Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2017, 11:55   #15181
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat De Standaard er een potje van maakt... Het is onzin om de stemmen van Comu Podem bij de anti separatisten op te tellen. Die 9,1% is neutraal.
Ze schrijven ook niet 'anti seperatisten', maar 'niet seperatisten'. Als comu podem een neutrale partij is, betekent dat dus ook dat ze 'niet separatist' zijn.

Ge moet wel correct lezen wat er staat.

Laatst gewijzigd door pajoske : 22 december 2017 om 11:56.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 11:57   #15182
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Excuses? Waar ziet gij in mijn bericht excuses?

Ik geef wel aan dat de meerderheid van het aantal zetels te danken is aan het kiessysteem. Ik ken hun kiessysteem niet grondig. Maar het aantal topics in dit forum waarin geklaagd wordt dat België ondemocratisch zou zijn omdat door ons kiessysteem voor een Waalse zetel er minder stemmen nodig zijn dan voor een Vlaamse is niet meer te tellen. Waarom klagen die vendelzwaaiers een gelijkaardig kiessysteem in Spanje dan niet aan? Die overwinning is volgens hun redenering dan toch ook ondemocratisch.

Verder stel ik vast dat in Catalonië de partij die pro-Spaans is, de grootste partij is. Hoeveel topics is hier gezaagd door vendelzwaaiers dat nv-a meer macht moet hebben louter en alleen omdat ze de grootste partij is?

Het is vooral die "draaien-met-de- wind-houding" van de flamingente vendelzwaaiers dat ik aan de kaak stel.

Wat ze in eigen land bestrijden gaan ze elders verdedigen.

Ik noem zulke mensen bedriegers.
De verkiezingen zijn democratisch verlopen en de separatisten zullen opnieuw een regering vormen, met Puigdemont als president. Dat zijn de feiten. En die feiten geven aan dat de Spaanse politiek gefaald heeft. Want nu zit Catalonië met een democratisch verkozen president die opgepakt wordt als hij naar z'n land terugkeert. Moest dit in Oekraïne, Latijns-Amerika, de Balkan, etc. gebeuren dan zou er een burgeroorlog uitbreken.
Of verplaats het eens naar België. Stel dat NVA en VB een absolute meerderheid halen, een referendum organiseren dat door franstalige agenten hardhandig verhindert wordt, waarna ze de onafhankelijkheid uitroepen, waarna Dewever opgesloten wordt en Jambon naar Nederland vlucht.

Zouden de Vlamingen deze aanpak van de Belgische staat aanvaarden?
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 11:59   #15183
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ze schrijven ook niet 'anti seperatisten', maar 'niet seperatisten'. Als comu podem een neutrale partij is, betekent dat dus ook dat ze 'niet separatist' zijn.

Ge moet wel correct lezen wat er staat.
Maar ze verzetten zich wel tegen de aanpak van de Spaanse regering en justitie. Dus de overgrote meerderheid van de Catalanen heeft deze aanpak verworpen. Dat hoeven daarom niet allemaal separatisten te zijn. Ik ben zeker dat heel wat mensen nu op Puigdemont gestemd hebben omdat ze het niet fair vinden dat hij vervolgd worden, en dat zijn zeker niet allemaal separatisten.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:00   #15184
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Excuses? Waar ziet gij in mijn bericht excuses?

Ik geef wel aan dat de meerderheid van het aantal zetels te danken is aan het kiessysteem.
Of het nu het kiessysteem is of de kiezers zelf, men zoekt gewoon een excuus om te zeggen dat het resultaat eigenlijk niet telt, en de resultaten eigenlijk omgekeerd moesten zijn.
Bij Trump zagen we hetzelfde verhaal.
Trump heeft gewonnen, maar dat komt door het kiessysteem, is de demagogische stelling.
Men neemt de huidige uitslag, verandert dan de parameters van het kiessysteem, en rekent uit hoeveel zetels dat zou opleveren.
Maar de leugen zit hem erin, dat men doet alsof de kandidaten hun strategie niet zouden afstemmen op het kiessysteem.
Vermits het in de VS erom gaat meeste kiesmannen te hebben, stemmen de kandidaten hun strategie daarop af.
Verander je dat systeem naar "meeste stemmen in totaal", dan kun je er zeker van zijn dat ze op een andere manier campagne zouden voeren.
Het is dus veel te simplistisch om dan te zeggen dat de uitslag heel anders zou zijn.
Hetzelfde geldt voor ons kiessysteem, of dat in Spanje.

