Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 februari 2016, 13:32   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard Ligt in deze tekst de visie van de moderne Vlaming op godsdienst vervat ?

Dit is de tekst die ik bedoel:

Citaat:
Er is maar één zaak waarover ik in de loop der jaren radicaler ben gaan denken, en dat is godsdienst. Ik ben echt niet overtuigd dat er een opperwezen bestaat dat ons zegt hoe we onze samenleving moeten organiseren en hoe we met elkaar moeten omgaan. In het algemeen wens ik dus geen rekening meer te houden met religieus geïnspireerde wetten en voorschriften. Neem het onverdoofd religieus slachten. Ik ben daartegen, en dat heeft n�*éts te maken met mijn verleden bij het VB. Het gaat erom dat religie of traditie vandaag geen valabele argumenten meer zijn. Ook niet als het om zogenaamde oeroude Vlaamse tradities gaat. In Ieper gooien ze geen levende katten meer van de belforttoren. Er zijn geen wilde dieren meer in onze circussen. We hebben geleerd om met respect om te gaan met alle levende wezens, en ook met elkaar.
Het komt uit de Krack en is van het hand van de Karim.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/va...03%2F02%2F2016

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 14:43   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dit is de tekst die ik bedoel:



Het komt uit de Krack en is van het hand van de Karim.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/va...03%2F02%2F2016

.
Het enige dat jouw draadje met godsdienst te maken heeft, is het tsjeverige ervan.

"van de hand van de Karim..."

Kleffe partij onderworpenheid, slaafse volgzaamheid en bekakte idolatrie van alles wat van ver of dicht vanuit n-va hoek komt nopen er jou nu al toe om religieuze draadjes te openen omdat één zinnetje uit een lang betoog daarover gaat ?
Terwijl het je er enkel om te doen is om "de" Karim, hier te presenteren als zijnde een referentie om te volgen. De man is verdomme een blok bestuurslid geweest voor het grootste deel van zijn politieke leven. Een mestkever dus, een insectoide. Dergelijk soort hun mening gaan positioneren als "de visie van de moderne vlaming" is er vér over. Heel ver zelfs.

PS : lees het artikel nog eens rustig, dan zul je misschien de passage opmerken waarin hij de partijtop vierkant uitlacht. Want die beweerden indertijd toch dat ze blokkers zeer diep screenden vooraleer hen binnen te laten. En wat schrijft "de" karim daar zelf over :
Hoe bent u verwelkomd bij het N-VA? Heeft men u grondig ondervraagd om na te gaan of u echt gebroken hebt met uw verleden, of wat u bijvoorbeeld vindt van het zeventigpuntenplan?

VAN OVERMEIRE: Vraagt u of ik in een kelder van het N-VA-hoofdkwartier 24 uur aan een stuk ben ondervraagd, met een felle bureaulamp op mijn gezicht gericht? Dat was echt niet het geval. Toen ik in 2011 toetrad tot de N-VA was ik al twintig jaar lang parlementslid en zat ik bijna een kwarteeuw in de gemeenteraad van Aalst. Men kende mij. En de N-VA was toen een partij die in ijltempo werd uitgebouwd, men kon mijn expertise blijkbaar goed gebruiken. (denkt even na) Er zijn eigenlijk heel weinig gesprekken geweest. Weet u, geen enkele N-VA'er heeft mij bij mijn overstap vragen gesteld zoals u nu doet in dit interview. Ook niet over het zeventigpuntenprogramma.
Meent u dat echt?

VAN OVERMEIRE: Echt. Men wist toch welke lijn ik aanhield?



Leuk hé ? Hoe "de" karim hier bart de wever te kakken zet ? Nauwlijks gesprekken, men kende mij toch ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 16:20   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Leuk hé ? Hoe "de" karim hier bart de wever te kakken zet ? Nauwlijks gesprekken, men kende mij toch ?
Wie binnen de N-VA zou beweren Van Overmeire te kennen, die moet de afgelopen vijftien jaar ergens op een eiland geleefd hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 16:30   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Niet naast de kwestie reageren aub: is die visie zoals ze daar verwoord is, de visie van de hedendaagse Vlaming, ja of neen? En wat is jouw gedacht daaromtrent.

