en lage kasten, speelde deze verschillen kennelijk wel in Europa. De superieuren waren bruin en zwart van huid. Klassieke Afrikaanse gelaatstrekken golden als ‘zuiver bloed’ want zulke personen leken dan ook op De Moor, het symbool van superioriteit.

Sinterklaasfeest is nu dus nu, sinds 1860, een instrument van Staatsracisme geworden, het systeem dat erop toeziet dat het revisionisme gewoon doorgaat, en zelfs naar een hoogtepunt gaat.

Hoe kan er sprake zijn van zwarte supprematie in Europa (12de eeuw-19de eeuw? Europa leerde de wereld pas kennen vanaf de 15de eeuw.
Bedoel je soms dat de kruisvaarders enkele eeuwen vroeger Europees DNA hebben achtergelaten in 'het Heilig land'? Ik denk niet dat ze hun kindertjes mee naar Europa hebben gebracht.
En de Moren... ja, Spanje is 300 jaar lang onder Moors gezag geweest. Heel veel Moors DNA. Karel Martel heeft ze nog tegengehouden in Poitiers in 732.

Die mooie schilderijen die je toont... Je kan het VOC en 'Brittania rules the waves' niet van de historische kaart vegen. Dat rijke dames met zwarte dienaars afgebeeld werden betekende dat er rijkdom was van overzese gebieden. In kunststromingen was er een vorm van exotisme. Liever met iets ongewoon op een prtret staan dan met de staljongen uit het plaatselijk dorp.
In het Victoriaanse veranderde ook de binneninrichting van der welgestelden: varens, exotische planten, exotische dieren, en ja, hoor, ook exotische mensen (de slavernij vierde nog hoogtij in de eerste helft van de 19de eeuw).

Blauw bloed en zwart bloed? Dat plantagehouders in overzeese gebieden lokale maïtresses hadden; is zeer zeker. Maar de kinderen die uit die meester-slaaf relatie kwamen werden niet erkend door de vader en zelfs verkocht als slaven (op enkele uitzonderingen na.)

Bij mijn weten werden vrouwen met slechts een achtste zwart bloed (octoroon) niet toegelaten in het society leven van de blanken in Louisiana. Tot in de twintigste eeuw werden ze gediscrimineerd en gestopt in het zwarte hokje met alle discriminatie ten gevolge, die toen de regel uitmaakte (apartheid). Terwijl die mensen er volledig blank uitzagen. Een druppel zwart bloed vier generaties geleden was voldoende voor de 'veroordeling'.

Dat een welgestelde dame een 'bedje' maakte met een zwarte dienaar... dat zal wel eens gebeurd zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze dat kind ofwel liet aborteren, of wel maanden naar een klooster ging in 'retraite' om er te bevallen. De nonnen mochten de zaak dan verder afhandelen.

Jij baseert je hypothese op Sinterklaas en op enkele schilderijen en op de keuze van boeken die HP's van Charlotte Brönte lazen. Of zijzelf heeft gelezen.
Tuurlijk lazen kinderen in die tijd graag over vreemde landen. Voor HP in Jane Eyere was dat ws een vlucht uit de werkelijkheid. Dat de Victorianen duchtig in hun reisverslagen konden romanticeren, is gewoon eigen aan die tijd.
Die vertekening heb je nu nog steeds als je dia's en foto's bekijkt van mensen die een verre reis gemaakt hebben. Allemaal mooie plaatjes, allemaal 'cheese' gezichten.

De enige die met opzet blauw bloed heeft vermengd met 'vreemd' bloed is Alexander de Grote. Hij arrangeerde huwelijken tussen de adel van zijn manschappen/administratie met de dochters van de plaatselijke overwonnen machthebbers.

Dat historici behorend tot het Europese vasteland de supprematie van zwart bloed in nauwe samenwerking met blauw bloed over het hoofd hebben gezien, lijkt me toch wel uit de lucht gegrepen. Vanaf de vijftiende eeuw begint de suprematie van de Europeanen over een groot deel van de wereld.
Misschien is er ook wel een rijke man met een overzese plantage geweest die zijn lievelingsjongetje mee naar huis nam, zogezegd als geschenkje voor zijn vrouw en tegen zijn 'epouse' zei 'Lieverd, ga jij maar lekker met hem op het doek.' Zoiets zou me absoluut niet verwonderen.

