Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2009, 03:02   #1
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard streng Katholieke / Moslim / Gereformeerde scholen

De "Broeders van Liefde" willen "strikte" katholieke scholen op richten, gebaseerd op de leer van de RKK.

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...-scholen.dhtml

Dat lijkt me even onwenselijk als het oprichten van fundamentalistische moslimscholen, of de gereformeerde scholen in Nederland.

In de gereformeerde scholen mogen vb geen holebi's, ongehuwd samenwonenden of gescheiden mensen les geven. Zelfs leerlingen die niet voldoen aan de gereformeerde visie worden zonder pardon van school gegooid.

Dit lijkt me vb. voor kwetsbare holebi-jongeren een bijzonder gevaarlijke situatie.

Stel, je bent 15j en wordt door je streng gelovige ouders al jaren naar zo'n streng-katholieke/gereformeerde school gestuurd.
Stilaan ondek je dat je iets voelt voor een klasgenoot van hetzelfde geslacht. Je hebt het er moeilijk mee en je neemt een leerkracht in vertrouwen, of gewoon een vriend en het lekt uit. Ipv je te steunen en jezelf te helpen aanvaarden zoals God je geschapen heeft is de leerkracht zowat verplicht je "aan te geven" bij de directie, want je past niet meer in de streng-gelovige visie van de school. Je wordt van school gezet en natuurlijk komen zo ook je ouders te weten dat je holebi bent. Streng gelovig als ze zijn moet je van hen ook geen steun verwachten. Misschien wordt je wel op straat gezet, of word je door je strenggelovige ouders zodanig gekleineerd dat je als kwetsbare tiener slechts 1 uitweg meer ziet...

Zelfmoord komt bij holebi-jongeren veel vaker voor dan bij hetero-jongeren (onderzoek van prof Vincke, Universiteit Gent). Hoofdoorzaak is de afwijzing door een homofobe omgeving.

Een fantasieverhaaltje? In Nederland is het al dagelijkse kost: leerlingen en leerkrachten die niet passen in het streng-gelovige plaatje van de school worden gewoon buiten gezet.
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 30 oktober 2009 om 03:03.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 03:09   #2
edeses
Burger
 
edeses's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2009
Berichten: 107
Standaard

Scheiding van kerk en staat. Altijd. Overal.

Helaas leven we niet in een ideale wereld en is de mensheid ook allesbehalve perfect.
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 07:23   #3
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Absoluut tegen en heeft weinig zin...
Je kan als je 18 ben altijd in het klooster gaan...dat is je eigen keuze...

Misschien kunnen de broeders van liefde wel scholen opzetten waar men het jachtig leven probeert tegen te gaan.
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 07:31   #4
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Verbieden! Sterke drank mag volgens de Belgische wetgeving ook niet verkocht of aangeboden worden aan jongeren onder de 18 jaar.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 08:15   #5
Arouet
Burgemeester
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Berichten: 462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
.

zelfmoord komt bij holebi-jongeren veel vaker voor dan bij hetero-jongeren (onderzoek van prof Vincke, Universiteit Gent). Hoofdoorzaak is de afwijzing door een homofobe omgeving.

Een fantasieverhaaltje? In Nederland is het al dagelijkse kost: leerlingen en leerkrachten die niet passen in het streng-gelovige plaatje van de school worden gewoon buiten gezet.
Doet me denken aan een south-park aflevering die ik een paar jaar geleden zag, daarin werd die problematiek op een grappige wijze aan de kaak gesteld.

Maar voorts ben ik tegen zo'n scholen, de zin die mij het meest verontruste was het feit dat ze les wouden geven vanuit bovennatuurlijke visie met het evangelie als inspiratie bron. Lees dus creationisme. We mogen niet toestaan dat het geloof wetenschappelijke theorieën in twijfel trekt zonder zelf een goed onderbouwde theorie te geven. Natuurlijk mogen ze hun versie geven tijdens de godsdienstlessen maar ze moeten dan wel in alle eerlijkheid vermelden dat de evolutie theorie veel bewijzen heeft. Ik vrees als ik hoor hoe ze willen werken dat dit wel een probleem zou kunnen vormen. IK ben bang dat ze onvoldoende duidelijk het onderscheid maken tussen wetenschap en religie.

Laatst gewijzigd door Arouet : 30 oktober 2009 om 08:20.
Arouet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 12:45   #6
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arouet Bekijk bericht
[snip]Maar voorts ben ik tegen zo'n scholen, de zin die mij het meest verontruste was het feit dat ze les wouden geven vanuit bovennatuurlijke visie met het evangelie als inspiratie bron. Lees dus creationisme. [snip]
Echt waar?

