Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2011, 06:22   #1
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard Over de onzinnigheid van het anarcho-kapitalisme;

AdrianHealey, zolang je de ongelijkheid en de verdeeldheid die gecreëerd wordt door absolute eigendomsrechten en de daaruit volgende machtsstructuren niet begrijpt, ben je geen anarchist maar een volbloed kapitalist.

Anarcho-kapitalisme is een contradictio in terminis. Ongelijkheden zijn niet acceptabel voor anarchisten, terwijl ze de basis vormen van het kapitalisme (ja, ook in de vorm die jij prijst).

Consequent gehanteerde logica van een beperkte mindset is niet relevant. De enige maatschappelijk relevanties zijn de breuklijnen die gecreëerd worden door het hanteren van de kapitalistische logica. Een consequent doorgedreven eigendomsrecht kan deze niet oplossen, daar zij er zelf de oorzaak van is.

Als iemand die heel wat uitdagingen relatief goed doorstaat, is dat misschien moeilijk te begrijpen. Velen ontbreken helaas deze capaciteit.

Zolang je het verlangen tot een andere, meer gelijke maatschappij behandeld als slechts een persoonlijke mening die ondergeschikt is aan een supreem eigendomsrecht (het zogenaamde "het staat u vrij om <...>"), zal je waarschijnlijk niet het juiste perspectief vinden voor deze woorden. Ik wens het je nochtans toe.

Anarchisme ... omdat eigendomsrechten nooit soelaas bieden aan de werkelijk machtelozen.
Anarchisme ... omdat de moraal van de gepriviligeerde klasse altijd primeert.

Met dank aan zij die het geduld hadden mij hiertoe te leiden.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 11:35   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Geeuw.

Citaat:
de ongelijkheid en de verdeeldheid
Welke ongelijkheid? Welke verdeeldheid? Mensen kunnen niet samen leven als de ene een hoger inkomen/vermogen heeft? Concretiseer dat ik daar voorstander van zou zijn en dat het niet behoort?

Citaat:
absolute eigendomsrechten
Wat is dat? Hoe zou ik daar voorstander van zijn? Wat betekent het om daar voorstander van te zijn? Waar ben ik dan tegenstander van wat zou moeten mogen/voorstander van wat niet zou mogen?

Citaat:
volgende machtsstructuren
Wat is dat? Wat is daar problematisch aan? Als ik in loonarbeid ga met iemand is dat ineens een probleem? Welke machtsstructuren zouden niet mogen bestaan, en zou ik voorstander van zijn dat ze wel bestaan?

Citaat:
enige maatschappelijk relevanties zijn de breuklijnen
Waaorm dat? Waarom geen andere maatschappelijke relevante breuklijnen niet gecreëerd door kapitalistische logica?

Citaat:
gecreëerd worden door het hanteren van de kapitalistische logica.
Hoe worden die gecreëerd? Wat is dat: 'de kapitalistische logica'? Ben ik per se voorstander van die kapitalistische logica - of is er een andere mogelijk? Is die logica contingent of noodzakelijk?

Citaat:
consequent doorgedreven eigendomsrecht kan deze niet oplossen
Wat betekent dat? Wat zijn 'consequent doorgedreven eigendomsrechten'? Wat sluit ik zogezegd uit dat niet zou mogen?
Waarom kan dat gene oplossing bieden?

Citaat:
zij er zelf de oorzaak van is.
Hoe dan? Hoe werkt die causale redenering?

Citaat:
heel wat uitdagingen
Welke uitdagingen?

Relevantie van mijn persoonlijk leven?

Citaat:
Velen ontbreken helaas deze capaciteit.
Op basis van wat zeg je dat? Ik lees hier precies: 'velen zijn sukkels'. Kan ik precies niet mee akkoord gaan. Welke capaciteit ontbreken ze in ieder geval, in 'mijn' wereld? Waarom zouden ze in jouw wereld het dan beter hebben?

Citaat:
Zolang je het verlangen tot een andere, meer gelijke maatschappij
Je vergist je; mijn ideologie is door en door egalitaristisch.
Misschien een andere soort, maar egalitair nonetheless.

Welke vorm van 'gelijke maatschappij'? Vermogen? Loon? Status? Intelligentie? Waarom zou die bepaalde gelijkheid wenselijk zijn? En blijkbaar mag je daarvoor geweld initiëren? Waarom? Of hoe zit het? Concretiseer het eens.

Citaat:
eigendomsrechten nooit soelaas bieden
Waarom niet? Wat betekent dat? Leg uit hoe ze nooit soelaas zouden kunnen bieden aan de 'werkelijk machtelozen'? Wat moet er 'soelaas' geboden worden?

