Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 september 2016, 21:33   #1
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.258
Standaard La Libre: Brussel en de périph minder neerlandofoon

Nog net 6 % doet een belastingaangifte in het Nederlands....


Plus de 93 % des déclarations d’impôts se font en français. Même tendance en périphérie.

selon les chiffres que vient de communiquer le ministre des Finances, Johan Van Overtveldt (N-VA), en réponse �* une question parlementaire écrite, la part de déclarations d’impôts francophones augmente ces dernières années, lentement mais sûrement.

Pour l’exercice d’imposition 2015 (revenus de l’année 2014), 93,15 % (739 000) des 793 000 avertissements ont été envoyés en français. Ce pourcentage était de 92,52 % en 2010 et a augmenté régulièrement chaque année : 92,68 % en 2011; 92,78 % en 2012; 93,03 % en 2013; 93,11 % en 2014 et donc 93,15 % en 2015.

L’an dernier, seuls 6,85 % des contribuables bruxellois ont donc utilisé le néerlandais pour leur déclaration �* l’impôt des personnes physiques.



http://www.lalibre.be/actu/belgique/...70646c923a636b
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 23:50   #2
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat :
"A noter que dans la même réponse, le ministre nationaliste fournit ces mêmes données pour les six communes �* facilités de la périphérie bruxelloise (Drogenbos, Crainhem, Linkebeek, Rhode-Saint-Genèse, Wemmel et Wezembeek-Oppem). On y constate, l�* aussi, que la part des déclarations d’impôts faites en néerlandais a chuté, et de façon plus nette qu’en Région bruxelloise. En 2010, 70,36 % des avertissements avaient été envoyés en français. En 2015, on en était �* 72,98 %. Soit, en cinq ans, une augmentation de près de 3 % de l’utilisation de la langue française."

't ja, de Vlamingen trekken weg om de stank van de pretentieuze francofonen niet te moeten rieken....
Les francophones vienent salir nos comunes Flamandes...
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 07:59   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Citaat :
"A noter que dans la même réponse, le ministre nationaliste fournit ces mêmes données pour les six communes �* facilités de la périphérie bruxelloise (Drogenbos, Crainhem, Linkebeek, Rhode-Saint-Genèse, Wemmel et Wezembeek-Oppem). On y constate, l�* aussi, que la part des déclarations d’impôts faites en néerlandais a chuté, et de façon plus nette qu’en Région bruxelloise. En 2010, 70,36 % des avertissements avaient été envoyés en français. En 2015, on en était �* 72,98 %. Soit, en cinq ans, une augmentation de près de 3 % de l’utilisation de la langue française."

't ja, de Vlamingen trekken weg om de stank van de pretentieuze francofonen niet te moeten rieken....

Les francophones vienent salir nos comunes Flamandes...
Men moet altijd voorzichtig zijn met statistieken. Gij besluit direct dat dit een gevolg is van een verhoging van het aantal Franstalige Belgen in de rand.

Maar zou dat ook geen gevolg kunnen zijn van een verhoging van het aantal buitenlanders? Fransen, Italianen, Duitsers, Spanjaarden. zelfs Amerikanen zullen zich waarschijnlijk liever of gemakkelijker bedienen van de Franse taal dan van de Nederlandse*. Een stijging van het aantal buitenlanders zal dan ook een stijging van het aantal Franstalige aangiften tot gevolg hebben.

M.a.w. er zijn te weinig gegevens beschikbaar om juiste conclusies te trekken.

*Het aantal buitenlanders dat de Franse taal (al is dat heel beperkt) beheerst is waarschijnlijk een heel pak groter dan diegenen die de Nederlandse taal beheersen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 08:18   #4
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Men moet altijd voorzichtig zijn met statistieken. Gij besluit direct dat dit een gevolg is van een verhoging van het aantal Franstalige Belgen in de rand.

Maar zou dat ook geen gevolg kunnen zijn van een verhoging van het aantal buitenlanders? Fransen, Italianen, Duitsers, Spanjaarden. zelfs Amerikanen zullen zich waarschijnlijk liever of gemakkelijker bedienen van de Franse taal dan van de Nederlandse*. Een stijging van het aantal buitenlanders zal dan ook een stijging van het aantal Franstalige aangiften tot gevolg hebben.

