Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2010, 20:38   #41
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Je kunt je best organiseren zonder staat
Enkel met alternatieven en staatjes avant- la -lettre
libertariërs, ik heb ze wel graag, maar ze zijn enkel voor een conservatief wat VB is voor de NVA: stok achter de deur.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 20 juni 2010 om 20:39.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 09:10   #42
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
nochtans zegt hij toch hetzelfde als het ideaalbeeld van het communisme?
Neen, dat doet hij niet.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 09:12   #43
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Neen, dat doet hij niet.
allé allé, ik probeer hier gewoon wat discussie uit te lokken hoor.

maar het ideaalbeeld van het communisme is toch ook een wereld zonder staat?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 09:15   #44
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
allé allé, ik probeer hier gewoon wat discussie uit te lokken hoor.

maar het ideaalbeeld van het communisme is toch ook een wereld zonder staat?
Inderdaad. Maar de analyse die het marxisme maakt van de staat en bijgevolg van de manier waarop we zullen komen tot een klassenloze maatschappij die (zie de analyse over het klassekarakter van de staat) haast per definitie een zonder staat zal zijn is fundamenteel verschillend van het idealistisch (in filosofische zin) gezwam van de anarchisten.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 16:43   #45
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Inderdaad. Maar de analyse die het marxisme maakt van de staat en bijgevolg van de manier waarop we zullen komen tot een klassenloze maatschappij die (zie de analyse over het klassekarakter van de staat) haast per definitie een zonder staat zal zijn is fundamenteel verschillend van het idealistisch (in filosofische zin) gezwam van de anarchisten.
Idealistisch? Net integendeel, zou ik zeggen. Anarchisten willen experimenteren en in vrijheid organiseren. Hoe kan een klasseloze, communistische maatschappij bereikt worden door mensen in een kader van staatsdenken te houden? Ge krijgt namelijk geen tijd om tools te ontwikkelen voor de klasseloze maatschappij. Praktisch niet, mentaal niet. Er is niets dat zegt dat er een tussenstap moét zijn, da's gewoon de enkelingen die weer maar eens hun wil willen opleggen aan anderen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 16:48   #46
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ongeorganiseerd geweld. Een burger die je een mitrailleur in zijn handen duwt is totaal niet opgewassen tegen een getrainde beroepssoldaat.
Het is toch helemaal niet uitgesloten dat beroepsmilitairen zich aansluiten bij anti-staatse, pro-revolutionaire bewegingen? Daarbij is het niet a-priori bepaald dat de bevolking niet opgewassen is tegen een militair apparaat? Dat hangt van heel wat zaken af. Onmogelijk is niets. Wie ni waagt, ni wint.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 16:52   #47
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Je moet de staat helemaal niet afschaffen, maar massaal de macht ontnemen.
Wat is het verschil? Ik zie er geen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Als conservatief richt ik mij op structuren vanuit de mens en die mens heeft de idee achter een staat wel nodig, maar niet de perverterende macht.
Men moet vooral richting directe democratie durven gaan en diepe regionalisering. Richting Zwitserland.
Een commune buren IS een vorm van staat. Dus wat libertariërs niet willen inzien is duidelijk.
Een staat wordt vooral gedefinieerd door onvrijwillige aansluiting en onderdrukking erdoor. We kunnen discussieren over wat onderdrukking nu net inhoudt maar mij is het duidelijk dat er een zeer breed verschil is tussen staat en commune (gemeenschap) op vrijwillige basis.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 16:59   #48
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Volledig mee eens, maar ik heb dan ook nooit beweerd dat een kleine minderheid de staatsmacht moest bezitten.
Dat is de aard van de staat.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 18:39   #49
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Geloof in de staat zorgt ervoor dat mensen hun ideeën voor politieke, sociale en economische verandering zo goed als niet zelf testen, op een bijzonder kleine kern na. Velen lijken te geloven dat de staat een wondermiddel is dat per decreet de wereld kan veranderen. Zij gaan de staat snel als het beste en enige middel zien. Wanneer ze worden geconfronteerd met deze werkelijkheid, merk ik vooral verwoede pogingen om hun geloof toch te rechtvaardigen of kritieken te nuanceren.

