Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2004, 08:04   #21
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Godsdienst fundamentalisme is vooral te vinden bij onderontwikkelde volkeren.

Hoe lager een volk ontwikkeld is hoe hoger het belang van godsdienst voor dit volk.
Dit is een van de verklaringen die kan gegeven worden aan het moslim extremisme.
inderdaad.
het de hoeveelheid ongelovigen in een bevolking is een goede graadmeter voor het beschavingspeil van die bevolking.

er is voor een kritische houding t.o.v. godsdienst tevens een zeker gehalte aan intelligentie vereist, wat niet bij elk volk in even grote mate aanwezig is.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 08:55   #22
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Er is voor een kritische houding t.o.v. godsdienst een gehalte aan realiteit nodig die ook een bepaalde moed vereist, namelijk het aanvaarden van je eigen stervelijkheid. Als je dit beseft ga je natuurlijk meer verlangen van het leven want je hebt er maar één en dat is nu. Dit verklaart waarom er hier gelukkig maar weinig zelfmoordkandidaten zijn uit fundamentalisme. Fundamentalisten of extreme idealisten hebben dit niet begrepen, ze willen hun leven geven voor hun idealen.

Extreme kapitalisten daarentegen wel, alhoewel ze zich dikwijls verschuilen achter godsdienst om hun geweten wat te sussen. Gewoon een excuus voor hun poenschepperij. Een goed voorbeeld hiervan is Bush.
Eigenlijk zijn Amerikanen daar een goed voorbeeld van. Leven met geld nu en toch een verzekering voor later.... God.[/list]
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 11:30   #23
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Godsdienst fundamentalisme is vooral te vinden bij onderontwikkelde volkeren.

Hoe lager een volk ontwikkeld is hoe hoger het belang van godsdienst voor dit volk.
Dit is een van de verklaringen die kan gegeven worden aan het moslim extremisme.
weer alleen over de moslims zeveren .
GA DAN GERUST EENS NAAR DE VERENIGDE STATEN !!!

waar een president in zijn speeches "god" vermeldt.
waar in sommige staten naast de evolutieleer tevens het scheppingsverhaal als FEIT wordt onderwezen in scholen...

btw : de chassidische joden (en ook nog andere) zullen u ook tevens dankbaar zijn....
ik heb nog nergens gelezen of gezien dat er een Amerikaan zich opgeblazen heeft voor "God"... they are not that crazy !
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 11:36   #24
bruut geweld
Minister-President
 
bruut geweld's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: 't stad
Berichten: 4.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld

weer alleen over de moslims zeveren .
GA DAN GERUST EENS NAAR DE VERENIGDE STATEN !!!

waar een president in zijn speeches "god" vermeldt.
waar in sommige staten naast de evolutieleer tevens het scheppingsverhaal als FEIT wordt onderwezen in scholen...

btw : de chassidische joden (en ook nog andere) zullen u ook tevens dankbaar zijn....
ik heb nog nergens gelezen of gezien dat er een Amerikaan zich opgeblazen heeft voor "God"... they are not that crazy !
nee, ze droppen bommen die anderen opblazen , dit ook "in naam van god"
enig idee hoeveel aanslagen abortusklinieken te verwerken krijgen ? en hun personeel ? mét dodelijke afloop...eveneens allemaal uit diep religieuze redenen...
missch not that crazy, but some are crazy enough !
__________________
KRITIEK OP ISRAEL IS TERECHT
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 11:38   #25
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Pff, tis weer generalisatie troef in deze topic zenne...
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:14   #26
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Godsdienst fundamentalisme is vooral te vinden bij onderontwikkelde volkeren.

Hoe lager een volk ontwikkeld is hoe hoger het belang van godsdienst voor dit volk.
Dit is een van de verklaringen die kan gegeven worden aan het moslim extremisme.
inderdaad.
het de hoeveelheid ongelovigen in een bevolking is een goede graadmeter voor het beschavingspeil van die bevolking.

er is voor een kritische houding t.o.v. godsdienst tevens een zeker gehalte aan intelligentie vereist, wat niet bij elk volk in even grote mate aanwezig is.
alles is realatief. U mag dan al een rabiate godsdienst-hater zijn (terecht), dan nog ben ik er vrij zeker van dat de natuur u niet echt gunstig gezind was toen het verstand werd uitgedeeld...
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 14:44   #27
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

inderdaad.
het de hoeveelheid ongelovigen in een bevolking is een goede graadmeter voor het beschavingspeil van die bevolking.

