Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2017, 06:45   #81
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De NVA verliest -2.5% in vergelijking met 2014. Ik begrijp niet waarom u zo vrolijk bent . Als u zich nu al vrolijk moet maken bij een verlies van de NVA, dan is er wel een duidelijk teken aan de wand.
Ik begrijp wel waarom u nu in een grafstemming bent. Geen enkele andere partij in België haalt nog 25%, de oude machtspartijen hangen uitgeteld in de touwen en het ergste moet nog komen, N-VA is incontournable maar volgens u is dat allemaal zeer slecht van en voor N-VA...
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 06:46   #82
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Links gaat vooruit, zit nu op 30%.

Ik hoop voor u dat dit om te lachen is want dit is echt wel om te lachen
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 07:26   #83
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De NVA verliest -2.5% in vergelijking met 2014. Ik begrijp niet waarom u zo vrolijk bent . Als u zich nu al vrolijk moet maken bij een verlies van de NVA, dan is er wel een duidelijk teken aan de wand.
Het is een gegeven dat iedereen met cijfers alles kan bewijzen.

Ikzelf moet vaak grote zware investeringen verdedigen - verantwoorden in het multinational bedrijf waar ik werk.

We moeten een bepaalde strakke structuur volgen bij het opstellen van een dossier.
Eén ervan is “measure” : maatregel. Maar dan in de dubbel e context : maat regel /maatregel.

Het is o.a. een meetsysteem opzetten die het probleem objectief meet en volledig in kaart brengt .Het meetsysteem ook zo bepalen dat dezelfde methode 100 % toepasbaar is voor het objectief meten na het bekomen van de oplossing.

Uw weet wel appels met peren vergelijken is nooit betrouwbaar.

In politiek zijn er twee meetsystemen
De meest betrouwbare is de verkiezing zelf. Die is 100 % betrouwbaar
Een ander meetsysteem zijn de opiniepeilingen. Ik heb met laten vertellen dat daar tot 3 % verschil kan opzitten.

Maar opiniepeilingen worden ook gehouden door diverse groepen. Er zit in al die opiniepeilingen wel een soort constante. Bepaalde partijen scoren er beter dan op de dag van de verkiezingen. Bepaalde partijen scoren er slechter dan op de dag van de verkiezingen.

Ikzelf ( beroepsmisvorming ? ) ga altijd de cijfers vergelijken met het vorig resultaat gemeten met hetzelfde meettoestel. Ik ga geen opiniepeiling vergelijken met een verkiezingsuitslag. Want bijvoorbeeld NVA scoort blijkbaar 2 a 3 ´% hoger bij verkiezingen dan uit peilingen.

Vandaar ik de peiling van deze maand ga vergelijken met de laatste peiling net voor de verkiezingen van 2014.

Nu 2017 zit NVA op 30.2 % en in mei 2014 was dat 29.8 %.
Ik zie bijna geen verlies als ik die twee metingen - die op dezelfde manier zijn gedaan – vergelijk. Eerder lichte winst.

Maar ik begrijp bepaalde mensen die de vrij val voorspelden van NVA. Deze wereldvreemde mensen snappen niet wat er leeft bij de bevolking en houden zich vast aan hun beperkt kadertje. Om alles binnen hun klein denkadertje te doen passen, goochelen ze wat met metingen gedaan met andere meettoestellen om een “vrij val van meer dan 2 procent “ te doen passen in hun kadertje.

Jammer dat lange deelname op dit fora , er niet heeft toe bijgedragen dat hun denkkader wat is gaan uitbreiden. Een gemiste kans
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 08:30   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Het is een gegeven dat iedereen met cijfers alles kan bewijzen.

Ikzelf moet vaak grote zware investeringen verdedigen - verantwoorden in het multinational bedrijf waar ik werk.

We moeten een bepaalde strakke structuur volgen bij het opstellen van een dossier.
Eén ervan is “measure” : maatregel. Maar dan in de dubbel e context : maat regel /maatregel.

