Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Archief Gearchiveerde fora.
Hier kun je discussies nalezen uit fora die niet meer actief zijn.

 
 
Discussietools
Oud 27 juni 2003, 11:24   #1
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Ik wil hier even aantonen waarom de VS niet geïnteresseerd zijn in een internationaal orgaan als de Verenigde Naties noch in de handhaving van de vrede.

Het buitenlands beleid van de VS wordt gestoeld op het realisme, waarvan Hans Morgenthau en zijn klassiek realisme de zowat de grondlegger is (van het na-oorlogse denken dan).

Dit zijn de zes principes van Morgenthau:

1. Politiek berust op een constante menselijke natuur die gekenmerkt wordt door een animus dominandi en eigenbelang.
--> deze objectieve wet vormt een basis voor een rationale theorie van de internationale politiek.

2. De sleutel tot het begrijpen van internationale politiek is het concept van nationaal belang gedefinieerd in termen van macht.
--> Staten trachten hun macht te maximaliseren

3. De vorm en aard van macht zullen variëren in functie van tijd, plaats en context, maar het concept van belang blijft constant.
--> Door macht als een fluïde categorie te hanteren houdt Morgenthau de mogelijkheid open om verschillende vormen van internationale betrekkingen te onderkennen.

4. Morele principes vormen geen leidraad voor het gedrag van staten, hoewel statelijk gedrag wel degelijk morele en ethische implicaties heeft.

5. Er zijn geen universele morele principes in de internationale politiek.
--> Staten formuleren hun beleidsopties enkel maar in morele taal als het hun nationaal belang dient.


6. Politiek is een autonome sfeer van interactie die niet kan worden herleid tot economie of moraliteit.


Lees hier vooral het vijfde principe enkele keren opnieuw: je zal begrijpen waarom de oorlog in Irak "Operation Iraqi Freedom" genoemd wordt.
Lorens is offline  
Oud 28 juni 2003, 14:03   #2
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Dit klopt 100%.

Blijft echter wel een feit dat de situatie in Irak er enkel maar beter op kon worden, dus is het voorbeeld niet echt slecht, maar vind ik het moreel geen argument.

Ik ben echter wel voor een grondige hervorming van de VN, vooral op beslissingsniveau. Of de VS gaat meedoen of niet is nog een ander paar mouwen.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 28 juni 2003, 14:37   #3
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Dit klopt 100%.

Blijft echter wel een feit dat de situatie in Irak er enkel maar beter op kon worden, dus is het voorbeeld niet echt slecht, maar vind ik het moreel geen argument.

Ik ben echter wel voor een grondige hervorming van de VN, vooral op beslissingsniveau. Of de VS gaat meedoen of niet is nog een ander paar mouwen.
Bedoelt ge da ge er 100% mee akkoord gaat of bedoelt ge da mijn uiteenzetting 100% juist is?

Aan de VN moet nog veel gewerkt worden inderdaad, vergelijk maar de instrumenten van het Human Rights Comittee tegenover die van het Europese EVRM. pffff...

Ik denk dat beslissingsniveau hervormen van geen tel is zolang staten het internationaal recht niet als bindend willen beschouwen en als superieur aan het nationaal recht.
Lorens is offline  
Oud 29 juni 2003, 06:31   #4
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Dit klopt 100%.

Blijft echter wel een feit dat de situatie in Irak er enkel maar beter op kon worden, dus is het voorbeeld niet echt slecht, maar vind ik het moreel geen argument.

Ik ben echter wel voor een grondige hervorming van de VN, vooral op beslissingsniveau. Of de VS gaat meedoen of niet is nog een ander paar mouwen.
Bedoelt ge da ge er 100% mee akkoord gaat of bedoelt ge da mijn uiteenzetting 100% juist is?

Aan de VN moet nog veel gewerkt worden inderdaad, vergelijk maar de instrumenten van het Human Rights Comittee tegenover die van het Europese EVRM. pffff...

Ik denk dat beslissingsniveau hervormen van geen tel is zolang staten het internationaal recht niet als bindend willen beschouwen en als superieur aan het nationaal recht.
Komkom, ik 100% akkoord met u, dat ziet ge zelf niet zitten.

Politiek eenmaken van Europa en een vuist vormen, zodat Europa niet meer beschouwd wordt als een bende vechtende kindjes in een klas, zou helpen.

de VN zou idd een beter orgaan zijn met een andere manier van beslissen. Rechtspraak kan je later oplossen, eerst de wetgevende macht eerlijk maken. Ik zou graag ook meer voorwaarden tot toetreden zien. i.e. mensenrechten.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 29 juni 2003, 12:11   #5
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Komkom, ik 100% akkoord met u, dat ziet ge zelf niet zitten.