(verder: als ge in de gemeenteraad 25 jaar samen zit, in het parlement 20 jaar en in de vvb nog langer dan dat, dan moet ge een grote uil zijn om mekaar niet bijna zo goed te kennen als je je partner kent)
Maar nogmaals: hier aub over visie op godsdienst.
Dat is mijn bedoeling, en honi soit qui mal y pense.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 17:59   #5
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Als ik ze hier soms hoor fulmineren dat we als Europeanen onze christelijk geïnspireerde waarden moeten benadrukken, denk ik dat er nog een lange weg is af te leggen
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 18:25   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Nog zo iets van onze hedendaagse cultuur:

Citaat:
Het katholieke Vlaanderen

Het maaiverbod is daar een van. ‘Er zullen gemeenten zijn waar het nog altijd niet mag, maar die worden zeldzaam’, zegt Van Heddeghem. ‘De meeste schrappen het verbod, omdat het geen meerwaarde meer heeft. De zondagsrust is een typisch overblijfsel van het brave, katholieke Vlaanderen, waar de mensen op zondag naar de mis gingen en voor de rest niets mochten doen. Maar dat is intussen héél lang geleden.’
http://www.standaard.be/plus/20160203/avond?page=8

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 18:57   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog zo iets van onze hedendaagse cultuur:
De politieverordering heeft het niet alleen over zondagen, maar ook wettelijke feestdagen. Bijvoorbeeld 1 mei.

Niet echt katholiek...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 18:58   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De zondagsrust is een typisch overblijfsel van het brave, katholieke Vlaanderen, waar de mensen op zondag naar de mis gingen en voor de rest niets mochten doen.
De schrijver van deze lijnen verwart duidelijk de zondagsrust van de katholieken met de strikte rust van de sabbat bij de Joden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 20:26   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog zo iets van onze hedendaagse cultuur:



http://www.standaard.be/plus/20160203/avond?page=8

.
Ja, reclamelinkjes maken voor de betalende website van DS is een héél interessante manier om de aandacht van Karim de Verschrikkelijke af te leiden...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 21:41   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ja, reclamelinkjes maken voor de betalende website van DS is een héél interessante manier om de aandacht van Karim de Verschrikkelijke af te leiden...
Ten eerste, ik wou echt waar in deze draad spreken over het actuele godsdienstgevoel (ttz het ontbreken daaraan) in Vlaanderen.

Kan ik er aan doen dat het net die man is die daarover een treffende quoot zet in een krant ?
Akkoord dat ik even wou kittelen door die man "de Karim" te noemen.
Ge kent me, als ik kan kittelen, zal ik het niet laten.

Nu doe je me wel goesting krijgen om over de rest van dat krantenartikel (of een knack-artikel, ik ben het even kwijt) een draad op te starten.
Het geeft interessante achtergrond bij het studentengroepje van destijds, waar flink wat parlementairen van het Blok/Belang ontsproten zijn.

Maar aub, in dit draadje dus over "godsdienst in Vlaanderen, de grote verdwijntruuk".

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 21:43   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De schrijver van deze lijnen verwart duidelijk de zondagsrust van de katholieken met de strikte rust van de sabbat bij de Joden.
Vind jij dat echt de teneur van beide artikelen of uittreksels ?
Kom nou, je spartelt als een pastoor in een kinderbedje.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 21:45   #12
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog zo iets van onze hedendaagse cultuur:



http://www.standaard.be/plus/20160203/avond?page=8

.
Het maaiverbod op zondag is een prima zaak. Ik hoop dat het ook zal blijven in mijn gemeente. Tenminste één dag wat lawaai minder. Maar ik vrees ervoor.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 februari 2016 om 21:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 21:47   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vind jij dat echt de teneur van beide artikelen of uittreksels ?
Kom nou, je spartelt als een pastoor in een kinderbedje.