En ik die dacht dat de katholieke kerk zich de eerste honderd jaar na Darwin's publicatie van de evolutieleer zwijgzaam had opgesteld, ze zich dan neutraal verklaarde om tenslotte te stellen dat zij geen conflict zag tussen geloof en de evolutieleer.
__________________
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 13:16   #7
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Op hln.be is dit ondertussen ook al de schuld van de moslims.
Citaat:
Dit is zonder meer een angstwekkende evolutie, je voelt dat onder druk van de Islam ook andere Godsdiensten gaan conservatiever worden uit misplaatste tegendruk.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 20:48   #8
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Op hln.be is dit ondertussen ook al de schuld van de moslims.
Van de Islam staat er, niet de Moslims.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 23:01   #9
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Ik ben pro. De huidige Katholieke scholen kun je zelfs nog amper "gelovig" noemen.

En over dat van holebi's, die zouden niet verstoren maar geholpen moeten worden. Zij zijn geroepen tot het celibaat.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 01:37   #10
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik ben pro. De huidige Katholieke scholen kun je zelfs nog amper "gelovig" noemen.

En over dat van holebi's, die zouden niet verstoren maar geholpen moeten worden. Zij zijn geroepen tot het celibaat.
Geroepen door wie?
Een "roeping" mag niet door anderen afgedwongen worden, maar vrijwillig opgevolgd of niet opgevolgd.

Wat wil je dan met leerlingen doen die holebi zijn? Zij hebben meestal niet gekozen om in een streng-katholieke school ingeschreven te worden, of om streng-katholieke ouders te hebben of om holebi te zijn (ze zijn holebi gemaakt door God, want Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk).
Ik heb jaren in een katholieke school gezeten. Hoe je het ook geheim probeert te houden, het feit dat je holebi hebt of een vriend hebt lekt in een school heel snel uit. Oeps, ik heb dan die "roeping" niet gevolgd, dus zou ik zeker niet in de strengkatholieke visie van die school gepast hebben.
Moest ik dan buiten gezet worden, waardoor mijn ouders dan ook op de hoogte zouden gebracht worden van mijn holebi zijn, met alle negatieve gevolgen voor de kwetsbare jongere van dien?

Holebi-jongeren moeten inderdaad geholpen worden, ze moeten zichzelf proberen te aanvaarden, en hun omgeving moet hen ook aanvaarden. Probleem is dat het aanvaarden van holebi's die niet celibatair leven in strijd is met de strengkatholieke visie. Wat primeert er dan, het welzijn van de jongere die zijn situatie helemaal niet zelf gekozen heeft, of de strengkatholieke visie?
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 09:27   #11
JuBiLaTe
Provinciaal Gedeputeerde
 
JuBiLaTe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 maart 2009
Berichten: 900
Standaard

Absolut tegen, net zoals ik tegen de Islamschool ben.
__________________
De welvaart en de beschaving van een maatschappij houdt op te bestaan vanaf het moment dat de Koningen verjaagd worden. Zie RUSLAND, CHINA, Roemenië, Cambodja, Iran, en nog zoveel andere landen.
JuBiLaTe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 10:12   #12
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Katholieke scholen zoals ze in de jaren 60 waren, lijkt me wel een goed idee. Respect , beleefdheid , en eerbied voor elkaar lijkt me in de huidige scholen totaal afwezig!!

het godsdienstig aspect was wel alomaanwezig, maar overheerste in geen geval.

Het is niet omdat men de lessen begon en eindigde met een gebed, dat men allusies maakte op bv vasten en advent, dat dit de rest van de lessen overschaduwde!!

Laatst gewijzigd door omaplop : 31 oktober 2009 om 10:14.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 10:59   #13
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Katholieke scholen zoals ze in de jaren 60 waren, lijkt me wel een goed idee. Respect , beleefdheid , en eerbied voor elkaar lijkt me in de huidige scholen totaal afwezig!!
Dat leerde ik thuis, niet op de Katholieke school.

Citaat:
het godsdienstig aspect was wel alomaanwezig, maar overheerste in geen geval.