M.a.w. er zijn te weinig gegevens beschikbaar om juiste conclusies te trekken.

*Het aantal buitenlanders dat de Franse taal (al is dat heel beperkt) beheerst is waarschijnlijk een heel pak groter dan diegenen die de Nederlandse taal beheersen.
Nochtans hoor ik uit ervaring dat Engelstaligen en al zeker Duitsers beter en makkelijker Nederlands begrijpen en wat spreken dan Frans.

Ik denk dat ongeveer 25 % van de woorden in het Engels en NL ongeveer gelijk klinken. Het zijn trouwens Germaanse talen en geen Latijnse talen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 08:57   #5
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.726
Standaard

et alors Eber?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 09:09   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nochtans hoor ik uit ervaring dat Engelstaligen en al zeker Duitsers beter en makkelijker Nederlands begrijpen en wat spreken dan Frans.

Ik denk dat ongeveer 25 % van de woorden in het Engels en NL ongeveer gelijk klinken. Het zijn trouwens Germaanse talen en geen Latijnse talen.
Dat klopt. Een nichtje van mijn vrouw is gehuwd met een Schot en woont ook in de Vlaamse Rand. Op een paar jaar tijd kan hij een gesprek in het Nederlands reeds aardig volgen en het zelf spreken is ook keer op keer aan het beteren.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 09:35   #7
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat klopt. Een nichtje van mijn vrouw is gehuwd met een Schot en woont ook in de Vlaamse Rand. Op een paar jaar tijd kan hij een gesprek in het Nederlands reeds aardig volgen en het zelf spreken is ook keer op keer aan het beteren.
Ik veronderstel dat het nichtje van uw vrouw Nederlandstalig is. Buiten het feit dat het gemakkelijker zal zijn voor een Engelstalige om Nederlands te leren heeft die een morele verplichting Nederlands te leren ten opzicht van zijn schoonfamilie.

Maar voor een koppel buitenlanders dat daar (dikwijls tijdelijk) gaat wonen ligt dat anders. Hoe groot is de kans dat Amerikanen, Engelsen, Italianen, Duitsers enz. Nederlands leerden t.o.v. Frans?

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 september 2016 om 09:37.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 09:46   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik veronderstel dat het nichtje van uw vrouw Nederlandstalig is. Buiten het feit dat het gemakkelijker zal zijn voor een Engelstalige om Nederlands te leren heeft die een morele verplichting Nederlands te leren ten opzicht van zijn schoonfamilie.

Maar voor een koppel buitenlanders dat daar (dikwijls tijdelijk) gaat wonen ligt dat anders. Hoe groot is de kans dat Amerikanen, Engelsen, Italianen, Duitsers enz. Nederlands leerden t.o.v. Frans?
Eigenlijk hangt het er van af wat soort job die ex-pats hier uitoefenen. De Schot waarover ik het heb had een management-functie bij DHL. Op zijn werkomgeving zal het wel allemaal in het Engels geweest zijn. Ik denk dat de expats slechts beginnen Frans te leren wanneer ze verplicht zijn hier om te gaan met Engels-onkundige Franstaligen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 11:00   #9
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Eigenlijk hangt het er van af wat soort job die ex-pats hier uitoefenen. De Schot waarover ik het heb had een management-functie bij DHL. Op zijn werkomgeving zal het wel allemaal in het Engels geweest zijn. Ik denk dat de expats slechts beginnen Frans te leren wanneer ze verplicht zijn hier om te gaan met Engels-onkundige Franstaligen.
Ik denk dat expats (die meestal slechts enkele jaren op één plek blijven)niet zo rap de plaatselijke talen leren. Het artikel ging echter over belastingsaangiftes. In dat geval zijn ze verplicht de officiële taal te gebruiken. In Brussel en de rand is dat enkel Frans of Nederlands. Dan lijkt mij de keuze voor de meesten veel rapper op Frans te vallen omdat die taal toch in veel meer landen, als tweede of derde taal onderwezen wordt dan Nederlands.

