Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 oktober 2012, 20:10   #21
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
vergeten
ge hebt in dit land tientallen verschillende soorten vreemdelingen met halve, echte, geen, tijdelijke en vervalste papieren
ik ben er vrij zeker van dat geen enkele zomaar vd ene op de andere dag een sociale woning voor het leven krijgt zonder inschrijving wachtlijst etc
anders zou maggie'tje niet elk jaar moeten bedelen voor opvangplaatsen (of geldt dat ook voor de verkeerde soort vreemdelingen )
Citaat:
De regularisatie van asielzoekers in 2010 heeft haar uitwerking in de sociale huisvestingssector niet gemist. Gemiddeld werd een vijfde van de sociale huurwoningen toegewezen aan personen en gezinnen van buiten de Europese Unie. De cijfers per huisvestingsmaatschappij bieden nog extremere voorbeelden. In de Antwerpse huisvestingsmaatschappij A.B.C loopt het aandeel niet-EU-burgers op tot 52 procent. In Gent (De Gentse Haard), Mechelen (De Mechelse Goedkope Woning) en Aalst (Dewaco-Werkerswelzijn) varieert het aandeel van een kwart tot een derde. Met ook de EU-burgers meegeteld, gaat slechts 75 procent van de toegewezen woningen naar Belgen.
Vergis u aub niet in het woord Belg hé!!

U weet wat dat betekenen kan: nieuwe Belg, oude Belg, pas binnengewandelde Belg via de snelbelgwet, via de wet op regularisatie, via medische regularisatie, door erkend te worden als vluchteling of staatloze, ...

slechts 75% Belgen betekent dus absoluut niet: 75% mensen van autochtone Belgische origine.
Maar dat zal je ook wel gemerkt hebben bij je laatste bezoek aan een sociale woonwijk.


En waar denk je dat die mensen anders intussen gaan huren met hun zeven kinderen en het achtste onderweg?

Na een goedgekeurde asielprocedure zegt het asielcentrum: bedankt voor jullie verblijf, hopelijk is het leuk geweest, helaas krijgen jullie nu geen gratis medische hulp, opvang en voedsel meer. En vanaf nu moeten jullie het zelf rooien, doei!
Wat voor een mensonwaardig beleid denk je dat dit is? Ze worden rechtstreeks doorverwezen naar het ocmw, wat ze kan opvangen in hun noodwoningen en eventueel andere gezinnen kan buitenzetten of privé-woonsten kan huren waar het dan een groot deel van de huur zelf van ophoest zodat ons kersvers "Belgisch" koppel de rest van het luttele huurbedrag kan betalen aan het ocmw, met het geld (leefloon) dat het van het ocmw (of de RVA ingeval ze zogenaamd voldoende gewerkt hebben in het buitenland - kuch want het zijn vluchtelingen) gekregen heeft.


Na gezinshereniging: rechtstreekse instroom bij de sociale woonachtigen in België, waar de sociale woning dan van generatie op generatie wordt doorgegeven en de kinderen zo snel mogelijk op de wachtlijst staan zodat er een woonst klaar is van zodra de bruid(egom) uit het land van herkomst overkomt...

Iig begrijp ik waarom sommige mensen nog zo migranten-knuffelend zijn: de kennis van het migratiebeleid is afwezig...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 20:14   #22
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Wat uw woonsten betreft, 1207, heeft Vlaanderen gelukkig een oplossing om aan de toevloed van nieuwkomers te voldoen:

Citaat:
De Vlaamse overheid heeft een plan om tegen 2023 43.000 bijkomende woningen te bouwen.

Maar wat is het antwoord op het feit dat jongeren tot een jaar lang geen enkele vorm van werkloosheidsuitkering krijgen en dus op hun kin moeten kloppen, terwijl de vreemdelingen ofwel uit bepaalde landen afkomstig (bilaterale akkoorden) slechts één dag moeten werken in België om levenslang aan diezelfde potten te zitten, of in het geval van erkend vluchteling zelfs geen enkele dag moeten werken in België om hier levenslang in te mogen graaien?

En nu weet u ook dat de kans dat de vreemdeling eeuwenlang aan het werkloosheidsinfuus blijft pakken groter is dan de kans dat een Vlaamse jongere die meestal perspectief heeft en niets liever wil dan gaan werken met zijn diploma, en zich suf naar werk zoekt waar hij meestal wordt wandelen gestuurd wegens te weinig ervaring of niet tot een kansengroep behorend, ...
waarom krijgt de vreemdeling dan al direct van zodra hij één stap in dit land zet een uitkering?
Het doel is hun zoveel mogelijk geven als wettelijk ook maar mogelijk gemaakt kan worden ofzo? We willen niet dat deze mensen een dag moeten leven, zonder te krijgen ofzo?
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 oktober 2012 om 20:16.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 20:22   #23
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Fatima en Mohammed krijgen WEL een sociale woning, maar geen gratis hotel.

Het wordt tijd dat je dat zelf ook eens begint in te zien.

Topicstarter was weldegelijk correct: Turken kunnen hier na één dag werken effektief werkloosheidsvergoeding krijgen, mits ze kunnen aantonen dat ze de voorbije drie jaar gewerkt hebben.

