Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Hoe veilig was het volgens u 30 �* 40 jaar geleden?
Nu is het veiliger dan in de 'tijd van toen' 5 14,29%
Het was toen even veilig of onveilig als nu 11 31,43%
Het was toen 2 keer veiliger dan nu 0 0%
Het was toen 5 keer veiliger dan nu 3 8,57%
Het was toen 10 keer veiliger dan nu 2 5,71%
Het was toen 20 keer veiliger dan nu 4 11,43%
Het was toen 50 keer veiliger dan nu 10 28,57%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 januari 2003, 18:23   #41
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Je moet eens proberen een boek te lezen. Ik ken een goed boek. Nadeel voor u is dat het in het Engels is. The Culture of Fear. Van Barry Glassner, een bekende socioloog in de States. Daarin staat precies vermeld hoe het met de angstpsychose is gesteld. Een aanrader. Wel bestellen via Amazon of proxis want bij mijn weten niet in de Boekhandel te verkrijgen.
In plaats van boekskes te lezen zoudt ge beter wat mee zoeken naar cijfers over de evolutie van de onveiligheid.

We hebben nu al de cijfers van de evolutie over de periode van de late jaren zeventig tot de vroege jaren negentig.

Nu moeten we nog de cijfers verzamelen van midden jaren zestig tot de late jaren zeventig en van de vroege jaren negentig tot nu.
Met cijfers kan je alles bewijzen. Natuurlijk stijgt de criminaliteit, de bevolking is ook gestegen. Je moet ook een onderscheid maken tussen zware criminaliteit en kleine criminaliteit,.....

Een boek lezen kan nooit kwaad hoor. Geeft je een genuanceerder werelldbeeld dan constant naar Judge Judy, Matlock, Flikken, Spoed, Oproep2020,.... te kijken.
Blijkbaar heb jij dit topic niet aandachtig gelezen.

Het gaat over relatieve cijfers, niet over absolute.


http://www.killology.com/art_weap_sum_worldwide.htm


Aantal 'assaults per 100.000' :

Australia
1977 : 21.9
1993 : 81.3
x 3.7

Belgium
1977 : 65.9
1993 : 125.0
x 1.9

Canada
1977 : 447.0
1993 : 916.0
x 2.0

Denmark
1977 : 78.7
1993 : 179.0
x 2.3

England-Wales
1977 : 163.0
1993 : 362.0
x 2.2

France
1977 : 59.8
1993 : 99.0
x 1.7

Netherlands
1977 : 101.1
1993 : 196.0
x 1.9

United States
1977 : 241.0
1993 : 440.0
x 1.8
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 18:32   #42
Frolic
Burgemeester
 
Frolic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vlaanderen, solidair met de wereld
Berichten: 576
Standaard

Het is inderdaad allemaal relatief. Wanneer ik met de fiets van het Station naar huis fiets dan voel ik mij veel onveiliger dan wanneer ik 's nachts op straat rondloop.
__________________
But we are all bourgeois now Once there was class war. But not any longer Because baby we are all bourgeois now So go out and make your way in the world
We're free to choose
Frolic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 18:33   #43
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

De stad was 40 jaar geleden een heel veilige plaats om in te wonen.

En dat moet opnieuw zo worden.


