Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2017, 13:05   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Maar natuurlijk is dat kind schuldig.
was jij 1 van die experten?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 13:12   #22
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vader woest op rechter die doodrijder vrijspreekt: “Hij praat het doodrijden van een kind goed”

HBVL 6-2-2017

De politierechter van Gent heeft de doodrijder van Oliver De Nolf (13) vrijgesproken. De jongen “had het voertuig moeten opmerken”, klinkt het in het vonnis. De familie van Oliver, die in 2012 van de weg werd gemaaid bij het oversteken in Sint-Martens-Latem, is geschokt. “Het doodrijden van voetgangers wordt hier goedgepraat. Onbegrijpelijk”, aldus vader Patrick.


Het dodelijke ongeval dateert van 7 juli 2012. Kleine Oliver was op de terugweg van een dagje ravotten bij een vriend in Sint-Martens-Latem. Nadat hij van de bus was gestapt op het kruispunt van de Latemstraat met de Reinaertsdreef, ging het mis. Net wanneer hij de baan oversteekt kwam Tom C. (27) met zijn Nissan Qashqai aangereden. Hij merkte de jongen te laat op en kon hem niet meer ontwijken. Het kind stierf ter plekke.

Volgens de Gentse politierechter Pieter de Meyer zijn verschillende deskundigen nagegaan hoe Oliver precies is overgestoken. Hij is niet overgestapt, maar overgelopen, luidt het. “Ook zwakke weggebruikers moeten zich aan de regels houden en zich vergewissen van de verkeerssituatie. Vele voetgangers zien de regels als een nare bijkomstigheid. Het is niet omdat men kijkt, dat men ook ziet.” Oliver had in de beoordeling van de politierechter het voertuig moeten opmerken en zijn ‘oversteekbeweging’ moeten uitstellen.

In het verleden werd al meermaals geopperd dat de Tom C. aan het prutsen was achter het stuur, mogelijk aan een kabeltje. Echter, als dat al zo zou zijn, zo vond de politierechter, had dit geen invloed op het ongeval. Uit niets bleek ook dat de bestuurder te snel reed. “Het ongeval was niet meer te vermijden.”

Zot

De rechter zei in zijn vonnis nog dat hij begrip heeft voor de pijn en het verlies van de familie De Nolf. “Ik hoop dat ze het ongeval op een dag kunnen loslaten en het verlies een plaats kunnen geven.” Bij het horen van deze woorden, stond de vader van Oliver boos recht en verliet de zaal. “Zot ben je”, riep hij nog. Later verklaarde Patrick De Nolf nog dat hij in beroep gaat tegen de beslissing van de politierechter. “Dit is onbegrijpelijk. Het doodrijden van voetgangers is hier vandaag goedgepraat. Dat kunnen wij niet aanvaarden.”


Natuurlijk hebben wij hier te weinig informatie om te kunnen oordelen, maar iedereen die met de wagen rijdt maakt wel eens mee dat voetgangers oversteken zonder uit te kijken.
Ze steken over op het zebrapad dus zijn ze in hun recht, ze moeten wel rekening houden met het feit dat een automobilist moet kunnen stoppen.
Ik heb eens gehad in de wagen op de Herentalse baan in Deurne zuid, ik voelde het komen een moment voor de jonge knaap op het voetpad zonder kijken over liep. Ik had het gaspedaal al gelost voor hij vertrok, en dat was ons geluk, want anders was hij er onder gegaan.

Als ik op dat moment met die van ons praat of een sigaret opsteek of in de achteruitkijkspiegel zie of wat dan ook, dan had die jongen 9 van de 10 dood geweest.

Je moet kunnen stoppen is een goede theoretische regel, in de praktijk werkt die echter niet als er iemand vlak voor je wagen de baan oploopt.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 13:21   #23
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik heb eens gehad in de wagen op de Herentalse baan in Deurne zuid, t.
da's geen baan om 70 of 90 te rijden. de helft steekt daar trouwens gewoon zo over

13j is trouwens oud genoeg om de regels toe te passen (links en rechts kijken).
as ge da ni doet, en dan nog op een baan waar 70 mag, dan pakt ge een serieus risico.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 13:22   #24
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
da's geen baan om 70 of 90 te rijden. de helft steekt daar trouwens gewoon zo over

13j is trouwens oud genoeg om de regels toe te passen (links en rechts kijken).
as ge da ni doet, en dan nog op een baan waar 70 mag, dan pakt ge een serieus risico.
mannekes, het is wel links, rechts en terug links kijken hé ... den eerste keer heb ik dat laten passeren, maar in godsnaam, hoe slecht zijn jullie kinderen niet opgevoed ?!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 13:50   #25
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Ja, stel je voor als ik op dat moment niet aan't opletten ben, zo rij ik er elke dag 7 dood. Ze moeten maar beter uitkijken waar ze lopen als ik just aan mijne radio aan't prutsen ben.