Een échte Belg die ooit uitweek naar Zuid-Afrika en na een jaar of zes terugkeert kan weldegelijk op zijn kin kloppen en krijgt géén werkloosheidsvergoeding, ook niet als hij kan aantonen dat hij de voorbije jaren gewerkt heeft. Qua sociale woning kan hij mee gaan aanschuiven. Hij heeft wellicht geen recht op positieve discriminatie die er wel is voor allochtonen.

(*) Noteer dat allochtone (snel)belgen hier zelfs nog niet mee zijn inbegrepen

Enkel een asielzoeker wiens procedure nog niet is afgewerkt kan ondergebracht worden in een gratis hotel.
Maar omdat de hotelkosten te hoog opliepen mogen ze terug in sociale woningen of zelfs privé-woningen (zie link over immobiliën kantoor) kwestie van België nog niet hoger in de kosten te werken ...
daar ging de wet van Marino Keulen dus met als bedoeling de asielzoekers uit de sociale woningen te houden.

Wat de Belg die een sociale woning betrekken wil betreft. Na mijn ervaring met meerder ocmw's kan ik het zeggen, zonder te verpinken, en zeggen de ambtenaren me het ook zonder te verpinken: wie vreemdeling is, krijgt voorrang. Zo is het. Punt. Als ik asielzoeker was geweest, had men mij kunnen helpen. Nu ben ik dat niet, en nu is dat dus niet het geval.
Ik heb lang niet volwaardig kunnen studeren om medische redenen. Daarom is mijn leeftijd nu hoger dan de gemiddelde student. Het ocmw wil me echter niet financiëren. Want ik heb volgens haar de kans gehad. Iemand die hier nieuw binnenkomt gewaaid heeft niet de kans gehad om te studeren op belgisch grondgebied dus kan probleemloos vijf jaar (of zes jaar als hij arts wil worden) + de tijd nodig om Nederlands te beheersen voldoende om op univ mee te kunnen (dus doe er nog maar een jaartje bij, en mogelijk een bisjaar en/of een heroriëntering) ...
Zelf gezien en gehoord ... (en me moeten inhouden om niet achterover te vallen).

Wat betreft de Belg die hier een sociale woning wil:
welke Belg maakt meer dan vijf kinderen? Welke zelfs als vier kinderen of meer? Juist. Geen één.
Wat zijn de gevolgen denkt u? Een simpele optelsom: als we 8 mensen kunnen huisvesten, ook al is de woning hiervoor ongeschikt (te weinig slaapkamers!) is het beter dan dat we 4 mensen (= gemiddeld Belgisch gezin) laat staan 2 of 3 mensen (bv alleenstaande moeder met één of twee kinderen) kunnen huisvesten, zeker gezien de huizen nu groter gebouwd worden omdat we weten dat er mensen op af komen met een kroost ter grootte van een voetbalploeg, ... en bij die 8 mensen is de nood duidelijker hoger, zeker omdat ze al een dubbele kansengroep zijn (armoedig, gigantisch gezin dus weinig persoonlijke aandacht, opvoeding of ontwikkeling en vreemdeling al dan niet met een bepaalde huidskleur waardoor heel links meteen de link met achterlijkheid maakt en denkt dat deze mensen het niet kunnen redden zonder hen te pamperen en te bestempelen als hoog-risico groep ...

Raad dus eens hoelang de Belg op de wachtlijst zal mogen staan. Een jaar of tien?
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 20:35   #24
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik kom na een paar decennia terug naar België om te zien of ik hier terug kan integreren, en ik blijk slechts recht te hebben op werkeloosheidsuitkering als ik 2 jaar (in België of verzekerd via het DOSZ) gewerkt heb gedurende de laatste jaren. Ik denk eraan terug weg te gaan omdat ik zonder inkomen niet ver geraak hier.

Daarnaast zijn er voor mensen in mijn situatie geen instanties voorzien zoals dat voor vreemdelingen wel het geval is. Ik wordt nogal vlug afgescheept en men blijkt de wetgeving niet eens te kennen die van toepassing zou kunnen zijn. Ik heb al eens laten vallen dat ik misschien beter een vreemdeling geweest was en dat werd niet ontkent: "Ik begrijp u."

Ik heb krak dezelfde ervaring, maar zit in een andere situatie:
Zogenaamd is er het recht op menswaardig bestaan, armoedebestrijding, ... voor iedereen.
Edoch, wat gebeurt er in de praktijk:

- tussen mazen van het net vallen
- geen instantie specifiek voor jouw probleem (wel als het gaat om vreemdelingen en diversiteit)
- instanties zijn totaal niet op de hoogte van de wetgeving en sturen je van A naar Z, B en C waar je dan bij Q te horen krijgt dat je eigenlijk bij B moet zijn en bij B dat A het toch zou moeten weten. Bij C zoeken ze het uit en zouden ze je terugbellen, maar daar heb je inmiddels al 40x naartoe gebeld, om 50 minuten aan de wachttijd te hangen en te horen dat de betreffende personen in vergadering, afwezig, ... zijn. Om dan nadien van de persoon waaraan je vertelt dat je al zoveel maanden in dezelfde miserie zit een uitbrander krijgt omdat je niet eerder gebeld of gecontacteerd hebt. Ja, want belwaarde is natuurlijk gratis en openbaar vervoer ook!! (Laat staan privé-vervoer)



Voor 1207: het ocmw kan vrij bepalen welke materiële hulp ze precies geeft aan leefloners of andere groepen naar keuze. In de praktijk krijgen leefloners vaak ook belwaarde voor de gsm, ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be