.
De katholieke zondagsrust heeft niets te maken met "niets doen buiten naar de mis gaan".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2016, 21:49   #14
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ten eerste, ik wou echt waar in deze draad spreken over het actuele godsdienstgevoel (ttz het ontbreken daaraan) in Vlaanderen.

Kan ik er aan doen dat het net die man is die daarover een treffende quoot zet in een krant ?
Akkoord dat ik even wou kittelen door die man "de Karim" te noemen.
Ge kent me, als ik kan kittelen, zal ik het niet laten.

Nu doe je me wel goesting krijgen om over de rest van dat krantenartikel (of een knack-artikel, ik ben het even kwijt) een draad op te starten.
Het geeft interessante achtergrond bij het studentengroepje van destijds, waar flink wat parlementairen van het Blok/Belang ontsproten zijn.

Maar aub, in dit draadje dus over "godsdienst in Vlaanderen, de grote verdwijntruuk".

.

Totaal ongeloofwaardig. Er zijn manieren genoeg om over dat onderwerp een draad te starten zonder er één onbenullig zinnetje uit een artikel dat een heel ander onderwerp dekt te gaan putten. Het ging je er enkel over om een partijgenoot wat in de spotlights te brengen. Een infecte blok-creatuur...
Walgelijk gewoon.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2016, 03:17   #15
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De schrijver van deze lijnen verwart duidelijk de zondagsrust van de katholieken met de strikte rust van de sabbat bij de Joden.
Scheelt toch niet veel:
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/in...cid=1&trgt=doc
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2016, 07:41   #16
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dit is de tekst die ik bedoel:
Citaat:
Het gaat erom dat religie of traditie vandaag geen valabele argumenten meer zijn.
Dat zou goed kunnen, daar de meeste "moderne Vlamingen" links-progressieve cucks zijn (ja, ook, en zelfs vooral N-VA'ers), die hun geschiedenis niet kennen en er niet om geven, zolang er maar vlug een Ikea en Primark in de buurt openen.

Als "traditie" een vies woord wordt, heb je eigenlijk je eigen cultuur al vermoord. En een samenleving die haar eigen cultuur verafschuwt is nog slechts een husk van wat ze ervoor was, waarin vulgariteit en naar de lowest common denominator toewerken de vervangidealen worden. De moderne dildocratie dus.

En jullie vragen je af waarom migranten ongestoord in roedels kunnen bestelen, vermoorden, verkrachten, betasten en opruien. Dat, mijn beste, is pas het "arm Vlaanderen".
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 4 februari 2016 om 08:10.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2016, 07:54   #17
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Citaat:
Het katholieke Vlaanderen

Het maaiverbod is daar een van. ‘Er zullen gemeenten zijn waar het nog altijd niet mag, maar die worden zeldzaam’, zegt Van Heddeghem. ‘De meeste schrappen het verbod, omdat het geen meerwaarde meer heeft. De zondagsrust is een typisch overblijfsel van het brave, katholieke Vlaanderen, waar de mensen op zondag naar de mis gingen en voor de rest niets mochten doen. Maar dat is intussen héél lang geleden.’
.
Waarom is dat slecht?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2016, 16:31   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Waarom is dat slecht?
Binnen een tiental jaar zal men dan weer een maaiverbod invoeren... Een beetje zoals eerst "weg met de vasten" om het nu onder "veertig dagen geen vlees" weer als waardevol boven te halen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2016, 16:41   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ja, reclamelinkjes maken voor de betalende website van DS is een héél interessante manier om de aandacht van Karim de Verschrikkelijke af te leiden...
Bedankt om me er aan te herinneren dat dit niet mag.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 09:38   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bedankt om me er aan te herinneren dat dit niet mag.

.
Normaal zeggen ze dan: " ' Is niets Schoof, graag gedaan Schoof".

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be