Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juli 2004, 21:45   #21
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote="circe"]
Citaat:
Waar wil je beginnen met je voorstel? De basiliek van Koekelberg?

Waarom niet ? Dit lijkt me fantastisch. In de basiliek van Koekelberg een dag van bezinning en gebed organiseren voor vrede in de wereld volgens alle rituelen. Een belevenis voor allen, een kennismaking voor velen.
Alle godsdiensten die vredig willen deelnemen zouden dan welkom zijn.
De Christenen, de Joden en de Islamieten vredig naast elkaar..... dat haalt de wereldpers. Schitterend ! Het zou eens iets anders zijn dan het Te Deum. En ik durf wedden dat indien u Prins Laurent zou uitnodigen hij nog zou komen ook samen met Père Gilbert.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:04   #22
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

@ Labyrinth

Uit het voorgaande blijkt dat u niet het minste benul heeft van wat een godsdienst of een geloofsovertuiging eigenlijk betekent. Da's geen schande, want er lopen tegenwoordig zeer veel mensen rond die daar wel slimme theorietjes over staan te spuien, maar niet in het minst weten waar ze het eigenlijk over hebben.

Op geen enkel van mijn argumenten tot dusver is er ook maar één zinnig antwoord gekomen... Buiten het feit dat u (tevergeefs) op zoek wil gaan naar katholieken die bereid zijn om hun geloof te verlaten, halve moslims te worden en voortaan hun geloof te beleiden in het soort multi-religieuze bordelen dat hier wordt voorgesteld. Probeer alvast eens in uw hersentjes te laten doordringen dat het christelijke geloof en de islam onverenigbaar zijn op zowat elk vlak. Het is niet omdat Mohammed op een bepaald moment iets gemompeld heeft over Jezus dat "de grote link" nu meteen gelegd is... God is Allah NIET en omgekeerd... (dat is het enkel in de ogen van een aantal historici die anderzijds niet [willen] inzien dat de inhoud van ons respectievelijk geloof fundamenteel verschillend is)

U ziet, ik moet dus eens goed lachen met die uitspraak "Er is geen enkel argument om dit idee te bestrijden" uit de eerste post in deze thread.

Maar er is meer... Als ik uw postings goed lees, bent u eigenlijk een nieuw soort godsdienst aan het uitvinden: "de religie van de vrede" Zeg dat dan meteen zonder uw karretje te willen vasthangen aan iets waar u duidelijk geen kaas van hebt gegeten. Laat uw initiatief nu eens het allereerste vrijzinnige alternatief zijn voor de leegte die is ontstaan bij zeer velen na het verlaten van hun christelijke gemeenschap. D�*�*r is behoefte aan en d�*�*r heeft de vrijzinnigheid nog altijd geen antwoord op weten te verzinnen.


[size=2]en, het mag u misschien bedroeven, maar de Kerk is verre van dood... Integendeel zelfs. [/size]
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:05   #23
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth

Waarom niet ? Dit lijkt me fantastisch. In de basiliek van Koekelberg een dag van bezinning en gebed organiseren voor vrede in de wereld volgens alle rituelen. Een belevenis voor allen, een kennismaking voor velen.
Alle godsdiensten die vredig willen deelnemen zouden dan welkom zijn.
De Christenen, de Joden en de Islamieten vredig naast elkaar..... dat haalt de wereldpers. Schitterend ! Het zou eens iets anders zijn dan het Te Deum. En ik durf wedden dat indien u Prins Laurent zou uitnodigen hij nog zou komen ook samen met Père Gilbert.
Dat haalt allang de wereldpers niet meer. Oecumenische diensten allerhande worden al heel lang georganiseerd. U tracht het "warm water" voor de zoveelste keer uit te vinden.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:19   #24
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
@ Labyrinth


Maar er is meer... Als ik uw postings goed lees, bent u eigenlijk een nieuw soort godsdienst aan het uitvinden: "de religie van de vrede" Zeg dat dan meteen zonder uw karretje te willen vasthangen aan iets waar u duidelijk geen kaas van hebt gegeten. Laat uw initiatief nu eens het allereerste vrijzinnige alternatief zijn voor de leegte die is ontstaan bij zeer velen na het verlaten van hun christelijke gemeenschap. D�*�*r is behoefte aan en d�*�*r heeft de vrijzinnigheid nog altijd geen antwoord op weten te verzinnen.


[size=2]. [/size]
Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Waarom steunt u dit initiatief dan niet?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2004, 22:29   #25
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth

Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Waarom steunt u dit initiatief dan niet?
Wie zegt dat ik zo'n initiatief niet zou steunen ?

Alleen... ik heb m'n recept voor vrede reeds gevonden in het christelijk geloof. Maar ben ook bereid om over vrede wat te komen filosoferen. Zolang je van mij niet vraagt om m'n geloof te gaan belijden in een moskee, om afstand te doen van datgene wat intrinsiek deel uitmaakt van m'n geloofsbeleving of om m'n levensvisie en -filosofie bij te sturen in een richting die botst met m'n geloofsovertuiging. En dat is wat dat "moskeekerk"-gedrocht precies zou impliceren.

Overigens, de moslims zouden het daar ook niet mee eens zijn... maar zouden op korte termijn wel toestemmen omdat ze zo hun immobiliënprobleem kunnen oplossen. Niet meteen een "oprechte" motivatie zou ik zo zeggen.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2004, 14:51   #26
Pat
Parlementslid
 
Pat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2003
Locatie: Bananenkoninkrijk
Berichten: 1.879
Standaard

@labyrinth

Probeer uw ideetjes eens te verkopen in Islamitische landen waar Christenen een minderheid vormen. Alvast veel succes gewenst !!!
__________________
http://faithfreedom.org
Pat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2004, 15:09   #27
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth

Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Waarom steunt u dit initiatief dan niet?
Wie zegt dat ik zo'n initiatief niet zou steunen ?

