Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2003, 22:28   #1
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

De standaard

-----------------
BRUSSEL - Beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert verkoopt zijn divisie Non-Destructive Testing (NDT) aan GE Aircraft Engines, een afdeling van het Amerikaanse General Electric.

De betrokken werknemers, zo'n 1.050, stappen over naar General Electric.
-----------------------

Binnen hier en 3 jaar (als het zolang duurt) zitten die allemaal zonder job en is de boel verhuist naar Azie.

Eerst was het de handenarbeid die hier te duur was . Beste voorbeeld is de confectie. Maar zei men mensen met brains zijn hier veilig. Ondertussen zijn nu er ook veel Ing. en Profs in goedkopere landen. Dus zullen nog veel fabrieken volgen. Philips Hasselt is nog maar het begin.

Eerst verloren we de productie nu volgt de R&D
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 00:04   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Ik vraag me af of men hier gaat kunnen blijven kopen wat ginder geproduceerd wordt als er hier geen werk (en dus geen loon) meer is om het van te kunnen betalen. Misschien zijn het wel onze kleinkinderen die binnen 50 jaar naar de rijkere landen van de nu nog derde wereld emigreren? Of ben ik stupide dat ik het zo zie?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 00:09   #3
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
De standaard

-----------------
BRUSSEL - Beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert verkoopt zijn divisie Non-Destructive Testing (NDT) aan GE Aircraft Engines, een afdeling van het Amerikaanse General Electric.

De betrokken werknemers, zo'n 1.050, stappen over naar General Electric.
-----------------------

Binnen hier en 3 jaar (als het zolang duurt) zitten die allemaal zonder job en is de boel verhuist naar Azie.

Eerst was het de handenarbeid die hier te duur was . Beste voorbeeld is de confectie. Maar zei men mensen met brains zijn hier veilig. Ondertussen zijn nu er ook veel Ing. en Profs in goedkopere landen. Dus zullen nog veel fabrieken volgen. Philips Hasselt is nog maar het begin.

Eerst verloren we de productie nu volgt de R&D
Je kan het ook positief bekijken: als we een stukje van onze welvaart aan armere landen afstaan hoeven de mensen ginds niet meer naar hier te emigreren omdat ze in eigen streek een deftig bestaan kunnen opbouwen. En wijzelf geraken dan van ons zelfvoldaan welvaartschauvinisme verlost doordat we weer moeite moeten doen om onze welvaart op het huidige peil te behouden. Wat verkies je: alles voor jezelf houden met als gevolg dat mensen van elders naar hier komen, of een stukje van je welvaart aan de mensen ginds afstaan zodat ze zich in eigen streek een deftig bestaan kunnen opbouwen? Je kunt nu eenmaal niet alles hebben in het leven. Soms moet je keuzes maken en er dan ook de nadelen van dragen. Die welvaarstchauvinisten van het Vlaams Blok stellen het voor alsof je beide kan krijgen, maar dat is mensen zand in de ogen strooien. We moeten gewoon de waarheid onder ogen durven zien: we zijn rotverwend en zelfvoldaan. We verslikken ons in al onze welvaart, en toch zijn we nog nooit zo ontevreden geweest en hebben we nog nooit zoveel zelfmoorden gekend. Wordt het niet hoog tijd dat we ook eens een beetje aan zelfkritiek gaan doen in plaats van altijd anderen de schuld te geven voor onze zelfveroorzaakte problemen?
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 00:20   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Doomy schreef:
Citaat:
We moeten gewoon de waarheid onder ogen durven zien: we zijn rotverwend en zelfvoldaan. We verslikken ons in al onze welvaart, en toch zijn we nog nooit zo ontevreden geweest en hebben we nog nooit zoveel zelfmoorden gekend.
Ga dat eens aan onze daklozen vertellen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 00:49   #5
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Doomy schreef:
Citaat:
We moeten gewoon de waarheid onder ogen durven zien: we zijn rotverwend en zelfvoldaan. We verslikken ons in al onze welvaart, en toch zijn we nog nooit zo ontevreden geweest en hebben we nog nooit zoveel zelfmoorden gekend.
Ga dat eens aan onze daklozen vertellen.
Ik heb het uiteraard over de eerste wereld alhier en niet over de vierde wereld. Die moeten uiteraard ook geholpen worden. Maar desondanks is er hier veel minder armoede dan in derdewereldlanden. Ik ben eind 1994 op bezoek geweest in Peru en Bolivië. De toestanden waren daar schrijnend. De straten van de steden werden er bevolkt door wanhopige bedelaars. Niks sociale zekerheid. Als ik een bejaarde bedelaar uit Cuzco een dollar gaf was die daar zo blij mee dat hij mij uitvoerig dankte en wenste dat God mij zou zegenen. Daarbij vergeleken is onze vierde wereld niets. Het bestaan van een vierde wereld hier is dan ook geen enkele reden om niets te doen aan de problemen van de derde wereld, en omgekeerd ook niet. Trouwens, het is mij al opgevallen dat mensen die geen geld willen uitgeven aan de derde wereld dit evenmin willen uitgeven aan de eigen vierde wereld, maar het gewoon voor zichzelf willen houden. Het is dus gewoon een erg flauw ekskuus om niets te hoeven doen en de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 01:18   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Doomy schreef:
Citaat:
Maar desondanks is er hier veel minder armoede dan in derdewereldlanden.
Allicht.
Maar moeten we niet eerst voor eigen deur vegen?
Trouwens, ik denk niet dat onze bedrijven naar ginder trekken hoor.
En ik denk ook niet dat het die mensen zijn die hier asiel krijgen.