Zwarte farao's zijn er ook geweest. In de grote minderheid as such afgebeeld. Maar Egypte had ook belangrijke handelsrelaties met Nubië, en dat was zwart Afrika.
Zwarte iconen van madonna's. Zwarte Maria's. Ze zijn er. En dan? Ze zijn in de minderheid en niemand weet eigenlijk waarom. Het kunnen geschenken geweest zijn, het kan gemaakt zijn door iemand die in de leer was en teveel van iets of te weinig van iets gebruikt heeft, er kunnen zoveel redenen zijn.
Er zijn zeer kritische historici die voortdurend alles opnieuw in vraag stellen. Als ze iets hebben funderen ze dat ook heel nauwgezet. Jij doet dat helemaal niet.





http://blankroet.tumblr.com/post/330668532
(helaas een revisionistisch artikel)

Jan Schenkman

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...-8&sa=N&tab=iw
De 19de eeuw was een eeuw bij uitstek waar het kolonialisme op haar piek stond. Dat Sinterklaas wordt afgebeeld met twee gekleurde dienaars is niet meer dan normaal voor die tijd. Dat de Zwarte Pieten bedoeld waren als boemannen. Ja. Er waren in die tijd nog wel vele andere boemannen om kinderen te doen gehoorzamen.

Ik zie dat Sinterklaasgedoe helemaal anders: het is een manifestatie van het patriarchale in de maatschappij en van de Kerk als machtsorgaan. Bekijk het zo eens? Een voorbij gestreefde pedagogische zet om kinderen duidelijk te maken dat mannen het voor het zeggen hebben, en de Kerk.
'Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.' (lichamelijke straffen).
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 12:07   #185
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht


SINTERKLAASFEEST IS EEN RACISTISCHE INITIATIE


Hoe kan er sprake zijn van zwarte supprematie in Europa (12de eeuw-19de eeuw? Europa leerde de wereld pas kennen vanaf de 15de eeuw.
Bedoel je soms dat de kruisvaarders enkele eeuwen vroeger Europees DNA hebben achtergelaten in 'het Heilig land'? Ik denk niet dat ze hun kindertjes mee naar Europa hebben gebracht.
En de Moren... ja, Spanje is 300 jaar lang onder Moors gezag geweest. Heel veel Moors DNA. Karel Martel heeft ze nog tegengehouden in Poitiers in 732.

Die mooie schilderijen die je toont... Je kan het VOC en 'Brittania rules the waves' niet van de historische kaart vegen. Dat rijke dames met zwarte dienaars afgebeeld werden betekende dat er rijkdom was van overzese gebieden. In kunststromingen was er een vorm van exotisme. Liever met iets ongewoon op een prtret staan dan met de staljongen uit het plaatselijk dorp.
In het Victoriaanse veranderde ook de binneninrichting van der welgestelden: varens, exotische planten, exotische dieren, en ja, hoor, ook exotische mensen (de slavernij vierde nog hoogtij in de eerste helft van de 19de eeuw).

Blauw bloed en zwart bloed? Dat plantagehouders in overzeese gebieden lokale maïtresses hadden; is zeer zeker. Maar de kinderen die uit die meester-slaaf relatie kwamen werden niet erkend door de vader en zelfs verkocht als slaven (op enkele uitzonderingen na.)

Bij mijn weten werden vrouwen met slechts een achtste zwart bloed (octoroon) niet toegelaten in het society leven van de blanken in Louisiana. Tot in de twintigste eeuw werden ze gediscrimineerd en gestopt in het zwarte hokje met alle discriminatie ten gevolge, die toen de regel uitmaakte (apartheid). Terwijl die mensen er volledig blank uitzagen. Een druppel zwart bloed vier generaties geleden was voldoende voor de 'veroordeling'.

Dat een welgestelde dame een 'bedje' maakte met een zwarte dienaar... dat zal wel eens gebeurd zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze dat kind ofwel liet aborteren, of wel maanden naar een klooster ging in 'retraite' om er te bevallen. De nonnen mochten de zaak dan verder afhandelen.

Jij baseert je hypothese op Sinterklaas en op enkele schilderijen en op de keuze van boeken die HP's van Charlotte Brönte lazen. Of zijzelf heeft gelezen.
Tuurlijk lazen kinderen in die tijd graag over vreemde landen. Voor HP in Jane Eyere was dat ws een vlucht uit de werkelijkheid. Dat de Victorianen duchtig in hun reisverslagen konden romanticeren, is gewoon eigen aan die tijd.
Die vertekening heb je nu nog steeds als je dia's en foto's bekijkt van mensen die een verre reis gemaakt hebben. Allemaal mooie plaatjes, allemaal 'cheese' gezichten.

