Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2002, 14:53   #61
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Ik zou niet zo bang zijn voor een -wat u noemt- terreurinstelling die verantwoording moet afleggen aan een God die Liefde is. Deze instelling komt altijd weer tot inkeer wanneer ze beseft dat ze niet trouw is aan haar God.
Uw Liefde voor de andersdenkende medemens is wel niet zo groot dat je overweegt om in zijn buurt te blijven wonen.


Citaat:
Oh jawel, de ratio. Een voorbeeldje. De wereld is overbevolkt, dus we sturen aborteurs naar de Derde Wereld. Perfect rationeel, nietwaar?
Aan uw ratio is er op vlak van creatieve oplossingen bedenken inderdaad nog heel wat schaafwerk. Misschien uw irrationele katholieke bril eens afzetten, en je zicht en denken zal al heel wat breedte winnen.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2002, 14:56   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

U bent misschien katholiek, ik niet. Wat die welvaart betreft, het was pas na de afschaffing van de kerkelijke dictatuur dat er hier eindelijk welvaart gekomen is. Alle verwezenlijkingen van nu zijn net dankzij het verdwijnen van de remmende Kerk gekomen. Ik wil geen Katholieke Kerk die de moraal en filosofie van mijn leven bepaald.

Hitler heeft ook een juridisch kader gecreeerd om de jodenvervolging te legitimeren. De heksenvervolging is pas gestopt NA de reformatie in het noorden en de opkomst van het vrijzinnige denken, omdat de Kerk niet anders kon.

Fantastische God, die zijn priesters aan beide kanten van de fronten de kanonnen liet dopen, een genocide liet uitvoeren in het zuiden van Frankrijk, eeuwenlang de menselijke geest onderdrukte. Wat zegt een gelovige daarover?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2002, 15:35   #63
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
U bent misschien katholiek, ik niet. Wat die welvaart betreft, het was pas na de afschaffing van de kerkelijke dictatuur dat er hier eindelijk welvaart gekomen is. Alle verwezenlijkingen van nu zijn net dankzij het verdwijnen van de remmende Kerk gekomen. Ik wil geen Katholieke Kerk die de moraal en filosofie van mijn leven bepaald.
Dit is totaal onwaar. Onze gewesten waren zeer welvarend tijdens de Middeleeuwen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Hitler heeft ook een juridisch kader gecreeerd om de jodenvervolging te legitimeren. De heksenvervolging is pas gestopt NA de reformatie in het noorden en de opkomst van het vrijzinnige denken, omdat de Kerk niet anders kon.
Haha, straks gaat u nog beweren dat het dankzij de reformatie is dat de Inquisitie werd afgeschaft. Het omgekeerde is waar: het is de schuld van de Reformatie dat de Inquisitie moest ingesteld worden om te waken over de zuiverheid van de leer. Valse profeten waren immers opgestaan om de gelovigen in verwarring te brengen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Fantastische God, die zijn priesters aan beide kanten van de fronten de kanonnen liet dopen, een genocide liet uitvoeren in het zuiden van Frankrijk, eeuwenlang de menselijke geest onderdrukte. Wat zegt een gelovige daarover?
Iedereen verdient geesteljjke bijstand, aan welke kant ze ook strijden. "De menselijke geest onderdrukte"... Wat een zwaar ideologisch beladen term en wat een onzin! Worden onze geesten dan nu niet "onderdrukt" door het juk van de politieke correctheid? Worden er nu geen carrières gebroken (bv. van VB-mandatarissen) of mensen ge-executeerd (bv. Pim Fortuyn) owv hun gedachtengoed? Trouwens, naar mijn mening waren mensen juist veel vrijer en gelukkiger in een Katholieke samenleving. Ze stonden veel dichter bij de verlossende boodschap van onze Heer Jezus Christus, dan de huidige maatschappij, die totaal losgeslagen is. Zelfmoorden, druggebruik, bevolkingsafname, abortussen, echtscheidingen: onze bevolking is er heel erg aan toe, door het zgn. "vrije gedacht". Als dat uw gedacht van vrijheid is, dan zoek ik liever de geborgenheid van mijn Schepper op.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2002, 21:43   #64
Swakke
Burger
 