Citaat:
Trouwens, het is mij al opgevallen dat mensen die geen geld willen uitgeven aan de derde wereld dit evenmin willen uitgeven aan de eigen vierde wereld, maar het gewoon voor zichzelf willen houden.
Denk ik wel even anders over.
De meeste mensen willen geen geld geven omdat ze helemaal niet weten of dat geld goed besteed wordt.
U kent het wel, dat potje stroop dat van het ene glas in het andere gegoten wordt?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 01:27   #7
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Maar moeten we niet eerst voor eigen deur vegen?
Dat was toch hetgeen ik schreef?: ook eens aan zelfkritiek doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke

Citaat:
Trouwens, het is mij al opgevallen dat mensen die geen geld willen uitgeven aan de derde wereld dit evenmin willen uitgeven aan de eigen vierde wereld, maar het gewoon voor zichzelf willen houden.
Denk ik wel even anders over.
De meeste mensen willen geen geld geven omdat ze helemaal niet weten of dat geld goed besteed wordt.
U kent het wel, dat potje stroop dat van het ene glas in het andere gegoten wordt?
Daarom is het nodig dat er instanties of nonprofit-organizaties zijn die erop toezien dat alles terechtkomt waar het moet terechtkomen. Men heeft wel degelijk lessen terzake uit het verleden getrokken. En zelfs als je het niet vertrouwt kun je nog altijd zelf eens een maaltijd aanbieden aan een dakloze. Dan weet je meteen dat je geld goed besteed is.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 01:38   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Ik vraag me af of men hier gaat kunnen blijven kopen wat ginder geproduceerd wordt als er hier geen werk (en dus geen loon) meer is om het van te kunnen betalen. Misschien zijn het wel onze kleinkinderen die binnen 50 jaar naar de rijkere landen van de nu nog derde wereld emigreren? Of ben ik stupide dat ik het zo zie?
Knuppel, van één ding mag je gerust wezen, ik zie het ook zo!

Indien hier de mensen werkloos worden omdat vb. philips naar azie vertrekt, kunnen ze nu nog een uitkering krijgen, betaald door degenen die wel nog werken en kunnen bijdragen leveren.
Indien de volgende fabriek vertrekt, kan dat ook nog...
Indien de volgende vertrekt gaat dat ook nog?
enzovoort...

Maar we gaan wel goedkope TV's kunnen kopen natuurlijk! alleen? met welk geld?

Uiteindelijk zullen het de werknemers zijn die geld verdienen in die maatschappijen die de afnemers zullen zijn van de producten.
Indien we hier geen geld meer kunnen ontvangen door middel van die arbeid, kunnen we die producten dus niet meer aanschaffen.

Knuppel, jij en ik gaan daar geen last meer van hebben, maar Doomy als ik haar/hem zo hoor zal ooit nog wel eens aan deze voorspelling denken!
Ik hoop dat hij dan evenveel begrip krijgt van de mensen die wel een TV kunnen kopen, dan dat hij/zij nu heeft voor degenen die hem nu niet kunnen kopen!
Maar troost je Doomy, zonder TV leven gaat ook hoor!

Waar Doomy en consoorten in feite zouden voor moeten strijden is dat in die "lage-loon landen" éénzelfde sociaal systeem wordt gehanteerd als hier! DAN PAS! zal het voor iedereen gelijk zijn, en DAN PAS kan men van een eerlijke concurrentie spreken.

