Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2016, 15:24   #21
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik weet niet of het zinvol is om hier over links en rechts te spreken. Ons rechts is sociaal behoorlijk links, en op een aantal elementen die werden beoordeeld als behorende bij rechts (bijvoorbeeld behoudsgezindheid) scoort 'links' hier dan weer heel erg hoog.
Op zich een goede opmerking, maar dat zegt niet veel over de relatie stemgedrag of expliciete politieke voorkeur en cognitieve capaciteiten. Het gaat er dan over hoe mensen zichzelf definiëren als zijnde links of rechts.

Ik zou het eerder gaan zoeken in sociale status en opvoeding, maar niet in iets genetisch. Milieu maar niet erfelijkheid.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 mei 2016 om 15:25.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 15:33   #22
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Op zich een goede opmerking, maar dat zegt niet veel over de relatie stemgedrag of expliciete politieke voorkeur en cognitieve capaciteiten. Het gaat er dan over hoe mensen zichzelf definiëren als zijnde links of rechts.
Nee, dat zegt daar niet veel over, da's mijn punt. De opdeling tussen 'links' of 'rechts', of tussen die of deze politieke partij, gebruiken om te beweren dat iemand slim dan wel dom is vind ik dwaas en simplistisch.

Overigens, in de studie was de grootste correlatie met lagere cognitieve vaardigheden het koesteren van vooroordelen. Zoals mensen die met dit soort studies staan te wapperen naar hele bevolkingsgroepen, pakweg

Citaat:
Ik zou het eerder gaan zoeken in sociale status en opvoeding, maar niet in iets genetisch. Milieu maar niet erfelijkheid.
Het artikel zegt dat daarvoor gecorrigeerd zou zijn.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 19 mei 2016 om 15:35.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 16:24   #23
Yordin
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 december 2014
Berichten: 299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Wetenschappelijk onderzoek naar het verband tussen het cognitief vermogen en opvattingen toont aan dat mensen met hogere cognitieve vermogens veelal links en mensen met een lager cognitief vermogen veelal rechts zijn in hun (politieke) opvattingen.
Het onderzoek gedaan door wetenschappers van de Universiteit van Gent-België, de Universiteit van Kent-Verenigd Koninkrijk en de Brock Universiteit-Canada getiteld “The Association of Cognitive Ability with Right-wing Ideological Attitudes and Prejudice: A Meta-analytic Review” [PDF] toont aan dat er een verband is tussen het cognitief (on)vermogen van een mens en de ideologie en de vooroordelen van die persoon.
Mensen met een hoger cognitief vermogen zouden er volgens het onderzoek eerder linkse overtuigingen op nahouden, terwijl mensen met lager cognitief vermogen meer geneigd zijn om er rechtse ideeën op na te houden en bevooroordeelder zijn.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1....2027/abstract

Ik was toen 20 en Sp a stemmer.
Wie dezelfde antiklerikale houding aanneemt tegen de islam als tegen de kerk in jaren 70 of 80 heet tegenwoordig al snel rechts of extreemrechts.
Yordin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 16:31   #24
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
lol, blijven vasthouden Diego.

Zijn boek is vooral één grote hoop of stierenstront die uitgaat van zijn grote rechts-conservatieve gelijk. Hij creeert een karikatuur van de "liberaal" en "het liberale gedachtegoed", valt dan die karikatuur aan (stropoppen ) en spant dan een zaag op hoe slecht die denkwijze wel niet is, en hoe de liberaal wel een mentale stoornis moet hebben. Vooraleer em overgaat tot zelfmedelijden.
Hij levert er nergens bewijs voor, laat staan aanwijzingen.

Ik heb het boek een zevental jaar geleden gelezen. Wanneer hebt gij het gelezen?
't Ja, een en ander zal afhangen van het gedachtegoed dat de lezer koestert, zeker ?
Een rechtsgezinde leest Das Kapital ook niet onbevooroordeeld, eh.