er is voor een kritische houding t.o.v. godsdienst tevens een zeker gehalte aan intelligentie vereist, wat niet bij elk volk in even grote mate aanwezig is.
alles is realatief. U mag dan al een rabiate godsdienst-hater zijn (terecht), dan nog ben ik er vrij zeker van dat de natuur u niet echt gunstig gezind was toen het verstand werd uitgedeeld...
jot, ikke beetje dom
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 15:34   #28
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Weerligging creationisme gezever.
We krijgen hier steeds meer reportages
over het toenemende aantal christenlijke organisaties en hun invloed.

meisjes en jongens die zich onthouden tot aan het huwelijk
mannenbeweging (weet niet meer juist de naam) maar het zijn geloof ik vaders die regelmatig ook in grote aantallen een mars doen voor de christelijke waarden
anti abortus groeperingen
anti homo beweging, oa tegen het huwelijk waarvoor Bush zelfs de grondwet wil laten wijzigen

bon, dus een stijgende invloed van de religie in de states . Las ook dat bush blijkbaar ook het advies van een kardinaal steeds vraagt en zelf diepgelovig is...

Is er echt een dermate groei van de christelijke bewegingen daar .en vermits zij blijkbaar overtuigde voters zijn, is hun politieke invloed ook niet in stijgende lijn ?
* Abortuskliniekterrorisme bestaat al zo lang abortus bestaat. Onlangs hebben ze hier nog een van die kerels op old sparky gezet. Als je mag afgaan op de hoeveelheid mensen die tegen de executie protesteren, is er daar geen groei in te zien.
* Jongeren die zich onthouden tot aan het huwelijk ben ik nog niet tegengekomen buiten marginale groepjes zoals de Amish. (Gelukkig maar, als vrijgezel in de dertig zou het voor mij een ramp zijn moesten de jongere meisjes willen wachten tot het huwelijk. Voor de volledigheid: Volgens mijn beperkt onderzoek in die materie hebben jonge meisjes van tegenwoordig meer ervaring met sex dan die van een tijdje geleden.)
* Anti homo beweging: bestaat al een eeuwigheid. Toch moet ik er u op wijzen dat homos hier nu veel meer rechten hebben als pakweg 10 jaar geleden, de trend is dus omgekeerd.

Je hebt echter inderdaad een aantal groeperingen in de Verenigde Staten waar je jezelf vragen bij kunt stellen. In de VS wordt de vrijheid van meningsuiting dan nog eens zodanig heilig gehouden dat die groeperingen veel meer hun zegje mogen doen, dankzij de nieuwe media bereiken ze ook meer mensen. Je kan nu in ware Jambers/Moore stijl op die marginalen inzoemen en dan veralgemenen alsof dit de maatschappij is, maar dat is uiteraard enkel maar gedaan om de kijkcijfers, het geeft geen duidelijk maatschappijbeeld.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 17:02   #29
StoneDrake
Vreemdeling
 
StoneDrake's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2004
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Stone Drake schreef :

Wie kritisch genoeg met ideeën omspringt en altijd zelf nadenkt over wat anderen hem/haar vertellen kan zich hiervoor hoeden. Dat is te hopen althans.