Politiek eenmaken van Europa en een vuist vormen, zodat Europa niet meer beschouwd wordt als een bende vechtende kindjes in een klas, zou helpen.

de VN zou idd een beter orgaan zijn met een andere manier van beslissen. Rechtspraak kan je later oplossen, eerst de wetgevende macht eerlijk maken. Ik zou graag ook meer voorwaarden tot toetreden zien. i.e. mensenrechten.
Ik durf te betwijfelen dat Europa ooit een politieke eenheid zal kennen. Dat is trouwens altijd iets waar de VS grote schrik voor gehad hebben. Na de Yom-Kippur oorlog in '73 en de daarop volgende boycot van olie-poducerende landen die tot de crisis geleid hebben hier, wou Europa al een eigen politieke agenda maken en had Frankrijk een plan klaar dat waar zo goed als alle Europese landen achter stonden. Henri Kissinger, die vond dat buitenlandse politiek een VS-monopolie moest blijven, heeft dan land voor land overhaald zich bij zijn plan aan te sluiten zodat Frankrijk, tot grote consternatie, helemaal alleen stond...

En in de oorlog in Irak kan je ook pogingen waarnemen die het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid van Europa hebben getorpedeerd.

De wetgevende macht van de VN is mij wel eerlijk genoeg: commissies stellen verdragen voor, die worden dan ondertekend door een minimum aantal landen zodat het bindend kan zijn voor die landen die het ondertekend hebben. Ieder land staat vrij te ondertekenen of niet.
Maar dat is juist een moraal van zich verplicht voelen van verdragen te ondertekenen: en het realisme erkent geen moraal in de internationale politiek.

Absoluut geen voorwaarden tot toetreding: het is juist als VN-lid dat de mensen beter beschermd zijn en hun mensenrechten beter eerbiedigd worden.
Mensenrechten is niet iets dat met een handomdraai kan voor gezorgd worden: huisvesting, openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
Lorens is offline  
Oud 30 juni 2003, 04:15   #6
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Komkom, ik 100% akkoord met u, dat ziet ge zelf niet zitten.

Politiek eenmaken van Europa en een vuist vormen, zodat Europa niet meer beschouwd wordt als een bende vechtende kindjes in een klas, zou helpen.

de VN zou idd een beter orgaan zijn met een andere manier van beslissen. Rechtspraak kan je later oplossen, eerst de wetgevende macht eerlijk maken. Ik zou graag ook meer voorwaarden tot toetreden zien. i.e. mensenrechten.
Ik durf te betwijfelen dat Europa ooit een politieke eenheid zal kennen. Dat is trouwens altijd iets waar de VS grote schrik voor gehad hebben. Na de Yom-Kippur oorlog in '73 en de daarop volgende boycot van olie-poducerende landen die tot de crisis geleid hebben hier, wou Europa al een eigen politieke agenda maken en had Frankrijk een plan klaar dat waar zo goed als alle Europese landen achter stonden. Henri Kissinger, die vond dat buitenlandse politiek een VS-monopolie moest blijven, heeft dan land voor land overhaald zich bij zijn plan aan te sluiten zodat Frankrijk, tot grote consternatie, helemaal alleen stond...

En in de oorlog in Irak kan je ook pogingen waarnemen die het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid van Europa hebben getorpedeerd.

De wetgevende macht van de VN is mij wel eerlijk genoeg: commissies stellen verdragen voor, die worden dan ondertekend door een minimum aantal landen zodat het bindend kan zijn voor die landen die het ondertekend hebben. Ieder land staat vrij te ondertekenen of niet.
Maar dat is juist een moraal van zich verplicht voelen van verdragen te ondertekenen: en het realisme erkent geen moraal in de internationale politiek.

Absoluut geen voorwaarden tot toetreding: het is juist als VN-lid dat de mensen beter beschermd zijn en hun mensenrechten beter eerbiedigd worden.
Mensenrechten is niet iets dat met een handomdraai kan voor gezorgd worden: huisvesting, openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
Dat we misschien eerst van de gewone mensenrechten werk maken zodat we niet in een discussie komen over wat mensenrechten zijn tussen u en mij, want daar gaan we toch niet uitgeraken.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 30 juni 2003, 23:24   #7
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
niet overdrijven hé, laten we misschien beginnen met vrede en eten voor iedereen, daar is werk genoeg mee.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline  
Oud 2 juli 2003, 00:52   #8
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
niet overdrijven hé, laten we misschien beginnen met vrede en eten voor iedereen, daar is werk genoeg mee.
Zeker als ge er maar 32 uren in de week aan moogt werken
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 4 juli 2003, 17:05   #9
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
niet overdrijven hé, laten we misschien beginnen met vrede en eten voor iedereen, daar is werk genoeg mee.
Ik overdrijf niet, zo staat het letterlijk in sommige catalogi van mensenrechten zoals opgesteld door de daartoe bevoegde commissies.

