Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 augustus 2015, 20:03   #121
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 augustus 2015 om 20:09.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 20:28   #122
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.028
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Een unitair België zonder grendels, alarmbellen en pariteiten moet je een bij je francofone vriendjes aankaarten. De pek en de veren staan al klaar.
Die grendels, alarmbellen en pariteiten hebben we te danken aan die héél grote CVP-weldoener voor Vlaanderen, met name vader Gaston Eyskens. Hij ramde in 1970 de grendelgrondwet door de strot van de Vlamingen zodat ze ad vitam aeternam politiek gecastreerd werden. Een grondwetsherziening die dat ongedaan maakt zullen we nooit of nooit kunnen verkrijgen langs de wettelijk voorziene federale procedure omdat "WalloBrux" altijd zijn veto zal stellen.
Er is maar één mogelijkheid om daar vanaf te geraken: een éénzijdig initiatief vanwege het Vlaams Parlement dat formeel verklaart dat ze die grendelgrondwet niet meer erkent en dat dit onding bijgevolg "nul et non avenu" is. Wie in Vlaanderen zal tegen die stap zijn? De sossen, de groentjes, het ACW-gedeelte van de tsjeven evenals een deel van de VLD. Het kan dus pas lukken indien N-VA (en VB) een nog sterkere vertegenwoordiging in het Vlaams Parlement heeft.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 00:37   #123
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gewoon ff aantonen wat voor zever en misleiding dit is.
Alleen ontbreekt het u daarbij helaas aan zakelijke argumenten...
Citaat:
Ik zie in deze kaart weinig overeenkomsten met de landen heden ten dage....
IK anders wel...en tegelijkertijd wijst die kaart op de huidige desïntegratie der Nederladnen.

Citaat:
Ik zal u troosten.
Ge zijt al de tweede, maar geloof me, ik heb geen troost nodig.
Citaat:
Ge zult hier niet te veel posts van mij meer lezen.
Ach... en toen droop hij af in de plaats van in te gaan op mijn uitnodiging tot een konstruktieve diskussie ...
Maar daar geloof ik dus niets van want het is hier uw Heilige Missie van "flamingantische" en Groot-Nederlandse stieren een rode lap voor te houden met daarop kaarten van het prinsbisdom in een andere kleur.
In 2026 zult ge hier die kaart reeds 526 keer gepost hebben. Ge kunt het u gewoon niet laten.
Citaat:
Uw zever over land (1) en volk (2) vind ik zo achterhaald (3).
(1.) Haha...! Dat stelt dan iemand die graag kaarten tegenpost met... landen.

(2) IK heb het zelden of nooit over een volk. Dat is voer voor filosofen en sociologen. In de post waarop ge reageerde heb ik dan ook bewust volk tussen aanhalingstekens gezet omdat ik dat woord als dusdanig overnam van het citaat van Bruno Yammine waartegen ik reageerde.
Ik identificeer mij in de eerste plaats met een taalgemeenschap en dat is al een veel minder flou begrip dan "volk".
De Franstaligen verenigden zich in een Front Des Francophones en dat over de (gewest)grenzen heen. Die hebben het ook niet over een volk; en dat is iets waaruit we kunnen lering treken ipv van ons te verliezen in steriele "volksdiskussies".

(3.) Ik zie in de oprichting van de Benelux een zekere uiting van de Heel-Nederlandse Gedachte. En dat is nog niet lang geleden. Zo achterhaald is die gedachte dan blijkbaar toch wel niet.
Bovendien: Als de Duitse hereniging niet achterhaald was, dan zie ik niet in waarom de Nederlandse dat dan wél zou zijn. Want wat de Duitsers wonnen met hun hereniging zouden wij evengoed kunnen winnen: macht, invloed en uitstraling.

Wat is uw argumentatie hiertegen ipv van voor de de zoveelste keer kinderlijk de kaart van het prinsbisdom te trekken: ?
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=36151
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 augustus 2015 om 01:05.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 03:52   #124
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die grendels, alarmbellen en pariteiten hebben we te danken aan die héél grote CVP-weldoener voor Vlaanderen, met name vader Gaston Eyskens. Hij ramde in 1970 de grendelgrondwet door de strot van de Vlamingen zodat ze ad vitam aeternam politiek gecastreerd werden. Een grondwetsherziening die dat ongedaan maakt zullen we nooit of nooit kunnen verkrijgen langs de wettelijk voorziene federale procedure omdat "WalloBrux" altijd zijn veto zal stellen.
Er is maar één mogelijkheid om daar vanaf te geraken: een éénzijdig initiatief vanwege het Vlaams Parlement dat formeel verklaart dat ze die grendelgrondwet niet meer erkent en dat dit onding bijgevolg "nul et non avenu" is. Wie in Vlaanderen zal tegen die stap zijn? De sossen, de groentjes, het ACW-gedeelte van de tsjeven evenals een deel van de VLD. Het kan dus pas lukken indien N-VA (en VB) een nog sterkere vertegenwoordiging in het Vlaams Parlement heeft.

https://godshotspot.files.wordpress....-1680x1050.jpg


"flexibiliteit"
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be