Het is o.a. een meetsysteem opzetten die het probleem objectief meet en volledig in kaart brengt .Het meetsysteem ook zo bepalen dat dezelfde methode 100 % toepasbaar is voor het objectief meten na het bekomen van de oplossing.

Uw weet wel appels met peren vergelijken is nooit betrouwbaar.

In politiek zijn er twee meetsystemen
De meest betrouwbare is de verkiezing zelf. Die is 100 % betrouwbaar
Een ander meetsysteem zijn de opiniepeilingen. Ik heb met laten vertellen dat daar tot 3 % verschil kan opzitten.

Maar opiniepeilingen worden ook gehouden door diverse groepen. Er zit in al die opiniepeilingen wel een soort constante. Bepaalde partijen scoren er beter dan op de dag van de verkiezingen. Bepaalde partijen scoren er slechter dan op de dag van de verkiezingen.

Ikzelf ( beroepsmisvorming ? ) ga altijd de cijfers vergelijken met het vorig resultaat gemeten met hetzelfde meettoestel. Ik ga geen opiniepeiling vergelijken met een verkiezingsuitslag. Want bijvoorbeeld NVA scoort blijkbaar 2 a 3 ´% hoger bij verkiezingen dan uit peilingen.

Vandaar ik de peiling van deze maand ga vergelijken met de laatste peiling net voor de verkiezingen van 2014.

Nu 2017 zit NVA op 30.2 % en in mei 2014 was dat 29.8 %.
Ik zie bijna geen verlies als ik die twee metingen - die op dezelfde manier zijn gedaan – vergelijk. Eerder lichte winst.

Maar ik begrijp bepaalde mensen die de vrij val voorspelden van NVA. Deze wereldvreemde mensen snappen niet wat er leeft bij de bevolking en houden zich vast aan hun beperkt kadertje. Om alles binnen hun klein denkadertje te doen passen, goochelen ze wat met metingen gedaan met andere meettoestellen om een “vrij val van meer dan 2 procent “ te doen passen in hun kadertje.

Jammer dat lange deelname op dit fora , er niet heeft toe bijgedragen dat hun denkkader wat is gaan uitbreiden. Een gemiste kans
Vele hier hoopte dat de N-VA zwaar zou betalen voor de hervormingen die het doorvoerde.
Werken tot 67, pensioenberekeningen aangepast, langdurige zieken aanpakken, asielzoekers in de kou laten staan, aanpassen van de werkloosheid.
Vele hier vergeten echter dat de meeste kiezers werkende belastingbetalers zijn, de mensen die dus opdraaien voor de kosten veroorzaakt door de aangepakte bevolkingsgroepen.
Wat een prestatie is het van de N-VA om bij een regeringsdeelname slechts 2.5% met een foutmarge van 3% tegenover de verkiezingen te dalen in de peilingen. Rekenighouden met de foutmarge kan je dus stellen dat de N-VA mogelijk 0.5% gewonnen kan hebben tegenover de verkiezingen van 2014.
De vorige partij die een eerste federale regeringsdeelname deed, verdween reeds na enkele weken onder de kiesdrempel bij elke peiling en de verkiezingen en moest gered worden door de SP.a.
Als de N-VA dezelfde resultaten behaald tegenover de peiling en verkeizing van 2014, dan zou deze partij wel eens boven de 40% kunnen behalen bij de volgende verkiezingen.

Maar zelfs met de uitslag van deze peilingen blijft de huidige meerderheid in Vlaanderen behouden
Federaal kan men de linkse partijen volledig aan de zijlijn houden.
Want met de uitslag van deze peilingen kan men een federale meerderheid vormen met MR, CDH, O-VLD, CD&V en N-VA.
Dus zelfs met de grote groei van Groen!, is er voor links nog steeds geen reden om te juichen, ze blijven de grote verliezers bij deze peilingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 08:42   #85
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U hebt met die peiling de Ronde niet gewonnen. U hebt hoogstens een virtuele rit in een virtuele Ronde gewonnen. U zou pas de echte Ronde winnen moest u in de verkiezingen 50+1 % van de stemmen gehaald hebben. En die hebt u niet gehaald. Meer nog , die eindmeet is in geen verte te bespeuren. Integendeel zelfs, ze verwijdert zich.



