Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet Vlaanderen Brussel loslaten?
Ja 5 25,00%
Nee 15 75,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2016, 18:11   #381
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Voor Vlaanderen en Brussel is dat een reële mogelijkheid.

Wallonie zal zich eerder aansluiten bij Frankrijk of bij Luxemburg.
Hmm, ik zou eerder gedacht hebben bij frankrijk dan bij luxemburg, want luxemburg is een stuk land dat ingericht werd door nederland (voor anderstalige of andere reden) waar de koning in rechte lijn geen vrouw in mocht opvolgen...zo had ik dat ergens gehoord, een vage heinnering, maar in essentie hoorde die bij de nederlanden...wo 1 heeft die hele situatie deftig verandert met betrekking tot de duits frans vete om grondgebied maar in hoofdzaak ging de oorlog om een veel diepere wrok om iets maar die kan ik niet duiden.

Althans, voor wat er nu aan de hand is, gaat het om brussel die bij het ontstaan van Belgie oorspronkelijk nederlandstalig was en is, die is nu bijna volledig verfranst en stukske bij stukske merk ik op dat Franstaligen zelfs in vlaamse gewest frans spreken terwijl het een nederlandstalig gebied is...ongemerkt verfransen ze al dan niet vlaanderen vanuit brussel...

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 29 april 2016 om 18:26.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 19:05   #382
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Hmm, ik zou eerder gedacht hebben bij frankrijk dan bij luxemburg, want luxemburg is een stuk land dat ingericht werd door nederland (voor anderstalige of andere reden) waar de koning in rechte lijn geen vrouw in mocht opvolgen...zo had ik dat ergens gehoord, een vage heinnering, maar in essentie hoorde die bij de nederlanden...wo 1 heeft die hele situatie deftig verandert met betrekking tot de duits frans vete om grondgebied maar in hoofdzaak ging de oorlog om een veel diepere wrok om iets maar die kan ik niet duiden.

Althans, voor wat er nu aan de hand is, gaat het om brussel die bij het ontstaan van Belgie oorspronkelijk nederlandstalig was en is, die is nu bijna volledig verfranst en stukske bij stukske merk ik op dat Franstaligen zelfs in vlaamse gewest frans spreken terwijl het een nederlandstalig gebied is...ongemerkt verfransen ze al dan niet vlaanderen vanuit brussel...
Taalvignet invoeren?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 14:27   #383
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Zeer correct. Kinderopvang en onderwijs worden grandioos verwaarloosd.

Enerzijds zijn er de Vlaamse families die niet aan hun trekken komen, geen opvang voor de kleuters vinden en geen fatsoenlijk onderwijs voor hun kinderen. (Zelf ben ik daar een goed voorbeeld van: na drie lagere scholen te hebben uitgeprobeerd zijn we Brussel uitgetrokken omdat een goede Nederlandstalige school voor de kinderen voor ons een prioriteit was.)

Anderzijds zijn er ook vele Frans- en anderstaligen die hun kinderen - gedeeltelijk - in het Nederlands willen opvoeden, en dat vanaf het eerste levensjaar. En zij komen ook niet aan hun trekken. Dat is onvoorstelbaar. Het zou een echte machtsbasis voor Vlaanderen kunnen zijn: een volledig tweetalige middenklasse die zich perfect in zijn vel voelt in de Nederlandse taal.

Die mensen bestaan trouwens al, ik zie ze op de Brusselse arbeidsmarkt waar ze uiteraard zeer goede functies vastkrijgen.
Beroepshalve ben ik werkzaam in rekrutering en opleiding in Brussel, al meer dan 20 jaar. Dus ik denk te weten waarover ik spreek. Vraag het maar eens na bij Hudson, waarmee ik goede contacten heb, of een soortgelijk bedrijf.
En die groep zou veel groter kunnen zijn als we daar de nodige middelen voor zouden vrijmaken. (Een praktisch voorstel aan de Vlaamse politici: geef ouders met een Nederlandstalige identiteitskaart een wettelijke prioriteit om hun kinderen voor het Nederlandstalig onderwijs in te mogen schrijven. Je zult het aantal officiële Vlamingen in Brussel spectaculair zien stijgen, wat op zijn beurt weer een grotere politiek macht voor Vlaanderen tot gevolg heeft.)
Soms ben ik al vijf minuten met iemand aan het spreken voordat ik begin te vermoeden dat hij of zij toch het Frans als moedertaal hebben, en niet het Nederlands. Prachtig toch?