Swakke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2002
Locatie: Tisselt
Berichten: 150
Standaard

Vrienden, ik vind dat Godfreak er buitengewoon goed in slaagt om jullie op stang te jagen en daar nog te houden ook.
Jullie zien toch aan zijn schrijfstijl dat hij een ontwikkeld mens is. Hoe kunnen jullie er dan zo intrappen om te geloven dat hij meent wat hij schrijft?
Godfried, gij hebt ze allemaal te pakken, behalve ééne: Swakke.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2002, 21:51   #65
vryko
Provinciaal Statenlid
 
vryko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2002
Locatie: Mechelen
Berichten: 650
Stuur een bericht via MSN naar vryko
Standaard

swakke, 'k hoop da ge gelijk hebt, maar langs de andere kant is het een handige manier om onze stellingen te testen
__________________
ge verziekt de maatschappij!
vryko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2002, 22:21   #66
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
Hoe kunnen jullie er dan zo intrappen om te geloven dat hij meent wat hij schrijft?
Ik meen wat ik schrijf!

Ik verwoord het alleen een beetje uitdagend. Dat maakt het debat wat interessanter.

Ik vind trouwens dat het belangrijk om alle zgn. "verworvenheden" van onze samenleving van tijd tot tijd eens in vraag te stellen. Vrije homosex, legalisering van overspel, contraceptie, abortus, drugs en euthanasie, scheiding van kerk en staat, afschaffing van slavernij,... Het zijn allemaal taboes waarover niet meer mag gesproken worden. Ik vind dat we dat allemaal nog eens mogen herbekijken. Vele progressievelingen moeten begrijpen dat de meeste zaken die ze de Katholieke Kerk verwijten, zelf door hen in het kwadraat worden toegepast (censuur, dogmatisme,...)
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2002, 22:24   #67
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
Vrienden, ik vind dat Godfreak er buitengewoon goed in slaagt om jullie op stang te jagen en daar nog te houden ook.
Jullie zien toch aan zijn schrijfstijl dat hij een ontwikkeld mens is. Hoe kunnen jullie er dan zo intrappen om te geloven dat hij meent wat hij schrijft?
Godfried, gij hebt ze allemaal te pakken, behalve ééne: Swakke.
Er is maar één plaats waar Godfried zich opperzalig zal voelen en waar velen van zijn soorten met dezelfde gedachten en ideeën rondlopen:een gesloten klooster
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2002, 22:26   #68
vryko
Provinciaal Statenlid
 
vryko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2002
Locatie: Mechelen
Berichten: 650
Stuur een bericht via MSN naar vryko
Standaard

heb die verworvenheden eens bekeken, en 'k zen content dat we die hebben!

en als ge wilt moogt ge der met mij altijd eens over komen zeveren, 'k zen meestal te vinden in den manhattan in mechelen, of anders in jeugdhuis tsentroem (ook in mechelen)
__________________
ge verziekt de maatschappij!
vryko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 13:47   #69
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Inderdaad, met Godfried een discussie voeren totaal onproductief. Onze Godfried laat zich immers niet leiden door rationele argumenten, niet door zijn waarheid. Waardoor dan wel, vraagt U zich waarschijnlijk af? Onze Godfried laat zich leiden door de Waarheid. De Waarheid met de grote 'W' welteverstaan. De Waarheid is voor Godfried een interpretatie van de bijbel en andere religieuze geschriften. Maar welke interpretatie? Volgens Godfried zelf (en wie zijn wij om hem tegen te spreken) is zijn interpretatie, de enige juiste, een van de meest radicale. Alle andere interpretaties zijn slechts visies die de wereld in zijn gestuurd door mensen die om hun homofiele neigingen te verbergen maar iets kerkelijk zijn gaan doen.

