Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2015, 14:51   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard Wat zijn manieren?

"en kijk naar mij als ik tegen jou spreek".... was voor ons de meest normale zaak. Een leerling die naar zijn voeten kreeg, keek de meester in zijn aangezicht als die zijn preek afstak. Nadien buig je het hoofd en bol je het af.

Blijkbaar mag dat nu niet meer? Onze nieuwe medebelgen moeten helemaal niet naar de meester kijken als ze een reprimande krijgen (�*ls ze er een krijgen, maar dat terzijde - leerde ik in Terzake over de moslimleraars als rolmodellen ). Want in hùn cultuur is het "beleefd" om tijdens die reprimande de stenen van de speelplaats te tellen blijkbaar. Vraag is dan hoe mijn dochter moet handelen als ze van een moslimleraar een reprimande krijgt? MOET ze dan stenen tellen of mag ze eventueel nog de vlaamse manieren hebben om hem in het gezicht te kijken als hij spreekt.

Geven of krijgen we nog de uitgestoken (ongewapende) hand aan elkaar als teken van vriendschap en vertrouwen? Of moeten WIJ die de uitgestoken hand geweigerd krijgen daar vooral maar niks van maken, want in hùn cultuur is dat beleefd. Mogen we nog wel op straat naar elkaar kijken? of moeten wij (als vrouw alvast) leren de blik naar de grond te houden omdat we anders "vragen om genomen te worden"?

Kortom, manieren zijn bepaalde rituelen die door de ganse bevolking worden gedragen maar in de multiculturele heilsmaatschappij bestaan die dus niet meer? Moet de Japanse immigrant (die zich op korte tijd integreert) dan toch blijven knipmessen ipv zich aan te passen? en hoe moeten we daar dan beleefd op antwoorden? ook knipmessen, of een hand uitsteken op gevaar af dat de japanse immigrant zich heeft bekeerd en geen hand wil hebben, of ook �* l'islamite blik naar beneden, buigen en kop tegen kei terechtkomen?

Wat doe je als je moslims te gast krijgt? mag je nog klaarmaken wat jij beslist of moet je je aanpassen aan hun eetgewoontes? en vice versa, kan je dan van hen eisen dat zij zich aanpassen aan onze eetgewoontes en ons een lekker koteletjes presenteren als wij bij hen komen eten (of moeten we bijster gelukkig zijn om daar enkel Marokkaans eten te krijgen?)
Ik hoor de laatste tijd ook dikwijls mensen uit een gemengd gezin aan mij zeer duidelijk maken hoe "gastvrij" ze wel zijn: iedereen mag bij ons mee aan tafel komen. So? Hier is het alvast onbeleefd om onaangekondigd rond etenstijd bij iemand binnen te vallen, maar doe je dan toch, dan is het hier toch ook altijd de beleefdheidsnorm geweest om netjes te vragen of iemand "al gegeten" heeft? Wat denken die woestijnnomaden toch? Het is niet omdat we hier niet (meer) uit de grote stamppot samen stoemp scheppen, dat wij het als hoogstaand cultureel moeten vinden dat zij samen uit de grote schaal hun couscous nemen (mannen apart en eerst natuurlijk, zo gastvrij zijn ze dan ook weer niet).

Terwijl ik vroeger dacht dat de nieuwkomers zich zouden aanpassen aan onze gebruiken heb ik ondertussen begrepen dat dit een zeer racistische instelling is geweest. Niet alleen moet ik de grote stamppot terug op tafel zetten waar iedereen zijn lepel in kan steken, maar bovendien moet ik het eten met de handen ook nog eens de hemel inprijzen en me afvragen waarom wij toch dat bestek hebben uitgevonden!

Ik denk niet dat de stichters van Eurabia zich daarover hebben gebogen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 31 januari 2015 om 14:52.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 16:13   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

allez, nu heb ik eens een vraag en niemand heeft een oplossing.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 16:39   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
allez, nu heb ik eens een vraag en niemand heeft een oplossing.
Ge moet uw kleine niet naar een moslim school sturen.
Tenzij het een moslim is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 16:59   #4
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Een vraag i.v.m. goeie manieren waarop geen antwoord mogelijk is zonder die goeie manieren overboord te gooien...daar zit iets contradictorisch in, hé. Ik waag me dan ook aan geen antwoord....en dat zegt al genoeg, hé ?
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 17:17   #5
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Wel, als je als buitenlander geïntegreerd blijkt te zijn in het nieuwe thuisland, kan ik daar best creatief mee omgaan..

