Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2017, 10:33   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Zegt de man die nooit op reis gaat omdat hij in een zo'n mooie streek woont...
Gij hebt precies ook veel moeite met begrijpend lezen. Ik schreef dat reizen mij niet veel zegt. Dat is iets anders dan schrijven dat ik nooit op reis ga.

Door mijn hobby ben ik al in verschillende Europese steden geweest. Wegens familiebezoek heb ik al meerdere Aziatische landen bezocht. Er liggen nu nog uitnodigingen klaar van Thaise en Spaanse kennissen om hen te bezoeken.

Ter info: ge leert meer van andere culturen door mensen van die culturen (maandenlang) in huis te halen dan ter plaatse snel de toeristische bezienswaardigheden af te schuimen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:40   #22
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij bent lid van die kaartersclub van zes man die pleit voor het Limburgs .. bla bla ...
dan sta je nog ver van hetgeen de regering van Valencia nu kon beslissen.

.
Beiers, Bretoenen, Basken, Friesen, Elzassers, Catelanen, Quebecois, ....
Allemaal groepen waar gestreefd wordt naar respect voor een zekere eigenheid.
Maar hier in den belziek ben je extremist als je jezelf Vlaming noemt en als Vlaming wilt worden gerespecteerd. De nestbevuiling is ongekend en schaamteloos groot bij de Vlaamssprekende 'Belgen'.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:42   #23
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij hebt precies ook veel moeite met begrijpend lezen. Ik schreef dat reizen mij niet veel zegt. Dat is iets anders dan schrijven dat ik nooit op reis ga.

Door mijn hobby ben ik al in verschillende Europese steden geweest. Wegens familiebezoek heb ik al meerdere Aziatische landen bezocht. Er liggen nu nog uitnodigingen klaar van Thaise en Spaanse kennissen om hen te bezoeken.

Ter info: ge leert meer van andere culturen door mensen van die culturen (maandenlang) in huis te halen dan ter plaatse snel de toeristische bezienswaardigheden af te schuimen.
Schoentje past me niet.
Hoog tijd om eens een echte Vlaming in huis te halen.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 1 juni 2017 om 10:43.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:43   #24
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij bent lid van die kaartersclub van zes man die pleit voor het Limburgs .. bla bla ...
dan sta je nog ver van hetgeen de regering van Valencia nu kon beslissen.

.
Gij zit lid van de Antwerpse dikke nekken navelstaarders die nog nooit van 'Heinrich von Veldeke' gehoord heeft, die in zijn Limburgse taal schreef. En 'Veldeke Limburg' zal u ook niks zeggen.

Dat hebt ge met navelstaarders. Ze kennen en zien enkel wat er rond hun eigen navel gebeurt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heinrich_von_Veldeke
http://www.veldeke.net/
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:45   #25
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij bent lid van die kaartersclub van zes man die pleit voor het Limburgs .. bla bla ...
dan sta je nog ver van hetgeen de regering van Valencia nu kon beslissen.

.
Lach er maar mee. Ondertussen hebben we de aanzet tot een eigen munt, de LimbU. Langzaam, zoals echte Limburgers, maar zeker kabbelen wij richting autonomie.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:45   #26
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Schoentje past me niet.
Hoog tijd om eens een echte Vlaming in huis te halen.
Hoe herken ik een echte Vlaming?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:48   #27
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Lach er maar mee. Ondertussen hebben we de aanzet tot een eigen munt, de LimbU. Langzaam, zoals echte Limburgers, maar zeker kabbelen wij richting autonomie.
Eerlijk gezegd: Ik vind die munt navelstaarders-gedoe.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:52   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoe herken ik een echte Vlaming?
Sinds ze gestopt zijn met vendelzwaaien is dat lastig geworden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:52   #29
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoe herken ik een echte Vlaming?
Zeker niet door in de spiegel te kijken.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 11:46   #30
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eerlijk gezegd: Ik vind die munt navelstaarders-gedoe.
Daar heb je ergens wel gelijk in maar ik zie het als een uiting van een drang naar een bevestiging van de Limburgse eigenheid. Vooral nu men de provincies wil afbouwen.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 14:07   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.008
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij zit lid van de Antwerpse dikke nekken navelstaarders die nog nooit van 'Heinrich von Veldeke' gehoord heeft, die in zijn Limburgse taal schreef. En 'Veldeke Limburg' zal u ook niks zeggen.

Dat hebt ge met navelstaarders. Ze kennen en zien enkel wat er rond hun eigen navel gebeurt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heinrich_von_Veldeke
http://www.veldeke.net/
Je moet mij niet in een hoekje trachten te duwen, waar ik al (gedeeltelijk) in zit. Een van mijn grootouders is van 'langs de Maaskant' en ik heb er heel wat tijd doorgebracht in mijn jeugd.
Daarnaast nog heel wat Limburgse collega's, die ik erg waardeer(de).

