Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juni 2006, 21:07   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kingtiger Bekijk bericht
Alles is pure biologie en de rest bestaat niet.8)
Fijn. Dan bestaan uw zogezegde Vlaamse waarden en Vlaamse ideologie niet die u in eerdere berichten zo aan het verdedigen was. Alles is immers biologie en wat daarbuiten valt bestaat dus volgens u niet. Dus geen cultuur. Geen filosofie. Geen biologie, dus volgens u onbestaande.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 21:16   #102
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard cultuur

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fijn. Dan bestaan uw zogezegde Vlaamse waarden en Vlaamse ideologie niet die u in eerdere berichten zo aan het verdedigen was. Alles is immers biologie en wat daarbuiten valt bestaat dus volgens u niet. Dus geen cultuur. Geen filosofie. Geen biologie, dus volgens u onbestaande.
Taal en cultuur zijn ook biologisch.Kan men niet spreken is er geen taal en is er geen bepaalde ontwikkeling in de hersenen kan men geen cultuur produceren.Alles is altijd biologisch ook het denken en het scheppen.
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 21:58   #103
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
...

En er zijn wel degelijk theorieën die indirect aantonen dat er geen leven na de dood kan zijn. Een belangrijke wetenschapper op dit vlak is Antonio Damasio, een neuro-fysioloog. Zelf ken ik echter weinig van die zaken, maar hier is de website op wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Antonio_Damasio
Een theorie kan niets aantonen, noch direct noch indirect.
Ik heb het wikipedia-artikel over Antonio Damasio gelezen, maar heb er geen enkel bewijs (of zelfs nog maar een verwijzing) gevonden dat aantoont dat er geen leven na de dood is.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 22:19   #104
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, hoor. Liefde is immers iets heel anders dan verliefdheid. Liefde hoeft niet gedragen te zijn door een bepaald gevoel, terwijl verliefdheid hier juist op drijft (en inderdaad te maken heeft met hormonale reacties).
Gevoelens zijn vast te stellen in de hersenen. Indien men een bepaald hormoon krijgt toegedient, gaat men zich gelukkiger voelen. Indien men een afbeelding krijgt te zien van een persoon waar men een zekere liefde voor koesterd, zal er een bepaalde hesenfunctie/hersenonderdeel meer activiteit vertonen.

Indien u alleen maar aanvaard wat empirisch is vastgesteld, dan ga ik ervan uit dat u de relativiteitstheorie van Einstein verwerpt. En zowat 100 jaar fysica die daar op zijn voortgebouwd. Einsteins theorie is namlijk ook niet bewezen in de stricte zin van het woord. Aanwijzingen zijn er des te meer en er is geen wetenschapper meer (toch geen wetenschapper die naam waardig) die zijn theorie nog in twijfel trekt.

En als laatste, het is een theorie van Damasio, die hij in een van zijn boeken uitlegt. Dat zoiets niet in een encyclopedisch artikel over de man zelf staat, is meer dan normaal. Het zou zelfs kunnen dat die theorie niet op wikipedia staat. Maar u moet zijn boeken anders eens lezen?
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 22:23   #105
Shadowman
Burger
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 180
Standaard

Met wat jullie je toch bezig houden
Shadowman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 22:49   #106
TheBlackadder
Schepen
 
Geregistreerd: 6 oktober 2005
Berichten: 496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
hoe kom je op het idee dat we de bliksem beter begrijpen dan de mensen uit de oudheid?
Ik hoop dat dit om te lachen was?

Zo nee, laat me het dan eenvoudig houden: het feit dat we die zelf kunnen creëren is een mooie aanwijzing
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 07:25   #107
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
Fout

Een atheist neemt aan dat er geen god is, omdat er geen bewijs is. De afwezigheid van het bewijs van het bestaan, is het bewijs van het niet-bestaan.
Een agnost zegt dat de afwezigheid van bewijs leidt tot het niet bestaan van een god, maar dat er misschien ergens een onbekend stukje bewijs is.