Eerste wat ik zou doen is de omgeving observeren en de mensen eens uitnodigen van wie je met zekerheid kunt weten dat ze er vrij open in staan om jouw cultuur van waar je afkomstig bent uit te leggen en te laten leren, met reizen ligt dat iets moeilijker, alhoewel hier op politics was er toch ene die veel heeft gereisd waarvan ik de indruk heb dat die weinig van de plaatselijke cultuur heeft meegekregen.

Tweede wat ik dan zou doen is de mensen vooral geen angst aanjagen als ze jou tegenkomen want je blijkt afkomstig van een ander land dat geïntegreerd is in bvb België.

Maar 'retorisch' waarom zou je afkomstig uit een ander land de regels van dat land willen toepassen in het nieuwe thuisland ?

Een multiculturele samenleving betekend an sich dat er in een land een diversiteit aan verschillende mensen zijn die allemaal een andere basisland hadden, maar is dat een noodzakelijkheid dat de duizenden plaatsen allemaal dezelfde regels hanteren ?

Dat zou althans toch de bedenking moeten zijn met een vraag dat het een onmogelijkheid is om een multiculturele samenleving te hebben waarbij de culturen van een andere plaats elkaar ontmoeten en dan spreekt het ook vanzelf dat de trakke regels van deze gemeenschap anders zijn dan van een ander gemeenschap, indicatoren hiervan zijn de wijze waarop een maaltijd genuttigd wordt, die zijn zo verschillend dat je inderdaad de vraag stelt over waarom de mes en vork zijn uitgevonden ?

De mes en vork zijn uitgevonden als etiket en hygiënische beleefdheid....

Maar he, ik eet zo nu en dan graag met mijn handen, een kippenbilletje is moeilijk hanteerbaar met een mes en vork lijkt me, da's dan een uitzondering op de beleefdheidsregel !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 31 januari 2015 om 17:21.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 21:34   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wat doe je als je moslims te gast krijgt? mag je nog klaarmaken wat jij beslist of moet je je aanpassen aan hun eetgewoontes?
Als u met nieuwjaar die tante op bezoek hebt van wie u al vele jaren weet dat ze geen oesters lust, zet u dan bij de champagne enkel en alleen oesters?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:03   #7
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u met nieuwjaar die tante op bezoek hebt van wie u al vele jaren weet dat ze geen oesters lust, zet u dan bij de champagne enkel en alleen oesters?
Als ze braaf is krijgt ze haar lievelingskostje , als het een zeurende , profiterende bitch is dan zullen het oesters zijn .
Voor moslims word het dan champagne , ribbetjes , pruimpje in spek .

Wederkerigheid ? Wat is de kans dat ik een stoofpotje van everzwijn krijg bij m'n moslim buren ?
Of een goed glas wijn ?

Eerlijk gezegd , ik wil daar niet gaan , en zij willen niet bij mij komen .
De utopie van multicul bestaat niet in het echte leven .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:04   #8
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Als ze braaf is krijgt ze haar lievelingskostje , als het een zeurende , profiterende bitch is dan zullen het oesters zijn .
Voor moslims word het dan champagne , ribbetjes , pruimpje in spek .

Wederkerigheid ? Wat is de kans dat ik een stoofpotje van everzwijn krijg bij m'n moslim buren ?
Of een goed glas wijn ?

Eerlijk gezegd , ik wil daar niet gaan , en zij willen niet bij mij komen .
De utopie van multicul bestaat niet in het echte leven .
Waarom zeur je dan ?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:10   #9
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom zeur je dan ?
Leg effe uit , waar zeur ik ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:17   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Als ze braaf is krijgt ze haar lievelingskostje , als het een zeurende , profiterende bitch is dan zullen het oesters zijn .
Voor moslims word het dan champagne , ribbetjes , pruimpje in spek .
Waarom dan wel? Zijn moslims dan volgens u per defenitie "zeurende en profiterende bitchen"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:17   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u met nieuwjaar die tante op bezoek hebt van wie u al vele jaren weet dat ze geen oesters lust, zet u dan bij de champagne enkel en alleen oesters?
Een moslim die op bezoek komt en zich strikt aan de halal wenst te houden zou zo verstandig horen te zijn de uitnodiging tot het eten vriendelijk maar beslist af te slaan. Zo doen gelovige joden het wanneer ze door niet-joden worden uitgenodigd voor een niet-kosher maaltijd.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:21   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een moslim die op bezoek komt en zich strikt aan de halal wenst te houden zou zo verstandig horen te zijn de uitnodiging tot het eten vriendelijk maar beslist af te slaan. Zo doen gelovige joden het wanneer ze door niet-joden worden uitgenodigd voor een niet-kosher maaltijd.
Ik begrijp het niet, hoor. Bestaat er bij jullie dan niet zoiets als "gastvrijheid"? Als gastheer probeer je je gasten ter wille te zijn. Of serveren jullie dan maaltijden bij familiebezoek waarvan je weet dat die familieleden dat niet lusten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:22   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Wederkerigheid ? Wat is de kans dat ik een stoofpotje van everzwijn krijg bij m'n moslim buren ?
Of een goed glas wijn ?