Ik heb hen allemaal en altijd ervaren als gewone Vlamingen, met hun eigen accent. Niks geen "apart gevoel" van separatisme weg van Vlaanderen van ondervonden.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 16:03   #32
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je moet mij niet in een hoekje trachten te duwen, waar ik al (gedeeltelijk) in zit. Een van mijn grootouders is van 'langs de Maaskant' en ik heb er heel wat tijd doorgebracht in mijn jeugd.
Daarnaast nog heel wat Limburgse collega's, die ik erg waardeer(de).

Ik heb hen allemaal en altijd ervaren als gewone Vlamingen, met hun eigen accent. Niks geen "apart gevoel" van separatisme weg van Vlaanderen van ondervonden.

.
Hewel, ik als rasechte Limburger heb daar ook nooit van geweten... Het zijn sujetten zoals Pajoske met zijn kaartclub van zes man die zoveel van zijn oren maakt; zogezegd in naam van de Limburgers... waarschijnlijk eerder tot meerdere eer en glorie van de grote francofonie welke hij verkiest op zijn Vlaamse, zelfs Limburgse medeburgers...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 1 juni 2017 om 16:03.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 16:53   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.008
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoe herken ik een echte Vlaming?
Ik begrijp niet dat iemand die vraag kan stellen.

Nemen we een voorbeeld uit een beroepscategorie van mensen die de Nederlandse taal perfect beheersen, omdat ze daar in opgeleid, getraind en bijgeschoold worden. En goed betaald voor worden.
De nieuwslezers op officiële televisiezenders.

Ik daag je uit: luister (blind) naar zo'n nieuwsuitzending en beperk je tot de vijf eerste woorden die de journalist uitspreekt.
En je zal perfect weten of het een Vlaming of een Nederlander betreft.

Daar staat ge nu met uw klein pietje hé.


Edit: en luister naar één van die paljassen die in Laeken+ vorstelijk leven van een dotatie van minstens 25.000 euro per maand netto.
Na twee woorden weet je het al: het zijn Franstaligen en de kennis van het Nederlands is stuntelig te noemen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 1 juni 2017 om 17:08.
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 17:02   #34
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

Zo'n limburgs joetjoeb filmpje moet je gewoon op snelheid 1.25 afspelen en dat wordt dan normaal Vlaams.
Behalve Kim Clijsters, die moet je op 0.75 afspelen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 20:10   #35
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Hewel, ik als rasechte Limburger heb daar ook nooit van geweten... Het zijn sujetten zoals Pajoske met zijn kaartclub van zes man die zoveel van zijn oren maakt; zogezegd in naam van de Limburgers... waarschijnlijk eerder tot meerdere eer en glorie van de grote francofonie welke hij verkiest op zijn Vlaamse, zelfs Limburgse medeburgers...
Je moet maar lef hebben...
Trouwen met en emigreren naar de heimat van een nederlandsonkundige waal (= vandaar de personificatie "de grote francofonie" ) die nochtans in het dorp woont met het hoogste % nederlandstaligen van heel de provincie. Twee kinderen grootbrengen waarvan je zelf zei dat je dochter geen nederlands praat en je zoon het pas noodgedwongen leerde als jongvolwassene omdat hij het nodig had voor zijn job. En dan als huisvrouw een beetje morele klapjes op de bips geven van echte vlamingen door hen te kleineren als een kaartclubje van zes ?

Sta je er eigenlijk al wel eens bij stil dat wij als vlaming ( = wonende in de vlaamse gemeenschap) geen ongevraagde adviezen nodig hebben van buitenstaanders als het onze regio betreft ?

En ja, als een vlaming ooit ongevraagde commentaren wil geven over bestuurlijke zaken in Durbuy mag jij met even veel recht op je waalse strepen staan en zeggen dat wij ons met ONZE zaken moeten bemoeien.

Snappie ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 1 juni 2017 om 20:11.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2017, 07:24   #36
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Ik vraag me af of Marie tegen haar man en kinderen ook zo zaagt over 'de grote Francofonie'.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2017, 08:23   #37
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zo'n limburgs joetjoeb filmpje moet je gewoon op snelheid 1.25 afspelen en dat wordt dan normaal Vlaams.
Behalve Kim Clijsters, die moet je op 0.75 afspelen.
Er is traag spreken. En er zijn sleeptonen. Omdat gij waarschijnlijk nog nooit van sleep- en stoottonen gehoord hebt zult gij die verwarren met traag spreken.

Gij zult waarschijnlijk ook totaal onwetend zijn dat die toonverschillen een zeer kenmerkend, en belangrijk onderdeel zijn van de Limburgse taal. Hetgeen onze streektaal duidelijk onderscheidt van de ons omringende talen.

