Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Geloof je in het bestaan van de aura?
Ja 12 20,69%
Ik twijfel 6 10,34%
Nee 40 68,97%
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2009, 20:29   #281
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Geen methodes, noch visualisatie, noch statistiek. Dat zegt genoeg.
methode, visualisatie en statistiek zijn maar relevant wanneer er op een wetenschappelijke manier aan onderzoek wordt gedaan.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 20:34   #282
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Jij vraagt hier om een peer reviewed artikel? Jij die gelooft in een opperwezen, zo'n onzichtbaar vriendje ergens high in the sky?

Een gelovige A die aan gelovige B om bewijzen vraagt? Nóg gekker kan écht niet meer...

Maar allez vooruit.

Eén peer reviewed artikel dat jouw nonsens ondersteunt. Eéntje maar, ik vraag niet veel.
religieus geloof is iets anders dan claims over feiten. geloven dat een bepaalde theologische formulering een goede beschrijving geeft van een bepaalde spirituele (niet feitelijke) beleving van de wereld is iets anders dan geloven in het (feitelijk) bestaan van een energieveld dat 'aura' genoemd wordt.

religie probeert het niet feitelijke te verwoorden door het te omschrijven, religieuze stellingen connoteren spirituele waarheden. bijgeloof probeert (pseudo-) religieuze verklaren aan te dragen voor feitelijke verschijnselen en in een verdergevorderd stadium verdraait het de feiten om in het verklaringskader te passen.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 08:39   #283
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
religieus geloof is iets anders dan claims over feiten. geloven dat een bepaalde theologische formulering een goede beschrijving geeft van een bepaalde spirituele (niet feitelijke) beleving van de wereld is iets anders dan geloven in het (feitelijk) bestaan van een energieveld dat 'aura' genoemd wordt.

religie probeert het niet feitelijke te verwoorden door het te omschrijven, religieuze stellingen connoteren spirituele waarheden. bijgeloof probeert (pseudo-) religieuze verklaren aan te dragen voor feitelijke verschijnselen en in een verdergevorderd stadium verdraait het de feiten om in het verklaringskader te passen.
Ok, je kunt, net zoals Exodus, dus géén enkel peer reviewed artikel kunt voorleggen inzake jòuw geloofsovertuiging. Dacht ik al.

Verder is jouw betoog niks anders dan wat semantische woordenspielerei om het feit zoveel mogelijk te verhullen dat jij, net zoals Exodus, geen poot hebt om op te staan.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 december 2009 om 08:52.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 16:45   #284
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ok, je kunt, net zoals Exodus, dus géén enkel peer reviewed artikel kunt voorleggen inzake jòuw geloofsovertuiging. Dacht ik al.

Verder is jouw betoog niks anders dan wat semantische woordenspielerei om het feit zoveel mogelijk te verhullen dat jij, net zoals Exodus, geen poot hebt om op te staan.
er bestaat een groot verschil tussen een feitelijk geloof (al dan niet met bewijs aannemen dat dit of dat het geval is in de werkelijkheid) en een religieus geloof (dat niet per se inhoudt dat aangenomen wordt dat bepaalde feiten in de werkelijkheid zus of o zijn).

dit is geen semantische woordenspielerei, er zijn heel wat filosofen, theologen, logici... die zich over die verschillende vormen van geloof gebogen hebben en die er ideeën over ontwikkelden. misschien is het interessant om daar eens naar op zoek te gaan.

als jij mij in een van mijn stukken tekst een claim over een bepaald feit (een stand van zaken IN de werkelijkheid) kunt aanwijzen die ik verdedigde zoder er afdoende bewijs voor te hebben, dan ga ik akkoord dat ik (wat dat feit betreft) geen poot heb om op te staan. je zult, hopelijk, merken dat wat ik schrijf over feiten, meestal gecontroleerd is.

over religieuze ervaring van de werkelijkheid en over de verschillende metaforen waarin verschillende religueze tradities die ervaring beschrijven kan ik geen feiten controleren. die ervaring overstijgt juist het louter feitelijke. er kunnen dus verschillende beschrijvingen tegelijk waar zijn (ook al lijken die op het eerste zicht tegengesteld).

ik vind, om het even weer over het eigelijke onderwerp van deze draad te hebben, dat een hindu gelijk kan hebben wanneer hij een poging doet om doorheen dat semantisch en metaforisch kader van de vedische en vedantijnse mythologie en levensbeschouwing de spirituele ervaring van wereld te interpreteren. ik vind echter dat hij kwatscht wanneer hij van uit die interpretatie ineens allerlei feiteijke uitspraken over de wereld doet (bijvoorbeeld over energievelden die hij 'aura' noemt en zo).

ik vind overigens ook dat een moslim die binnen de tawheed zijn eigen spirituele interpretatiekader opbouwt geliujk kan hebben, maar een moslim die vijftien euro of anrekent voor een plastic flesje met zam-zam water is een charlatan. een christen die uit het boek genesis leert dat god de aarde geschapen heeft, met de mens als toezichthouder as kroon op het werk, die heeft een ware interpretatie van dat verhaal gevonden. als hij daarentegen het feit gelooft dat die schepping ongeveer 6000 jaar geleden plaatsvond en dat de mens zes dagen na het begin van het heelal geschapen werd, dan gaat hij te ver.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 16:48   #285
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Mensen zijn zoals lampadeires. Er is er één van 250 watt en er is één van 40 watt. De meeste mensen beschikken slechts over 40 watt.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 16:50   #286
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ok, je kunt, net zoals Exodus, dus géén enkel peer reviewed artikel kunt voorleggen inzake jòuw geloofsovertuiging. Dacht ik al.

Verder is jouw betoog niks anders dan wat semantische woordenspielerei om het feit zoveel mogelijk te verhullen dat jij, net zoals Exodus, geen poot hebt om op te staan.
Dat men geen "peer reviewed article" kan voorleggen inzake geloofsovertuiging is maar best. Dat dient zo te wezen. Mensen die geloven hebben dubbel zoveel poten als de rest.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 17:03   #287
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Mensen zijn zoals lampadeires. Er is er één van 250 watt en er is één van 40 watt. De meeste mensen beschikken slechts over 40 watt.
http://www.youtube.com/watch?v=rvkMiua9kX8
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 17:11   #288
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Leipe shit Yet another similarity!
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 17:33   #289
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Leipe shit Yet another similarity!
I agree..
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 17:54   #290
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
I agree..
Ik beschik niet over de laatste videosoftware om filmpjes te kijken op YouTube dus ik weet niet waarover u het heeft.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 18:59   #291
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Ik beschik niet over de laatste videosoftware om filmpjes te kijken op YouTube dus ik weet niet waarover u het heeft.
schakel dan over naar 250 watt
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 19:17   #292
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
schakel dan over naar 250 watt
LOL!!!!!!!!!!!!!!!
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be