Alleen... ik heb m'n recept voor vrede reeds gevonden in het christelijk geloof. Maar ben ook bereid om over vrede wat te komen filosoferen. Zolang je van mij niet vraagt om m'n geloof te gaan belijden in een moskee, om afstand te doen van datgene wat intrinsiek deel uitmaakt van m'n geloofsbeleving of om m'n levensvisie en -filosofie bij te sturen in een richting die botst met m'n geloofsovertuiging. En dat is wat dat "moskeekerk"-gedrocht precies zou impliceren.
Overigens, de moslims zouden het daar ook niet mee eens zijn... maar zouden op korte termijn wel toestemmen omdat ze zo hun immobiliënprobleem kunnen oplossen. Niet meteen een "oprechte" motivatie zou ik zo zeggen.
Goed. Dat recht hebt u het is uw patrimonium. Het is uw geloof, niemand mag u dit ontnemen. Alleen zou het leuker zijn voor iedereen moest er daar niet om gestreden worden door niemand.


Is het geen tijd voor een nieuw universeel denken?

[size=6]
Ik ga het idee van een " religie van vrede en toekomst " verder uitdiepen en dit proberen te doen voor iedereen die er zich mee wil en kan identificiëren.
Verdraagzaamheid en begrip dat alles een gevolg is van omstandigheden, ook hoop op vrede en geluk staan centraal in dit nieuw universeel denken, in deze religie. En laten we dat midden, dat centrum, dat iets dan maar een naam geven " Verbondenheid tussen alle mensen onderling en verbondenheid tussen de mensen en de aarde in de toekomst ". Wij mensen staan in het midden van deze verbondenheid en maken er nu en in de toekomst via onze kinderen en de kring van leven en dood allemaal deel van. Sommigen kunnen zelfs aan dit centrum de naam God geven indien ze deze verbondenheid op die manier beter kunnen aanvoelen.
We zijn dus allemaal een heel miniem klein deeltje van dat universeel gevoel en leven, dat centrum dat positieve energie uitstraalt.
Het is een echt religieus gevoel. Iets dat je diep in je hart kan ervaren, die je blijdschap en vreugde schenkt en je sterk maakt.

Oorlog en twist schaadt deze verbondenheid, want het schaadt de energetische kern en de kern dat ben jezelf en de anderen overal op aarde nu en in de toekomst. In dit religieus gevoel is er geen plaats voor schuld en boete maar iedereen is wel verantwoordelijk voor zijn daden. Positieve daden hebben een positieve invloed op de toekomst, negatieve daden een minder gunstige invloed op de toekomst. De enige wet die aan dit denken verbonden is, is de democratie waarvan we allen deel uitmaken en iedereen in de democratie heeft gelijke rechten en de plicht de democratie te eerbiedigen, meer niet. Hij zal beoordeeld en veroordeeld worden door zijn medemensen op zijn daden. Voor het beleven van deze religie of filosofie, naargelang je het wilt noemen, heb je geen kerk, geen moskee, geen tempel, geen synagoge nodig maar je kan deze religie van vrede en toekomst toepassen overal en wanneer je wilt en meedragen en uitdragen naar de plaats die je wenst.
Het moet je positieve energie verschaffen en hoop op een goede samenwerking met je medemens en je omgeving voor een gelukkige toekomst voor jezelf, de anderen en de toekomstige generaties.
[/size]
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2004, 15:21   #28
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth

Goed. Dat recht hebt u het is uw patrimonium. Het is uw geloof, niemand mag u dit ontnemen. Alleen zou het leuker zijn voor iedereen moest er daar niet om gestreden worden door niemand.
Punt is, Labyrith, dat de tijd van de godsdienstoorlogen voor de christenen een afgesloten hoofdstuk is. Of men hetzelfde van de Islam kan zeggen... vult u het maar in.

Ik verklaar u helemaal niet gek... Zelf heb ik nl. ook een recept voor "vrede" meegekregen; de moslims zullen dat ook wel hebben. Alleen, hoe die vredevolle wereld er dan precies moet gaan uitzien... daar verschillen we wel fundamenteel van mening.

Ik dank u voor uw boodschap... en wens u veel geluk verder.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2004, 16:13   #29
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth

Goed. Dat recht hebt u het is uw patrimonium. Het is uw geloof, niemand mag u dit ontnemen. Alleen zou het leuker zijn voor iedereen moest er daar niet om gestreden worden door niemand.
Punt is, Labyrith, dat de tijd van de godsdienstoorlogen voor de christenen een afgesloten hoofdstuk is. Of men hetzelfde van de Islam kan zeggen... vult u het maar in.

Ik verklaar u helemaal niet gek... Zelf heb ik nl. ook een recept voor "vrede" meegekregen; de moslims zullen dat ook wel hebben. Alleen, hoe die vredevolle wereld er dan precies moet gaan uitzien... daar verschillen we wel fundamenteel van mening.

Ik dank u voor uw boodschap... en wens u veel geluk verder.
Het zijn de mensen die deel zijn van de verbondenheid en de democratie die het moeten uitzoeken elk op zijn manier , die hun steentje moeten bijdragen, de verbondenheid moeten invullen....
Ik wens u ook veel goeds toe.
P.S. Deze boodschap van vrede en toekomst mag verspreid worden door iedereen die het wenst. liefst zoveel mogelijk. De verbondenheid groeit er door.....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2004, 16:18   #30
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Ik hoop heel oprecht dat deze boodschap ook gelezen wordt door de Kerk, Moskee, Synagoge, Tempel......
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be