Waarom is elke discussie met Godfried nu onmogelijk? Awel, de Waarheid met de grote 'W', is volgens hem rechtstreeks afkomstig van die andere hoofdletter: 'God'. Bovendien is zijn god uiteraard onfeilbaar. Hoe zou het dan in godsnaam kunnen dat God goddeloos fout zou zijn??? Neenneen, zelfs het beste rationele argument neemt niet weg dat de Goddelijke Waarheid totaal en voor 100% onfeilbaar is.

En daarom is het verloren tijd een discussie met Godfried te beginnen. Tenzij U uiteraard geïnteresseerd bent in zijn opvattingen. In dat geval: Go wild!
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 13:51   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Onze gewesten welvarend? Inderdaad, toen bestond er al enkelvoudig stemrecht voor iedere burger, sociale zekerheid, kortere werkdagen, pensioen, onderwijs voor iedereen... Het feit dat onze gewesten zo welvarend waren had alles te maken met de afwezigheid van sterke kerkelijke heerschappij. Toen de Spanjaarden de inquisitie naar hier brachten was het met die welvaart ook weer gedaan.

Zuiverheid van de leer, ik geloof dat het Stalin daar ook om te doen was. U vergeet overigens dat de Inquisitie al lang voor de reformatie bestond.

Heel spijtig voor de heer Fortuyn, (die hoewel ik zijn ideeën niet deel toch niet verdiende om neergeschoten te worden) maar als u de situatie nu vergelijkt met de situatie van de late middeleeuwen, zijn we er nu veel beter af. Als de Inquisitie nu nog de baas zou geweest zijn, zou dit forum niet eens bestaan. In West Europa is er zo eens om de tien, twintig jaar een 'executie' om politieke redenen. Tentijde van het door u geprezen systeem was er een executie eens om de tien, twintig uur. Als het geen minuten waren.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 14:18   #71
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Waarom is elke discussie met Godfried nu onmogelijk? Awel, de Waarheid met de grote 'W', is volgens hem rechtstreeks afkomstig van die andere hoofdletter: 'God'. Bovendien is zijn god uiteraard onfeilbaar. Hoe zou het dan in godsnaam kunnen dat God goddeloos fout zou zijn??? Neenneen, zelfs het beste rationele argument neemt niet weg dat de Goddelijke Waarheid totaal en voor 100% onfeilbaar is.
Ik schrijf zaken met een hoofdletter zoals het mij uitkomt. Als andere mensen hier aan de lopende band -dt fouten mogen schrijven, dan lijkt een hoofdlettergebruik mij een minder kwaad.

Terzake. Wat een teken van zwakheid dat u niet met mij van gedachten wil wisselen! Als mijn Waarheid in uw ogen zo minderwaardig is, dan kan het u toch niet zo moeilijk zijn om mij te betrappen op denkfouten en inconsistenties? U geeft de strijd wel erg snel op, hoor.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 14:24   #72
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Zuiverheid van de leer, ik geloof dat het Stalin daar ook om te doen was. U vergeet overigens dat de Inquisitie al lang voor de reformatie bestond.
De H. Inquisitie werd opgericht in 1542 door paus Paulus III met de constitutie "Licet ab initio". In 1517 was Luther met zijn 95 stellingen verdeeldheid beginnen zaaien. Da's een verschil van 25 jaar. Bon, het hangt ervan af wat u onder "al lang" verstaat he...
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 14:40   #73
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Terzake. Wat een teken van zwakheid dat u niet met mij van gedachten wil wisselen! Als mijn Waarheid in uw ogen zo minderwaardig is, dan kan het u toch niet zo moeilijk zijn om mij te betrappen op denkfouten en inconsistenties? U geeft de strijd wel erg snel op, hoor.