De enige die met opzet blauw bloed heeft vermengd met 'vreemd' bloed is Alexander de Grote. Hij arrangeerde huwelijken tussen de adel van zijn manschappen/administratie met de dochters van de plaatselijke overwonnen machthebbers.

Dat historici behorend tot het Europese vasteland de supprematie van zwart bloed in nauwe samenwerking met blauw bloed over het hoofd hebben gezien, lijkt me toch wel uit de lucht gegrepen. Vanaf de vijftiende eeuw begint de suprematie van de Europeanen over een groot deel van de wereld.
Misschien is er ook wel een rijke man met een overzese plantage geweest die zijn lievelingsjongetje mee naar huis nam, zogezegd als geschenkje voor zijn vrouw en tegen zijn 'epouse' zei 'Lieverd, ga jij maar lekker met hem op het doek.' Zoiets zou me absoluut niet verwonderen.

Zwarte farao's zijn er ook geweest. In de grote minderheid as such afgebeeld. Maar Egypte had ook belangrijke handelsrelaties met Nubië, en dat was zwart Afrika.
Zwarte iconen van madonna's. Zwarte Maria's. Ze zijn er. En dan? Ze zijn in de minderheid en niemand weet eigenlijk waarom. Het kunnen geschenken geweest zijn, het kan gemaakt zijn door iemand die in de leer was en teveel van iets of te weinig van iets gebruikt heeft, er kunnen zoveel redenen zijn.
Er zijn zeer kritische historici die voortdurend alles opnieuw in vraag stellen. Als ze iets hebben funderen ze dat ook heel nauwgezet. Jij doet dat helemaal niet.





http://blankroet.tumblr.com/post/330668532
(helaas een revisionistisch artikel)

Jan Schenkman

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...-8&sa=N&tab=iw
De 19de eeuw was een eeuw bij uitstek waar het kolonialisme op haar piek stond. Dat Sinterklaas wordt afgebeeld met twee gekleurde dienaars is niet meer dan normaal voor die tijd. Dat de Zwarte Pieten bedoeld waren als boemannen. Ja. Er waren in die tijd nog wel vele andere boemannen om kinderen te doen gehoorzamen.

Ik zie dat Sinterklaasgedoe helemaal anders: het is een manifestatie van het patriarchale in de maatschappij en van de Kerk als machtsorgaan. Bekijk het zo eens? Een voorbij gestreefde pedagogische zet om kinderen duidelijk te maken dat mannen het voor het zeggen hebben, en de Kerk.
'Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.' (lichamelijke straffen).
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 12:08   #186
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

De 19de eeuw was een eeuw bij uitstek waar het kolonialisme op haar piek stond. Dat Sinterklaas wordt afgebeeld met twee gekleurde dienaars is niet meer dan normaal voor die tijd. Dat de Zwarte Pieten bedoeld waren als boemannen. Ja. Er waren in die tijd nog wel vele andere boemannen om kinderen te doen gehoorzamen.

Ik zie dat Sinterklaasgedoe helemaal anders: het is een manifestatie van het patriarchale in de maatschappij en van de Kerk als machtsorgaan. Bekijk het zo eens? Een voorbij gestreefde pedagogische zet om kinderen duidelijk te maken dat mannen het voor het zeggen hebben, en de Kerk.
'Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.' (lichamelijke straffen).

Hoe kan er sprake zijn van zwarte supprematie in Europa (12de eeuw-19de eeuw? Europa leerde de wereld pas kennen vanaf de 15de eeuw.
Bedoel je soms dat de kruisvaarders enkele eeuwen vroeger Europees DNA hebben achtergelaten in 'het Heilig land'? Ik denk niet dat ze hun kindertjes mee naar Europa hebben gebracht.
En de Moren... ja, Spanje is 300 jaar lang onder Moors gezag geweest. Heel veel Moors DNA. Karel Martel heeft ze nog tegengehouden in Poitiers in 732.

Die mooie schilderijen die je toont... Je kan het VOC en 'Brittania rules the waves' niet van de historische kaart vegen. Dat rijke dames met zwarte dienaars afgebeeld werden betekende dat er rijkdom was van overzese gebieden. In kunststromingen was er een vorm van exotisme. Liever met iets ongewoon op een prtret staan dan met de staljongen uit het plaatselijk dorp.
In het Victoriaanse veranderde ook de binneninrichting van der welgestelden: varens, exotische planten, exotische dieren, en ja, hoor, ook exotische mensen (de slavernij vierde nog hoogtij in de eerste helft van de 19de eeuw).