Indien men daar niet voor gaat zorgen, dan krijg je het doomscenario van hierboven. Want als ik ondernemer ben en ik kan een tv laten maken voor 10 euro ga ik er echt geen 100 euro voor betalen omdat doomy of knuppel later een pensioen willen hebben, of voorzien willen zijn van gezondheidszorg, kindergeld, gratis onderwijs, etcetera; Spoorwegen en snelle verbindingswegen tot daar aan toe! zolang mijn producten maar kunnen uitgevoerd worden. Verder niets hoor...
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 01:38   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Daarom is het nodig dat er instanties of nonprofit-organizaties zijn die erop toezien dat alles terechtkomt waar het moet terechtkomen.
Eerste potje ?

Citaat:
En zelfs als je het niet vertrouwt kun je nog altijd zelf eens een maaltijd aanbieden aan een dakloze. Dan weet je meteen dat je geld goed besteed is.
Doen we hoor, maar dat is géén permanente oplossing.
Trouwens, veel zijn zelfs te fier om een aalmoes aan te nemen.
Omdat ze Vlaming zijn?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 01:49   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Aan knuppel:
Vijftig jaar? Van optimisme gesproken
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 02:12   #11
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Indien hier de mensen werkloos worden omdat vb. philips naar azie vertrekt, kunnen ze nu nog een uitkering krijgen, betaald door degenen die wel nog werken en kunnen bijdragen leveren.
Indien de volgende fabriek vertrekt, kan dat ook nog...
Indien de volgende vertrekt gaat dat ook nog?
enzovoort...

Maar we gaan wel goedkope TV's kunnen kopen natuurlijk! alleen? met welk geld?
De praktijk bewijst dat lageloonlanden ten hoogste een tijdelijk voordeel hebben. Lage lonen gaan meestal gepaard met lage produktiviteit en met produkten van mindere kwaliteit. Van zodra de produktiviteit en de kwaliteit van de produkten stijgt stijgen meestal ook de lonen, de produktiekosten en de levensstandaard in die landen, zodat ze uiteindelijk op ons welvaartsnivo terechtkomen. Kijk maar naar wat er in 20 jaar tijd met Japan gebeurd is. In de jaren 1980 waren hun produkten erg goedkoop en zagen we de groei van de Japanse ekonomie als een bedreiging. In Japan sprak men van de "eurosklerose" als het over Europa ging. En nu zijn de prijzen in Japan bij de hoogste in de geïndustrializeerde wereld en leidt het zelf aan een "Japanosklerose". Uiteindelijk is het voor iedereen beter als men overal in de wereld een min of meer gelijk welvaartsnivo haalt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Knuppel, jij en ik gaan daar geen last meer van hebben, maar Doomy als ik haar/hem zo hoor zal ooit nog wel eens aan deze voorspelling denken!
Ik hoop dat hij dan evenveel begrip krijgt van de mensen die wel een TV kunnen kopen, dan dat hij/zij nu heeft voor degenen die hem nu niet kunnen kopen!
Maar troost je Doomy, zonder TV leven gaat ook hoor!
Heb ik geen probleem mee. Ik kijk zowiezo niet veel TV omdat het meestal toch maar brol is die ik erop zie. Meestal kijk ik alleen naar het nieuws. Ik maak liever eens een wandeling, maak wat muziek, of ga in het weekend eens op kaffee, naar een fuif, of naar een konsert. Ik heb echt niet veel nodig om tevreden te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Waar Doomy en consoorten in feite zouden voor moeten strijden is dat in die "lage-loon landen" éénzelfde sociaal systeem wordt gehanteerd als hier! DAN PAS! zal het voor iedereen gelijk zijn, en DAN PAS kan men van een eerlijke concurrentie spreken.
Uiteraard, want ik ben een radikaal voorstander van ekonomische demokratie, en dus ook voor minimale arbeidsrechten in die landen. Maar dan moeten wij ook het spel eerlijk spelen. Bijvoorbeeld door iets meer te betalen voor onze veel te goedkope koffie, zodat plaatselijke koffieboeren hun gezin kunnen onderhouden. Bijvoorbeeld door onze landbouwprodukten die we hier niet kwijtgeraken niet meer tegen dumpingsprijzen op markten in derdewereldlanden te dumpen, zodat plaatselijke boeren er niet meer tegen kunnen konkurreren en ophouden met aan landbouw te doen. Bijvoorbeeld door roofpraktijken te verbieden waarbij Westerse multinationals patenten laten gelden op gewassen die de plaatselijke bevolking al eeuwen kweekt, zodat ze dan aan die Westerse multinationals moeten betalen om hun eigen gewassen te mogen kweken. We zullen hoe dan ook een stukje van onze welvaart aan hen moeten afstaan en een rechtvaardiger prijs voor een aantal produkten uit derdewereldlanden moeten betalen.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 02:18   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Aan knuppel:
Vijftig jaar? Van optimisme gesproken
Is vijftig jaar dan al te hoog geschat om van een derde wereldland naar een G8-land te transformeren, en andersom?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 02:21   #13
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Doen we hoor, maar dat is géén permanente oplossing.
Uiteraard niet. Het kan ten hoogste de tijdelijke nood lenigen. Maar iemand met een lege maag zit in een overlevingsstrijd en denkt weinig na over zijn situatie. Met een volle maag kun je als eens beter nadenken en praten over strukturele oplossingen op lange termijn. Je kan een touw toewerpen aan iemand die in een put zit, maar het eruit klimmen moet die nog altijd zelf doen. Je kan ook een klimuitrusting meegeven aan iemand die een berg moet beklimmen, maar ook hier zal die zelf moeten klimmen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Trouwens, veel zijn zelfs te fier om een aalmoes aan te nemen.
Omdat ze Vlaming zijn?
Heeft niets met Vlaming-zijn te maken, maar alles met zelfrespekt. Hoe je het ook draait of keert, moeten bedelen om te overleven is vernederend. De meesten doen het dan ook alleen maar als ze echt niet anders kunnen. Bedelen als je het niet nodig hebt is niet alleen profiteren van andermans goedheid, maar ook een belediging voor wie uit noodzaak moet bedelen. Bovendien heeft iemand die bedot werd dan de volgende keer vaak geen zin meer om een echte sukkelaar te helpen omdat hij het niet meer vertrouwt. Ik vind dat er dan ook best strenge straffen mogen staan op misbruik van andermans behulpzaamheid.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 02:22   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Indien hier de mensen werkloos worden omdat vb. philips naar azie vertrekt, kunnen ze nu nog een uitkering krijgen, betaald door degenen die wel nog werken en kunnen bijdragen leveren.
Indien de volgende fabriek vertrekt, kan dat ook nog...
Indien de volgende vertrekt gaat dat ook nog?
enzovoort...