Het moet de taak zijn van anarchisten en zij die veranderingen willen om dat verlammend geloof de wereld uit te helpen. Dit is een politiek probleem van de hoogste orde. Een echte beweging die streeft voor een andere wereld mag zich niet richten op het geloof in wondermiddelen. Die beweging kan niet anders dan anarchistisch van aard zijn.

De Staat immobiliseert.
De Staat verlamt.
Weg met de Staat!





http://www.anarkismo.net/article/16328
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 18:40   #50
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Dat is de aard van de staat.


Idd.... het is een en blijft een kiekekot en zij die onderaan zitten krijgen alle stront .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 19:49   #51
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Wat is het verschil? Ik zie er geen.
wie de staat afschaft loopt het risico ongewild een andere te doen ontstaan die je weer wilt afschaffen. Mensbeeld is veel te positief.

Citaat:
Een staat wordt vooral gedefinieerd door onvrijwillige aansluiting en onderdrukking erdoor.
Vooral? wat bedoel je daar mee? iets wordt toch ofwel door iets gedefinieerd of niet? bedoel je "ook"?
ik beweer dat mensen zich onbewust vrijwillig inschrijven. Hoe ga je een commune of coöperatieve doen werken? met een raad? Of steeds unanimiteit? Of moet ik dan toch bijna meerderheid over mijn lippen laten rollen? meerderheid = staat.
Bedrijven functioneren trouwens ook als staten.

Citaat:
We kunnen discussieren over wat onderdrukking nu net inhoudt maar mij is het duidelijk dat er een zeer breed verschil is tussen staat en commune (gemeenschap) op vrijwillige basis.
Uiteraard is er een zeer breed verschil in jouw ogen omdat "staat" enkel voor jou bestaat in zijn grote 19e-20e eeuwse vorm. Maar nogmaals ook een gemeenschap moet beslissen en als dat zou gaan met unanimiteit zit je in het communisme.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 21 juni 2010 om 19:52.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 20:31   #52
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
wie de staat afschaft loopt het risico ongewild een andere te doen ontstaan die je weer wilt afschaffen. Mensbeeld is veel te positief.
Steben, dit is de kern van de verlammende logica waartegen ik mij verzet. Ja, er is nu een staat. Ja, het is mogelijk dat er andere staten ontstaan, die we ook niet willen, als we de huidige terugdringen. Moeten we ons daarom neerleggen bij een systeem dat we niet willen? Omdat het misschien niet lukt? Moeten we voor eeuwig en altijd op ons eiland blijven, omdat varen het risico van zinken of stranden inhoudt? Moeten we daarom onze dromen verzaken terwijl de Nieuwe Wereld aan de horizon lonkt? Een schip kan zinken, liefde kan verdwijnen en zelfs onze lichamen zijn gedoemd te vergaan. Moeten we daarom schrik hebben van het leven?

We sail the endless oceans
We sail the raging seas
The quest is never ending
It leads us to destiny

--------------------

Over the seas, we shall ride
Searching for treasure, into the night
Over the seas, our quest has begun
And we will not stop with the dawn of the sun


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Vooral? wat bedoel je daar mee? iets wordt toch ofwel door iets gedefinieerd of niet? bedoel je "ook"?
'Vooral, maar niet uitsluitend' was wat ik bedoelde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
ik beweer dat mensen zich onbewust vrijwillig inschrijven. Hoe ga je een commune of coöperatieve doen werken? met een raad? Of steeds unanimiteit? Of moet ik dan toch bijna meerderheid over mijn lippen laten rollen? meerderheid = staat.
Ge weet het of niet maar vele anarchisten verzetten zich er expliciet tegen om op voorhand te gaan bepalen hoe de toekomst er dan wel moet uitzien. Sociale experimentatie is het credo. Anderen hangen dan weer een specifieke richting aan, en er zijn er velen, maar het blijven anarchisten die zich verzetten tegen een realiteit die ze niet willen.