Verliezers hebben altijd de neiging om te zeggen dat het aan het kiessysteem ligt, maar als diezelfden winnaars worden, hoor je hen niet meer klagen.

Ik heb Vlaamsnationalisten zeker nog niet meer zien klagen dan belgicisten.
Die laatsten willen constant aan het kiessysteem sleutelen.
Ze willen een federale kieskring, maar niet voor alle zetels, alleen maar voor een handjevol zetels, kwestie van de balans net in hun voordeel te doen omslaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Verder stel ik vast dat in Catalonië de partij die pro-Spaans is, de grootste partij is. Hoeveel topics is hier gezaagd door vendelzwaaiers dat nv-a meer macht moet hebben louter en alleen omdat ze de grootste partij is?
Ik ben zelf meer voor een systeem zoals dat in het VK bestaat, een "first past the post" systeem.
Dat heeft niets met N-VA te maken, maar met verantwoordelijkheid nemen.
Ik haat het als partijen die in een coalitie zitten de schuld naar elkaar toeschuiven voor het niet realiseren van bepaalde zaken.
In een meerderheidssysteem zou je waarschijnlijk slechts één partij hebben die regeert.
Die kan 5 jaar duidelijk beleid voeren, en kan zich niet wegsteken achter "de anderen" binnen die coalitie.
Dat heeft niets te maken met Vlaamsnationalist zijn, ooit stemde ik VLD, en toen was ik ook al voor dat systeem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het is vooral die "draaien-met-de- wind-houding" van de flamingente vendelzwaaiers dat ik aan de kaak stel.

Wat ze in eigen land bestrijden gaan ze elders verdedigen.

Ik noem zulke mensen bedriegers.
Ik heb dat "draaien met de wind" toch vooral bij de belgicisten gezien.
Nu Theo Francken, Jan Jambon, en de N-VA als geheel ook in Franstalig België populair zijn, is het oorverdovend stil bij de voorstanders van de federale kieskring.
Het is echt een systeem dat ze enkel verdedigd hebben, omdat ze dachten dat ze er één partij (N-VA) mee konden raken.
Nu dat omgekeerd zou kunnen uitdraaien, zwijgen ze erover in alle talen...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:01   #15185
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoeveel zetels heeft de eigen partij van Puigedemont behaald?
24.
So?
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:02   #15186
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Bij Putin zou het niwaar zijn, niet?
Rusland is geen West-Europees land met een democratische traditie.
Daarenboven zijn Tsjetsjeense jihadisten niet te vergelijken met de uiterst vreedzame Catalaanse separatisten. Een andere situatie vereist een andere aanpak.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:04   #15187
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ze schrijven ook niet 'anti seperatisten', maar 'niet seperatisten'. Als comu podem een neutrale partij is, betekent dat dus ook dat ze 'niet separatist' zijn.

Ge moet wel correct lezen wat er staat.
Dat iedereen stopt met zeveren daarover. De separatisten dat is 47%. en dus een populaire minderheid en 70 zetels, en dus een regeerbare absolute meerderheid. Dejá vu all over.
Punt aan de lijn. Al de rest is quatsch.

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 december 2017 om 12:08.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:05   #15188
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ze schrijven ook niet 'anti seperatisten', maar 'niet seperatisten'. Als comu podem een neutrale partij is, betekent dat dus ook dat ze 'niet separatist' zijn.

Ge moet wel correct lezen wat er staat.
Ja, het is goochelen met woorden wat de Spaansgezinde spindoctors doen.
Het is gewoon niet correct om "geen mening" in te delen bij anti.
Je zou net zo goed kunnen indelen : pro-artikel-155 : 43%, niet-pro-artikel-155: 57%, en dus de neutralen bij het andere kamp meepakken.
Het is even oneerlijk.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:05   #15189
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ze schrijven ook niet 'anti seperatisten', maar 'niet seperatisten'. Als comu podem een neutrale partij is, betekent dat dus ook dat ze 'niet separatist' zijn.

Ge moet wel correct lezen wat er staat.
maar ook niet voor de unionisten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:07   #15190
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De verkiezingen zijn democratisch verlopen en de separatisten zullen opnieuw een regering vormen, met Puigdemont als president. Dat zijn de feiten. En die feiten geven aan dat de Spaanse politiek gefaald heeft. Want nu zit Catalonië met een democratisch verkozen president die opgepakt wordt als hij naar z'n land terugkeert. Moest dit in Oekraïne, Latijns-Amerika, de Balkan, etc. gebeuren dan zou er een burgeroorlog uitbreken.
Of verplaats het eens naar België. Stel dat NVA en VB een absolute meerderheid halen, een referendum organiseren dat door franstalige agenten hardhandig verhindert wordt, waarna ze de onafhankelijkheid uitroepen, waarna Dewever opgesloten wordt en Jambon naar Nederland vlucht.