En hoe gaan we dat doen? Door te stemmen of we ons nu 2,5,10,20 of 50 keer onveiligervoelen?
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 19:14   #44
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ik heb geen boodschap aan hoe het er hier honderd of tweehonderd of tweeduizend jaar geleden aan toeging, noch hoe het er aan de andere kant van de wereldbol aan toegaat.
Het is uit het verleden dat we leren, niet uit de toekomst en ook niet uit utopiën. Kijken naar wat we fout deden en proberen niet de ezel uit te hangen die zich twee keer aan dezelfde steen stoot is, gaat ons verder brengen dan een eenzame kruistocht voor onze eigen waarden.
En toch heb je altijd steenezels die zich altijd maar aan dezelfde steen blijven stoten, ondanks alle ervaringen uit het verleden.
Dat zijn dan waarschijnlijk die ezels die niet uit het verleden WILLEN leren
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 20:02   #45
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ydde
Mensen die de levensrisko's uit de weg proberen te gaan en bang zijn om zich in een avontuur te storten en die eigenlijk worden geleefd, bestaan hoor, en die voelen zich ook onveilig! Zijt gij zo medogenloos dat gij met hun angsten (omdat gijzelf waarschijnlijk sterker zijt) geen rekening houdt ?
Ik heb elders al geschreven dat ik begrip kan opbrengen voor mensen die slachtoffer zijn van kleine kriminaliteit en vind dat ze gerechtigheid mogen eisen. Ik heb ook elders geschreven dat huiselijk geweld moet aangepakt worden. En ik heb ook ergens geschreven dat mensen de politie met wat minder pietluttigheden moeten lastigvallen, zodat die zich meer met de bestrijding van kriminaleit kan bezighouden. Maar ik verzet mij wel tegen dat opbod in veiligheid omdat dit uiteindelijk zal leiden tot een betuttelende politiestaat waarin niets meer mag en alles verboden is, en waarin uiteindelijk zal worden ingeleverd op de burgerrechten en demokratische rechten. En ik verzet mij eveneens tegen een overdreven onveiligheidshysterie omdat op den duur iedereen bang wordt van zijn/haar eigen schaduw.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ydde
PS. Westvloams is gien toale! t' Mechels wel
Zowel West-Vlaams en Brabants/Antwerps/Mechels zijn talen. Voor mijn part mag het Mechels op de gemeenteraad van Mechelen worden gebruikt.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 20:15   #46
ydde
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Mechelen
Berichten: 993
Standaard

ydde (ludiek):
Westvloams is gien toale! t' Mechels wel

Doomy (ernstig en vermanend):
Zowel West-Vlaams en Brabants/Antwerps/Mechels zijn talen. Voor mijn part mag het Mechels op de gemeenteraad van Mechelen worden gebruikt.

Ydde (een beetje gegeneerd):
Da was ma vê te lache zenne Doemi !
ydde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 21:27   #47
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ydde
ydde (ludiek):
Westvloams is gien toale! t' Mechels wel

Doomy (ernstig en vermanend):
Zowel West-Vlaams en Brabants/Antwerps/Mechels zijn talen. Voor mijn part mag het Mechels op de gemeenteraad van Mechelen worden gebruikt.

Ydde (een beetje gegeneerd):
Da was ma vê te lache zenne Doemi !
Had ik begrepen. Maar het is mij menens met de erkenning van streektalen binnen België/ Vlaanderen.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 22:25   #48
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Maar ik verzet mij wel tegen dat opbod in veiligheid omdat dit uiteindelijk zal leiden tot een betuttelende politiestaat waarin niets meer mag en alles verboden is, en waarin uiteindelijk zal worden ingeleverd op de burgerrechten en demokratische rechten.
Ik kan mij niet herinneren dat het 40 jaar geleden hier een politiestaat was.

Dus kan de veiligheid van toen perfect zonder een "politiestaathysterie".

Het "opbod" is een heel gezonde reactie. Het werd meer dan tijd dat er over veiligheid wordt gediscussieerd.

Waar jullie écht bang van zijn is niet de 'politiestaat', maar wel wat de analyse naar de oorzaken van die toegenomen onveiligheid zou kunnen opleveren.

Want als de échte oorzaken gekend zijn zouden sommigen wel eens op het idee kunnen komen om d�*�*r iets aan te doen ipv 'meer blauw op straat' te brengen.

Typisch zijn de reacties uit de 'linkse' hoek. Niet terzake, trachtend om de zaak van de kern af te leiden, proberen te ridiculiseren etc.