Zo, en dat was het dan weer eens voor een tijdje.
Heeft dan de laatste 40 jaar ooit iemand wel eens de verkiezingen gewonnen ?

Je lijkt de lat wel hoog te leggen. Vooral voor alle andere partijen, die hoogstens zowat de helft halen van hetgeen de nva haalt in deze peiling.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 08:52   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Structureel verandert er niets. De N-VA en het VB halen 38%. In 2010 haalden VB, N-VA en LDD samen 45%.
Ja gij ?
Met deze peiling is een klassieke tripartite niet meer mogelijk.
Mochten de drie er goesting voor hebben, dan moeten ze er groen bijpakken, hetgeen imbuvable is voor de liberalen en de centrum-rechtse katholieken.


Met deze peiling is het onmogelijk om nog een schijn van verdediging op te zetten om Michel onder leiding van Michel II te zetten. Ik bedoel: de nva is op zijn eentje de grootste politieke familie. Dit terwijl de klassieke families een vriendje hebben aan de overzijde van de taalgrens, hetgeen de nva op zijn eentje toch overtreft.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:01   #87
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ournable.dhtml

n-va incontournable. Amper meerderheden te vormen zonder hen


holderdebolder!
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:02   #88
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja gij ?
Met deze peiling is een klassieke tripartite niet meer mogelijk.
Mochten de drie er goesting voor hebben, dan moeten ze er groen bijpakken, hetgeen imbuvable is voor de liberalen en de centrum-rechtse katholieken.


Met deze peiling is het onmogelijk om nog een schijn van verdediging op te zetten om Michel onder leiding van Michel II te zetten. Ik bedoel: de nva is op zijn eentje de grootste politieke familie. Dit terwijl de klassieke families een vriendje hebben aan de overzijde van de taalgrens, hetgeen de nva op zijn eentje toch overtreft.
Dus... De volgende coalitie in 2019 van MR + CDH +N-VA + O-VLD en CD&V zal als premier Bart krijgen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:06   #89
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Er zijn altijd andere coalities mogelijk.

De meest logische coalitie bij deze peiling lijkt me Michel-bis te zijn.
geen meerderheid meer. Enkel met CDH erbij en dan is het heel nipt
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:06   #90
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vele hier hoopte dat de N-VA zwaar zou betalen voor de hervormingen die het doorvoerde.
Werken tot 67, pensioenberekeningen aangepast, langdurige zieken aanpakken, asielzoekers in de kou laten staan, aanpassen van de werkloosheid.
Vele hier vergeten echter dat de meeste kiezers werkende belastingbetalers zijn, de mensen die dus opdraaien voor de kosten veroorzaakt door de aangepakte bevolkingsgroepen.
Wat een prestatie is het van de N-VA om bij een regeringsdeelname slechts 2.5% met een foutmarge van 3% tegenover de verkiezingen te dalen in de peilingen. Rekenighouden met de foutmarge kan je dus stellen dat de N-VA mogelijk 0.5% gewonnen kan hebben tegenover de verkiezingen van 2014.
De vorige partij die een eerste federale regeringsdeelname deed, verdween reeds na enkele weken onder de kiesdrempel bij elke peiling en de verkiezingen en moest gered worden door de SP.a.
Als de N-VA dezelfde resultaten behaald tegenover de peiling en verkeizing van 2014, dan zou deze partij wel eens boven de 40% kunnen behalen bij de volgende verkiezingen.