Zouden de Vlamingen deze aanpak van de Belgische staat aanvaarden?
Als nva en vb een niet wettelijk referendum houden, mogen Dewever en Jambon, als vergenwoordigers van de partijen die beweren recht en orde hoog in het vaandel te dragen, voor mijn part in Nederland blijven. Want dan verliezen ze elke geloofwaardigheid
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:17   #15191
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ja, het is goochelen met woorden wat de Spaansgezinde spindoctors doen.
Het is gewoon niet correct om "geen mening" in te delen bij anti.
Je zou net zo goed kunnen indelen : pro-artikel-155 : 43%, niet-pro-artikel-155: 57%, en dus de neutralen bij het andere kamp meepakken.
Het is even oneerlijk.
Luister, ik ga er niet veel woorden meer aan verspillen.

Wanneer een politiek leider, in casu Puidgemont, voor een separatistisch Catalaans politiek project, bij uiterste cruciale verkiezingen in dit opzicht, er niet in slaagt de meerderheid van de bevolking (en liefst een behoorlijke meerderheid) voor zijn project te winnen, dan is hij politiek mislukt.

Wanneer bovendien een anti-separatistische partij als eerste uit de deze verkiezingsuitslag komt, dan lijkt het zelf op een nederlaag. Maar goed, zover wil ik niet gaan.

En veel meer ga ik er niet meer over zeggen. Behalve dit: de Catalanen hebben niet de verwachte 'lap' gegeven zoals sommigen hier zo vurig hadden verhoopt. Zoveel is ondertussen zeker.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 december 2017 om 12:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:24   #15192
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Luister, ik ga er niet veel woorden meer aan verspillen.
Beloven, altijd maar beloven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer een politiek leider, in casu Puidgemont, voor een separatistisch Catalaans politiek project, bij uiterste cruciale verkiezingen in dit opzicht, er niet in slaagt de meerderheid van de bevolking (en liefst een behoorlijke meerderheid) voor zijn project te winnen, dan is hij politiek mislukt.
Puigdemont heeft het gewoon fantastisch gespeeld.
De PP ligt in de touwen, je hoort Rajoy niet meer, terwijl hij gisteren nog apetrots herhaalde hoe hij het was, en niemand anders, die artikel 155 had uitgeroepen, en deze verkiezingen.
Vandaag steekt hij zich weg.
Zijn partij klinkt heel nederig als ze gevraagd worden naar hun reactie.
Ze moeten er eens goed over nadenken.
Overzicht van wat de Spaanse partijen zeggen over de verkiezingen : http://www.rtve.es/alacarta/audios/l...s-rne/4386338/
Puigdemont heeft zijn partij herbevestigd als de grootste partij binnen het pro-onafhankelijkheidsblok, en dat blok heeft meeste zetels, en een meerderheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer bovendien een anti-separatistische partij als eerste uit de deze verkiezingsuitslag komt, dan lijkt het zelf op een nederlaag. Maar goed, zover wil niet gaan.
Vandaag klonken die van Ciudadanos nogal huilerig.
Ze kunnen hun winst in stemmen niet verzilveren, en jammeren steen en been dat het aan het kiessysteem ligt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En veel meer ga ik er niet meer over zeggen. Behalve dit: de Catalanen hebben niet de verwachte 'lap' gegeven. Zoveel is ondertussen zeker.
Als jij zegt dat iets zeker is, dan weten we allemaal dat het tegenovergestelde waar is.
Maar toch een verdienstelijke poging...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:28   #15193
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Rusland is geen West-Europees land met een democratische traditie.
Daarenboven zijn Tsjetsjeense jihadisten niet te vergelijken met de uiterst vreedzame Catalaanse separatisten. Een andere situatie vereist een andere aanpak.
Met uw gat bloot ja. Maar als Rus moet je daar tegen kunnen bij dit Belgisch weer.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:30   #15194
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is ook zo. Maar daar staat tegenover dat Ciudadanos, een anti-separatistische partij, fors heeft gewonnen en als eerste uit de bus komt.
Ciudadanos is alleszins veel redelijker dan wat Rajoy tot nu toe voorstelde. Je zou ook kunnen denken dat het anti-separatistisch kamp veel radicaler zou zijn geworden na de afgelopen gebeurtenissen. Niet dus. De stemmen die PP verloor zijn meer dan wsl naar Ciudadanos gegaan.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:33   #15195
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Om 14 uur gaat Rajoy een persconferentie geven.
Benieuwd of hij zijn nederlagen zal toegeven, ik vermoed dat hij koppig zal blijven ontkennen.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:36   #15196
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En veel meer ga ik er niet meer over zeggen. Behalve dit: de Catalanen hebben niet de verwachte 'lap' gegeven zoals sommigen hier zo vurig hadden verhoopt. Zoveel is ondertussen zeker.
Rajoy en zijn PP die de steun kregen van het gerecht, de Spaanse regime-pers, de EU en de bevolking van rest-Spanje hebben niet kunnen verhinderen dat separatistische partijen met een leider die werd herleid tot politieke banneling en zelfs crimineel een meerderheid hebben behaald in het Catalaanse parlement.

