Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Die 20€ , awel ....
ik betaal 0 0%
ik betaal niet 5 41,67%
laat de vrederechter beslissen 3 25,00%
Wat een zuurpruimen , daarvoor tamtam maken !! 5 41,67%
Excuses aanbieden , en dokken 0 0%
Excuses aanbieden , is voldoende 2 16,67%
't zal mij worst wezen 5 41,67%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2015, 16:03   #81
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Tja, als ze mensen uitnodigen is het wel handig om een kaartje met een telefoonnummer mee te geven, voor 't geval dat...
Niet betalen dus, hoewel ik wel begrijp dat die ouders een beetje in hun gat zijn gebeten, volgende keer zullen ze wel een uitnodiging meegeven met een telefoonnummer zodat andere ouders de mogelijkheid hebben om contact op te nemen...
Voil�*! Daar leest de helft dus over!
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 16:09   #82
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Bwah ja, 't is niet de bedoeling dat ze Hollywoodsterren worden, 't zijn kinderen hé.
Een simpel springkasteel in de tuin of zelfs op straat als die mogelijkheid er is en die klein mannen roefelen een hele dag op dat ding. Wat drankjes en knabbels en ze hebben een reuzedag. Maar dan nog is het makkelijk om uitnodigingskaartjes te laten afgeven aan de kameraadjes, met de vraag of de ouders even kunnen bevestigen.
Sommige ouders zijn gewoon zot! Op Vitaya geven ze tegenwoordig een programma "Outrageous Kids Parties" http://www.mijn-tv-gids.be/chaine/17...on-VITAYA.html

Kinderen krijgen feestjes die tot 25.000$ kosten. Er worden kindersterren uitgenodigd, acrobaten en goochelaars besteld, springkastelen e.d. geïnstalleerd, enorme taarten gekocht. Als het feestvarkentje zelf de party betreedt wordt het gedragen door sterke mannen of zo en moet het toegejuicht worden door alle aanwezigen.
Daarbovenop nog enorme geschenken en dat dikwijls voor een kleuter van 5 of 6 jaar.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 16:09   #83
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
"Maar we hadden geen telefoonnummer, e-mail- of postadres om te verwittigen dat Alex niet zou komen. "
Als het zo een speciaal feestje was, hadden de ouders maar een contactmogelijkheid op de uitnodiging moeten zetten.
Voor hetzelfde geld hadden 10 van die kleuters die dag windpokken of buikgriep of weet ik veel gehad, wat had die moeder dan gedaan? 10 facturen gemaakt? Of 10 doktersbriefjes gevraagd?
Ja, ik heb de indruk dat de ouders van het feestvarken bedienden zijn.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 16:13   #84
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Sommige ouders zijn gewoon zot! Op Vitaya geven ze tegenwoordig een programma "Outrageous Kids Parties" http://www.mijn-tv-gids.be/chaine/17...on-VITAYA.html

Kinderen krijgen feestjes die tot 25.000$ kosten. Er worden kindersterren uitgenodigd, acrobaten en goochelaars besteld, springkastelen e.d. geïnstalleerd, enorme taarten gekocht. Als het feestvarkentje zelf de party betreedt wordt het gedragen door sterke mannen of zo en moet het toegejuicht worden door alle aanwezigen.
Daarbovenop nog enorme geschenken en dat dikwijls voor een kleuter van 5 of 6 jaar.
Dat is niets nieuw, ik kreeg ook al zo'n verjaardagsfeesten vroeger thuis.

Of nee, wacht, nee, ik kreeg wat petsen tegen mijn smikkel, Happy Birthday! Wil je er nog een paar?