Maar zelfs met de uitslag van deze peilingen blijft de huidige meerderheid in Vlaanderen behouden
Federaal kan men de linkse partijen volledig aan de zijlijn houden.
Want met de uitslag van deze peilingen kan men een federale meerderheid vormen met MR, CDH, O-VLD, CD&V en N-VA.
Dus zelfs met de grote groei van Groen!, is er voor links nog steeds geen reden om te juichen, ze blijven de grote verliezers bij deze peilingen.
Ik denk dat de groei van Groen in de eerste plaats toe te schrijven valt aan het weglopen van de sossenkiezers uit de SPa. En dat geldt wellicht ook in zekere mate voor de achteruitgang van de Tsjeven.

De stijging van N-VA tegenover de vorige peiling is zeker niet toe te schrijven aan het verlies van SPa. Die vallen nog liever dood dan te stemmen voor N-VA.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:16   #91
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ournable.dhtml

n-va incontournable. Amper meerderheden te vormen zonder hen


holderdebolder!
Amen
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:18   #92
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
In politiek zijn er twee meetsystemen
De meest betrouwbare is de verkiezing zelf. Die is 100 % betrouwbaar
Een ander meetsysteem zijn de opiniepeilingen. Ik heb met laten vertellen dat daar tot 3 % verschil kan opzitten.

.....

Ikzelf ( beroepsmisvorming ? ) ga altijd de cijfers vergelijken met het vorig resultaat gemeten met hetzelfde meettoestel. Ik ga geen opiniepeiling vergelijken met een verkiezingsuitslag. Want bijvoorbeeld NVA scoort blijkbaar 2 a 3 ´% hoger bij verkiezingen dan uit peilingen.

Vandaar ik de peiling van deze maand ga vergelijken met de laatste peiling net voor de verkiezingen van 2014.
Ik heb de vergelijking ook eens gemaakt tussen 2 peilingen.

05/05/2012

Citaat:
Mochten er nu gemeenteraadsverkiezingen zijn, dan zou Bart De Wever een monsterscore halen in Antwerpen. De partij N-VA zou bijna 43 procent van de stemmen halen, tegenover maar dik 25 procent voor de stadslijst van burgemeester Patrick Janssens. Dat blijkt allemaal uit een peiling van Het Laatste Nieuws. Ook Vlaams Belang zou het bijzonder slecht doen en nog maar de helft van z'n kiezers overhouden.
bron: https://nieuws.vtm.be/binnenland/190...olgens-peiling

30/03/2017

Citaat:
In die peiling krijgt de N-VA een tik die burgemeester De Wever niet zag aankomen. De partij verliest ruim 8%. In 2012 triomfeerde De Wever met 37,7%. Vandaag zakt N-VA tot 29,3%
bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-procent.dhtml

En als we met cijfers willen goochelen: van 43% naar 29,3% is een verlies van 13,7% van het aantal kiezers of zoals de grote krantenkoppen zouden luiden: "NVA verliest in Antwerpen 31,86% van haar kiezers. tussen 2012 en 2017."
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:31   #93
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
geen meerderheid meer. Enkel met CDH erbij en dan is het heel nipt
Na de structurele breuk van CDH met PS mag men ervan uitgaan dat CDH zeker aan boord zal willen van de coalitie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:37   #94
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb de vergelijking ook eens gemaakt tussen 2 peilingen.

05/05/2012


bron: https://nieuws.vtm.be/binnenland/190...olgens-peiling

30/03/2017



bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-procent.dhtml

En als we met cijfers willen goochelen: van 43% naar 29,3% is een verlies van 13,7% van het aantal kiezers of zoals de grote krantenkoppen zouden luiden: "NVA verliest in Antwerpen 31,86% van haar kiezers. tussen 2012 en 2017."
Zo zou ik het ook bekijken. Op voorwaarde dat het bijvoorbeeld dezelfde krant is. Opinie in de krant de morgen over een burgemeester kan anders dan bijvoorbeeld hln

Ik lees in uw bijdrage VTM en hln
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 9 september 2017 om 09:42.
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:44   #95
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Federaal kan men de linkse partijen volledig aan de zijlijn houden.
Want met de uitslag van deze peilingen kan men een federale meerderheid vormen met MR, CDH, O-VLD, CD&V en N-VA.
Dus zelfs met de grote groei van Groen!, is er voor links nog steeds geen reden om te juichen, ze blijven de grote verliezers bij deze peilingen.
1) Bij de verkiezingen haalden de drie linkse partijen (SP.A-Groen-PVDA) samen 25,4%. Volgens deze peiling echter, halen deze drie partijen samen echter 30,6% van de stemmen. Hoe kan dit dan een achteruitgang zijn?