Het is niet omdat men de lessen begon en eindigde met een gebed, dat men allusies maakte op bv vasten en advent, dat dit de rest van de lessen overschaduwde!!
De gewoonte aankweken van gebeden op regelmatige tijden is hersenspoeling.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 11:59   #14
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Geroepen door wie?
Een "roeping" mag niet door anderen afgedwongen worden, maar vrijwillig opgevolgd of niet opgevolgd.
God
Citaat:
Wat wil je dan met leerlingen doen die holebi zijn? Zij hebben meestal niet gekozen om in een streng-katholieke school ingeschreven te worden, of om streng-katholieke ouders te hebben of om holebi te zijn (ze zijn holebi gemaakt door God, want Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk).
Hulp en ondersteuning geven. In geen geval mogen ze uitgesloten worden.
Citaat:
Ik heb jaren in een katholieke school gezeten. Hoe je het ook geheim probeert te houden, het feit dat je holebi hebt of een vriend hebt lekt in een school heel snel uit.
Net als alle andere dingen die je geheim wilt houden.
Citaat:
Oeps, ik heb dan die "roeping" niet gevolgd, dus zou ik zeker niet in de strengkatholieke visie van die school gepast hebben. Moest ik dan buiten gezet worden, waardoor mijn ouders dan ook op de hoogte zouden gebracht worden van mijn holebi zijn, met alle negatieve gevolgen voor de kwetsbare jongere van dien?
CATECHISMUS VAN DE KATHOLIEKE KERK 2358
Bij een niet gering aantal mannen en vrouwen is de homoseksuele neiging diepgeworteld. Deze objectief ongeordende neiging betekent voor de meesten van hen een beproeving. Men moet deze mensen met respect, begrip en fijngevoeligheid behandelen. Men moet iedere vorm van onrechtmatige discriminatie vermijden. Ook deze mensen zijn geroepen om in hun leven de wil van God te volbrengen en - als zij christen zijn - de problemen die zij als gevolg van hun instelling ondervinden, te verenigen met het kruisoffer van de Heer.
Citaat:
Holebi-jongeren moeten inderdaad geholpen worden, ze moeten zichzelf proberen te aanvaarden, en hun omgeving moet hen ook aanvaarden. Probleem is dat het aanvaarden van holebi's die niet celibatair leven in strijd is met de strengkatholieke visie. Wat primeert er dan, het welzijn van de jongere die zijn situatie helemaal niet zelf gekozen heeft, of de strengkatholieke visie?
Zie hierboven.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 20:57   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
De "Broeders van Liefde" willen "strikte" katholieke scholen op richten, gebaseerd op de leer van de RKK.

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...-scholen.dhtml

Dat lijkt me even onwenselijk als het oprichten van fundamentalistische moslimscholen, of de gereformeerde scholen in Nederland.

In de gereformeerde scholen mogen vb geen holebi's, ongehuwd samenwonenden of gescheiden mensen les geven. Zelfs leerlingen die niet voldoen aan de gereformeerde visie worden zonder pardon van school gegooid.

Dit lijkt me vb. voor kwetsbare holebi-jongeren een bijzonder gevaarlijke situatie.

Stel, je bent 15j en wordt door je streng gelovige ouders al jaren naar zo'n streng-katholieke/gereformeerde school gestuurd.
Stilaan ondek je dat je iets voelt voor een klasgenoot van hetzelfde geslacht. Je hebt het er moeilijk mee en je neemt een leerkracht in vertrouwen, of gewoon een vriend en het lekt uit. Ipv je te steunen en jezelf te helpen aanvaarden zoals God je geschapen heeft is de leerkracht zowat verplicht je "aan te geven" bij de directie, want je past niet meer in de streng-gelovige visie van de school. Je wordt van school gezet en natuurlijk komen zo ook je ouders te weten dat je holebi bent. Streng gelovig als ze zijn moet je van hen ook geen steun verwachten. Misschien wordt je wel op straat gezet, of word je door je strenggelovige ouders zodanig gekleineerd dat je als kwetsbare tiener slechts 1 uitweg meer ziet...

Zelfmoord komt bij holebi-jongeren veel vaker voor dan bij hetero-jongeren (onderzoek van prof Vincke, Universiteit Gent). Hoofdoorzaak is de afwijzing door een homofobe omgeving.

Een fantasieverhaaltje? In Nederland is het al dagelijkse kost: leerlingen en leerkrachten die niet passen in het streng-gelovige plaatje van de school worden gewoon buiten gezet.
Religieus basis/middelbaar onderwijs verbieden en religieuze opvoeding vervolgen als kindermishandeling.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 22:19   #16
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Lang leve religie & het gezonde, godsvrezende, verstand!
/sarcasme
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 18:32   #17
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Ik vind het eigenaardig dat de atheisten en hun volgelingen steeds opnieuw anderen willen verplichten om naar hun scholen te gaan ... . Ik dacht toch echt dat er vrijheid van religie was hier ... dus dan moet er ook plaats zijn voor andere scholen die wat anders promoten dan atheisme.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 18:47   #18
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik vind het eigenaardig dat de atheisten en hun volgelingen steeds opnieuw anderen willen verplichten om naar hun scholen te gaan ... . Ik dacht toch echt dat er vrijheid van religie was hier ... dus dan moet er ook plaats zijn voor andere scholen die wat anders promoten dan atheisme.
Ik heb nog nooit gehoord van een Atheistische school.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 19:03   #19
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik ben pro. De huidige Katholieke scholen kun je zelfs nog amper "gelovig" noemen.
Ben geen voorstandervan fundamentalisme !!

Citaat:
En over dat van holebi's, die zouden niet verstoren maar geholpen moeten worden. Zij zijn geroepen tot het celibaat.
AAn welkeziekte lijden zij dan ??
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 19:45   #20
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
AAn welkeziekte lijden zij dan ??
Geen ziekte maar zonde
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be