Anyway, van iemand die 'al ruim 40 jaar een gecertificeerde forensische en klinische psychiater en heeft in opdracht van talloze publieke instellingen, rechtbanken en advocaten al meer dan 1500 patiënten behandeld en ruim 2700 civiele en criminele gevallen onderzocht, veronderstel ik toch dat 'm weet waarover 'm spreekt.

Net als deze hier:

Deense psycholoog legt uit waarom juist de islam psychopaten en monsters voortbrengt

https://nl4nl.wordpress.com/2015/10/...s-voortbrengt/

Iets wat steevast door 'links cognitief beter scorenden' ontkend wordt en steevast als 'racistisch' wordt bestempeld.
Ga jij dat ook ontkennen, omdat het niet door een univ is onderzocht ?
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 16:42   #25
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Eén psychiaterke valt in het niet tegenover een meta-study waaraan verscheidene gerenommeerde universiteiten deelnamen...
Even dit:

"Herbert Marcuse gaf in de jaren zestig het culturele marxisme in het Westen een grote impuls. Niet de arbeiders maakten de revolutie, maar studenten en academici. Door hun positie in de samenleving zouden die bij uitstek geschikt zijn om de revolutionaire voorhoede te vormen. Daarmee begon ‘de mars door de instituties’ en kwamen het onderwijs in al zijn geledingen, de nieuwsvoorziening, het bestuursapparaat en het welzijnswerk grotendeels in hun handen, wat zij nog steeds zijn."


http://www.dagelijksestandaard.nl/20...e-correctheid/

Uiteraard zullen 'linkse' academici voor hun eigen winkel spreken, gezien elke kritische stem in het (hoger) onderwijs er doelmatig uitgezjost werd.
Dim dat 'gerenommeerde' dus maar wat, want dat is zoiets als 'wij van wc-eend bevelen van harte wc-eend aan...
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 19 mei 2016 om 16:49.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 17:31   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Nee, dat zegt daar niet veel over, da's mijn punt. De opdeling tussen 'links' of 'rechts', of tussen die of deze politieke partij, gebruiken om te beweren dat iemand slim dan wel dom is vind ik dwaas en simplistisch.
Ja, maar een correlatie is slechts een vaststelling. Ze vraagt om een verklaring.

Citaat:
Overigens, in de studie was de grootste correlatie met lagere cognitieve vaardigheden het koesteren van vooroordelen. Zoals mensen die met dit soort studies staan te wapperen naar hele bevolkingsgroepen, pakweg
Interessant lijkt me

"The effect strongly depended on the measure used for ideological attitudes and prejudice, with the strongest effect sizes for authoritarianism and ethnocentrism."

Op zich toch een interessante vaststelling dat mensen die minder autoritair en etnocentrisch zijn betere cognitieve vaardigheden hebben. Als we intelligentie definiëren als het vermogen zich aan te passen aan het milieu is de gevonden relatie ergens te begrijpen. Degenen die zich niet gemakkelijk weten aan te passen aan wisselende omstandigheden willen eerder dat die omstandigheden zelf niet veranderen. En dus stemt men conservatiever of tegen een migratiegolf die men dan ook eerder als een bedreiging zal ervaren dan degenen met groter adaptatievermogen.

