Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2003, 17:02   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Weet er iemand hoeveel mensen op dit forum er Esperanto kennen? Dit is eigenlijk vooral naar hen gericht, hoewel het ook wel interessant kan zijn voor de niet-esperantisten.

Als een Esperantist met een niet-esperantist in discussie gaat over deze taal krijgt hij geregeld wel eens te horen dat de taal blijkbaar niet goed genoeg is omdat ze niet schijnt aan te slaan bij de massa. Dat is iets wat ik me ook heb afgevraagd: hoe komt het dat het Esperanto dat eigenlijk een fundamenteel nobel doel heeft niet ingeburgerd is geraakt? Is ze dan inderdaad niet goed genoeg? Ik heb me dus bezig gehouden met het uitpluizen van de geschiedenis van de Esperantobeweging en ben tot de volgende conclusie gekomen: de taal is niet de schuldige, wel haar sprekers. De beweging is volgens mij in het verleden veel te passief geweest. Wat de taal nodig heeft is een degelijke propagandacampagne, een assertievere strategie om het grote publiek te bereiken. Ik ben geen reclamemens, maar ik zie toch wel in dat er nood is aan een nieuwe strategie.

De esperantobond houdt zich al jaren bezig met het drukken en verspreiden van informatiebrochuurtjes over het Esperanto en taalproblematiek, maar die bereiken doorgaans alleen maar mensen die sowieso al in meer of mindere mate geïnteresseerd zijn in die materie. Die brochures mogen er zijn, maar ze moeten wel gecombineerd worden met andere, meer massagerichte systemen.
Zoals bijvoorbeeld tv en radio reclame? Het lijkt misschien absurd, een groot reclamebord in de straat met ‘kies voor Esperanto, taal voor het Europa van de toekomst’. Maar anderszins lijkt het me niet meer absurd dan de komende verkiezingspropaganda of reclame van ngo-organisaties zoals Oxfam. Als politieke partijen het doen, als Oxfam of Artsen zonder Grenzen het doen, waarom de Esperantobeweging niet? Je bereikt er alvast een heel pak mensen mee.

De Esperantobeweging moet ook een pak praktischer uit de hoek komen. Laten zien wat de taal allemaal wel degelijk kan. Het volstaat niet om in de brochures te verkondigen dat Esperanto een volwaardige taal is waarin gezongen, gedicht, gevloekt en wetenschappelijk gediscussieerd kan worden, als de mensen dat niet met eigen ogen ZIEN. Er bestaan wel Esperantomuziekgroepen, dichters, schrijvers en zo meer, maar vraag eender wie op straat een om bekende Esperantomuziekgroep en hij staat u met de mond vol tanden aan te kijken. Daarom is het noodzakelijk dat de beweging haar muzikanten, schrijvers, e.d. degelijk steunt. Door bijvoorbeeld hen te helpen te zoeken naar een platenfirma die op grotere schaal dan de uiteindelijk beperkte Esperantofamilie kan werken. Door een eigen filmproductiehuis op te starten die Esperantofilmmakers steunt. Dat hoeft niet zozeer om financiële steun te gaan, maar bijvoorbeeld door het aanknopen van betrekkingen met ervaren filmmakers buiten de beweging die met raad en daad kunnen bijstaan. Tot nu toe heeft de beweging van de Esperantisten de kracht van film (en eventueel video/televisie) als massamedium sterk onderschat.

De beweging is in het verleden niet alleen te passief geweest maar ook te afzijdig op politiek vlak. Ze heeft het naïeve idee ontwikkeld dat ze de massa kan bereiken alleen maar rekenend op de goodwill van enthousiaste vrijwilligers en weinige beroepsmedewerkers (als die er zijn, dat weet ik niet) die brochures en magazines en zomeer maken, drukken en verspreiden. Geen kwaad woord over die mensen want ze leveren goed werk, maar dat is niet voldoende. De beweging zou veel verder staan als ze ook eens een duidelijk politiek statement maakt en niet alleen maar bij wijze van spreken aan de ingang van het parlement (weeral) brochures staat uit te delen. Het Esperanto –zoals met zoveel zaken- kan enkel enig succes bereiken als de politieke macht haar genegen is en om die genegenheid te verwerven moet het Esperanto zelf de politieke toer opgaan. Door betrekkingen aan te gaan met bestaande partijen of desnoods zelf een partij op te richten, maar ook door intensiever te gaan samenwerken met niet-politieke organisaties die wel een stevige reputatie hebben, dan denk ik aan de NGO-sector.

Ik vraag me overigens af waarom ik nog nooit een afdeling van de Esperantobeweging heb zien lopen in de anti(anders)globalisten manifestaties. Het Engels als wereldtaal is toch een fundamenteel onderdeel van de ‘globalisatie’ van vandaag, dus op dat terrein hebben de antiglobalisten en de esperantisten een gemeenschappelijk belang. Hoe dan ook zou de beweging zich eens wat duidelijker moeten profileren, wat meer ‘op tv komen’.

Sterker profileren en een assertiever propagandatechniek, dat zijn de twee zaken die de Esperantobeweging moet gebruiken wil ze nog iets betekenen in de 21ste eeuw.