The squabbling ideologues of anarchism & libertarianism each prescribe some utopia congenial to their various brands of tunnel-vision, ranging from the peasant commune to the L-5 Space City. We say, let a thousand flowers bloom--with no gardener to lop off weeds & sports according to some moralizing or eugenical scheme. The only true conflict is that between the authority of the tyrant & the authority of the realized self--all else is illusion, psychological projection, wasted verbiage.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Bedrijven functioneren trouwens ook als staten.
Er zijn thans serieuze verschillen, al ga ik niet ontkennen dat er sterke raakvlakken zijn. Maar waar staat geschreven dat dat niet anders kan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Uiteraard is er een zeer breed verschil in jouw ogen omdat "staat" enkel voor jou bestaat in zijn grote 19e-20e eeuwse vorm.
Nee hoor. Maar het is wel de meest relevante vorm om zich tegen te verzetten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar nogmaals ook een gemeenschap moet beslissen en als dat zou gaan met unanimiteit zit je in het communisme.
Nogmaals; waar staat geschreven dat dat onontkomelijk is?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 20:48   #53
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
wie de staat afschaft loopt het risico ongewild een andere te doen ontstaan die je weer wilt afschaffen. Mensbeeld is veel te positief.
Ook even aanvullen dat het geenszins de bedoeling is om in één of ander makkelijk op te vullen vacuum te belanden, wel om onszelf te organiseren op een manier die superieur is aan de staat, waardoor zij die zouden pogen een nieuwe staat op te zetten meteen ontmaskert worden als wannabe-dictators en uitbuiters. Dat is het wat het betekent om een andere maatschappij te zijn. Het kan niet de bedoeling zijn een zwak, makkelijk te overheersen afkooksel te creëren.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 21 juni 2010 om 20:52.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 20:54   #54
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Steben, dit is de kern van de verlammende logica waartegen ik mij verzet. Ja, er is nu een staat. Ja, het is mogelijk dat er andere staten ontstaan, die we ook niet willen, als we de huidige terugdringen. Moeten we ons daarom neerleggen bij een systeem dat we niet willen? Omdat het misschien niet lukt? Moeten we voor eeuwig en altijd op ons eiland blijven, omdat varen het risico van zinken of stranden inhoudt? Moeten we daarom onze dromen verzaken terwijl de Nieuwe Wereld aan de horizon lonkt? Een schip kan zinken, liefde kan verdwijnen en zelfs onze lichamen zijn gedoemd te vergaan. Moeten we daarom schrik hebben van het leven?

We sail the endless oceans
We sail the raging seas
The quest is never ending
It leads us to destiny

--------------------

Over the seas, we shall ride
Searching for treasure, into the night
Over the seas, our quest has begun
And we will not stop with the dawn of the sun


Ge weet het of niet maar vele anarchisten verzetten zich er expliciet tegen om op voorhand te gaan bepalen hoe de toekomst er dan wel moet uitzien. Sociale experimentatie is het credo. Anderen hangen dan weer een specifieke richting aan, en er zijn er velen, maar het blijven anarchisten die zich verzetten tegen een realiteit die ze niet willen.

The squabbling ideologues of anarchism & libertarianism each prescribe some utopia congenial to their various brands of tunnel-vision, ranging from the peasant commune to the L-5 Space City. We say, let a thousand flowers bloom--with no gardener to lop off weeds & sports according to some moralizing or eugenical scheme. The only true conflict is that between the authority of the tyrant & the authority of the realized self--all else is illusion, psychological projection, wasted verbiage.
Een stap in het onbekende dat elke kant kan uitdraaien is leuk voor een individu en dat botst niet met conservatieve opvattingen. Maar je kan dat niet verwachten voor een gehele samenleving. Mensen verschillen en hebben tevens houvast nodig. Jij misschien niet. Ik verzet mij tegen algehele grote (lees: voor een totale samenleving) experimenten, enkel wat zeker is kan gehanteerd worden.

