Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2017, 19:05   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Waarom die dingen niet volledig gelijkgesteld worden aan bromfietsen klasse B mag Ben Weyt wel eens uitleggen. Dit zou ons een hoop extra verkeersborden + verwarring besparen.
Wel, dat is heel gemakkelijk uit te leggen. Om te beginnen staat het onderscheid al aangegeven in de Europese richtlijnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 19:06   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat heeft er nu eens niks mee te maken zie, ik wil juist meer verandering en vooruitgang door betere infrastructuur en slow en fast lanes.
Wie zou daar tegen zijn? Alleen spoort dat niet met uw eerdere stelling om de speedelec weg te houden van het jaagpad of het fietspad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 19:09   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Allemaal zeer mooi. Maar waarom moet de wegcode steeds verder versnipperd worden in extra regeltjes en verkeersborden?
Als het verkeer zich nog steeds beperkte tot paard en kar, hadden we de regels inderdaad niet moeten aanpassen. De technologie staat evenwel niet stil en dan is het noodzakelijk de wetgeving bij te stellen.

Of wilt u terug naar paard en kar?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 19:10   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Goede redenen voor 30 km/u op de jaagpaden (en voor de onwetende: op jaagpaden binnen bebouwde kom is de snelheidslimiet 10 km/u) ? Blijkbaar weten weinigen dat die wet stamt uit 1935....

Bovendien zijn fietsen zonder 'provinciale nummerplaat' verboden op de jaagpaden (KB uit 1934)... alle fietsers van het jaagpad dus!
Die wetgeving is nu eenmaal hopeloos achterhaald. Met de ligfiets rij ik langs jaagpaden ook altijd sneller dan 30. Jaagpaden nodigen daartoe uit en het kan ook in alle veiligheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 21:29   #145
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 21:49   #146
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.926
Standaard

Jaagpaden zijn erg leuk om te fietsen, alleen zijn ze op sommige plaatsen wat smal. Zeker wanneer het druk is geeft dit problemen. De oplossing, waar het kan het jaagpad verbreden.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 21:54   #147
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Omdat speedelecs stevige fietsen zijn met een sterkere electromotor dan een electrische bommafiets.

Speedelecs hebben niet het vermogen van een bromfiets, noch de andere wettelijke verplichtingen kwa verlichting enzoverder.

Speedelecs gelijkstellen met bromfietsen is appelen gelijk stellen met watermeloenen.
Speedelecs zitten dus tussen gewone elektrische fietsen en bromfietsen. Maar moet daarom een nieuwe categorie gecreëerd worden?

Wat dan met elektrische steps, elektrische éénwielers, segways, skeelers, rolschaaten en pogo sticks?

Moeten die allemaal een aparte categorie + verkeersborden hebben volgens hun vermogen?

We zitten trouwens midden in een wilde experimenteerperiode op het gebied van lichte elektrische voertuigen. Wellicht staan we nog maar aan het begin van die periode. Wie weet rijdt binnen 20 jaar niemand nog met een speedelec zoals we die nu kennen maar settelt de markt zich op iets totaal anders.

https://www.youtube.com/watch?v=0OOcjY5TttE

Dus passen we nieuwe voertuigen best zoveel mogelijk in de bestaande categorieën.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 22:18   #148
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of wilt u terug naar paard en kar?
Goh daar had ik helemaal niet bij stilgestaan. Ik wist niet dat de keuze er één was tussen ofwel reglementitis ofwel "terug naar paard en kar". Bedankt om mij hierover in te lichten.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 22:21   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Jaagpaden zijn erg leuk om te fietsen, alleen zijn ze op sommige plaatsen wat smal. Zeker wanneer het druk is geeft dit problemen. De oplossing, waar het kan het jaagpad verbreden.
Smalle jaagpaden? Ja, ze bestaan. Bijvoorbeeld langs de Demer. Alleen ken ik veel meer brede jaagpaden waar je met gemak met drie, vier naast elkaar kan fietsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 22:23   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Goh daar had ik helemaal niet bij stilgestaan. Ik wist niet dat de keuze er één was tussen ofwel reglementitis ofwel "terug naar paard en kar". Bedankt om mij hierover in te lichten.
Uw opmerking ging die richting uit. U doet alsof de wegcode voor altijd vastligt en er geen wijzigingen horen te zijn. Natuurlijk zou het goed zijn onze wegcode te herschrijven zoals de Nederlanders enkele jaren geleden met hun wegreglementering hebben gedaan. Zodanig dat we weer uitkomen bij een helder, eenvoudig gestructureerd geheel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 22:24   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Speedelecs zitten dus tussen gewone elektrische fietsen en bromfietsen. Maar moet daarom een nieuwe categorie gecreëerd worden?
Europese richtlijnen. Daarnaast is het ook niet hetzelfde als een bromfiets. Technisch al zeker niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 22:24   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht

Wat dan met elektrische steps, elektrische éénwielers, segways, skeelers, rolschaaten en pogo sticks?