Freaks.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 14:09   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ja, stel je voor als ik op dat moment niet aan't opletten ben, zo rij ik er elke dag 7 dood. Ze moeten maar beter uitkijken waar ze lopen als ik just aan mijne radio aan't prutsen ben.

Freaks.
Als iedereen denkt dat gij altijd maar moet kunnen stoppen als ze voor uw wielen springen gaat ge er zelfs meer doodrijden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 14:23   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ja, stel je voor als ik op dat moment niet aan't opletten ben, zo rij ik er elke dag 7 dood. Ze moeten maar beter uitkijken waar ze lopen als ik just aan mijne radio aan't prutsen ben.

Freaks.
ok, jij hebt duidelijk meer kennis van het dossier. Blijkbaar zelf meer dan al die experts.

Kan jij eens rustig uitleggen hoe het juist is gebeurd?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 14:27   #28
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Het is een kwalijke evolutie dat er meer en meer een 'schuldige' moet worden gezocht. Ofwel het slachtoffer, ofwel de dader, ofwel de overheid.

De maatschappij kan er blijkbaar niet meer mee om dat er wel eens situaties zijn dat er niemand schuldig is.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 14:30   #29
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het is een kwalijke evolutie dat er meer en meer een 'schuldige' moet worden gezocht. Ofwel het slachtoffer, ofwel de dader, ofwel de overheid.

De maatschappij kan er blijkbaar niet meer mee om dat er wel eens situaties zijn dat er niemand schuldig is.
²

terwijl iedereen die aan het verkeer deelneemt, als hij/zij eerlijk is, moet toegeven dat je zo af en toe veel geluk nodig hebt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 15:00   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het is een kwalijke evolutie dat er meer en meer een 'schuldige' moet worden gezocht. Ofwel het slachtoffer, ofwel de dader, ofwel de overheid.

De maatschappij kan er blijkbaar niet meer mee om dat er wel eens situaties zijn dat er niemand schuldig is.
Hier wordt toch niet echt een schuldige aangewezen?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 15:36   #31
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Ik heb een daar opgestart in Mobiliteit & verkeersveiligheid maar ik wil hier ook wel mijn mening kwijt.

Ik merk meer en meer dat voetgangers van verschillende leeftijden zich onverantwoord gedragen.

Een auto is inderdaad een gevaarlijke machine en daar moet men rekening mee houden. De aanhoudende golf van snelheidsbeperkingen maakt dat men de auto is gaan zien als iets was sowieso moet stoppen, eender wanneer en onder eender welke omstandigheden.

Wel, dit is niet zo. Auto's worden tot op heden nog bestuurd door mensen en (vooral ook door de lage snelheid) de aandacht kan soms eens ontsnappen. Als men dan op en slecht moment ervan uitgaat dat de auto zal stoppen loopt men een groot risico.

Zelfs op een zebrapad mag men er niet zomaar vanuit gaan dat de auto zal stoppen. Men moet eerst voor het zebrapad staan en oogcontact maken met de bestuurder. Pas indien het duidelijk is dat de auto stopt mag men oversteken, eigenlijk best als de auto reeds gestopt is. Een bestuurder die dan niet stopt begaat een zware overtreding, zoveel is duidelijk, maar onmiddellijk oversteken zonder zich ervan te vergewissen dat de bestuurder dit gezien heeft en ook gaat stoppen is ook een fout.

Zelf rijdende auto's gaan daar niet veel aan veranderen. Ondanks dat ze verondersteld worden veiliger te zijn dan de mens zullen zij ook niet alles kunnen anticiperen. Trouwens, indien voetgangers zich te pas en te onpas voor zelf rijdende auto's gaan gooien zal dit ook voor problemen zorgen, zelf indien de auto's keurig stoppen.