Dit alles heeft niets te maken met wat nu goed of slecht is echter.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 mei 2016 om 17:40.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 17:44   #27
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Het probleem is alleen dat men zich aan het aanpassen is aan een levenswijze die zelf autoritair en onverdraagzaam is (islam). Er lijkt me daarom iets inherents tegenstrijdig te zitten in dat superieure linkse aanpassingsvermogen in de huidige context.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 mei 2016 om 17:49.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 20:57   #28
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het probleem is alleen dat men zich aan het aanpassen is aan een levenswijze die zelf autoritair en onverdraagzaam is (islam). Er lijkt me daarom iets inherents tegenstrijdig te zitten in dat superieure linkse aanpassingsvermogen in de huidige context.
bontonlinks is inhoudsloos en weten niet meer hoe gewenteld om nog hip te zijn
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 21:01   #29
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
bontonlinks is inhoudsloos en weten niet meer hoe gewenteld om nog hip te zijn
Hoe denk je individualisme en de complexiteit die ermee gepaard gaat eens te meer in een hokje te steken?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 04:41   #30
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Rechtsen zijn meestal niet zo goed in logisch denken, vallen vaker terug op clichés en slogans. Het idee van links= naïef verandert daar niks aan.
Eigenlijk voelen rechtsen die "primitieve" vreemdelingen buiten willen gewoon aan dat zij even dom zijn door hun inteelt en tapijtenkusserscultuur.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 04:50   #31
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de hak zit op de tak Bekijk bericht
De vernielers van het kabinet van Geens hadden inderdaad allemaal een zeer cognitief vermogen.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 04:57   #32
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Rechtsen zijn meestal niet zo goed in logisch denken, vallen vaker terug op clichés en slogans. Het idee van links= naïef verandert daar niks aan.
Eigenlijk voelen rechtsen die "primitieve" vreemdelingen buiten willen gewoon aan dat zij even dom zijn door hun inteelt en tapijtenkusserscultuur.
neen het gaat over verschuivingen van continenten en sluipende verovering van een Westerse cultuur , een soort van stille onopvallende macht verovering door Arabische heersers en volkeren.... op ons continent ... zo zie ik het , maar ja , ik ben ook een gestoorde zot hé naar het schijnt..
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 07:30   #33
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.233
Standaard

Rot rotter links
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 07:41   #34
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Soms denk ik dat er op dit forum personen met het syndroom van Gilles de la Tourette aanwezig zijn
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 07:45   #35
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Rot rotter links
En gezien de aarde rond is kom je vervolgens bij rechts.
Of heb je dat onder rot geklasseer?
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 08:26   #36
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ja, maar een correlatie is slechts een vaststelling. Ze vraagt om een verklaring.



Interessant lijkt me

"The effect strongly depended on the measure used for ideological attitudes and prejudice, with the strongest effect sizes for authoritarianism and ethnocentrism."

Op zich toch een interessante vaststelling dat mensen die minder autoritair en etnocentrisch zijn betere cognitieve vaardigheden hebben. Als we intelligentie definiëren als het vermogen zich aan te passen aan het milieu is de gevonden relatie ergens te begrijpen. Degenen die zich niet gemakkelijk weten aan te passen aan wisselende omstandigheden willen eerder dat die omstandigheden zelf niet veranderen. En dus stemt men conservatiever of tegen een migratiegolf die men dan ook eerder als een bedreiging zal ervaren dan degenen met groter adaptatievermogen.

Dit alles heeft niets te maken met wat nu goed of slecht is echter.
Dat is zowat waar het op neerkomt denk ik ook
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 12:21   #37
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het probleem is alleen dat men zich aan het aanpassen is aan een levenswijze die zelf autoritair en onverdraagzaam is (islam). Er lijkt me daarom iets inherents tegenstrijdig te zitten in dat superieure linkse aanpassingsvermogen in de huidige context.
Het heeft al een naam gekregen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Regressief_links
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 12:47   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Het heeft al een naam gekregen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Regressief_links
"Regressief links". Best een interessant begrip. Ik kende het niet. Herkenbaar bij sommige opinies op dit forum.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 13:05   #39
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Soms denk ik dat er op dit forum personen met het syndroom van Gilles de la Tourette aanwezig zijn
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, ik heb dat syndroom.
Alleen heb ik er wel carrière mee gemaakt.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 13:12   #40
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

het zou natuurlijk wel verklaren waarom zo'n marginale minderheid er toch in slaagt zoveel touwtjes in handen te houden in Vlaanderen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be