Laat u dit eens even bezinken.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:42   #15197
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet iedereen is het daarover eens:

CD&V-voorzitter Wouter Beke ziet in de Catalaanse verkiezingsresultaten geen duidelijke overwinning voor het unionistische of het pro-onafhankelijkheidskamp. Hoewel het pro-onafhankelijkheidskamp een nipte zetelmeerderheid behaalt, “scoren ze minder dan twee jaar geleden en halen ze geen meerderheid van stemmen”, merkt Beke op. Hij roept de Spaanse en Catalaanse overheden op om “rond de tafel” naar een oplossing te zoeken.


Ik ben geneigd, op basis van de recente uitslag, hem gelijk te geven.
Dus volgens Beke is Trump ook niet tot president verkozen,

Hillary had mee stemmen
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:47   #15198
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.806
Standaard

Voor al onze Belgicistische economen die beweerden dat de Catalaanse economie bergaf aan het gaan was wegens de Catalaanse Onafhankelijkheid.

"Las exportaciones catalanas han crecido un 10,2% el mes de octubre en términos interanuales, hasta los 6.299,6 millones de euros. Es la cifra más alta registrada en un mes de octubre de toda la serie histórica, según los datos hechos públicos por el Ministerio de Econom?*a y Competitividad."
http://www.lavanguardia.com/economia...a-octubre.html

De Catalaanse export in oktober laatstleden
was de grootste export in oktober in de Catalaanse geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 22 december 2017 om 12:48.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:47   #15199
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Rajoy en zijn PP die de steun kregen van het gerecht, de Spaanse regime-pers, de EU en de bevolking van rest-Spanje hebben niet kunnen verhinderen dat separatistische partijen met een leider die werd herleid tot politieke banneling en zelfs crimineel een meerderheid hebben behaald in het Catalaanse parlement.

Laat u dit eens even bezinken.
Nog een laatste woord dan.

Hetgeen u stelt, is naast de kwestie. Een doekje voor het bloeden.

Immers, indien het Catalaanse volk zich écht wilde afscheiden van Spanje dan had het massaal op de partij van Puidgemont gestemd. En dan had het zich niet veel aangetrokken van de zogenoemde 'Spaanse Regime-pers' of wat dan ook dat uit Madrid zou komen. Dat is toch de evidentie zelf.

Dit is niet gebeurd. Integendeel. Eigenlijk heeft Puidgemont verloren want hij heeft de massa van het Catalaanse volk niet echt achter zich staan en niet achter zich gekregen in deze zo cruciale verkiezing. En dat weet hij volgens mij maar al te goed.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 december 2017 om 12:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 12:50   #15200
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nog een laatste woord dan.

Hetgeen u stelt, is naast de kwestie. Een doekje voor het bloeden.

Immers, indien het Catalaanse volk zich écht wilde afscheiden van Spanje dan had het massaal op de partij van Puidgemont gestemd. En dan had het zich niet veel aangetrokken van de zogenoemde 'Spaanse Regime-pers' of wat dan ook dat uit Madrid zou komen. Dat is toch de evidentie zelf.

Dit is niet gebeurd. Integendeel. Eigenlijk heeft Puidgemont verloren want hij heeft de massa van het Catalaanse volk niet echt achter zich staan. En dat weet hij volgens mij maar al te goed.
Puigdemont zal als enige een Catalaanse regering kunnen vormen .

Dus hij is de overwinnaar.

"To be or not to be" dat is al wat telt in de politiek.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be