Nee, bedankt, ben volledig voldaan.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 16:15   #85
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een afspraak dient om te worden nagekomen.Wie zijn afspraken niet nakomt is een bedrieger.Als je afspraken niet kan of wil nakomen maak er dan geen.
Sorry, een kinderfeestje vind ik geen "bindende afspraak".
Ik trakteer ter gelegenheid van mijn verjaardag ieder jaar de familie. Als ik reserveer, zeg ik : er komen 12 �* 16 mensen. Immers niemand weet vooruit of iedereen wel kan komen de dag zelf, er kan altijd iets onverwachts voorvallen! Ik heb daar nog nooit geen problemen mee gehad als ik zo reserveer.
Wat zou die inhalige moeder eigenlijk gedaan hebben als dat kind wel had willen komen maar vastzat in het verkeer? Een rekening aan het ministerie van verkeer sturen?
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 16:19   #86
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Sorry, een kinderfeestje vind ik geen "bindende afspraak".
Ik trakteer ter gelegenheid van mijn verjaardag ieder jaar de familie. Als ik reserveer, zeg ik : er komen 12 �* 16 mensen. Immers niemand weet vooruit of iedereen wel kan komen de dag zelf, er kan altijd iets onverwachts voorvallen! Ik heb daar nog nooit geen problemen mee gehad als ik zo reserveer.
Wat zou die inhalige moeder eigenlijk gedaan hebben als dat kind wel had willen komen maar vastzat in het verkeer? Een rekening aan het ministerie van verkeer sturen?
Als die mensen op weg naar het verjaardagsfeest omkomen in een auto-ongeluk, dan eisen ze de erfenis op.

Ze moeten maar niet verongelukken!
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 16:22   #87
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Je gaat nu toch geen huwelijksfeest met een ordinair kinderverjaardagsfeestje vergelijken ? Bij een huwelijk is het normaal dat je met een zaal en traiteur zit, dus dan is het nogal wiedes dat je aan de genodigden een bevestiging vraagt en met hoeveel personen ze komen. Een kinderfeestje dat 'normaal' is, en dat beschouw ik als speelkameraadjes die in de tuin of living bij de genodigde komen spelen of desnoods naar de speeltuin in het park gaan, daar maakt dat toch allemaal niet zoveel bij uit of er nu 5 of 7 kindjes op bezoek komen ! Zoals ik al zei, die mannen zijn content met een glas limonade, een snoepje of een stuk taart. En dat behoeft toch niet zulke grote organisatie dat alles tot in de puntjes gepreorchestreerd moet zijn. Die kinderen hebben daar ook niets aan ! Maar dan komt natuurlijk de aap uit de mouw, zulke decadente feestjes worden vooral gegeven terwille van de ouders, ook om ermee te pochen naar de andere ouders toe.
Zo ordinair is dat kinderverjaardagsfeestje niet als het in een indoor ski- en snowboardcentrum plaatsvindt. Dat is met een zaal voor een huwelijksfeest te vergelijken. Maar dat is geen reden om een afwezige gast te beboeten.
Waar gaan we naartoe als iedereen zo begint?
Ik zou geen enkele uitnodiging nog durven aanvaarden!
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 16:25   #88
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als die mensen op weg naar het verjaardagsfeest omkomen in een auto-ongeluk, dan eisen ze de erfenis op.

Ze moeten maar niet verongelukken!
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2015, 04:27   #89
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
En ook in restaurants zijn ze het beu dat mensen "geen goesting" meer hebben en dus gewoon niet komen opdagen:

http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/ar...nnulatie.dhtml

€100 per hoofd dat niet komt opdagen.
Hoewel ik het sneu vind voor restaurants die zulks onbeschoft gedrag van klanten meemaken, kan ik me niet vinden in de gehanteerde werkwijze die men toepast. Ik vraag me het volgende af:

- wat met klanten die effectief heirkracht hebben, echt ziek zijn of terecht verhinderd ? Mogen die dan een ziektebriefje opsturen als vrijstelling ? en geldt dat dan voor het gehele gezelschap ?