Als gij uw youtube filmpje langzamer afspeelt gaat gij nog niet het, soms kleine maar belangrijke, verschil in betekenis begrijpen tussen de woorden die met sleep- of stoottoon uitgesproken werden.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoottoon_en_sleeptoon

Of zoals een streekgenoot, taalkundige schreef:

Citaat:
Stoten én slepen
Het bijzonderste kenmerk van bijna alle Limburgse dialecten is de zogenaamde tonaliteit: het feit dat elke klinker op twee verschillende manieren, met stoot- en met sleeptoon, kan uitgesproken worden, waarmee zelfs betekenisverschil kan aangegeven worden. In het Nederlands en in de niet-Limburgse dialecten van ons taalgebied worden alle woorden met stoottoon uitgesproken. Limburgs is - net als Chinees, Zweeds, Servo-Kroatisch, Litouws en nog een reeks andere talen - een toontaal en kent dus ook een sleeptoonuitspraak. Voor niet-Limburgse oren veroorzaakt die sleeptoonrealisatie het zo beruchte ‘zangerige toontje’ waar Limburgers gemakkelijk op afgerekend worden. Eén been is in het Limburgs ‘bein’ en één arm ‘aerm’, beide met sleeptoon. De meervouden luiden ‘bein’ en ‘aerm’ met stoottoon. Niet-Limburgers zijn doof voor deze toonnuance, horen twee keer precies hetzelfde en kunnen hier zonder verdere hulp dus geen onderscheid maken tussen enkelvoud en meervoud. Limburgers weten meteen of het om enkelvoud of meervoud gaat. Op dezelfde manier wordt bv. ook onderscheid gemaakt tussen bal (stoottoon = dansfeest) en bal (sleeptoon = voetbal).
bron: http://volkskunde-limburg.be/html/ar...asp?nummer=114
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2017, 21:06   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.008
Standaard

Ik open hier een draad in het soepforum staatsinrichting, omtrent een item in Spanje.

Komt er hier toch wel een Limburger zijn dada-liedje zingen zeker. Over iets linguistisch.

Meneer, het gaat over de desintegratie van een Europees land.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2017, 08:26   #39
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik open hier een draad in het soepforum staatsinrichting, omtrent een item in Spanje.

Komt er hier toch wel een Limburger zijn dada-liedje zingen zeker. Over iets linguistisch.

Meneer, het gaat over de desintegratie van een Europees land.

.
Mijnheer,

Als ge uw openingspost gelezen had wist ge dat het over het 'verplicht' taalgebruik van een minderheidstaal in een bepaalde regio in Spanje ging. En dus over het al dan niet gebruiken van de door de centrale overheid opgelegde eenheidstaal.

Ik stel vast dat gij en uw vriendjes de keuze van de de regioleiders voor de minderheidstaal met groot applaus en vendelgezwaai bejubelt. Omdat gij denkt dat dit in uw kraam past.

Wanneer ik u wijs op het feit dat gij in eigen gewest de grootste tegenstrever zijt van wat gij elders bejubelt beschuldigt ge mij ervan uw draad te misbruiken. Maar dat ik u, met bronvermelding, wijs op die feiten die ge niet graag hoort, stoort u blijkbaar.

Het lijkt me toch logisch dat in een draad over (minderheids-)taalgebruik, gediscuteerd wordt over taalgebruik.

Eens te meer moet ik besluiten dat flaminganten en logisch denken moeilijk samengaat.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2017, 09:33   #40
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijnheer,
Als ge uw openingspost gelezen had wist ge dat het over het 'verplicht' taalgebruik van een minderheidstaal in een bepaalde regio in Spanje ging. En dus over het al dan niet gebruiken van de door de centrale overheid opgelegde eenheidstaal.
Ik stel vast dat gij en uw vriendjes de keuze van de de regioleiders voor de minderheidstaal met groot applaus en vendelgezwaai bejubelt. Omdat gij denkt dat dit in uw kraam past.
Wanneer ik u wijs op het feit dat gij in eigen gewest de grootste tegenstrever zijt van wat gij elders bejubelt beschuldigt ge mij ervan uw draad te misbruiken. Maar dat ik u, met bronvermelding, wijs op die feiten die ge niet graag hoort, stoort u blijkbaar.
Het lijkt me toch logisch dat in een draad over (minderheids-)taalgebruik, gediscuteerd wordt over taalgebruik.

Eens te meer moet ik besluiten dat flaminganten en logisch denken moeilijk samengaat.
Een wel doordacht antwoord. Ik denk (maar wie ben ik) dagge een punt hebt en de Schoof 't aan zijn kloten.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 3 juni 2017 om 09:42.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be