Wat vinden jullie?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 18:01   #2
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Vind ik ook.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 20:01   #3
araneo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: anwerpen
Berichten: 3
Standaard

dag Pelgrim (en anderen)

ik zal hier eventjes wat uitleg geven ivm de gebrekkige esperanto-informatie:

waarom we zo weinig in de media te zien/horen zijn:
- gebrek aan kapitaal om zendtijd te kopen
- gebrek aan sensatie om vaak het nieuws te halen... aan goed-nieuws-berichtgeving verdienen de kranten niets... neenee, liever een aardbeving- of overstromings-reportage met 100 doden dan berichtgeving van een wereldcongres waar 3000 mensen uit 50 landen aan deelnemen, zonder ook maar één tolk nodig te heben...
- beeldt je je eens in hoeveel kosten ze zouden kunnen besparen in de EU, de NATO enzovoort!!
- nu, tegenwoordig haalt esperanto de media dankzij het werk van het nieuwe communicatie-centrum te brussel, en even is Bart Demeyere een aantal keer in het nieuws omdat hij zij zoontje in het Esperanto opvoedt...

- de politieke weg: van politiekers: veel beloftes, weinig daden - zoals altijd....
- vooral in het EU-parlement is men al jaaaaren aan het lobbyen, maar zolang er geen economische grootmacht zich achter esperanto zet, moeten we druppelsgewijs verder en vaak (na elke ambtstermijn) alweer opnieuw beginnen...

Araneo
__________________
www.esperanto.be
araneo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 00:21   #4
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
De Esperantobeweging moet ook een pak praktischer uit de hoek komen. Laten zien wat de taal allemaal wel degelijk kan. Het volstaat niet om in de brochures te verkondigen dat Esperanto een volwaardige taal is waarin gezongen, gedicht, gevloekt en wetenschappelijk gediscussieerd kan worden, als de mensen dat niet met eigen ogen ZIEN. Er bestaan wel Esperantomuziekgroepen, dichters, schrijvers en zo meer, maar vraag eender wie op straat een om bekende Esperantomuziekgroep en hij staat u met de mond vol tanden aan te kijken. Daarom is het noodzakelijk dat de beweging haar muzikanten, schrijvers, e.d. degelijk steunt. Door bijvoorbeeld hen te helpen te zoeken naar een platenfirma die op grotere schaal dan de uiteindelijk beperkte Esperantofamilie kan werken. Door een eigen filmproductiehuis op te starten die Esperantofilmmakers steunt. Dat hoeft niet zozeer om financiële steun te gaan, maar bijvoorbeeld door het aanknopen van betrekkingen met ervaren filmmakers buiten de beweging die met raad en daad kunnen bijstaan. Tot nu toe heeft de beweging van de Esperantisten de kracht van film (en eventueel video/televisie) als massamedium sterk onderschat.
Ik ben muziekliefhebber, maar ken eigenlijk geen bands die in het Esperanto zingen. Waar op het net kan ik info over hen vinden? En welke muziekstijlen spelen ze? Is dit alleen folk of pop? Of zitten daar ook alternatieve genres tussen zoals metal, hardcore, elektro, hiphop, enz.?

Zelf vind ik dat Esperanto nog teveel een aangelegenheid voor stadsintellektuelen is. Probeer maar eens als geïnteresseerde die op een afgelegen plaats op het platteland woont een kursus Esperanto te volgen. De Esperantisten moeten misschien ook zelf eens wat meer naar de mensen toegaan? Als er hier in mijn streek iemand een kursus Esperanto zou willen organizeren, dan wil ik die volgen en op zoek helpen gaan naar geïnteresseerden.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 00:32   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik zou zeggen, doe eens een boek over marketing open en je hebt meteen het antwoord. Kwaliteit en succes gaan niet altijd hand in hand...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 09:45   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Areano,
Gebrek aan kapitaal is inderdaad wel een groot probleem. Ik vraag me af hoe andere bedrijven en organisaties kapitaal aantrekken van investeerders. Eén manier zou kunnen zijn een soort bondgenootschap aan te gaan met andere, reeds gevestigde grote namen in de NGOwereld (aangezien de Esperantobeweging wereldwijd contacten heeft en die ngo's toch al een zekere naam hebben komt dat voor beide mooi uit. Reclame voor Esperanto en nieuwe perspectieven voor die ngo's). Ik wil nogmaals er eens op nadrukken dat de Esperantobeweging zich veel te afzijdig houd binnen de andersglobalistenbeweging, waar toch een grote 'markt' te vinden is. Wat betreft de sensatiemedia: tja... misschien eens een Big Brother in het Esperanto organiseren. Of misschien praktischer: stuur een Esperantosprekende kandidaat naar Big Brother. Of ook: stuur een Eurosongkandidaat naar de preselecties volgend jaar. Is er ooit al eens iemand geweest die Esperanto zong op dat festival? Wat betreft dat congres van de UEA: worden daar ooit videoreportages gemaakt? Die zouden toch ook al wat kunnen helpen.
Aangezien er geen kapitaal is, moeten we extra creatief zijn. Organiseer misschien eens een discussie avond 'propagandamiddelen'.