- ik geef niet zomaar graag mijn kredietkaarnummer op voorhand, tenzij via aan beveiligd geautomatiseerd systeem. Ik vind dat ook geen teken van vertrouwen van die restaurants uit naar hun klanten. Als ik in 'Hof van Cleve ' 250 euro per persoon ga uitgeven, dan wil ik niet potentieel als een 'lapzwans' beschouwd worden die zijn reservatie niet zal nakomen.

- Bevriende juristen vertelden me toch dat zulke maatregelen vanuit die restaurants zich op juridisch drijfzand bevinden. Daar zullen nog wel processen rond gevoerd worden, moest het zover komen.

- Als Peter Goossens zo populair is als hijzelf beweert, kan die toch gewoon de vrijgekomen tafeltjes 'last second' aan reductietarief op facebook of zijn site posten ? Geloof me vrij, daar zal genoeg volk op afkomen ! Toen ik in de States woonde was dat zo, hier bestaat dat volgens mij nauwelijks (wel eens bij 'Mijn Restaurant' zien toepassen). Heb daar voordelig gegeten in poepchique restaurant, ik keek om 19.00 u dan op de site of er plaatsen vrij waren, een uurtje later stond ik dan in het etablissement.

Maar goed, naar die twee restaurants ga ik alvast nooit, ook veel te duur voor hetgene ze aanbieden. Ander en beter en vooral goedkoper !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2015, 09:30   #90
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur
 
plǝɹǝʍ ǝp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2013
Berichten: 1.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Hoewel ik het sneu vind voor restaurants die zulks onbeschoft gedrag van klanten meemaken, kan ik me niet vinden in de gehanteerde werkwijze die men toepast. Ik vraag me het volgende af:

- wat met klanten die effectief heirkracht hebben, echt ziek zijn of terecht verhinderd ? Mogen die dan een ziektebriefje opsturen als vrijstelling ? en geldt dat dan voor het gehele gezelschap ?
Ziekte is overmacht. Het kan zijn dat het restaurant daar geen rekening mee houdt, maar wie dat voor de rechtbank trekt, wint. Allez, weeral een rechtbank.

Citaat:
- ik geef niet zomaar graag mijn kredietkaarnummer op voorhand, tenzij via aan beveiligd geautomatiseerd systeem. Ik vind dat ook geen teken van vertrouwen van die restaurants uit naar hun klanten. Als ik in 'Hof van Cleve ' 250 euro per persoon ga uitgeven, dan wil ik niet potentieel als een 'lapzwans' beschouwd worden die zijn reservatie niet zal nakomen.
Vertrouwen moet je verdienen. Blijkbaar heeft men ginder al teveel beschaamd geweest in het vertrouwen in klanten. Je kredietkaartnummer wordt trouwens vaker als waarborg gebruikt (hotelreservatie, waarborg huurauto,...)

Citaat:
- Bevriende juristen vertelden me toch dat zulke maatregelen vanuit die restaurants zich op juridisch drijfzand bevinden. Daar zullen nog wel processen rond gevoerd worden, moest het zover komen.
Voorbeelden uit de praktijk tonen aan dat de rechter deze praktijk ondersteunen, mits duidelijk op voorhand aangegeven is (bv op website of via telefoon, dat laatste is moeilijker te bewijzen, maar wie geeft er zonder vragen zomaar zijn kredietkaartnummer tenzij hij instemt met een soortement annuleringsregeling?) dat er schadevergoeding zal gevraagd worden. Bij uw bevriende juristen gaat het om hun mening, deze link spreekt over een zaak die afgehandeld is in realiteit. Goed, niet van een restaurant, maar de analogie is er.