Blauw bloed en zwart bloed? Dat plantagehouders in overzeese gebieden lokale maïtresses hadden; is zeer zeker. Maar de kinderen die uit die meester-slaaf relatie kwamen werden niet erkend door de vader en zelfs verkocht als slaven (op enkele uitzonderingen na.)

Bij mijn weten werden vrouwen met slechts een achtste zwart bloed (octoroon) niet toegelaten in het society leven van de blanken in Louisiana. Tot in de twintigste eeuw werden ze gediscrimineerd en gestopt in het zwarte hokje met alle discriminatie ten gevolge, die toen de regel uitmaakte (apartheid). Terwijl die mensen er volledig blank uitzagen. Een druppel zwart bloed vier generaties geleden was voldoende voor de 'veroordeling'.

Dat een welgestelde dame een 'bedje' maakte met een zwarte dienaar... dat zal wel eens gebeurd zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze dat kind ofwel liet aborteren, of wel maanden naar een klooster ging in 'retraite' om er te bevallen. De nonnen mochten de zaak dan verder afhandelen.

Jij baseert je hypothese op Sinterklaas en op enkele schilderijen en op de keuze van boeken die HP's van Charlotte Brönte lazen. Of zijzelf heeft gelezen.
Tuurlijk lazen kinderen in die tijd graag over vreemde landen. Voor HP in Jane Eyere was dat ws een vlucht uit de werkelijkheid. Dat de Victorianen duchtig in hun reisverslagen konden romanticeren, is gewoon eigen aan die tijd.
Die vertekening heb je nu nog steeds als je dia's en foto's bekijkt van mensen die een verre reis gemaakt hebben. Allemaal mooie plaatjes, allemaal 'cheese' gezichten.

De enige die met opzet blauw bloed heeft vermengd met 'vreemd' bloed is Alexander de Grote. Hij arrangeerde huwelijken tussen de adel van zijn manschappen/administratie met de dochters van de plaatselijke overwonnen machthebbers.

Dat historici behorend tot het Europese vasteland de supprematie van zwart bloed in nauwe samenwerking met blauw bloed over het hoofd hebben gezien, lijkt me toch wel uit de lucht gegrepen. Vanaf de vijftiende eeuw begint de suprematie van de Europeanen over een groot deel van de wereld.
Misschien is er ook wel een rijke man met een overzese plantage geweest die zijn lievelingsjongetje mee naar huis nam, zogezegd als geschenkje voor zijn vrouw en tegen zijn 'epouse' zei 'Lieverd, ga jij maar lekker met hem op het doek.' Zoiets zou me absoluut niet verwonderen.

Zwarte farao's zijn er ook geweest. In de grote minderheid as such afgebeeld. Maar Egypte had ook belangrijke handelsrelaties met Nubië, en dat was zwart Afrika.
Zwarte iconen van madonna's. Zwarte Maria's. Ze zijn er. En dan? Ze zijn in de minderheid en niemand weet eigenlijk waarom. Het kunnen geschenken geweest zijn, het kan gemaakt zijn door iemand die in de leer was en teveel van iets of te weinig van iets gebruikt heeft, er kunnen zoveel redenen zijn.
Er zijn zeer kritische historici die voortdurend alles opnieuw in vraag stellen. Als ze iets hebben funderen ze dat ook heel nauwgezet. Jij doet dat helemaal niet.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 19 maart 2012 om 12:25.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 13:06   #187
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Citaat:
Ze zijn in de minderheid en niemand weet eigenlijk waarom.
De enige zinnige opmerking uit je betoog.

Ik denk dat ik in de afgelopen zes jaar stevig onderzoek heb gedaan, en tevens antwoorden gevonden. Als die erg verschillen van wat men hoopt te horen kan dat mij niet aangerekend worden. Verder sta ik met mijn echte naam overal op het internet om te laten zien dat het voor mij geen spelletje is. Ik ben niet één van die anonieme passanten die meent zich te moeten uitlaten over iets dat hij gewoon niet heeft onderzocht. Is dit een ziekte der mensen om te praten over zaken waarvan je helemaal niets weet? Mijn theorie is ten eerste gebaseerd op bechrijvingen van Europese adel als zwart en bruin, vervolgens portretten die wit en zwart kunnen zijn van dezelfde personen, en Moortjes: all over the place.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 16:02   #188
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Geen Zwarte Piet bij Sinterklaasfeest in Canada

http://www.rnw.nl/suriname/article/g...asfeest-canada
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be