Wat ik hier eigenlijk wou aantonen is dat "gewone" mensenrechten niet meer dan een alibi zijn om een conflict te veroorzaken, en geen doel op zich meer. Zorgen voor vrijheid van pers terwijl een groot deel van de bevolking nog steeds analfabeet is, zulke zaken.
Mensenrechten zijn nog steeds een geheel en ondeelbaar, en het kan niet zijn dat voor sommigen een oorlog gevoerd wordt en andere met de voeten getreden worden.

En voor TomB hierboven: 'gewone' mensenrechten hebben voor u een andere invulling dan voor mij. Daar moet ge u ni luchtig met ne one-liner uitpraten.
Lorens is offline  
Oud 4 juli 2003, 17:10   #10
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
niet overdrijven hé, laten we misschien beginnen met vrede en eten voor iedereen, daar is werk genoeg mee.
Ik overdrijf niet, zo staat het letterlijk in sommige catalogi van mensenrechten zoals opgesteld door de daartoe bevoegde commissies.
Is het daarom waar? Ik vind openbaar vervoer en vakantie prima, als mensen ervoor werken. Je kan trouwens enkel vakantie hebben als je ervoor werkt.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline  
Oud 4 juli 2003, 17:17   #11
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
niet overdrijven hé, laten we misschien beginnen met vrede en eten voor iedereen, daar is werk genoeg mee.
Ik overdrijf niet, zo staat het letterlijk in sommige catalogi van mensenrechten zoals opgesteld door de daartoe bevoegde commissies.
Is het daarom waar? Ik vind openbaar vervoer en vakantie prima, als mensen ervoor werken. Je kan trouwens enkel vakantie hebben als je ervoor werkt.
Natuurlijk dat het daarom waar is! Als je al de waarde van internationaal mensenrecht in twijfel gaat trekken, waarmee zijde dan nog bezig?
Ik zei toch BETAALDE vakantie, ge kunt ni betaald worden als ge al geen werk hebt he.
Wanneer er voor tien procent mensen geen werk is, dan mogen zulke mensen van u niet van openbaar vervoer genieten?
Lorens is offline  
Oud 7 juli 2003, 20:54   #12
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
niet overdrijven hé, laten we misschien beginnen met vrede en eten voor iedereen, daar is werk genoeg mee.
Ik overdrijf niet, zo staat het letterlijk in sommige catalogi van mensenrechten zoals opgesteld door de daartoe bevoegde commissies.
Is het daarom waar? Ik vind openbaar vervoer en vakantie prima, als mensen ervoor werken. Je kan trouwens enkel vakantie hebben als je ervoor werkt.
Natuurlijk dat het daarom waar is! Als je al de waarde van internationaal mensenrecht in twijfel gaat trekken, waarmee zijde dan nog bezig?
Ik zei toch BETAALDE vakantie, ge kunt ni betaald worden als ge al geen werk hebt he.
Wanneer er voor tien procent mensen geen werk is, dan mogen zulke mensen van u niet van openbaar vervoer genieten?
Hebben we openbaar vervoer nodig? (j/k)
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 8 juli 2003, 17:43   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

ik wel! ik heb namelijk een morele afkeer van auto's.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 11 juli 2003, 06:00   #14
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
ik wel! ik heb namelijk een morele afkeer van auto's.
Die twee dingen die een communist meestal ziet liggen zoals op de foto kunt ge ook een voor een voor elkaar zetten en die beweging herhalen. En zo komt ge ook vooruit.



Pas op van het volgende prentje. Dat laat u zien hoe het werkt. Houdt u vast aan de rand van uw monitor de eerste paar keren:
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 11 juli 2003, 10:46   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

tomB, je vergeet dat ik dan misschien wel de tram en bus pak, maar van en naar de haltes lopen is óók een hele onderneming die ik goed onder de knie heb
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 11 juli 2003, 13:24   #16
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
niet overdrijven hé, laten we misschien beginnen met vrede en eten voor iedereen, daar is werk genoeg mee.
Zeker als ge er maar 32 uren in de week aan moogt werken
Zeker dan 8)
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline  
Oud 11 juli 2003, 13:38   #17
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
tomB, je vergeet dat ik dan misschien wel de tram en bus pak, maar van en naar de haltes lopen is óók een hele onderneming die ik goed onder de knie heb
Och zie, dan is helemaal geen reden meer voor openbaar vervoer. Ge kunt u al verplaatsen.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be