Moeten die allemaal een aparte categorie + verkeersborden hebben volgens hun vermogen?
Dat is allemaal voorzien in de regelgeving, beste.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 23:12   #153
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Laat me raden... benodigd vermogen van een koersfiets, uit carbon en amper 7 a 8 kg, en op 23 mm tuben - en uiteraard de geen grammetje teveel wegende rijder ?

Dat is toch niet iets anders dan een s-pedelec met meer normale zithouding, minimum 25 kg en op 2,15 inch banden
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 23:14   #154
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Speedelecs zitten dus tussen gewone elektrische fietsen en bromfietsen. Maar moet daarom een nieuwe categorie gecreëerd worden?

Wat dan met elektrische steps, elektrische éénwielers, segways, skeelers, rolschaaten en pogo sticks?

Moeten die allemaal een aparte categorie + verkeersborden hebben volgens hun vermogen?
Oei, ken uw wegcode: daar zijn namelijk al lang aparte categorieën voor. Namelijk de niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestellen en de gemotoriseerde (<18 km/u) voortbewegingstoestellen...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 23:41   #155
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Laat me raden... benodigd vermogen van een koersfiets, uit carbon en amper 7 a 8 kg, en op 23 mm tuben - en uiteraard de geen grammetje teveel wegende rijder ?

Dat is toch niet iets anders dan een s-pedelec met meer normale zithouding, minimum 25 kg en op 2,15 inch banden
Het gewicht zal niet zoveel uitmaken aangezien de rolweerstand van een fiets zeer klein is ivg met de aerodynamische weerstand.

Het gewicht zal enkel een rol spelen bij bergop en bergaf.

PS: Ik heb reeds een testrit gedaan op een stromer met 500 W motor. Dat ding rijdt vlot 45 km/h in stand 3 indien je dat wenst. Ik heb echter geen stevige helling gedaan, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar dat boeit me niet, ik heb geen hellingen op mijn traject.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2017, 00:14   #156
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Oei, ken uw wegcode: daar zijn namelijk al lang aparte categorieën voor. Namelijk de niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestellen en de gemotoriseerde (<18 km/u) voortbewegingstoestellen...
Dat zijn maar twee categorieën voor al die voertuigen die ik noem. Ik ben niet te vinden voor het creëren van nieuwe categorieën.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2017, 10:18   #157
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat probeer ik Anna List al de hele tijd duidelijk te maken. Bij een speedelec zit het probleem niet in de snelheid van de fiets, maar wel bij het (nog steeds onbewezen) onaangepast gedrag van de fietser. Net zo bij bepaalde wielertoeristen, maar ook bij sommige dagjesfietsers (die al zwalpend fietsen) of bij een aantal tieners (die al snaterend rondrijden zonder te kijken).
Bij een topmodel van bmw zit het probleem ook niet in zijn maximum potentiële snelheid, maar eventueel (eventueel) wel tussen de oren van de chauffeur. Akkoord met jou dus.

Zwalpende bomma- en dagjesfietsen. Akkoord. Ik moet denken aan dat ongeval in Kasterlee waar een roedeltje bomma-boerinnen overreden werden. Ik vermoed dat ze dachten dat als de eerste een drukke baan oversteekt, iedereen blind mag volgen.

Wielertoeristen: als ze 'trainen', dan 'pakken' ze mogelijk nog iets, dan staat het schuim op hun mond, dan zijn ze te vermoeid om nog veilig te rijden .... helaas voor wie gebruik maakt op een veilige manier om te trainen met het fietsen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2017, 10:25   #158
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Ik ben dat gezaag over infrastructuur echt wel beu in deze draad.

Welke zinnige mens zou nu verbieden dat iemand die in Beernem woont en in Brugge werkt, verbieden dat hij/zij met zijn speedelektro langs het kanaal zijn woonwerk-kilometers afmaalt ?
(tenzij dat die werknemer eigenlijk gecolloceerd zou moeten worden, omdat er onvoldoende gezond verstand is om in te zien dat als er rond 5 u 's avonds toch spelende kinderen op dat jaagpad zijn, deze kinderen niet vogelvrij zijn en dus niet mogen overreden worden ...)

Wat niet belet dat allerhande infrastructuur beter zou mogen worden.
Maar hij is er nu, die speekelektrieker. Ge gaat hem toch niet verplichten om op de pechtstrook van de autosnelweg te rijden ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2017, 20:12   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Dat zijn maar twee categorieën voor al die voertuigen die ik noem. Ik ben niet te vinden voor het creëren van nieuwe categorieën.
Wilt u de technologische ontwikkeling een halt toe roepen? Of wilt u gewoon een verbod op bepaalde nieuwe vervoersmiddelen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2017, 20:16   #160
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Jaagpaden zijn erg leuk om te fietsen, alleen zijn ze op sommige plaatsen wat smal. Zeker wanneer het druk is geeft dit problemen. De oplossing, waar het kan het jaagpad verbreden.
Gewoon wat pianodraad, na een tijdje zullen ze het wel leren.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be