Maar jij mag altijd experimenteren. Vind een 20-tal medestanders en kom na 5 kaar eens raporteren. Ik zal zeker luisteren. Het beste experiment is Zwitserland.


Citaat:
Er zijn thans serieuze verschillen, al ga ik niet ontkennen dat er sterke raakvlakken zijn. Maar waar staat geschreven dat dat niet anders kan?
Ik herhaal: experimenteer en rapporteer.
En is uw besluit dat bedrijven ook aangepakt dienen?

Citaat:
Nee hoor. Maar het is wel de meest relevante vorm om zich tegen te verzetten.
Maar daarmee ga ik uiteraard akkoord.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 21 juni 2010 om 20:57.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 20:55   #55
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ook even aanvullen dat het geenszins de bedoeling is om in één of ander makkelijk op te vullen vacuum te belanden, wel om onszelf te organiseren op een manier die superieur is aan de staat, waardoor zij die zouden pogen een nieuwe staat op te zetten meteen ontmaskert worden als wannabe-dictators en uitbuiters. Dat is het wat het betekent om een andere maatschappij te zijn. Het kan niet de bedoeling zijn een zwak, makkelijk te overheersen afkooksel te creëren.
Als je niet op voorhand weet wat je gaat doen (zie wat je schrijft over anarchisten) kan je niet anders dan in een vacuum vallen. En laat vacuum nu net dat zijn wat monsterstaten voortbrengt.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:12   #56
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Steben, er zijn voor zowat elke functie die de staat nu vervult niet-staatse experimenten en de meeste daarvan werken goed. Het is met andere woorden geen kwestie van "weten wat je gaat doen", maar van op grote schaal toepassen wat al bestaat
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:16   #57
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
Steben, er zijn voor zowat elke functie die de staat nu vervult niet-staatse experimenten en de meeste daarvan werken goed. Het is met andere woorden geen kwestie van "weten wat je gaat doen", maar van op grote schaal toepassen wat al bestaat
Geef eens een voorbeeld en toon aan dat niet werkt volgens dezelfde methoden die de staat maken.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:36   #58
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Steben, ik heb het niet over vijf man en ne paardekop die maar eens wat gaan experimenteren.

Het probleem is veel fundamenteler, veel intrinsieker aan de situatie waarin wij ons bevinden; de staat. De staat onderdrukt en vervolg actief alle tegenwind en experimentatie. De staat tracht actief zichzelf te bervoordelen in het nadeel van alle anderen.

Als men wil experimenteren, betekent dat men niet anders kan dan zich tegelijkertijd actief te verzetten tegen de staat. Maar ons doel is niet een beetje zitten 'experimenteren' in het ijle. Experimentatie is maar een gevolg van de nood tot een andere organisatie als gevolg van de sociale strijd die vooraf gaat. Mochten wij vrij kunnen experimenteren en vrij kunnen vormen, dan zouden wij ons reeds in een anarchie bevinden. (Anarchie sluit het bestaan van uw conservatieve gemeenschappen niet uit, zolang men vrij is om zich er aan te onttrekken.)

Dit alles betekent dat als gij het anarchisten wilt gunnen om te experimenteren, gij eerst zelf een anarchist zijt, vermits anarchisme een attitude is van personen in relatie met anderen in hun omgeving. Anarchisme wilt zeggen dat ge uzelf niet boven anderen plaats. Het mag enorm zwart-wit lijken maar zo is de keuze; als ge ons de vrijheid wilt gunnen om te experimenteren, zijt ge als logische voorwaarde daaraan verplicht ons anarchisme te steunen. Al de rest is hypocrisie.