Het is de taak van het onderwijs ervoor te zorgen dat de kinderen kristisch genoeg worden om met ideeën om te springen.
Deze avond vernam ik nog dat 70 % van onze Vlaamse kinderen Katholiek onderwijs genoot. Een geruststellende gedachte.... zo krijgen ze een degelijke opvoeding menen de ouders. Misschien toch niet zo geruststellend!
Ik heb zelf op een katholieke school gezeten. Als er �*ets is dat iemand volledig atheïst maakt, is het dat wel Ik had dan wel het voordeel een niet-religieuze opvoeding te genieten.
Ik denk wel dat dit het geval is met veel ideologieën. Religie of andere.
Neem bijvoorbeeld het fascisme van de NSDAP waar het onderwijs niet meer diende om de kinderen een kritische geest en zuivere kennis te verschaffen, maar om hen tot "goede, volgzame burgers" om te vormen.
De indoctrinatie in het onderwijs is een belangrijk punt qua macht. De Kerk heeft dit doorheen de geschiedenis geweten en er goed gebruik van gemaakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Belangrijk punt is dat je niet zonder ideologie kan: ofwel aanvaard je de heersende ideologie, aanvaard je de wereld rondom jou zonder er vragen bij te stellen ofwel verzet je je ertegen, maar dan kan dit niet anders dan vauit een andere ideologie. Groot probleem hierbij is daat die ideologische actergrond slechts zeer zelden wordt meegegeven. De heersende groepen gaan zeer dikwijls hun ideologie afdoen als 'gezond verstand', 'zo is het altijd geweest', 'zo hoort het' etc.
Klopt grotendeels, maar dat men niet zonder ideologie kan, valt te betwijfelen. Ikzelf baseer me wel op enkele vaste principes (mensenrechten, gelijkheid, etc..) maar volg geen vastgelegde ideologie. Ik maak beslissingen vanuit een "persoonlijke ideologie", gebaseerd op deze principes. Hoewel ik veel ideeën overneem, sluit ik me niet bij een andere ideologie aan, omdat deze vrijwel nooit in lijn ligt met mijn eigen waarden.
__________________
StoneDrake is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 14:40   #30
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Ik heb zelf op een katholieke school gezeten. Als er �*ets is dat iemand volledig atheïst maakt, is het dat wel Ik had dan wel het voordeel een niet-religieuze opvoeding te genieten.
Ik denk wel dat dit het geval is met veel ideologieën. Religie of andere.
Neem bijvoorbeeld het fascisme van de NSDAP waar het onderwijs niet meer diende om de kinderen een kritische geest en zuivere kennis te verschaffen, maar om hen tot "goede, volgzame burgers" om te vormen.
De indoctrinatie in het onderwijs is een belangrijk punt qua macht. De Kerk heeft dit doorheen de geschiedenis geweten en er goed gebruik van gemaakt
Zijn ze nu toleranter geworden in het Katholiek onderwijs? Ik ben er al een tijdje uit, daarmee die vraag.....
Mij lijkt het dat het geloof een dieptepunt bereikt heeft en aan een heropstanding begonnen is. In Amerika is dit zeker het geval. Ik ben hier niet blij om.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 20:41   #31
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StoneDrake

Ik denk wel dat dit het geval is met veel ideologieën. Religie of andere.
Neem bijvoorbeeld het fascisme van de NSDAP waar het onderwijs niet meer diende om de kinderen een kritische geest en zuivere kennis te verschaffen, maar om hen tot "goede, volgzame burgers" om te vormen.
De indoctrinatie in het onderwijs is een belangrijk punt qua macht. De Kerk heeft dit doorheen de geschiedenis geweten en er goed gebruik van gemaakt.
Zoals de indoctrinatie in ons huidig onderwijs i.v.m. de weldaden van de multiculturele samenleving, de "vrijheid blijheid-ideologie", het promoten van de "holebi"-lobby, de UVRM als nieuwe eeuwige waarheid ?
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 01:37   #32
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Zopas op de Nederlands TV een uitzending gezien over de machtsovername van Khomeini in Iran.

Er werd haarfijn aangetoond hoe in de moskeeën systematisch werd geïndoctrineerd, hoe er meer en meer vrouwen met hoofddoek verschenen in de straten en hoe uiteindelijk na de terugkeer van Khomeini, in één jaar tijd meer mensen werden geliquideerd dan gedurende het hele regime van de shah.

Ik vrees dat dezelfde tactiek nu in West-Europa wordt toegepast, zij het lichtelijk aangepast, maar met dezelfde perverse bedoelingen.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2004, 12:27   #33
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Zopas op de Nederlands TV een uitzending gezien over de machtsovername van Khomeini in Iran.

Er werd haarfijn aangetoond hoe in de moskeeën systematisch werd geïndoctrineerd, hoe er meer en meer vrouwen met hoofddoek verschenen in de straten en hoe uiteindelijk na de terugkeer van Khomeini, in één jaar tijd meer mensen werden geliquideerd dan gedurende het hele regime van de shah.

Ik vrees dat dezelfde tactiek nu in West-Europa wordt toegepast, zij het lichtelijk aangepast, maar met dezelfde perverse bedoelingen.
Khomeiny is dood ! u hoeft ook geen zorgen te maken !
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be