Het verschil tussen een atheist en een agnost is dus louter het innemen van een vaste positie. Een atheist doet dit, een agnost blijft twijfelen. Gesteld dat er ooit een bewijs zou komen, zal een agnost zeggen "al goed dat ik twijfelde", en een atheist "ik heb me gebaseerd op wat geweten was, en dit was fout".
Daarom verdient een Atheist ook meer respect dan een agnost.




Zoals hierboven gezegd: de afwezigheid van een bewijs van bestaan is bewijs van een niet-bestaan. Maar eigenlijk is een bewijs van een niet-bestaan totaal zinloos. Dit is immers de natuurlijke uitgangspositie, die pas kan veranderen als er bewijs is van het tegengestelde.
Ik moet u ook niet bewijzen dat er een 25 meter hoge reus in het huis naast u woont. Zolang er geen bewijzen zijn dat dit wel zo is, is dit immers zo.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Nogmaals atheïsme is geen geloof, het is puur een aanduiding voor mensen die niet in een opperwezens geloven. Christenen, moslims en andere gelovigen proberen het atheïsme juist in een hoek te schuiven van geloof, waarom vraag ik mij dan af? Blijkbaar wordt het dan voor sommige christenen, moslims... makkelijker om het atheïsme als een dwaling af te doen, of vergis ik mij?
Bovenstaande posts vatten het imho mooi samen. Een heel interessant onderwerp, in principe de moeite waard om er een draad over te open.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 juni 2006 om 07:29.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 07:29   #108
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Maar zoals Guust Flater zou zeggen : "Nou moe", zijn we behoorlijk afgedwaald van de openingsdraad. Vandaar dat ik de vraag nog eens herhaal :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
@ Jan van den Berghe,

Graag had ik jouw visie op de openingsdraad gelezen. Ik vraag mij af in hoeverre een conservatieve katholiek (niet eens spottend of denigrerend bedoeld) mij in mijn visie kan volgen.
Niemand wordt als gelovige geboren, iedereen is als het ware een onbeschreven blad. Vandaar mijn stelling dat godsdiensten perfect inwisselbaar zijn en totaal afhankelijk zijn van toevallige factoren.

Iemand commentaar?
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 juni 2006 om 07:31.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 08:07   #109
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Maar zoals Guust Flater zou zeggen : "Nou moe", zijn we behoorlijk afgedwaald van de openingsdraad. Vandaar dat ik de vraag nog eens herhaal :

Niemand wordt als gelovige geboren, iedereen is als het ware een onbeschreven blad. Vandaar mijn stelling dat godsdiensten perfect inwisselbaar zijn en totaal afhankelijk zijn van toevallige factoren.

Iemand commentaar?
Ik denk niet dat alle godsdiensten totaal afhankelijk zijn van toevallige factoren zijn. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat indien de godsdienstkeuze van een persoon op louter toevalligheden berust, de grote wereldgodsdiensten (wat hun aantal gelovigen betreft) wereldwijd verspreid zouden zijn.

De kans dat de aanhangers van slechts 2 godsdiensten (christendom en islam) bijna de helft van de wereldbevolking uitmaken, is zo klein dat de er meer achter de godsdienstkeuze van mensen zit dan enkel toevallige factoren.

