Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Bekijk resultaten enquête: Welke regio is het eerste om een onafhankelijkheids-referendum te organiseren?
Vlaanderen 11 32,35%
Catalonie 1 2,94%
Schotland 19 55,88%
Wales 0 0%
Noord-Italie 0 0%
Andere regio (welke?) 3 8,82%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2008, 04:40   #1
centrist
Burger
 
centrist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2008
Locatie: verweg
Berichten: 194
Standaard Wie is eerste in organisatie van onafhankelijkheids-referendum?

Vandaag in de International Herald Tribune:

Citaat:
Last year, on the 300th anniversary of the Act of Union between England and Scotland, Scottish nationalists became the dominant party in Scotland. A month ago they trounced Britain's governing Labour Party in a formerly Labour-dominated inner-city Glasgow district. Now, they promise to hold a Scotland-wide referendum on independence from England by 2010 and believe they just might win - so lowering the curtain on a union that is older than the United States.
http://www.iht.com/articles/2008/09/...ter.php?page=1

Welke Europese regio gaat volgens u het eerst zijn, in de organisatie van een referendum over onafhankelijkheid?
__________________
Ik ben radikaal centrist, en absoluut relativist.
centrist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 04:45   #2
centrist
Burger
 
centrist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2008
Locatie: verweg
Berichten: 194
Standaard

Gezien ik zelf (nog) niet mag stemmen, hier mijn antwoord: "Vlaanderen". Maar het zal m.i. nipt zijn, en andere regio's zullen door het Vlaamse voorbeeld snel willen volgen. Wat wil zeggen dat o.m. Spanje de nieuwe Vlaamse staat niet zal willen erkennen.

In het alternatieve geval, als Schotland of zo eerst komt, zal Vlaanderen snel willen volgen, tenzij de internationale reactie erg negatief uitdraait voor de Schotten.
__________________
Ik ben radikaal centrist, en absoluut relativist.
centrist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 08:20   #3
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

schotland!

Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:29   #4
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Gezien ik zelf (nog) niet mag stemmen, hier mijn antwoord: "Vlaanderen". Maar het zal m.i. nipt zijn, en andere regio's zullen door het Vlaamse voorbeeld snel willen volgen. Wat wil zeggen dat o.m. Spanje de nieuwe Vlaamse staat niet zal willen erkennen.

In het alternatieve geval, als Schotland of zo eerst komt, zal Vlaanderen snel willen volgen, tenzij de internationale reactie erg negatief uitdraait voor de Schotten.
Vlaanderen zal helemaal niet als eerste een referendum organiseren. Daarvoor zijn de geesten hier niet rijp genoeg.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:33   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Ook in Baskenland komt er geen referendum(*). De Baskische Autonome President Ibarretxe heeft gisteren eindelijk toegegeven wat we allemaal al lang wisten: dat er geen referendum komt. Hij wil nu naar Europees Hof van de Rechten van de Mens stappen ermee. Nu ja, hij doet maar.

(*) Sowieso zou het geen referendum over onafhankelijkheid geweest zijn. Bovendien heeft de Baskische Autonome Regering daartoe geen bevoegdheid. De hele commotie die er geweest is, ging over een wetsvoorstel om toch een soort bevraging te mogen organiseren.

Edit: ook in Vlaanderen komt daarover geen referendum.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 september 2008 om 10:59.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:53   #6
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Vlaanderen zal helemaal niet als eerste een referendum organiseren. Daarvoor zijn de geesten hier niet rijp genoeg.
De geesten zijn hier zelfs nog niet rijp voor referenda überhaupt, laat staan voor Vlaamse onafhankelijkheid.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:05   #7
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Ik verwacht binnen een paar jaar een referendum in Schotland. De SNP wordt er steeds populairder.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:14   #8
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

De vergelijkingen gaan eigenlijk mank.
Engelsen en Schotten zijn verwante Germaanse volken en de Schotten spreken ook Engels.
De Catalanen en Castillianen zijn verwante Latijnse volken en de Catalanen spreken ook Spaans.

Vlamingen en Walen zijn totaal verschillende volken ,Germanen en Romanen zijn niet aan elkaar verwant ,de talen ook niet.

Dus ik verwacht de Vlaanderen de eerste zal zijn ,omdat de nood groter is en nu al de federale staat niet meer functioneert.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:41   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De vergelijkingen gaan eigenlijk mank.
Engelsen en Schotten zijn verwante Germaanse volken en de Schotten spreken ook Engels.
De Catalanen en Castillianen zijn verwante Latijnse volken en de Catalanen spreken ook Spaans.

Vlamingen en Walen zijn totaal verschillende volken ,Germanen en Romanen zijn niet aan elkaar verwant ,de talen ook niet.

Dus ik verwacht de Vlaanderen de eerste zal zijn ,omdat de nood groter is en nu al de federale staat niet meer functioneert.
Wat een logica...
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 12:16   #10
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

De Vlamingen zijn broekschijters "avant la lettre", die nog liever hun eigenheid vergooien, daar moet je niets van verwachten dan dat ze in eigen voet schieten, met de glimlach nog wel.

Laatst gewijzigd door lantjes : 2 september 2008 om 12:16.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 16:38   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.711
Standaard

Ik denk dat het nogal ambetant is om een referendum te organiseren.
Omwille van mijn vermoeden dat het ongrondwettelijk is.
En omwille van de moeilijkheid om dat georganiseerd te krijgen in Brussel, waar Brusselse Vlamingen wonen.
En omwille van de vraagstelling.