(Als we De Wever mogen geloven is CD&V zelfs een linkse partij ... volgens die redenering zou links dus 49% halen...).

2) Natuurlijk kan de huidige coalitie voortgezet worden, eventueel met CDH erbij. Maar dan is dat er wel één zonder een staatshervorming. In het Waals gewest halen CDH en MR 30% van de stemmen en in het Brussels gewest 25%.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:45   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat de groei van Groen in de eerste plaats toe te schrijven valt aan het weglopen van de sossenkiezers uit de SPa. En dat geldt wellicht ook in zekere mate voor de achteruitgang van de Tsjeven.

De stijging van N-VA tegenover de vorige peiling is zeker niet toe te schrijven aan het verlies van SPa. Die vallen nog liever dood dan te stemmen voor N-VA.
Ik denk dat de verschuivingen binnen de politiek meer veroorzaakt worden door de verandering van kiezers.
Binnen mijn eigen leeftomegeving zijn dezelfde verschuivingen waar te nemen.
Oudere kiezers vallen weg en de jonge nieuwe kiezers hebben andere ervaringen binnen de maatschappij.
Je kan dus stellen dat de SP.a kiezers letterlijk doodvallen en dat de jonge kiezers niet direct hoog oplopen met wat de SP.a hen als toekomst bied.
Zij lopen echter ook niet hoog op met wat de kerken en hun aanhangers, wat CD&V voor deze is, hen bieden.
Rijke ondernemers zijn het nog niet en hebben dus geen band met O-VLD.
Voor deze jonge nieuwe kiezers blijven er dus maar 2 partijen over, Groen! en N-VA.
Zij die nog studeren gaan voor het milieu en stemmen Groen!, zij die gaan werken, denken aan hun inkomsten en kiezen voor N-VA.

PS; het is een wilde vrije gedachtengang, geen wetenschappelijk onderzoek.
Wat wel wetenschappelijk is vastgesteld, is dat de jonge nieuwe kiezers niet hoog oplopen met de oude partijen en hun krokodilen, noch met hun politiek van vader op zoon of dochter. Zij kiezen voorverandering.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:49   #97
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik begrijp niet wat sommige mensen zien in Groen. (de partij bedoel ik)

Die hadden al in de schutkring moeten plaatsnemen wegens gevaarlijke partij.

p.s. Voor de FUN, wat 'leesgenot'

Corruptie en mandatarissen met dubbele nationaliteiten
Dat zijn wereldvreemde geitenwollensokkendragers en volksvreemde elementen die daar voor stemmen.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:50   #98
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
1)

2) Natuurlijk kan de huidige coalitie voortgezet worden, eventueel met CDH erbij. Maar dan is dat er wel één zonder een staatshervorming. In het Waals gewest halen CDH en MR 30% van de stemmen en in het Brussels gewest 25%.
De regering is dus weg gestemd.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:52   #99
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Zo zou ik het ook bekijken. Op voorwaarde dat het bijvoorbeeld dezelfde krant is. Opinie in de krant de morgen over een burgemeester kan anders dan bijvoorbeeld hln

Ik lees in uw bijdrage VTM en hln
De bijdrage van VTM gaat ook over een peiling van HLN zoals je in het begin kan horen in de begeleidende video.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 09:56   #100
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De bijdrage van VTM gaat ook over een peiling van HLN zoals je in het begin kan horen in de begeleidende video.
Dan hebben beide metingen diezelfde basis en hebben een bepaalde waarde
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be