Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2017, 09:32   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.993
Standaard Standpunt VLD ivm staat en kerk klinkt als hemelse muziek in mijn oren

Dedju,
dat komt nu eens voor bijna 100 procent overeen met mijn idee omtrent scheiding van staat en kerk.

Historische gebouwen en dito dinges: naar cultuur en erfgoed.
En al de rest is privé. De staat moet zich dat niet aantrekken.

De staat blijft wel, zoals in alle domeinen (cultuur, sport, werk, seksbeleving ...) verantwoordelijk om criminaliteit te beheersen.
Sektes en gevaarlijke religieuze groeperingen moeten dus wel blijvend in het oog gehouden worden.

Waar ga ik niet mee akkoord: dat kwaliteitslabel en die bemoeienis om imams op te leiden.

titel: ‘Alle religies moeten zichzelf bedruipen’
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170414_02835609


Citaat:
Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten vindt niet dat de overheid nog langer moet instaan voor de financiering van een geloof. En dus wil ze grondwetsartikel 181 aanpakken.

Gwendolyn Rutten breekt de discussie over de Fatih-moskee open. De voorzitster van Open VLD vindt dat de erkenning van alle Diyanet-moskeeën in Vlaanderen moet worden ingetrokken. Ze kant zich ook tegen het idee dat de overheid een erkende moskee moet financieren. ‘We gaan geld toch niet gebruiken als glijmiddel voor een Europese islam?’ In 2019 wil de partij de Grondwet aanpassen, waardoor alle erediensten voortaan zelfbedruipend moeten worden.

Vrijdag buigt de Vlaamse regering zich over dat netelige dossier. Bevoegd minister Liesbeth Homans (N-VA) wil de erkenning van de Fatih-moskee in Beringen intrekken, CD&V verzet zich daartegen. Daarbij kan de partij niet rekenen op liberale steun. ‘Wat willen we bereiken met een erkenning?’, vraagt Rutten zich af. ‘Alle Diyanet-moskeeën doen in Vlaanderen aan politiek. Waarom richt de minister zich op één enkele moskee, ze komen allemaal in aanmerking om hun erkenning te verliezen.’

De Open VLD-voorzitster is het niet eens met de werkwijze van de minister, maar toont begrip voor de manier waarop Homans zich in het dossier heeft verslikt. ‘Twee realiteiten kwamen met elkaar in conflict. De Staatsveiligheid screent alle moskeeën, zowel erkende als niet-erkende, op radicalisering en terrorisme. Het gaat vooral om moskeeën die door Saudi-Arabië worden gefinancierd. De Diyanet-moskeeën staan voor een meer gematigde islam. Salafisme is niet het probleem, wel politieke propaganda. Wettelijk is de Staatsveiligheid niet bevoegd om dat te onderzoeken.’

Kwaliteitslabel

Die politieke beïnvloeding vindt Rutten onaanvaardbaar. ‘De teksten voor het vrijdaggebed worden in Turkije geschreven. Voor president Erdogan blijven alle Turken kinderen van het vaderland, ongeacht waar ze verblijven. Het vormen van een politieke gemeenschap zet een rem op integratie, zeker nu Erdogan wegdrijft van de democratie.’

Rutten juicht toe dat de federale regering een rondzendbrief voorbereidt die de wijze bepaalt waarop de veiligheidsdiensten moskeeën moeten screenen. Bovendien kondigde partijgenoot Patrick Dewael eerder deze week aan dat de onderzoekscommissie naar de aanslagen zich buigt over de volledige erkenningsprocedure. Die kan een stuk gestroomlijnder.

De liberalen willen dus verder gaan dan Homans, maar hekelen tegelijkertijd de afwezigheid van een totaalaanpak. Daarbij verwijst Rutten naar de afwezige opleiding van Vlaamse imams, het leggen van contacten met de Turkse gemeenschap, de organisatie van tegenkrachten enzovoort. Moskeeën kunnen gerust worden erkend, als een soort Vlaams kwaliteitslabel. Maar de voorzitster wil af van de noodzaak om daarbij met geld over de brug te komen. ‘De Fatih-moskee beweert zelf dat ze het geld niet nodig heeft’, zegt ze verontwaardigd.

Scheiding tussen kerk en staat

Om de scheiding tussen kerk en staat te bekrachtigen, wil Open VLD grondwetsartikel 181 voor herziening vatbaar verklaren. Dat artikel regelt de financiering van de erediensten en de vrijzinnigheid. ‘De tijd is rijp om deze discussie aan te vatten’, benadrukt Rutten. ‘Alle religies moeten zichzelf bedruipen.’