Maar dat is het punt juist! U zal nooit willen toegeven, daar toegeven voor U een bewijs zou zijn voor het falen van uw god! En Uw 'Waarheid' is minderwaardig op dat punt. Voor de rest: met U is het mogelijk om uren discussies te voeren. Dit staat ook elders in dit forum (rubriek koetjes en kalfjes) waar cheezycrust over de homo-discussie zegt:

'het wordt duidelijk dat zijn stelling niet enkel op vaste 'wetenschappelijke' argumenten steunt, maar ook in belangrijke mate een persoonlijke overtuiging is'

Zelfs wetenschappelijke argumenten zijn voor U ondergeschikt aan de Waarheid. Ik zie dan ook niet in hoe een rationele discussie over bepaalde zaken dan mogelijk is...
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 14:41   #74
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Godfried,

Wat zegt u eigenlijk van deze webstek?

http://www.geocities.com/bourgondia/
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 15:21   #75
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Zelfs wetenschappelijke argumenten zijn voor U ondergeschikt aan de Waarheid. Ik zie dan ook niet in hoe een rationele discussie over bepaalde zaken dan mogelijk is...
Absoluut niet! Wetenschap en Waarheid zijn dezelfde. Zie hiervoor de pauselijke encycliek "Fides et Ratio": "Faith and reason are like two wings on which the human spirit rises to the contemplation of truth; and God has placed in the human heart a desire to know the truth—in a word, to know himself—so that, by knowing and loving God, men and women may also come to the fullness of truth about themselves."

(http://www.vatican.va/holy_father/jo...-ratio_en.html)
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 15:23   #76
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Godfried,
Wat zegt u eigenlijk van deze webstek?
http://www.geocities.com/bourgondia/
Dat hij niet goed werkt. Er staat maar 1 link op de pagina en dat is een dode link...
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 15:47   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

De inquisitie bestond al véél eerder, misschien onder andere namen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 15:57   #78
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
De inquisitie bestond al véél eerder, misschien onder andere namen.
Niks van. U stelt waarschijnlijk onterecht heksenverbrandingen gelijk aan de H. Inquisitie. De Inquisitie is ingesteld om de heksenverbrandingen een halt toe te roepen en om te waken over de zuiverheid van de Leer. De heksenverbrandingen zijn helemaal geen uitvinding van de Kerk, maar een reliek uit ons duister heidens verleden.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 16:07   #79
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

En zo Godfried is er voor alles een uitleg. Dat is het wat jullie godsdienst
zo typeert. Voor alle soorten verwoordingen al of niet wetenschappelijk ondersteunt hebben jullie een simplistische uitleg. Tot de kern van de zaak komen is voor jullie uit den boze. Erkenning van de excate wetenschap behoren niet tot jullie kennis. Steeds wordt God en zijn leer ten pas en ten onpas gebruikt of misbruikt.Waarom aanvaard men niet wat echt en reeël is ipv een goddelijke uitleg aan te geven?
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2002, 18:01   #80
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
En zo Godfried is er voor alles een uitleg. Dat is het wat jullie godsdienst
zo typeert. Voor alle soorten verwoordingen al of niet wetenschappelijk ondersteunt hebben jullie een simplistische uitleg. Tot de kern van de zaak komen is voor jullie uit den boze. Erkenning van de excate wetenschap behoren niet tot jullie kennis. Steeds wordt God en zijn leer ten pas en ten onpas gebruikt of misbruikt.Waarom aanvaard men niet wat echt en reeël is ipv een goddelijke uitleg aan te geven?
We hadden het over de oprichtingsdatum van de H. Inquisitie. Da's een feitelijk gegeven. Ik heb daar geen enkel bijbels argument gebruikt en weet dus totaal niet waar uw kritiek vandaan komt.

Bovendien IS het zo dat heksenverbrandingen een heidens gegeven zijn. Heksen komen nergens in de christelijke traditie voor.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be