Citaat:
- Als Peter Goossens zo populair is als hijzelf beweert, kan die toch gewoon de vrijgekomen tafeltjes 'last second' aan reductietarief op facebook of zijn site posten ? Geloof me vrij, daar zal genoeg volk op afkomen ! Toen ik in de States woonde was dat zo, hier bestaat dat volgens mij nauwelijks (wel eens bij 'Mijn Restaurant' zien toepassen). Heb daar voordelig gegeten in poepchique restaurant, ik keek om 19.00 u dan op de site of er plaatsen vrij waren, een uurtje later stond ik dan in het etablissement.
1) Reductietarief, dat wil zeggen: verlies van inkomsten. Dan heeft hij dus nog recht om een schadevergoeding te vragen, dus deze opmerking is niet relevant.
2) Er zijn ook mindere goden dan Peter Goossens en deze regeling biedt geen garantie op succes.
3) Zoals je zelf zegt: Peter Goossens is populair genoeg, als hij het kaf uit zijn klantenbestand kan halen, blijfven er nog genoeg klanten over.

Citaat:
Maar goed, naar die twee restaurants ga ik alvast nooit, ook veel te duur voor hetgene ze aanbieden. Ander en beter en vooral goedkoper !
Ik frequenteer ze ook niet, een beetje buiten mijn budget. Maar moest dat niet zo zijn: ik kom in de regel mijn afspraken na. Waarom zou ik dan schrik moeten hebben om daar te reserveren?

Ik denk ook niet dat ze het zo heel erg zullen vinden dat mensen die schrik hebben die schadevergoeding te moeten betalen gaan afhaken. Dat is immers de bedoeling.
plǝɹǝʍ ǝp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2015, 17:54   #91
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht


Voorbeelden uit de praktijk tonen aan dat de rechter deze praktijk ondersteunen, mits duidelijk op voorhand aangegeven is (bv op website of via telefoon, dat laatste is moeilijker te bewijzen, maar wie geeft er zonder vragen zomaar zijn kredietkaartnummer tenzij hij instemt met een soortement annuleringsregeling?) dat er schadevergoeding zal gevraagd worden. Bij uw bevriende juristen gaat het om hun mening, deze link spreekt over een zaak die afgehandeld is in realiteit. Goed, niet van een restaurant, maar de analogie is er.

Ik denk ook niet dat ze het zo heel erg zullen vinden dat mensen die schrik hebben die schadevergoeding te moeten betalen gaan afhaken. Dat is immers de bedoeling.
Neen, dat is niet 'hun mening', dat is de wet. Stel dat die afwezige klanten heirkracht inroepen, maar zonder 'bewijs' daarvoor. Wat ga je dan doen als restauranthouder ? Zoals ik al zei: juridisch drijfzand. Ook met niet-aanwezig zijn op privé-feestjes. Boetes daarvoor zijn ook nauwelijks afdwingbaar. Ja laat je genodigden toch geen contract ondertekenen alvorens ze komen opdagen of niet ? Zulks is nog minder afdwingbaar dan die restaurants.

Ik krijg ook schele hoofdpijn van al die 'reglementities' en dat geformaliseer rond zulke banale afspraken of reserveringen. Vroeger reserveerde men gewoon telefonisch en was een gegeven woord een woord (tenzij in geval van echte heirkracht). Nu doet men daar allemaal zo hysterisch over.

Trouwens, kan je dan bij Goossens geen tafeltje meer boeken als je geen kredietkaart hebt ? Want ik ken genoeg volwassenen die geen Visa of Mastercard hebben ! Die hebben dan niet meer het recht te reserveren, of wat ? Bij hotelreservaties waren die vroeger ook onontbeerlijk, maar tegenwoordig kan je op vele boekingsites al reserveren zonder creditcard. Ik blijf de regeling een gebrek aan respect voor de klanten vinden. 95 serieuze klanten betalen hier het gelag voor enkele onnozelaars. Ik denk niet dat Peter een boterhammetje minder moet eten, omdat hij eens een tafletje ziet mislopen (dat dan ongetwijfeld weer direct terug volzet is). Met je kop als freelancer te pas en te onpas in vtm-programma's allerhande opdraven legt je heus geen windeieren ! Ik vraag me enkel af hoeveel uren hij zelf nog achter het fornuis kan staan. Zoals Brusselmans het ooit goed zei: koks moeten zich bezighouden met raap en kool, laat showbizz, boeken schrijven en de showman uithangen aan andere mensen, zo hebben we er ook genoeg rondlopen. Maar we wijken af.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 12:26   #92
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur
 