Doomy,
wat betreft de variëteit in de muziekgenres weet ik ook niet zo veel, maar op http://esperanto.pagina.nl/ vindt je al het een en ander.
Op het platteland: aangezien de Esperantobeweging niet echt kapitaalkrachtig is is het meestal een zaak van vrijwilligers. Ik kan er niets over zeggen, misschien moet je via de website www.esperanto.be per e-mail eens vragen naar leden die in uw buurt wonen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 18:09   #7
araneo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: anwerpen
Berichten: 3
Standaard

pelgrim:

diegenen die de esperantobeweging kennen, zullen wel weten dat het aan andersglobalisten niet ontbreekt.

vooral SAT (sennacieca asocio tutmonda) spitst zich niet toe op de verspreiding van het esperanto, maar op de _toepassing_ ervan.

bvb.: lees hier in het Esperanto ivm de Tobin-tax.

http://attac.org/geneve2000/textes/doc/resolutioneo.htm

ik weet-niet-meer-wie:
het is makkelijk gezegd een marketingboek open te slaan; kom het me aub eens voordoen!
nee, eerlijk: alle - meer concrete tips - zijn welkom; evt prive op mijn e-mail!
nu we misschien werkelijk zonder subsidies gaan vallen, kunnen we zeker geen investering doen.

over muziek enzo:
wie onder jullie weet er dat:

- zowel Rob de Nijs als Michael Jackson materiaal in het esperanto hebben opgenomen?
- william shatner (van star trek) in een film volledig in het esperanto heeft gespeeld? (titel: incubus)
- de groep 'Freundeskreis' in Duitsland wekenlang op 1 heeft gestaan met het album 'Esperanto'; met ook een beetje tekst in Esperanto?

groetjes,

Araneo...
__________________
www.esperanto.be
araneo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2003, 11:09   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Die SAT lijkt me een heel mooi initiatief. Het is alleen spijtig dat ik op de betoging in Brussel in december 2001 nergens een aanwezigheid van de Esperantobeweging heb gezien. Anderszijds, is de Esperantobeweging per definitie sowieso al niet een andersglobalistenbeweging? Maar als ik op het nieuws reportages zie over de andersglobalisten vallen er talloze namen van verschillende organisaties (attack, stopusa, noordzuid, etc.) maar Esperanto niet. Ik zeg niet dat ze afwezig zijn, maar ze vallen niet op. Misschien ook wel de fout van de media.

Araneo, ik zal er eens heel goed over nadenken (ik heb hier thuis ook een aantal boeken over marketing liggen denk ik) maar ik denk dat het misschien beter is als ik eerst zelf eens wat vorderingen maak in mijn Esperanto-kennis want het is wel gemakkelijk om er commentaar op te geven als ik zelf de taal niet eens deftig spreek

Wat betreft die Incubus, ik heb al alle videotheken afgezocht maar ik schijn die film niet te vinden.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2003, 11:13   #9
araneo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: anwerpen
Berichten: 3
Standaard

de film is onlangs heruitgebracht op video en DVD;
zie website http://www.incubusthefilm.com/

groetjes,

Lode.

PS: in de film van Charlie Chaplin (Great Dictator) zijn de opschriften van de winkels enzo allen in het Esperanto
__________________
www.esperanto.be
araneo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2003, 19:40   #10
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik zou zeggen, doe eens een boek over marketing open en je hebt meteen het antwoord. Kwaliteit en succes gaan niet altijd hand in hand...
Wat die blaaskaken met hun marketingsteorieën die zichzelf "managers" noemen waard zijn hebben we al met wijlen "Lernout & Hauspie" gemerkt: 100 kubieke meter lucht verkopen, anderen het werk laten doen, en zelf met de pluimen gaan lopen en de grote meneer uithangen. Voor mij is het duidelijk: manager$ = assholes.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 05:14   #11
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat is iets wat ik me ook heb afgevraagd: hoe komt het dat het Esperanto dat eigenlijk een fundamenteel nobel doel heeft niet ingeburgerd is geraakt
Voor een deel komt dit door taalchauvinisme van taalimperialisten die willen dat hun taal de wereldtaal wordt en daarom vooroordelen tegen het Esperanto aanwakkeren. Maar voor een deel is het ook het verhaal van de kip en het ei. Velen zien het niet zitten om de moeite te doen om het te leren omdat ze het in de praktijk nauwelijks kunnen gebruiken, en daardoor blijft het in de praktijk dan ook weer weinig gebruikt. De moeite die ze erin moeten investeren weegt voor de meeste mensen niet op tegen het praktisch nut ervan. Daarom leren veel mensen dan ook liever een taal die ze in de praktijk wél vaak gebruiken, en dus blijft Esperanto een hobby voor een klein groepje mensen. Pas als er een praktische noodzaak is om het te leren (bijvoorbeeld voor gebruik in internationale instellingen) zullen de meeste geïnteresseerden de stap zetten om het te leren.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be