Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2015, 19:57   #21
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Brits systeem "first-past-the-post"-systeem biedt grote voordelen voor wat betreft het veel gemakkelijker vormen van homogene regeringen. Het verplicht zijn tot het vormen van coalities komt daar dan ook véél minder voor (de voorgaande regering Cameron van Conservatieven in coalitie met de Liberal Democrats was heel uitzonderlijk). Wat meteen impliceert dat het regeringsbeleid veel gemakkelijker kan geconcretiseerd worden en veel minder het resultaat is van de eeuwige oervervelende "compromissen" �* la Belge. Met als resultaat dat voor heel veel problemen er halfslachtige beleidsmaatregelen worden getroffen.

Geef mij maar het Brits systeem. Het wordt overigens evenzeer toegepast in India, Canada en de Verenigde Staten. Het Britse publiek is er in overgrote meerderheid voorstander van en dat kan ik ten volle begrijpen. Tegenstanders komen natuurlijk aandraven met tegenwerpingen zoals "niet-democratisch", zogezegd omdat niet alle kiezers in het parlement vertegenwoordigd zijn. Maar in de U.K. spreekt een parlementariër over zichzelf niet als een "parlementair voor partij X" maar wel als "the m.p. for the constituency Y". Anders gezegd, hij/zij beschouwt zich als de man/vrouw die in de eerste plaats de belangen van een bepaalde regio in het parlement verdedigt en niet zozeer de belangen van een partij.
Het is natuurlijk ook niet helemaal democratisch. Vaak komt het neer op 'the winner takes it all'. Maar regeren wordt wel gemakkelijker. Hier hebben wij in zekere zin ook een poging in die richting: de kiesdrempel. Is eigenlijk ook niet democratisch.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 oktober 2015 om 20:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 20:02   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Geef mij maar het Brits systeem.
Net als het Griekse vind ik het Britse systeem walgelijk. Het zorgt vooreerst dat het politiek moeilijk te veranderen is en dat nieuwe partijen bijna niet van de grond kunnen komen. Het bevestigt dus het bestaand establishment.

Daarnaast is het geen afspiegeling van de maatschappij, waardoor de proportionaliteit ontbreekt.

Geef mij maar de Zwitserse vorm.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 20:02   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is natuurlijk ook niet helemaal democratisch. Vaak komt het neer op 'the winner takes all'. Maar regeren wordt wel gemakkelijker. Hier hebben wij in zekere zin ook een poging in die richting: de kiesdrempel. Is eigenlijk ook niet democratisch.
Ook vroeger bestond er een kiesdrempel, hoor. Alleen kon die variëren naargelang het kiesdistrict.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 20:06   #24
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Net als het Griekse vind ik het Britse systeem walgelijk. Het zorgt vooreerst dat het politiek moeilijk te veranderen is en dat nieuwe partijen bijna niet van de grond kunnen komen. Het bevestigt dus het bestaand establishment.

Daarnaast is het geen afspiegeling van de maatschappij, waardoor de proportionaliteit ontbreekt.

Geef mij maar de Zwitserse vorm.


Kijk, dit is nu nog een punt waar we grondig van mening verschillen.

Maar dat is... democratie. Ik loop dus niet rond met een groot verlangen uw hoofd af te zagen...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 20:06   #25
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Brits systeem "first-past-the-post"-systeem biedt grote voordelen voor wat betreft het veel gemakkelijker vormen van homogene regeringen. Het verplicht zijn tot het vormen van coalities komt daar dan ook véél minder voor (de voorgaande regering Cameron van Conservatieven in coalitie met de Liberal Democrats was heel uitzonderlijk). Wat meteen impliceert dat het regeringsbeleid veel gemakkelijker kan geconcretiseerd worden en veel minder het resultaat is van de eeuwige oervervelende "compromissen" �* la Belge. Met als resultaat dat voor heel veel problemen er halfslachtige beleidsmaatregelen worden getroffen.
Voor een federaal land als Belgie gaat dat niet werken vrees ik.
Net door het "the winner takes it all" systeem zouden we nu nog altijd met een probleem zitten: een coalitie NVA - PS voor de federale regering?
Dat is water en vuur...
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 20:17   #26
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat wilt u. Als een voetballer 350.000 € per week kan verdienen door tegen een bal te schoppen, dan moet men zich er ook niet meer over verwonderen dat de debiliteit de kop opsteekt.
Het gaat hem natuurlijk om de economische onderliggende waarde van die voetballer. Met alle respect maar daar staat "Het Oosten" op waarde nul.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 20:21   #27
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het gaat hem natuurlijk om de economische onderliggende waarde van die voetballer. Met alle respect maar daar staat "Het Oosten" op waarde nul.
Pff ... economische waarde... Om tegen een bal te stampen....350.000 € in de maand....!


Nie swaanse a.u.b. .
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 20:23   #28
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Vaak historisch zo gegroeid vermoed ik. En zo vermijdt men ook dat kleinere gebieden volledig overschaduwd worden door de grote.
Men kan zich afvragen of dat nog van deze tijd is, dat systeem D'hondt met zijn kiesarrondissementen, nu Vlaanderen eigenlijk één groot dorp geworden is. En Wallonië ook.
De kiesarrondissementen dus maar afschaffen en gewestelijke kieskringen maken ?