Vlaanderen zal op weg naar onafhankelijkheid gaan door ruzie wegens andere politieke inzichten tussen Vlamingen en franstaligen op federaal vlak, vb. onmogelijkheid om een federale regering te vormen (welke grote geest heeft deze uitspraak ook weer gedaan?)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 16:46   #12
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Wie eerst zal zijn weet ik niet, wie laatst zal zijn is simpel, Vlaanderen.

Zoals gewoonlijk.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 16:57   #13
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

We hoeven geen referendum (alhoewel dat niet slecht zou zijn) : kijk gerust naar de honderduizenden vlamingen die op de been gebracht kunnen worden om "onafhankelijheid nu" te eisen.

Indien Vlaanderen over aanzienlijke petroleumputten in "ons" gedeelte van de Noordzee zou bezitten, zou de "onafhankelijkheid" vlug een feit zijn (maar dan eerder van WEst Vlaanderen alleen).

Het "Waalse volk" bestaat voor een overwegend gedeelte uit ingeweken Vlamingen van het einde van de 19de eeuw - nog verder terugkerend in de tijd zien we dat ook in Vlaanderen er omvangrijke inwijking was vanuit franstalige en andere latijnse volkeren.

Overigens "Frankrijk" is gesticht door een Frankische Elite die germaans-Oudfrankisch talig was. Deze frankische adel/elite is na het huwelijk en de overgang naar het Christendom van haar leider Clovis "franstalig" geworden en heerste tot na de Karolingers over een 2talig rijk (Diets & "Volkslatijns"), maar in feite was dat één volk.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 17:00   #14
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wie eerst zal zijn weet ik niet, wie laatst zal zijn is simpel, Vlaanderen.

Zoals gewoonlijk.
Nu begrijp ik Uw traan in Uw avatar : je bent bedroefd omdat je een "vlaming" bent (misschien kan je beter een fiere belg worden).
Van mijn kant drink ik in mijn avatar een lekkere multiculturele esperanto-pint.

Schol !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 17:20   #15
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Van mijn kant drink ik in mijn avatar een lekkere multiculturele esperanto-pint.

Schol !
Ziet er in elk geval zeer onsmakelijk uit.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 17:31   #16
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Nu begrijp ik Uw traan in Uw avatar : je bent bedroefd omdat je een "vlaming" bent (misschien kan je beter een fiere belg worden).
Van mijn kant drink ik in mijn avatar een lekkere multiculturele esperanto-pint.

Schol !
Ongeveer roger maar niet helemaal.

De traan is niet omdat ik Vlaming ben maar eerder omdat de Vlaming zo'n slaaf is.

In de stijl van "ge kunt er toch niets aan veranderen".

Tjing, laat het u smaken.
__________________




Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 2 september 2008 om 17:32.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 18:54   #17
Cisalpina
Gouverneur
 
Cisalpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 1.174
Standaard

Zuid-Ossetië telt niet mee, zeker

Ik heb Vlaanderen gekozen, maar blijkbaar zijn hier kenners die bevroeden dat Schotland ons de loef zal afsteken.
De reden waarom ik Vlaanderen zijn onafhankelijkheid zie uitroepen, is niet zozeer omwille van 1 of andere onafhankelijkheidsdrang bij het Vlaamsche volk, maar eerder uit noodzaak omdat België niet werkt en dat dat dood gewicht een beetje hinderlijk wordt.

Catalonië wil niet onafhankelijk worden, heb ik vorige week gelezen in een Spaanse krant.
__________________
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 20:44   #18
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De vergelijkingen gaan eigenlijk mank.
Engelsen en Schotten zijn verwante Germaanse volken en de Schotten spreken ook Engels.
De Catalanen en Castillianen zijn verwante Latijnse volken en de Catalanen spreken ook Spaans.

Vlamingen en Walen zijn totaal verschillende volken ,Germanen en Romanen zijn niet aan elkaar verwant ,de talen ook niet.

Dus ik verwacht de Vlaanderen de eerste zal zijn ,omdat de nood groter is en nu al de federale staat niet meer functioneert.
dikke zever natuurlijk
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 20:48   #19
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Catalonië wil niet onafhankelijk worden, heb ik vorige week gelezen in een Spaanse krant.
och, hoeveel keer verschijnt er wel niet dat Vlaanderen niet onafhankelijk wil worden.

Ik snap echt niet dat mensen pleiten voor vlaamse autonomie en tegelijk kunnen zeggen dat de rest van Europa maar statusquo moet blijven. Temeer omdat bij hen de strijd dikwijls minstens zo gerechtvaardigd is als bij ons - gezien het feit hoe ver wij al staan met culturele en staatkundige erkenning van de vlaamse regio.
En niet zelden wordt elders in Europa aan dit soort soevereinisme ook een inhoudelijke, ideologische ruggensteun gegeven. Échte onafhankelijkheid, niet louter een symbolische staat maar een daadwerkelijk breken met het neoliberaal-Europees keurslijf.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 september 2008 om 20:50.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 21:15   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
och, hoeveel keer verschijnt er wel niet dat Vlaanderen niet onafhankelijk wil worden.

Ik snap echt niet dat mensen pleiten voor vlaamse autonomie en tegelijk kunnen zeggen dat de rest van Europa maar statusquo moet blijven. Temeer omdat bij hen de strijd dikwijls minstens zo gerechtvaardigd is als bij ons - gezien het feit hoe ver wij al staan met culturele en staatkundige erkenning van de vlaamse regio.
En niet zelden wordt elders in Europa aan dit soort soevereinisme ook een inhoudelijke, ideologische ruggensteun gegeven. Échte onafhankelijkheid, niet louter een symbolische staat maar een daadwerkelijk breken met het neoliberaal-Europees keurslijf.
Ik ben er zeer zeker van dat Cisalpina niet tot die mensen gerekend kan worden, als je dat zou denken.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 september 2008 om 21:15.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be