Daarnaast is de boodschap van verschillende godsdiensten fundamenteel verschillend. Waar men ook ter wereld mag wonen en in welke omstandigheden dan ook, als men zich werkelijk aangesproken voelt door de boodschap van een bepaalde godsdienst zal men zich tot die godsdienst bekeren.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 08:24   #110
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik denk niet dat alle godsdiensten totaal afhankelijk zijn van toevallige factoren zijn. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat indien de godsdienstkeuze van een persoon op louter toevalligheden berust, de grote wereldgodsdiensten (wat hun aantal gelovigen betreft) wereldwijd verspreid zouden zijn.
Enkel en alleen correct indien er sprake is van een vrije keuze. Deze is er niet. Een kind geboren uit een moslimgezin in Iran zal worden opgevoed als een moslim, een kind uit een katholiek gezin in Polen zal worden opgevoed als een katholiek, een kind geboren uit een Mormonen gezin in de VS zal worden opgevoed als een Mormoon. - behoudens enige uitzonderingen. Toch zal elk van hen volhouden dat hun godsdienst de enige echte ware is. Dit zijn alvast drie van de meeste determinerende factoren : de plaats van geboorte, de godsdienst van de ouders en de plaatselijke (religieuze) cultuur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Daarnaast is de boodschap van verschillende godsdiensten fundamenteel verschillend. Waar men ook ter wereld mag wonen en in welke omstandigheden dan ook, als men zich werkelijk aangesproken voelt door de boodschap van een bepaalde godsdienst zal men zich tot die godsdienst bekeren.
In het geheel niet. Een Mormoons kind zal niet worden onderricht in de Islam, een moslimkind zal niet worden onderricht in het Katholicisme. In relatie gezien met het overweldigende numerieke aantaal gelovigen die hun godsdienst blijven aanhangen zijn bekeerlingen tot een andere godsdienst uiterst schaars.

Komt daar nog eens bij dat de betrokkene, alvorens zich te bekeren tot een andere godsdienst, steeds de mening was toegedaan dat de eerste godsdienst de enige echte ware was, en na zijn bekering dit eveneens zal beweren van de tweede aangenomen godsdienst.

Derhalve kan men niet spreken van de enige, echte ware godsdienst en zijn deze perfect inwisselbaar tegenover elkaar.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 juni 2006 om 08:26.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 11:34   #111
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowman Bekijk bericht
Met wat jullie je toch bezig houden
Ik vind deze discussie leuker en intelligenter dan die in het forum over politiek...
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 11:36   #112
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
De kans dat de aanhangers van slechts 2 godsdiensten (christendom en islam) bijna de helft van de wereldbevolking uitmaken, is zo klein dat de er meer achter de godsdienstkeuze van mensen zit dan enkel toevallige factoren.
U vergeet echter dat in die 2 religies zoveel officiele splintergroepen zijn en nog veel meer verschillende stromingen van gematigde en meer orthodoxe gelovigen.
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 12:08   #113
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
U vergeet echter dat in die 2 religies zoveel officiele splintergroepen zijn en nog veel meer verschillende stromingen van gematigde en meer orthodoxe gelovigen.
Ik weet dat er verschillende kerken/stromingen bestaan binnen zowel het christendom als de islam. Over de islam kan ik niet veel zeggen, maar de verschillende kerken binnen het christendom hebben allemaal dezelfde basis, nl. het geloof in de verrijzenis van Jezus Christus. Daarin verschilt het christendom fundamenteel van alle andere godsdiensten. Vanwege dat specifieke geloof in Christus ben ik van oordeel dat, ondanks de verschillen tussen de christelijke kerken, men weldegelijk kan spreken van 1 godsdienst.

Het christendom is over gans de aarde verspreid en in de meest uiteenlopende culturen kan men christenen vinden. Dat zou volgens mij niet het geval zijn indien culturele achtergrond een doorslaggevende factor is.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 14:11   #114
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik weet dat er verschillende kerken/stromingen bestaan binnen zowel het christendom als de islam. Over de islam kan ik niet veel zeggen, maar de verschillende kerken binnen het christendom hebben allemaal dezelfde basis, nl. het geloof in de verrijzenis van Jezus Christus. Daarin verschilt het christendom fundamenteel van alle andere godsdiensten. Vanwege dat specifieke geloof in Christus ben ik van oordeel dat, ondanks de verschillen tussen de christelijke kerken, men weldegelijk kan spreken van 1 godsdienst.