Ze hekelt de manier waarop alle betrokkenen elkaar in een ‘houdgreep’ houden. Zo krijgt de katholieke eredienst te veel geld in functie van het aantal gelovigen, de islam dan weer te weinig. De georganiseerde vrijzinnigheid blokkeert de discussie omdat haar werking zonder overheidsgeld in gevaar komt. Bovendien gaat het om een versnipperde bevoegdheid: de federale overheid betaalt de lonen, de gemeenten sluiten de begrotingen van de kerkfabrieken.

Hoe gelovigen hun eigen erediensten bekostigen, moet later worden verduidelijkt. De Open VLD-voorzitster vindt niet dat de armlastige overheid nog langer kan instaan voor de financiering van een geloof. Rutten wil alleen het patrimonium buiten de discussie houden. Dat maakt deel uit van een traditie en de financiering van historisch waardevolle gebouwen kan een onderdeel van het cultuurbeleid worden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 09:37   #2
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Eindelijk.
Nu nog politieke partners vinden...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 09:37   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.693
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dedju,
dat komt nu eens voor bijna 100 procent overeen met mijn idee omtrent scheiding van staat en kerk.

Historische gebouwen en dito dinges: naar cultuur en erfgoed.
En al de rest is privé. De staat moet zich dat niet aantrekken.

De staat blijft wel, zoals in alle domeinen (cultuur, sport, werk, seksbeleving ...) verantwoordelijk om criminaliteit te beheersen.
Sektes en gevaarlijke religieuze groeperingen moeten dus wel blijvend in het oog gehouden worden.

Waar ga ik niet mee akkoord: dat kwaliteitslabel en die bemoeienis om imams op te leiden.

titel: ‘Alle religies moeten zichzelf bedruipen’
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170414_02835609
Als de vos de passie preekt, boer let op uw ganzen.


Ze voelt natuurlijk de hete adem van de N-VA in hare nek.
Ik vertrouw die voor gene meter.
Denk maar aan de draai die ze naam in verband met de confederale staat.

OVLD 2002 (hoofdstuk 5)
http://www.openvld.be/?type=content&id=17&pageid=21770

OVLD 2010
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/2....hemas/1.783127

OVLD 2013
http://www.openvld.be/?type=nieuws&id=1&pageid=67038
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...eralisme.dhtml
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 15 april 2017 om 09:38.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 09:38   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.693
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Eindelijk.
Nu nog politieke partners vinden...
Ze gaan dat flutpartijtje zo'n triomf niet gunnen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 09:50   #5
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ze gaan dat flutpartijtje zo'n triomf niet gunnen.
Ook de N-VA niet?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 09:54   #6
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.601
Standaard

Er is reeds een forumbevraging over dit topic:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=238239


Meer of minder Moskeën in Vlaanderen ?
1. Meer erkenning van Turkse moskeën.
2. Intrekking erkenning Turkse moskeën.
3. Geen subsidie voor Turkse imams.
4. Geen subsidie voor imams.
5. Geen subsidie voor religieuze dienaars.
6. Moskeën en imams niet in Vlaanderen.
7. Meer europanisering van moskeën en imams.
8. Prins Laurent for president.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 10:02   #7
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Er is reeds een forumbevraging over dit topic:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=238239


Meer of minder Moskeën in Vlaanderen ?
1. Meer erkenning van Turkse moskeën.
2. Intrekking erkenning Turkse moskeën.
3. Geen subsidie voor Turkse imams.
4. Geen subsidie voor imams.
5. Geen subsidie voor religieuze dienaars.
6. Moskeën en imams niet in Vlaanderen.
7. Meer europanisering van moskeën en imams.
8. Prins Laurent for president.
Die forumbevraging trekt op niks.
Het gaat nu over ALLE levensbeschouwingen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 10:53   #8
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Het gaat dus over scheiding van staat en kerk. Ik ben daar tegen.
Het is nu zo en nu zitten we met de ellende die we allemaal kennen.
__________________
Ex Gladio Libertas

Laatst gewijzigd door Gamla : 15 april 2017 om 10:55.
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 11:05   #9
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dedju,
dat komt nu eens voor bijna 100 procent overeen met mijn idee omtrent scheiding van staat en kerk.

Historische gebouwen en dito dinges: naar cultuur en erfgoed.
En al de rest is privé. De staat moet zich dat niet aantrekken.

De staat blijft wel, zoals in alle domeinen (cultuur, sport, werk, seksbeleving ...) verantwoordelijk om criminaliteit te beheersen.
Sektes en gevaarlijke religieuze groeperingen moeten dus wel blijvend in het oog gehouden worden.

Waar ga ik niet mee akkoord: dat kwaliteitslabel en die bemoeienis om imams op te leiden.

titel: ‘Alle religies moeten zichzelf bedruipen’
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170414_02835609
Toch wel jammer dat uw geliefde partij zich weer van zijn conservatieve kant laat zien.