Ik kan mij immers voorstellen dat er landen zijn die kiesarrondissementen hebben die zo groot zijn als gans Vlaanderen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 oktober 2015 om 20:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 20:27   #29
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pff ... economische waarde... Om tegen een bal te stampen....350.000 € in de maand....!


Nie swaanse a.u.b. .
U bent nog altijd niet mee. Multinationals maken miljarden cijfer op deze personen die tegen een bal stampen. Dat is economische waarde.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 20:35   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
U bent nog altijd niet mee. Multinationals maken miljarden cijfer op deze personen die tegen een bal stampen. Dat is economische waarde.
U bent niet mee volgens mij. Als bedrijven bereid zijn om zoveel geld neer te tellen voor iemand die tegen een bal sjot, dan is er iets grondig fout in onze maatschappij.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2015, 07:50   #31
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat doet er juist wel toe, de wanverhoudingen in bepaalde systemen heel groot worden. Kortom, bepaalde systemen kunnen dat in de hand werken.
Ik bevestigde dan ook dat de wanverhoudingen veroorzaakt werden door het kiessysteem (bij het ene al wat meer dan het andere). Maar in mijn oorspronkelijke post gaf ik gewoon voorbeelden van landen waar er een wanverhouding was, om te bewijzen dat het niet noodzakelijk iets te maken heeft met Vlamingen <-> Walen.

In dat opzicht was het irrelevant WELK kiessysteem juist de oorzaak was van de wanverhouding. Enkel het feit dat er in de meeste landen wanverhoudingen zijn was van tel om mijn punt te maken over de openingspost van Drukazz.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 oktober 2015 om 07:51.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2015, 07:52   #32
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Bs'd

Zetelverdeling kamer

VLD - 659.582 stemmen - 14 zetels
MR - 650.290 stemmen - 20 zetels

VB - 247.746 stemmen - 3 zetels
Ecolo - 222.551 stemmen - 6 zetels

Hoelang slikt de Vlaming deze dagelijkse vernederingen en discriminatie nog?
In GB en de USA zijn er nog veel betere voorbeelden te vinden van 'disproportionaliteit'. Hoort bij de democratie.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2015, 07:54   #33
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het gaat hem natuurlijk om de economische onderliggende waarde van die voetballer. Met alle respect maar daar staat "Het Oosten" op waarde nul.
En die economische onderliggende waarde wordt veroorzaakt door het feit dat onze maatschappij zo veel belang hecht aan voetbal. Het Oosten heeft dan ook groot gelijk dat er iets grondigs mis is in onze maatschappij dat er meer belang wordt gehecht (met als resultaat meer economische waarde) aan een topvoetballer dan aan pakweg een topwetenschapper, -ondernemer of -politicus. Blijkbaar vindt de man in de straat voetbal belangrijker dan het bestuur van zijn land, of de economische- en wetenschappelijke vooruitgang.

Dat een voetballer meer dan een miljoen per maand verdient is voor Jan met de pet vaak geen probleem. Maar oh wee als iemand die een succesvol bedrijf uit de grond heeft gestampt €15.000 per maand verdient.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 oktober 2015 om 07:55.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2015, 18:51   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik kan mij immers voorstellen dat er landen zijn die kiesarrondissementen hebben die zo groot zijn als gans Vlaanderen.
Ik denk niet dat de grootte van een kiesarrondissement in deze een rol speelt. Wel het inwonersaantal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2015, 18:55   #35
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En die economische onderliggende waarde wordt veroorzaakt door het feit dat onze maatschappij zo veel belang hecht aan voetbal. Het Oosten heeft dan ook groot gelijk dat er iets grondigs mis is in onze maatschappij dat er meer belang wordt gehecht (met als resultaat meer economische waarde) aan een topvoetballer dan aan pakweg een topwetenschapper, -ondernemer of -politicus. Blijkbaar vindt de man in de straat voetbal belangrijker dan het bestuur van zijn land, of de economische- en wetenschappelijke vooruitgang.

Dat een voetballer meer dan een miljoen per maand verdient is voor Jan met de pet vaak geen probleem. Maar oh wee als iemand die een succesvol bedrijf uit de grond heeft gestampt €15.000 per maand verdient.
Alle grote merken staan in rij om topsporters of artiesten binnen te rijven als reclamebord. Ze weten dat het hun omzet drastisch kan boosten. Uiteindelijk komt die investering er dubbel en dik uit en heeft ook positieve invloed van tewerkstelling in die bedrijven.

De vergelijking met ondernemer is moeilijk te maken. Maar het blijft raar dat de grootste communist geen problemen heeft de vergoedingen van die topsporters. Ik heb daar ook geen problemen mee dat iemand anders beter verdiend. Het zijn meestal onbekwame misnoegden of luiaards die niet graag iemand anders zien succes hebben die zich daarvoor zwaar inzet.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 18:35   #36
regor
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2015
Berichten: 233
Standaard Een vraagje

Ik zie door het bos de bomen niet meer. Van daar een vraagje die me al een tijdje bezighoud. Hoeveel ministers zijn er in het totaal in Belgie ?
Is er iemand die dat zeker weet ?
regor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be