Maar we gaan wel goedkope TV's kunnen kopen natuurlijk! alleen? met welk geld?
De praktijk bewijst dat lageloonlanden ten hoogste een tijdelijk voordeel hebben. Lage lonen gaan meestal gepaard met lage produktiviteit en met produkten van mindere kwaliteit. Van zodra de produktiviteit en de kwaliteit van de produkten stijgt stijgen meestal ook de lonen, de produktiekosten en de levensstandaard in die landen, zodat ze uiteindelijk op ons welvaartsnivo terechtkomen. Kijk maar naar wat er in 20 jaar tijd met Japan gebeurd is. In de jaren 1980 waren hun produkten erg goedkoop en zagen we de groei van de Japanse ekonomie als een bedreiging. In Japan sprak men van de "eurosklerose" als het over Europa ging. En nu zijn de prijzen in Japan bij de hoogste in de geïndustrializeerde wereld en keidt het zelf aan een "Japanosklerose". Uiteindelijk is het voor iedereen beter als men overal in de wereld een min of meer gelijk welvaartsnivo haalt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Knuppel, jij en ik gaan daar geen last meer van hebben, maar Doomy als ik haar/hem zo hoor zal ooit nog wel eens aan deze voorspelling denken!
Ik hoop dat hij dan evenveel begrip krijgt van de mensen die wel een TV kunnen kopen, dan dat hij/zij nu heeft voor degenen die hem nu niet kunnen kopen!
Maar troost je Doomy, zonder TV leven gaat ook hoor!
Heb ik geen probleem mee. Ik kijk zowiezo niet veel TV omdat het meestal toch maar brol is die ik erop zie. Meestal kijk ik alleen naar het nieuws. Ik maak liever eens een wandeling, maak wat muziek, of ga in het weekend eens op kaffee, naar een fuif, of naar een konsert. Ik heb echt niet veel nodig om tevreden te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Waar Doomy en consoorten in feite zouden voor moeten strijden is dat in die "lage-loon landen" éénzelfde sociaal systeem wordt gehanteerd als hier! DAN PAS! zal het voor iedereen gelijk zijn, en DAN PAS kan men van een eerlijke concurrentie spreken.
Uiteraard, want ik ben een radikaal voorstander van ekonomische demokratie, en dus ook voor minimale arbeidsrechten in die landen. Maar dan moeten wij ook het spel eerlijk spelen. Bijvoorbeeld door iets meer te betalen voor onze veel te goedkope koffie, zodat plaatselijke koffieboeren hun gezin kunnen onderhouden. Bijvoorbeeld door onze landbouwprodukten die we hier niet kwijtgeraken niet meer tegen dumpingsprijzen op markten in derdewereldlanden te dumpen, zodat plaatselijke boeren er niet meer tegen kunnen konkurreren en ophouden met aan landbouw te doen. Bijvoorbeeld door roofpraktijken te verbieden waarbij Westerse multinationals patenten laten gelden op gewassen die de plaatselijke bevolking al eeuwen kweekt, zodat ze dan aan die Westerse multinationals moeten betalen om hun eigen gewassen te mogen kweken. We zullen hoe dan ook een stukje van onze welvaart aan hen moeten afstaan en een rechtvaardiger prijs voor een aantal produkten uit derdewereldlanden moeten betalen.
Klinkt prachtig Doomy! Ik hoop dat het ook zo zal gaan...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 02:31   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Doomy:
Bloeit er iets moois tussen ons?
Afgezien van de generatiekloof.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 02:33   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Knuppel schreef:
Citaat:
Is vijftig jaar dan al te hoog geschat om van een derde wereldland naar een G8-land te transformeren, en andersom?
Ik vrees dat ik het laatste bedoelde.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 03:01   #17
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Knuppel schreef:
Citaat:
Is vijftig jaar dan al te hoog geschat om van een derde wereldland naar een G8-land te transformeren, en andersom?
Ik vrees dat ik het laatste bedoelde.
Dat hangt vooral van onszelf af. Als we ons blijven wentelen in welvaartschauvinisme zullen we vroeg of laat de rekening geprezenteerd krijgen. Gunnen we daarentegen een ander ook iets, dan zal iedereen er beter van worden.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 13:12   #18
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke

Trouwens, ik denk niet dat onze bedrijven naar ginder trekken hoor.
En ik denk ook niet dat het die mensen zijn die hier asiel krijgen.
Inderdaad het zijn niet ONZE bedrijven die naar ginder gaan.

Maar wel de buitenlandse (Renault , Philips , Alcatel)

Denk je nou echt dat die Amerikanen van General Electric voor pakweg 1000 jobs in Belgium zullen blijven ?
Ze aarzelen niet om er 30.000 op straat te zetten in hun eigen land.

Agfa-Gevaert zou niet verhuizen GE wel.

Verhuizen die boel
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 16:58   #19
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik vraag me af of men hier gaat kunnen blijven kopen wat ginder geproduceerd wordt als er hier geen werk (en dus geen loon) meer is om het van te kunnen betalen. Misschien zijn het wel onze kleinkinderen die binnen 50 jaar naar de rijkere landen van de nu nog derde wereld emigreren? Of ben ik stupide dat ik het zo zie?
Natuurlijk niet. Zo werkt economische ontwikkeling. Spanje was vroeger een emigratieland, nu willen we er allemaal (of toch velen) overwinteren en/of permanent wonen. En wie herinnert er zich nog de tijd dat Japan een ontwikkelingsland was?

Uit ervaring weet ik dat bedrijven al lang niet meer reloceren om lage lonen op te zoeken. Tegenover lage lonen staan immers hoge transportkosten, gevaarlijke werkomstandigheden, onstabiele politieke regimes, enz. Bovendien blijven de lonen niet eeuwig laag he. Van zodra er meer bedrijven komen, onstaat er schaarste op de arbeidsmarkt en beginnen de lonen te stijgen. En geloof mij: het is niet economisch rendabel om elke 5 jaar van land te veranderen. Er bestaat nog zoiets als omschakelingskosten ook he.

Wat ik wilde zeggen: de bedrijven zoeken dus niet in de eerste plaats lage lonen (=kortzichtig), maar wel afzetmarkten! Consumenten met andere woorden. Bedrijven trekken naar China of India met de redenering: stel dat daar nog maar 5% van de bevolking welgesteld is, dan hebt ge een gigantische afzetmarkt voor uw product.

Daarom is het zo verschrikkelijk dramatisch wat Europa aan het uitsterven is en deze evolutie door onze dwaze politici nog aangemoedigd wordt door een actieve ontmanteling van ons maatschappelijk en moreel weefsel.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2003, 00:35   #20
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Er gaan hier geruchten in de streek dat ook BARCO zijn productie gaat verhuizen naar lageloonlanden.
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be