Weer een demonstratie dat de N-VA achter loopt op ethisch vlak.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 11:25   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Toch wel jammer dat uw geliefde partij zich weer van zijn conservatieve kant laat zien.

Weer een demonstratie dat de N-VA achter loopt op ethisch vlak.
Een partij die als eerste een openlijke homo selecteerde als voorzitter van de senaat, een conservatieve partij noemen ?
Diezelfde partij die al jaren aanwezig is op de gay pride ?

Voor een aantal zaken in de ethische sfeer is het bij ons de gewoonte om de verkozenen vrij te laten in hun stemgedrag.
Ik betreur dat, maar in beperkte mate. Omdat mijn persoonlijke lijn ook verder gaat, zoals hierboven al geschetst.
Maar ja, de democratie heeft ook haar rechten.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 11:41   #11
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een partij die als eerste een openlijke homo selecteerde als voorzitter van de senaat, een conservatieve partij noemen ?
Diezelfde partij die al jaren aanwezig is op de gay pride ?

Voor een aantal zaken in de ethische sfeer is het bij ons de gewoonte om de verkozenen vrij te laten in hun stemgedrag.
Ik betreur dat, maar in beperkte mate. Omdat mijn persoonlijke lijn ook verder gaat, zoals hierboven al geschetst.
Maar ja, de democratie heeft ook haar rechten.

.
Ik denk eerder dat de N-VA een belangrijke katholieke achterban heeft en deze mogen ze toch niet te veel voor het hoofd stoten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 12:03   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk eerder dat de N-VA een belangrijke katholieke achterban heeft en deze mogen ze toch niet te veel voor het hoofd stoten.
Ah ge weet het
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 12:27   #13
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk eerder dat de N-VA een belangrijke katholieke achterban heeft en deze mogen ze toch niet te veel voor het hoofd stoten.
Het voorstel van Rutten wordt alzo herleid tot een luchtballonnetje...
De Zuil is gered door de N-VA.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 12:30   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Die forumbevraging trekt op niks.
Het gaat nu over ALLE levensbeschouwingen.
Bedankt voor jouw feedback. Je kan onderstaande optie lezen als "geen subsidie voor religieuze of levensbeschouwelijke dienaars" :

5. Geen subsidie voor religieuze dienaars.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 12:34   #15
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bedankt voor jouw feedback. Je kan onderstaande optie lezen als "geen subsidie voor religieuze of levensbeschouwelijke dienaars" :

5. Geen subsidie voor religieuze dienaars.
Uw gepruts interesseert me eigenlijk niet.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 12:35   #16
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Interessant:
De Wever heeft respect voor "delicate historische compromissen".
Dat belooft voor de volgende staatshervorming...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 12:41   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk eerder dat de N-VA een belangrijke katholieke achterban heeft en deze mogen ze toch niet te veel voor het hoofd stoten.
En zijn veel dingen die jij denkt, gebaseerd op feitelijke gegevens ?
Is dat ook nu zo bij dit onderwerp ?

Persoonlijk denk ik, maar dan enkel op basis van mijn kennis van enkele leden van het belang, dat overtuigde kaloten rapst van al aansluiten bij het belang.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 12:49   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het voorstel van Rutten wordt alzo herleid tot een luchtballonnetje...
De Zuil is gered door de N-VA.
Tsja, als de leden of sympathisanten van de vld zo vlug de armen laten zakken ...
Persoonlijk zou ik teleurgesteld zijn in de voorzitster van een concurrerende politieke partij, mocht ze bij dit voorstel niet afgewogen hebben wat de kans zou zijn dat het voorstel onverwijld versmoord zou worden.
Het is en het blijft, naast het maatschappelijk impact en belang, een aardige opgestoken middelvinger naar de tsjeven.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 13:11   #19
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.842
Standaard

VLD-ers die plots kerk en staat willen gescheiden houden, maar het was wel P. Dewael die het initiatief nam om ervoor te zorgen dat onverdoofd slachten uitzonderlijk toegelaten werd voor religieuze doeleinden.
Zoiets is hypocrisie met grote H, en iedereen "hier" weet wat ik van religies denk.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 13:30   #20
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
VLD-ers die plots kerk en staat willen gescheiden houden, maar het was wel P. Dewael die het initiatief nam om ervoor te zorgen dat onverdoofd slachten uitzonderlijk toegelaten werd voor religieuze doeleinden.
Zoiets is hypocrisie met grote H, en iedereen "hier" weet wat ik van religies denk.
Het zit zo, Zipper.

De katholieke kerk stelt niets meer voor. Ze weigerde ineens Noord-Afrika te bekeren. Nu worden wij door de Islam bekeerd.

We hebben nu wat jullie altijd hebben gewild.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be