Citaat:
aan de werkelijk machtelozen.
Wie zijn dat dan? Hoe hebben die het in jouw wereld dan beter? Hoe gaan ze het daar dan beter hebben?

Citaat:
de moraal van de gepriviligeerde klasse
Wat betekent dat? Is dat per se verkeerd? Welke klasse zou in 'mijn' wereld geprivilegeerd zijn? Is er in 'jouw' wereld geen geprivilegeerde klasse? Hoe zo (niet)? Welke moraal behoort dan wel dominant te zijn? Welke moraal zou dat dan zijn?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 september 2011 om 11:42.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 11:43   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Enfin, waarschijnlijk begrijp ik het niet. Daarom dat je het eens duidelijk mag uitleggen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 13:14   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
AdrianHealey, zolang je de ongelijkheid en de verdeeldheid die gecreëerd wordt door absolute eigendomsrechten en de daaruit volgende machtsstructuren niet begrijpt, ben je geen anarchist maar een volbloed kapitalist.

Anarcho-kapitalisme is een contradictio in terminis. Ongelijkheden zijn niet acceptabel voor anarchisten, terwijl ze de basis vormen van het kapitalisme (ja, ook in de vorm die jij prijst).
Een systeem dat extreme ongelijkheden in de hand werkt is een instabiel systeem dat mijns inziens slechts kortstondig kan stand houden. Dit is in het algemeen zo tenzij je misschien een religieuze basis voor die ongelijkheid pogen te implementeren, maar dat werkt moeilijk in het geval van 'anarcho-kapitalisme' op dit moment want dan zou men moeten toegeven op voorhand al dat niet iedereen evenveel rechten heeft. Ik vraag al een hele tijd naar de voorwaarden waaronder z'n systeem wél zou kunnen functioneren, maar de voorstanders lijken koppig dogmatisch in hun 'onvoorwaardelijk' geloof in dat systeem. Nochtans is het een 'ideaaltypisch' systeem dat ze voorstaan en zou wat voorzichtigheid wel aan de orde zijn.

Het anarchokapitalisme nodigt uit tot revoluties. Kunnen we die dan niet als onderdeel van dat systeem zien? Indien ja dan is het een nietszeggend idee, indien nee dan is het een hypocriet idee.

Het zou ook kunnen evolueren naar een feodaal systeem of een kastensysteem. Denk er eens over. Een neofeodaal syteem past eigenlijk perfect bij een geprivatizeerde wereld zonder gemeenschappelijke macht (noem het overheid). Stel je de rijke rijk genoeg voor om een paar duizend vierkante kilometer te kopen en dan private contractjes te maken met de rest die hij op zijn grond 'laat' wonen. In afgelegen gebieden waar geen staat noemenswaardig aanwezig is in Latijns Amerika vind je een variant van dit systeem terug, het grootgrondbezit. De slavernij die je daar terug vind heeft ook dikwijls een 'legale' basis. De slaaf dient namelijk privaat aangegane schulden af te betalen en werkt daarvoor een leven lang voor woning, voedsel en kleding. Er is geen moreel principe in het anarcho kapitalisme dat deze situatie niet aanvaardbaar maakt. Tussen de machtige en de machteloze kan je echter geen eerlijke private contracten verwachten tenzij bij uitzondering.

Een van de voorwaarden die nodig zijn om dat anarcho-kapitalisme serieus te nemen is mijns inziens dat je aanvangt met een gelijke basis voor iedereen. Eigenaardig genoeg insisteren de voorstanders daar niet op. De extreem grote verschillen tussen arm en rijk hedentendage zijn geen bekommernis en vormen blijkbaar geen hindernis voor deze ideologen om hun systeem te willen implementeren. Dat wekt argwaan op over de achterliggende bedoeling van de voorstanders (tenzij het onschuldige 'believers' zijn waarschijnlijk). Zeker als je weet dat er extreem rijken dit soort van filosofie steunen en de verspreiding ervan financieren.