Let wel, ik spreek hier zowel als een bestuurder als een voetganger als een fietser, aangezien ik me zelf regelmatig in alledrie de situaties bevindt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 16:10   #32
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hier wordt toch niet echt een schuldige aangewezen?
Dat bedoel ik net. Als een dader in zulke zaken vrijuit gaat is vaak het kot te klein.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 16:24   #33
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat bedoel ik net. Als een dader in zulke zaken vrijuit gaat is vaak het kot te klein.
Heb je wel jouw bewoording zorgvuldig gekozen? Het woord dader heeft op zich een negatieve weerklank. Je zou evengoed kunnen spreken over de autobestuurder.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 17:05   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Als de chauffeur voorzichtig genoeg gereden heeft, en als de voetganger onvoorzichtig was, dan is zo'n conclusie voor de hand liggend.

Hoe pijnlijk ook voor de ouders en nabestaanden.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 17:08   #35
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Heb je wel jouw bewoording zorgvuldig gekozen? Het woord dader heeft op zich een negatieve weerklank. Je zou evengoed kunnen spreken over de autobestuurder.
Met dader bedoelde ik inderdaad louter degene die de daad uitvoerde, los van enige schuldvraag.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 17:10   #36
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik merk meer en meer dat voetgangers van verschillende leeftijden zich onverantwoord gedragen.
dat geldt voor alle verkeersdeelnemers

de 90j demente die persé achter het stuur wil blijven kruipen omwille van vrijheid, de A'pse fietser die in z'n gat gebeten is omdat de gemeente hem aanmaant af en toe toch eens misschien de regels te volgen, de voetganger die altijd denkt dat 'm gelijk heeft zoals hier

als het misgaat? het is altijd de schuld vd andere, as ge op uw fouten gewezen wordt dan wilt ge niets veranderen want we kennen allemaal wel een zatlap die denkt dat 20 j rij-ervaring genoeg compensatie is om met 5 duvels in z'n kraag rond te rijden.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 19:24   #37
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dat geldt voor alle verkeersdeelnemers

de 90j demente die persé achter het stuur wil blijven kruipen omwille van vrijheid, de A'pse fietser die in z'n gat gebeten is omdat de gemeente hem aanmaant af en toe toch eens misschien de regels te volgen, de voetganger die altijd denkt dat 'm gelijk heeft zoals hier

als het misgaat? het is altijd de schuld vd andere, as ge op uw fouten gewezen wordt dan wilt ge niets veranderen want we kennen allemaal wel een zatlap die denkt dat 20 j rij-ervaring genoeg compensatie is om met 5 duvels in z'n kraag rond te rijden.
Dit is wel zo maar ik heb het hier over een trend waar eigenlijk niet zo veel rond gebeurt. We kennen bijvoorbeeld de BOB controles en de WODKA en ik sta daar pal achter. Maar men zou ook moeten ageren tegen zwakke weggebruikers die zich onverantwoord gedragen.

Want binnenkort stijgen de verkeersdoden weer na het verder beperken van de snelheid en beslist men om opnieuw de snelheid te verlagen tot we overal maar 30 meer mogen rijden.

Op die manier is het dweilen met de kraan open.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 19:48   #38
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht

Het kind dwarste de baan van links terwijl de bestuurder rechts reed. Dit had hem toch iets of wat tijd moeten kunnen geven ( breedte baanvak ) om te reageren.

.
De golflaan is niet breed. Reden waarom je daar ook maar 50 mag trouwens. De meesten houden zich ook aan die snelheid, net zoals deze chauffeur volgens 4(!) verkeersdeskundigen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 19:55   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En ik die dacht dat de zwakke weggebruiker altijd aan het langste eind trekt.
Het zal toch geen wereldvreemde rechter zijn die de regels even aanpast?
Er is een verschil tussen strafrechtelijk aansprakelijk zijn of opdraaien voor de kosten. Als ik goed ingelicht ben moet de verzekering van het aanrijdend voertuig steeds betalen aan de zwakke weggebruiker, tenzij er opzet in het spel is (zelfmoord en dergelijke).
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 20:01   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Heb een foto van die plaats in de krant gezien. Het is inderdaad niet evident daar te gaan oversteken.
Toen ik klein was hebben mijn ouders mij geleerd eerst naar links en dan naar rechts te kijken.
Je moet het maar voorkrijgen, iemand komt vanachter een struik of een auto voor je auto gelopen.
Het is / was zelfs zo: Eerst naar links kijken, dan naar rechts kijken, dan bij het begin van het oversteken terug naar links kijken (omdat vandaar de auto's komen en dan terug naar rechts kijken omdat op het andere rijvak de auto's van de andere kant komen.

Aan een zebrapad is het ook handig om oogcontact te nemen met de automobilist. Een teken geven is ook altijd fijn voor de automobilist.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be