De andere categorie – die Franstalig onderwijs heeft gevolgd - is grotendeels hopeloos.
Zo vroeg ik onlangs aan de mensen van le Cercle du Néerlandais of ik vacatures mocht sturen naar hun studenten met een gevorderd niveau Nederlands. Wel, ze mogen daar dan wel constant veel studenten hebben, gevorderde niveaus zitten daar blijkbaar niet tussen!
Dat is de realiteit in Brussel. Als ze niet met kinderopvang en lagere school beginnen in het Nederlands, is het hopeloos. Elke cent die daarin wordt geïnvesteerd, rendeert in veelvoud.
Gij bevestigt eigenlijk in uw bijdrage hetgeen ik hier op dit forum de laatste jaren al meermaals over Brussel en haar bewoners schreef.
Het is altijd fijn van iemand met kennis van zaken bevestiging te krijgen. De mensen die meenden volgende commentaar te moeten schrijven over mijn bijdragen zullen dat iets minder plezant vinden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jamaar ja, dat woont in een dorp in Limburg en dat wilt hier mee komen klappen over onze cosmopool !

je houdt het toch niet voor mogelijk ?!?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 15:57   #384
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
DE grote motor van de verfransingsmachine, waarlangs generaties Nederlandstaligen passeerden, was de alomtegenwoordigheid van het F-onderwijs. Het proces is dus omkeerbaar via het NL-onderwijs.
Ik ben daar niet van overtuigd. De grote motor van de verfransing was de politieke macht van de Franstaligen, waardoor men het Nederlands kon uitroeien van boven uit. Als Vlaanderen nu in het Nederlands onderwijs investeert in Brussel, maar zonder de politieke macht te hebben, vergroot het eigenlijk de greep van een Franstalig Brussel op België en Vlaanderen. Die tweetalige Brusselaars die men creëert zullen Nederlands slechts gebruiken om de postjes vast te krijgen ten nadele van tweetalige Vlamingen. Thuis en bij de bakker zal het echter Frans blijven. Een omgekeerde politiek aan die van de verfransing vergt meer dan opties aanbieden Nederlands te studeren.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 mei 2016 om 15:59.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 13:10   #385
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Hmm, ik zou eerder gedacht hebben bij frankrijk dan bij luxemburg, want luxemburg is een stuk land dat ingericht werd door nederland (voor anderstalige of andere reden) waar de koning in rechte lijn geen vrouw in mocht opvolgen...zo had ik dat ergens gehoord, een vage heinnering, maar in essentie hoorde die bij de nederlanden...wo 1 heeft die hele situatie deftig verandert met betrekking tot de duits frans vete om grondgebied maar in hoofdzaak ging de oorlog om een veel diepere wrok om iets maar die kan ik niet duiden.

Althans, voor wat er nu aan de hand is, gaat het om brussel die bij het ontstaan van Belgie oorspronkelijk nederlandstalig was en is, die is nu bijna volledig verfranst en stukske bij stukske merk ik op dat Franstaligen zelfs in vlaamse gewest frans spreken terwijl het een nederlandstalig gebied is...ongemerkt verfransen ze al dan niet vlaanderen vanuit brussel...
Onder elkaar spreken mensen de taal die ze willen. Met Vlaamse handelaars, de administratie, ga ik wel akkoord dat de Franstaligen het Nederlands zouden moeten gebruiken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 13:12   #386
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghost writer Bekijk bericht
We hebben Broekzele al één keer losgelaten. Dat zullen we geen tweede keer doen.
nochtans, als we eens zien wat er van Brussel vandaag is geworden...............
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 22 mei 2016 om 13:13.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 13:24   #387
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghost writer Bekijk bericht
Net dat mag geen reden zijn om het nog eens uit handen te geven.
Terug in ere herstellen.
En nooit nog dezelfde fout maken.
Hoe ?? Het is voor 90% in franstalige handen (binnen 10jaar waarschijnlijk 100%).
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 13:29   #388
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghost writer Bekijk bericht
We hebben Broekzele al één keer losgelaten. Dat zullen we geen tweede keer doen.
De Vlamingen hebben koning Willem I keihard laten vallen omdat ze erg met zichzelf bezig waren. Dat Brussel nu Franstalig is, is ook logisch.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 19:53   #389
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghost writer Bekijk bericht
Omwille van een religie...
De verbondenheid op vlak van religie, was belangrijker dan de verbondenheid op basis van taal.