plǝɹǝʍ ǝp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2013
Berichten: 1.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Neen, dat is niet 'hun mening', dat is de wet. Stel dat die afwezige klanten heirkracht inroepen, maar zonder 'bewijs' daarvoor. Wat ga je dan doen als restauranthouder ? Zoals ik al zei: juridisch drijfzand.
De rechter heeft daar in dat geval anders over geoordeeld: er is een effectieve uitspraak geweest, niet in de hypothetische wereld van de mening maar in realiteit. Ook hier riep men overmacht in (zieke hond) maar dat werd verworpen, met of zonder bewijs. Wat daar juridisch drijfzand aan is, zie ik niet in.

Citaat:
Boetes daarvoor zijn ook nauwelijks afdwingbaar.
Privé ligt dat anders: aangezien de genodigde niet moest betalen, is het enkel de afwezigheid van de genodigde die schadeverwekkend is. Ik weet niet hoe een rechter hier zou oordelen.

Citaat:
Zulks is nog minder afdwingbaar dan die restaurants.
In het geval van de restauranthouder is het zelfs zeer afdwingbaar door je kredietkaartnummer. In het geval van de tandarts moest het voor de rechtbank komen eer het afdwingbaar werd maar eenmaal een uitspraak kan de beschuldigde er niet om heen. De feiten spreken je tegen.

Citaat:
Ik krijg ook schele hoofdpijn van al die 'reglementities' en dat geformaliseer rond zulke banale afspraken of reserveringen.
Dat je het niet leuk vindt is iets anders dan dat het niet afdwingbaar is.

Wat jij echter banaal noemt, is wel 1) het inkomen van iemand dat je beschadigt en 2) de service naar jezelf, de klant, toe die je in het gedrang brengt. Stel dat first come, first serve geldt bij restaurants, wil ik niet de taferelen zien aan populaire restaurants (vechtpartijen om binnen te raken?) of de kilometers die je dient te wandelen of rijden in het weekend om eens lekker te gaan eten.

Als je geen afspraken kan houden, maak er dan gewoon geen. Dan heb je geen koppijn. Als iedereen die geen afspraken kan respecteren dat zou doen, zou die "reglementitis" ook niet nodig zijn.

Citaat:
Vroeger reserveerde men gewoon telefonisch en was een gegeven woord een woord (tenzij in geval van echte heirkracht).
Inderdaad: vroeger was een gegeven woord een woord. Blijkbaar beginnen veel mensen daar te slonzig in te worden zodat dit niet meer geldt. Ofwel accepteer je als restauranthouder je gederfde inkomsten door dit soort mensen, ofwel reken je het door aan zij die er schuld aan hebben. Naarmate een gegeven woord geen gegeven woord blijkt te zijn, zal het laatste meer en meer voorkomen.

Citaat:
Trouwens, kan je dan bij Goossens geen tafeltje meer boeken als je geen kredietkaart hebt ? Want ik ken genoeg volwassenen die geen Visa of Mastercard hebben !
Geen idee. Probeer het eens

Citaat:
Ik blijf de regeling een gebrek aan respect voor de klanten vinden. 95 serieuze klanten betalen hier het gelag voor enkele onnozelaars.
Face it: uw 95% betaalt NIETS. Als zij hun afspraak respecteren, is er voor hun geen verschil. Het zijn uw 5% onnozelaars die het gelag betalen. Dus de zaken niet omdraaien.

Laat het ons zo stellen. Hoe zou u reageren als uw werkgever op het einde van de maand zijn afspraak met u niet nakomt en u minder betaalt dan in het contract staat? Daar komen vakbonden voor op straat he.
plǝɹǝʍ ǝp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be