Als je weet dat meer dan 15% van de inwoners in de rand buitenlanders (o.a. veel Fransen) zijn, moet dat aantal toch een serieuze invloed hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 12:22   #10
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Hoog tijd om het welzijn van de burger boven kneuterig Vlaams taalnationalisme te plaatsen: integreer de faciliteitengemeenten in het Brussels Gewest!
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 12:43   #11
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Men moet altijd voorzichtig zijn met statistieken. Gij besluit direct dat dit een gevolg is van een verhoging van het aantal Franstalige Belgen in de rand.

Maar zou dat ook geen gevolg kunnen zijn van een verhoging van het aantal buitenlanders? Fransen, Italianen, Duitsers, Spanjaarden. zelfs Amerikanen zullen zich waarschijnlijk liever of gemakkelijker bedienen van de Franse taal dan van de Nederlandse*. Een stijging van het aantal buitenlanders zal dan ook een stijging van het aantal Franstalige aangiften tot gevolg hebben.

M.a.w. er zijn te weinig gegevens beschikbaar om juiste conclusies te trekken.

*Het aantal buitenlanders dat de Franse taal (al is dat heel beperkt) beheerst is waarschijnlijk een heel pak groter dan diegenen die de Nederlandse taal beheersen.
"Gij besluit direct dat dit een gevolg is van een verhoging van het aantal Franstalige Belgen in de rand." Ja Pajoske, da besluit ik, doodeenvoudig uit ondervinding. En die "Nederlanders, Duitsers, Amerikanen..." heb ik hier nog niet gezien (zullen er wel zijn hoor). Meesten zijn inderdaad Noord Afrikanen die Franstalig zijn, of zijn geworden (zoals buren van me - oorspronkelijk groot gebracht in Limburg...). Turken meestal afkomstig van het Gentse kunnen Nederlands (de kinderen wel te verstaan!).
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 12:55   #12
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Hoog tijd om het welzijn van de burger boven kneuterig Vlaams taalnationalisme te plaatsen: integreer de faciliteitengemeenten in het Brussels Gewest!
Het volstond Reynders de term "région Bruxelloise" in de mond te nemen om de sluizen open te zetten.
Ik woon hier in een fusie gemeente aan de rand van BXL en plotseling openen hier 3 supermarkten hun deuren.... Eén ervan is al "operationeel", andere 2 in aanbouw en allemaal gericht op het cliënteel uit Brussel.
Onlangs vroeg ik aan 2 werklui die met een renovatie bezig waren om ook bij mij thuis een kleinigheid te doen waarop ze mekaar aankeken en mij antwoorden "En Français svp".
Dus Zeus een posting zoals de uwe.... neen dank u.
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 13:05   #13
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
"Gij besluit direct dat dit een gevolg is van een verhoging van het aantal Franstalige Belgen in de rand." Ja Pajoske, da besluit ik, doodeenvoudig uit ondervinding. En die "Nederlanders, Duitsers, Amerikanen..." heb ik hier nog niet gezien (zullen er wel zijn hoor). Meesten zijn inderdaad Noord Afrikanen die Franstalig zijn, of zijn geworden (zoals buren van me - oorspronkelijk groot gebracht in Limburg...). Turken meestal afkomstig van het Gentse kunnen Nederlands (de kinderen wel te verstaan!).
Pajoske besluit niet zomaar iets. Pajoske heeft eerst gekeken naar de cijfers van de cijfers van de integratiemonitor. En denkt dat ge daarom niet te snel besluiten moet trekken uit blote cijfers.

bv Linkebeek: http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/.../Linkebeek.pdf
648 van buitenlandse nationaliteit, met als top 5:

1. Frankrijk 210
2. Italië 49
3. Duitsland 44
3. Spanje 44
5. Polen 40.

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 september 2016 om 13:06.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 14:07   #14
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Hoog tijd om het welzijn van de burger boven kneuterig Vlaams taalnationalisme te plaatsen: integreer de faciliteitengemeenten in het Brussels Gewest!
De natte droom van de francofonie waarna ze kunnen beginnen met de rand totaal te zuiveren van alles dat nog maar aan Vlaanderen of de Vlamingen zou kunnen terug verwijzen...
Zo kennen we onze democratische francofonie Vlamingenhaters...
O neen, ze haten de Vlamingen niet, ze moeten er alleen niets van hebben in hun directe omgeving...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 14:10   #15
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Pajoske besluit niet zomaar iets. Pajoske heeft eerst gekeken naar de cijfers van de cijfers van de integratiemonitor. En denkt dat ge daarom niet te snel besluiten moet trekken uit blote cijfers.