Het christendom is over gans de aarde verspreid en in de meest uiteenlopende culturen kan men christenen vinden. Dat zou volgens mij niet het geval zijn indien culturele achtergrond een doorslaggevende factor is.
In elke samenleving vindt men ook joden, moslims etc. Zoiets komt door een interculturele uitwisseling, maar ook door diaspora, oorlogen, volksverhuizingen etc. door de eeuwen heen. Het gaat hier weldegelijk over culturele verspreiding van het Christendom. Een religie die trouwens in het oosten ampers is verspreidt (toch zeker niet voor de grote ontdekkingsreizen in de 17de en 18de eeuw en de koloniale expansie in de 19de)
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 14:14   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
In elke samenleving vindt men ook joden, moslims etc. Zoiets komt door een interculturele uitwisseling, maar ook door diaspora, oorlogen, volksverhuizingen etc. door de eeuwen heen. Het gaat hier weldegelijk over culturele verspreiding van het Christendom. Een religie die trouwens in het oosten ampers is verspreidt (toch zeker niet voor de grote ontdekkingsreizen in de 17de en 18de eeuw en de koloniale expansie in de 19de)
Klopt zeker niet. De nestoriaanse Kerk had missieposten tot in China en er zijn verschillende archeologische bewijzen van de nestoriaanse, christelijke aanwezigheid in het Chinese keizerrijk. We hebben daar zelfs een referentie naar in het reisverslag van Willem van Rubroek toen die naar het Verre Oosten trok en daar nestoriaanse christenen aantrof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 14:19   #116
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kingtiger Bekijk bericht
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid moogt ge aannemen dat de meesten die aan de vub studeren ongelovigen zijn zeker als ze ver van brussel wonen
Zal zeker zo zijn maar de gevallen die ik ken laten me vermoeden dat men voor de VUB kiest omdat het er gemakkelijker is dan in Leuven of Gent.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 14:42   #117
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Klopt zeker niet. De nestoriaanse Kerk had missieposten tot in China en er zijn verschillende archeologische bewijzen van de nestoriaanse, christelijke aanwezigheid in het Chinese keizerrijk. We hebben daar zelfs een referentie naar in het reisverslag van Willem van Rubroek toen die naar het Verre Oosten trok en daar nestoriaanse christenen aantrof.
U hebt daar wel gelijk in. Maar ook het boedhisme heeft zich tot in china verspreidt, zelfs japan.
En als u eens goed naar de wereldkaart kijkt, dan zal het u opvallen dat het christendom zijn expansie naar het Westen heeft doorgevoerd. Voorbij Perzië hebben zij nooit voet aan grond kunnen zetten. Dit omdat het Romeinse Rijk en het Parthische Rijk (dat toen in Perzië de dienst uitmaakte) continu in oorlog waren. De christenen werden door de Parthen in het westelijk deel van hun Rijk vervolgd als colaborateurs. Zij zijn toen naar het oosten van het Partische Rijk gegaan (tegen huidig Pakistan). Daar konden ze wel rustig blijven, ver van de frontlijn tegen de Romeinen en in vrij autonome gebieden. Via de zijderoutes is het christendom dan tot in China geraakt.
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 15:36   #118
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
Ik hoop dat dit om te lachen was?

Zo nee, laat me het dan eenvoudig houden: het feit dat we die zelf kunnen creëren is een mooie aanwijzing
We hebben een meer gedetailleerde omschrijving van de bliksem gevonden. We hebben het bestaan van elektronen vastgesteld, en elektrische potentialen ingevoerd. Maar begrijpen doen we niet. Waarom elektronen bewegen in een elektrisch veld? Niemand die het weet.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 15:39   #119
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
We hebben een meer gedetailleerde omschrijving van de bliksem gevonden. We hebben het bestaan van elektronen vastgesteld, en elektrische potentialen ingevoerd. Maar begrijpen doen we niet. Waarom elektronen bewegen in een elektrisch veld? Niemand die het weet.
Ik zou het zelf niet weten. Maar ik vermoedt dat een fysicus u daar een beter antwoordt op gaat kunnen geven.
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 15:43   #120
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Ik zou het zelf niet weten. Maar ik vermoedt dat een fysicus u daar een beter antwoordt op gaat kunnen geven.
Ook de fysicus moet op een bepaald moment zeggen "verder kan ik dit niet verklaren. Die natuurkundige wet is gewoon zo, en niemand weet waarom".

Dus uiteindelijk blijkt dat die fysicus het niet beter begrijpt dan iemand die zegt "de bliksem is gewoon zo, en niemand weet waarom".
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be