Eerlijk gezegd , ik wil daar niet gaan , en zij willen niet bij mij komen .
De utopie van multicul bestaat niet in het echte leven .
Waar een wil is, is een weg. Een oud Vlaams spreekwoord met een ongelooflijke kracht. U wil er overduidelijk geen deel aan hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:34   #14
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Leg effe uit , waar zeur ik ?
Zeuren, rebels doen, hoe je het ook wil noemen.

Als moslims niet bij je welkom zijn, dan is er toch geen probleem?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:55   #15
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar een wil is, is een weg. Een oud Vlaams spreekwoord met een ongelooflijke kracht. U wil er overduidelijk geen deel aan hebben.
Nadat ik heb kunnen meegenieten van hun opvoedingsproject , (dunne muren , 10 uur per dag bleitende of roepende kinderen ).
Nadat ik de familie besprekingen mocht meevolgen ( dunne muren , gillende moslima) .
Ben ik nu dankbaar als het geluid stopt na een flinke bonk .
De moslima mét doek blijkt niet zo een goede moeder te zijn .
Goedendag heeft ze in 3 jaar nog niet over haar lippen gekregen , maar schreeuwen en roepen kan ze als de beste .
Met de Afghaan van 2 huizen verder kan ik wel praten en zeveren .
Het is dan ook een echte Afghaan , Er is geen drug dewelke je niet bij hem kan verkrijgen , er is geen vrouw die hij niet lastigvalt .

Ik zou kunnen ingrijpen , de kinderen redden van hun hysterische moslimmama , daar kinderbescherming voor inzetten .
Ik zou kunnen de dealende Afghaan aangeven .
Ik betwijfel sterk dat zulke acties me populair gaan maken .
En een tajine gaat ook niet helpen .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 00:03   #16
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom dan wel? Zijn moslims dan volgens u per defenitie "zeurende en profiterende bitchen"?
Per defenitie kan ik dat niet weten , omdat moslima's niet tegen me spreken .
Heeft u regelmatig gesprekken met moslima's ?
Niet beroepsmatig hé .
Gewoon zo . Spontaan ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 00:04   #17
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Per defenitie kan ik dat niet weten , omdat moslima's niet tegen me spreken .
Heeft u regelmatig gesprekken met moslima's ?
Niet beroepsmatig hé .
Gewoon zo . Spontaan ?
Is dat gek?

Het zijn net mensen hoor.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 00:14   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Nadat ik heb kunnen meegenieten van hun opvoedingsproject , (dunne muren , 10 uur per dag bleitende of roepende kinderen ).
Nadat ik de familie besprekingen mocht meevolgen ( dunne muren , gillende moslima) .
Ben ik nu dankbaar als het geluid stopt na een flinke bonk .
De moslima mét doek blijkt niet zo een goede moeder te zijn .
Goedendag heeft ze in 3 jaar nog niet over haar lippen gekregen , maar schreeuwen en roepen kan ze als de beste .
Met de Afghaan van 2 huizen verder kan ik wel praten en zeveren .
Het is dan ook een echte Afghaan , Er is geen drug dewelke je niet bij hem kan verkrijgen , er is geen vrouw die hij niet lastigvalt .

Ik zou kunnen ingrijpen , de kinderen redden van hun hysterische moslimmama , daar kinderbescherming voor inzetten .
Ik zou kunnen de dealende Afghaan aangeven .
Ik betwijfel sterk dat zulke acties me populair gaan maken .
En een tajine gaat ook niet helpen .
En alle Vlaamse gezinnen zijn natuurlijk voorbeelden van tucht en discipline... Kuch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 13:29   #19
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En alle Vlaamse gezinnen zijn natuurlijk voorbeelden van tucht en discipline... Kuch.
Nee maar ontkennen dat er binnen moslimgezinnen veel meer geweld is, lijkt me ook niet verstandig.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 15:04   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom zeur je dan ?
Zeuren is meer iets voor Nederlanders en dat is hij niet.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be