bv Linkebeek: http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/.../Linkebeek.pdf
648 van buitenlandse nationaliteit, met als top 5:

1. Frankrijk 210
2. Italië 49
3. Duitsland 44
3. Spanje 44
5. Polen 40.
Dank u voor de cijfers Pajoske, maar ik heb het over wat ik hier rondom in mijn gemeente zie gebeuren. Ik betwist die cijfers helemaal niet maar Linkebeek is ook niet mijn gemeente.
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 14:24   #16
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

1. Italië 273 1,9
2. Nederland 161 1,1
3. Marokko 156 1,1
4. Turkije 133 0,9
5. DR Congo 113 0,8

Dit zijn de cijfers voor mijn Gemeente Pajoske : kol.1= totaal aantal, kol.2 = % v.d.bevolking.
Volgens die cijfers valt het allemaal wel mee, cijfers dus..met dank aan Mw Homans.
Wat denk je dat die Italianen, Marokkanen en Congolezen gaan spreken... Zal geen Nederlands zijn.
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 14:54   #17
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Hoog tijd om het welzijn van de burger boven kneuterig Vlaams taalnationalisme te plaatsen: integreer de faciliteitengemeenten in het Brussels Gewest!
die faciliteiten bestaan sinds 1963; tijd om die na 53jaar af te schaffen.
Hier een paar straten verder, is er een Chinees restaurant, wel die restaurateur sprak na zes maanden al een zeer behoorlijk mondje Nederlands.
Bij de walen/Franstaligen is het ofwel pure domheid ofwel slechte wil.
Aanpassen of opkrassen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 15:01   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
1. Italië 273 1,9
2. Nederland 161 1,1
3. Marokko 156 1,1
4. Turkije 133 0,9
5. DR Congo 113 0,8

Dit zijn de cijfers voor mijn Gemeente Pajoske : kol.1= totaal aantal, kol.2 = % v.d.bevolking.
Volgens die cijfers valt het allemaal wel mee, cijfers dus..met dank aan Mw Homans.
Wat denk je dat die Italianen, Marokkanen en Congolezen gaan spreken... Zal geen Nederlands zijn.
Ge bevestigt hetgeen ik schreef. Het zal geen Nederlands zijn.
Maar hun belastingbrieven moeten in het Nederlands ingevuld worden, want voor zover mij bekend is dat geen faciliteitengemeente, en is het contact met de overheid dus enkel mogelijk in de Nederlandse taal. Uw gemeente valt dus buiten het onderwerp (statistiek van belastingaangiftes) van deze draad.

En als de ministerpresident contact zoekt met die buitenlanders, en daarom Engelstalige opschriften op zijn wielertrui draagt tijden het gordelfestival, is dat zoveel als zeggen: "ge hoeft u niet aan te passen aan de taal van deze streek'. Dat is hetzelfde als de klant die bij zijn Franstalige winkelier blijft kopen omdat hij de moeite niet neemt een paar honderd meter verder bij een Nederlandstalige te gaan winkelen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 17:31   #19
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Plus de 93 % des déclarations d’impôts se font en français. Même tendance en périphérie.
Ik dacht dat ik ook in de Brusselse periferie woonde Pajoske, zonder een faciliteitengemeente te zijn.
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 19:51   #20
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Ik dacht dat ik ook in de Brusselse periferie woonde Pajoske, zonder een faciliteitengemeente te zijn.
Klopt wel hoor. Gij woont in de Brusselse rand. Maar Volgens de taalwetgeving is het contact tussen overheid en burger in het Vlaamse gewest (uitgezonderd de faciliteitengemeenten) verplicht eentalig Nederlands. Ik concludeer dus logischerwijze dat men met 'periferie' enkel de faciliteitengemeenten kan bedoelen.

Maar eigenlijk maakt dat niet zo veel verschil. Ik wilde maar aantonen dat belastingaangiftes geen basis zijn om de vooruitgang van Francofonie aan te tonen. Indien Engels bv een heel sterke vooruitgang zou maken kan je daar bij een belastingaangifte niks van terugvinden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be