Niet te vatten.
Tja, wanneer protestantse koningen zich met katholieke kerkorganisaties gaan bezighouden is dit niet handig. Door Willem I is trouwens ook de toen nog ene Gereformeerde Kerk in Nederland uiteengespat, ook niet echt handig dus.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 20:00   #390
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
nochtans, als we eens zien wat er van Brussel vandaag is geworden...............
De oplossing is nochtans simpel:
geef 1000, 1210, 1020, 1030, 1040, 1050, 1060, 1070, 1080, 1090 aan Fédération Bruxo-Wallonie, in ruil voor al de rest aan Vlaanderen.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 22:29   #391
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik ben daar niet van overtuigd. De grote motor van de verfransing was de politieke macht van de Franstaligen, waardoor men het Nederlands kon uitroeien van boven uit. Als Vlaanderen nu in het Nederlands onderwijs investeert in Brussel, maar zonder de politieke macht te hebben, vergroot het eigenlijk de greep van een Franstalig Brussel op België en Vlaanderen. Die tweetalige Brusselaars die men creëert zullen Nederlands slechts gebruiken om de postjes vast te krijgen ten nadele van tweetalige Vlamingen. Thuis en bij de bakker zal het echter Frans blijven. Een omgekeerde politiek aan die van de verfransing vergt meer dan opties aanbieden Nederlands te studeren.
De taalidentiteit en -aanhankelijkheid wordt echter niet zozeer bepaald door de thuistaal maar eerder door de voertaal van het onderwijs.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 08:03   #392
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De taalidentiteit en -aanhankelijkheid wordt echter niet zozeer bepaald door de thuistaal maar eerder door de voertaal van het onderwijs.
En juist door de Voertaal in Brussel ,kan Vlaanderen Brussel beter loslaten.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 12:14   #393
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
En juist door de Voertaal in Brussel ,kan Vlaanderen Brussel beter loslaten.
Neen, ruim 20 van het onderwijs te Brussel wordt aangeboden door NL-scholen.
De ultieme uitdaging bestaat erin van dat op te trekken tot 100% en dus de facto het F-onderwijs over te nemen. Maw de voltrekking der taalreconquista.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2016, 11:18   #394
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Vlamingen hebben koning Willem I keihard laten vallen omdat ze erg met zichzelf bezig waren. Dat Brussel nu Franstalig is, is ook logisch.
Het is niet alleen logisch ,het is de schuld van de collaborerende Vlamingen,
dat Brussel nu Franstalig is.
Boontje komt om zijn loontje.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2016, 20:48   #395
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
1 De Vlamingen hebben koning Willem I keihard laten vallen omdat
2 ze erg met zichzelf bezig waren.
(3) Dat Brussel nu Franstalig is, is ook logisch.
Ik zie het oorzakelijk verband niet tussen (1) en (2).
(3) De logika hiervan ontsnapt me volledig.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 december 2016 om 20:52.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2016, 20:48   #396
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

/
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 december 2016 om 20:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2016, 21:12   #397
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is niet alleen logisch ,het is de schuld van de collaborerende Vlamingen,
dat Brussel nu Franstalig is.Boontje komt om zijn loontje.
Dat Brussel nu Franstalig is, is het gevolg van de taalpolitiek die daar gevoerd werd na de scheiding; dat was een andere politiek dan in de rest van Vlaanderen.
In 1831 stond Willem op het punt om de Zuidelijke Nederlanden terug onder kontrole te krijgen. Hij heeft moeten bakzeil halen onder druk van het leger van Lowie Philippe. De ultieme scheidingsoorzaak ligt dus bij onze zuiderburen. Weeral, die!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2016, 21:44   #398
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat Brussel nu Franstalig is, is het gevolg van de taalpolitiek die daar gevoerd werd na de scheiding; dat was een andere politiek dan in de rest van Vlaanderen.
In 1831 stond Willem op het punt om de Zuidelijke Nederlanden terug onder kontrole te krijgen. Hij heeft moeten bakzeil halen onder druk van het leger van Lowie Philippe. De ultieme scheidingsoorzaak ligt dus bij onze zuiderburen. Weeral, die!
Hoorde laatst wel van een collega van mij die daar familie heeft wonen dat in rond Brussel sprake is van een her-vernederlandsing. Mischien dat een onderzoek interessant is.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2016, 23:05   #399
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hoorde laatst wel van een collega van mij die daar familie heeft wonen dat in rond Brussel sprake is van een her-vernederlandsing. Mischien dat een onderzoek interessant is.
dat onderzoek is er, en dat wijst daar nog niet uit. Maar het ligt wel in de lijn der verwachtingen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2016, 23:46   #400
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hoorde laatst wel van een collega van mij die daar familie heeft wonen dat in rond Brussel sprake is van een her-vernederlandsing. Mischien dat een onderzoek interessant is.
Na een jarenlange achteruitgang gaan de NL-partijen terug vooruit bij de verkliezingen in de Rand. Ik wijt dat aan een groter aantal geassimileerde Franstaligen (de tweede generatie die er in het NL naar school ging.) dat inmiddels het aantal Franstalige inwijkelingen overtreft. Een kantepunt ?
Ik heb het dan echter wel over de Vlaamse rand rond Brussel waar geen F-scholen zijn, in tegenstelling tot de 6 faciliteitengementen.
Als een Franstalig gezin verhuist van Brussel naar Vilvoorde, gaan de kinderen er (noodgedwongen) naar de NL-school. Die hun "taalidentiteit" wordt daar NL en later als die stemmen zal dat voor NL-partijen zijn.
Ik vermoed dat dat vooral het geval is bij allochtonen die zich minder dan autochtone Franstalige Brusselaars, identificeren met het Frans dat voor HEN dikwijls slechts een tweede taal is.
Tja, men leze er mijn onderschrift er nog maar eens op na, nietwaar....
Ik vind het altijd een ontroerend ogenblik als ik in Vilvoorde gekopdoekte jonge vrouwen toch maar mooi Nederlands hoor spreken met hun kroost.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 december 2016 om 23:52.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be