De linkse 'munitie' is blijkbaar uitgeput als het op dit thema aankomt, want men neemt zijn toevlucht tot het schieten met losse flodders, of wordt een regelrechte 'linkse negationist'.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 18:54   #49
Frolic
Burgemeester
 
Frolic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vlaanderen, solidair met de wereld
Berichten: 576
Standaard

Weten jullie wel waarmen één van de hoogste criminaliteitscijfers ter wereld heeft?


=>Vaticaanstad

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2639777.stm
__________________
But we are all bourgeois now Once there was class war. But not any longer Because baby we are all bourgeois now So go out and make your way in the world
We're free to choose
Frolic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 23:31   #50
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Maar ik verzet mij wel tegen dat opbod in veiligheid omdat dit uiteindelijk zal leiden tot een betuttelende politiestaat waarin niets meer mag en alles verboden is, en waarin uiteindelijk zal worden ingeleverd op de burgerrechten en demokratische rechten.
Ik kan mij niet herinneren dat het 40 jaar geleden hier een politiestaat was.
Dan moest je maar eens aan andersdenkenden uit die tijd vragen hoe zij toen door de politie werden behandeld. Voor een mening of uiterlijk die van de norm afweek werd je door de Rijkswacht algauw als een staatsgevaarlijk individu beschouwd, werd je voortdurend tegengehouden voor een identiteitskontrole of zelfs zonder reden in elkaar geklopt, werd je door hen bespioneerd,... terwijl men de jeugdbendes ongemoeid liet. Blijkbaar vond men mensen met een eigen mening toen gevaarlijker dan echte kriminelen. Ook plaatselijke burgemeesters durfden wel eens de politie in te schakelen om een persoonlijke vete met een kritikus op hun beleid te beslechten. Hoezo geen politiestaat? Alleen was die voor de grote meerderheid van de bevolking niet zichtbaar omdat ze toen nog braaf meeliepen met wat de machthebbers wilden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Dus kan de veiligheid van toen perfect zonder een "politiestaathysterie".
Daar geloof ik niets van. Omdat voorbeelden in het verleden en in het buitenland bewijzen dat het op den duur wél tot een politiestaat komt. En waar er een politiestaat is wordt er gesnoeid op de burgerrechten en demokratische vrijheden, en duikt machtsmisbruik de kop op. Wie meer veiligheid eist zou dit er ook eens mogen bijvermelden. Ik denk trouwens dat men een belangrijke oorzaak van onveiligheid over het hoofd ziet: de voortdurend toenemende stress door steeds hoger wordende prestatiedruk in onze maatschappij, waardoor er bijvoorbeeld veel huiselijke drama's met gezinsmoorden gebeuren. Dat haalt dan eventjes het nieuws, maar daarna is men het weer vergeten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Het "opbod" is een heel gezonde reactie. Het werd meer dan tijd dat er over veiligheid wordt gediscussieerd.
Ik heb er geen problemen mee dat kriminaliteit en de bestrijding ervan wordt bediskussieert, zolang ze maar niet hysterisch wordt of als ekskuus voor racisme en andere vooroordelen wordt misbruikt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
De linkse 'munitie' is blijkbaar uitgeput als het op dit thema aankomt, want men neemt zijn toevlucht tot het schieten met losse flodders, of wordt een regelrechte 'linkse negationist'.
Negationist? Zeg mij dan eens waar ik ontkend heb dat er kriminaliteit bestaat. Ik heb integendeel geschreven dat ik ze zelf nog heb ondervonden, en dat ik vind dat onsympatieke individuen die niet de rechten van andere mensen respekteren gerust goed op hun donder mogen krijgen. Ook heb ik laten verstaan dat men er zelf iets kan aan doen, namelijk door zelf wat weerbaarder te zijn, solidair te zijn met de aangevallenen, wat meer sociaal kontakt met elkaar te hebben, en niet voor allerlei pietluttigheden (zoals belachelijke burenruzies) de politie op te roepen. Maar precies omdat ik zelf een en ander heb ondervonden kan ik een en ander uit ondervinding wat beter inschatten. En één konklusie er uit is dat ik geen politiestaat over heb voor een vals gevoel van veiligheid.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be