Zodus vechten wij tegen de staat omdat haar enige doel onze gehele onderdrukking en de complete slavernij is.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 21 juni 2010 om 21:38.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 08:38   #59
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Idealistisch? Net integendeel, zou ik zeggen. Anarchisten willen experimenteren en in vrijheid organiseren. Hoe kan een klasseloze, communistische maatschappij bereikt worden door mensen in een kader van staatsdenken te houden? Ge krijgt namelijk geen tijd om tools te ontwikkelen voor de klasseloze maatschappij. Praktisch niet, mentaal niet. Er is niets dat zegt dat er een tussenstap moét zijn, da's gewoon de enkelingen die weer maar eens hun wil willen opleggen aan anderen.
Laten we het wat concreter proberen te maken.

Stel dat de werkende klasse erin slaagt om pakweg in 2025 het kapitalisme te verslaan in (een groot deel van) de EU. En stel dat het anarchisme de ideologie is die onder die werkende klasse het meeste weerklank vindt.
Hoe gaan jullie dan concreet de staat afschaffen? Hoe gaan jullie concreet zorgen dat de zopas verslagen kapitalisten de macht niet terug grijpen nadat ze zich gehergroepeerd hebben? Hoe gaan jullie voorzien in de basisbehoeften van de bevolking? Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat wanneer er tekorten zijn in Portugal, de mensen in Noord-Duitsland daarvan weten en ter hulp kunnen schieten met hun eventuele overschotten? Hoe gaan jullie om met criminaliteit (of gaan we er voor het gemak vanuit dat er ineens geen moorden, verkrachtingen, diefstallen, ... meer bestaan)? Hoe gaan jullie om met een deel van Europa waar mensen toch weer voor het kapitalisme willen kiezen?
Hou in het achterhoofd dat jullie zonet besloten hebben om alle staatstructuren op te heffen vermits 'de staat' onderdrukt.

Laatst gewijzigd door abou Anis : 22 juni 2010 om 08:45.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 11:28   #60
An Arkos
Minister
 
An Arkos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 3.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Laten we het wat concreter proberen te maken.

Stel dat de werkende klasse erin slaagt om pakweg in 2025 het kapitalisme te verslaan in (een groot deel van) de EU. En stel dat het anarchisme de ideologie is die onder die werkende klasse het meeste weerklank vindt.
Hoe gaan jullie dan concreet de staat afschaffen? Hoe gaan jullie concreet zorgen dat de zopas verslagen kapitalisten de macht niet terug grijpen nadat ze zich gehergroepeerd hebben? Hoe gaan jullie voorzien in de basisbehoeften van de bevolking? Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat wanneer er tekorten zijn in Portugal, de mensen in Noord-Duitsland daarvan weten en ter hulp kunnen schieten met hun eventuele overschotten? Hoe gaan jullie om met criminaliteit (of gaan we er voor het gemak vanuit dat er ineens geen moorden, verkrachtingen, diefstallen, ... meer bestaan)? Hoe gaan jullie om met een deel van Europa waar mensen toch weer voor het kapitalisme willen kiezen?
Hou in het achterhoofd dat jullie zonet besloten hebben om alle staatstructuren op te heffen vermits 'de staat' onderdrukt.
Hoe we de staat afschaffen? Ik neem aan dat we het parlement binnenwandelen en iets zeggen als "Ga naar huis, de revolutie is hier, en dit wordt een kinderopvang" ofzoiets.
Hoe verdedigen we ons tegen de reactie? Dat hangt ervan af welke vormen die reactie aanneemt. Als ze de wapens grijpen, dan zorgen wij dat bedrijven, vakbonden en buurtcomités bewapend worden en organiseren we het verzet.
Hoe weten mensen in Noord-Duitsland dat er tekorten zijn in Portugal? Euhm, door de telefoon, tv of internet bijvoorbeeld?
Hoe zorgen ze dat de overschotten daar geraken? Wellll, met camions, treinen, boten of vliegtuigen? (ik zeg maar iets)
Hoe gaan we om met criminaliteit? Eerst en vooral is er dus betere welvaartsverdeling, dus criminaliteit zal zo al dalen. Voor de rest zullen straten, wijken, steden, vakbonden, hun eigen veiligheid organiseren, allemaal in samenspraak met elkaar.
__________________
We are everywhere.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be