Het recht van de sterkste onder ons laten primeren is een recept voor barbaarsheid. We zijn tegelijk mens en mensheid. Onze menselijkheid reduceren tot individualisme is een 'stommiteit' vanjewelste. Slechts de machtigen doen met zo'n situatie hun voordeel...op korte termijn weliswaar enkel, want de opschudding die zo'n denkwijze veroorzaakt zal een heftige tegenreactie teweeg brengen in de meeste gevallen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 september 2011 om 13:23.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 17:22   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Wil je dat ik uit jouw post ook de ongesubstantiëerde vooronderstellingen, dubieuze constructies en chronisch misbegrijpen/misrepresenteren ondervraag of gaan we wachten op een antwoord van Heftruck?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 september 2011 om 17:23.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 19:26   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Misschien moeten jullie het eens vanuit een andere invalshoek bekijken. De invalshoek van de bittere realiteit. Het huidige systeem is aan het ineenstorten en alle academische theoretische gezwam ten spijt is er geen alternatief op komst.

De enige optie die stilaan nog overblijft is nadenken hoe je de komende jaren gaat overleven terwijl de rest van de wereld in elkaar stort. Darwinisme in zijn volste glorie. Geen duizend andere -ismes gaan daar iets aan veranderen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 19:55   #7
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik deel eigenlijk dat pessimisme niet - maar je hebt wel wat vriendjes in de anarcho beweging.

Maar goed; als het echt zo ver is, dan ga ik gelijk krijgen. Ook niet slecht.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 19:57   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik deel eigenlijk dat pessimisme niet - maar je hebt wel wat vriendjes in de anarcho beweging.
Zie jij dan alternatieven aan de horizon?

Citaat:
Maar goed; als het echt zo ver is, dan ga ik gelijk krijgen. Ook niet slecht.
Wie weet. Maar wat er in de plaats komt zal niet fraai zijn. Toch niet voor het gros van de bevolking.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 20:00   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Zie jij dan alternatieven aan de horizon?
We hebben de jaren '70 ook overleefd.

En, niet vergeten: we hebben nog altijd de productieve capaciteit in de wereld nog. Die is alleen maar aan't stijgen en sneller dan de bevolkingsgroei.

Defaulten op de pensioenen gaat pijn doen, maar zal best zo snel mogelijk gebeuren.

En dan zien we wel.

Maar de apocalyps? Neen; dat zie ik niet echt.

Citaat:
Wie weet. Maar wat er in de plaats komt zal niet fraai zijn. Toch niet voor het gros van de bevolking.
Alweer: dat pessimisme deel ik niet. Productieve capaciteit is nog altijd gigantisch en kan, heel snel, enorm stijgen - als de regulerende staat wegvalt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 20:21   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
We hebben de jaren '70 ook overleefd.
Ik denk dat dat toch niet te vergelijken is. De schuldenberg is vandaag gigantisch veel groter, de aanslag op de natuurlijke reserves ook.

Citaat:
En, niet vergeten: we hebben nog altijd de productieve capaciteit in de wereld nog. Die is alleen maar aan't stijgen en sneller dan de bevolkingsgroei.
De vraag is hoe die benut gaat worden?

Citaat:
Defaulten op de pensioenen gaat pijn doen, maar zal best zo snel mogelijk gebeuren.
Dat lijkt mij nu net het minst noodzakelijk.

Citaat:
En dan zien we wel.

Maar de apocalyps? Neen; dat zie ik niet echt.
Apocalyps betekent het einde van de wereld eh. Ik heb het over een simpel Darwinisme. Het uitsterven van bepaalde soorten en systemen is niet hetzelfde als het doodgaan van de hele planeet.

Citaat:
Alweer: dat pessimisme deel ik niet. Productieve capaciteit is nog altijd gigantisch en kan, heel snel, enorm stijgen - als de regulerende staat wegvalt.
De regulerende staat lijkt me niet direct het kernprobleem. Schaf die staat af en er komt snel wel een ander machtsapparaat in de plaats, al dan niet privé (wat dat ook mag betekenen).
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 20:36   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ge gaat toch eens uitgebreid moeten concretiseren wat ge bedoelt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 20:47   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Wat precies?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 18:21   #13
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Misschien moeten jullie het eens vanuit een andere invalshoek bekijken. De invalshoek van de bittere realiteit. Het huidige systeem is aan het ineenstorten en alle academische theoretische gezwam ten spijt is er geen alternatief op komst.

De enige optie die stilaan nog overblijft is nadenken hoe je de komende jaren gaat overleven terwijl de rest van de wereld in elkaar stort. Darwinisme in zijn volste glorie. Geen duizend andere -ismes gaan daar iets aan veranderen.
in wezen is het simpel.
Haal winstbejag uit de equatie en de boel zal draaien als nooit te voren.

't kan toch echt niet zo overdreven moeilijk zijn om te accepteren dat wij op alle vlakken samen kunnen werken ipv tegen elkaar op.
Competitie is leuk in spellletjes en in sport; en daar mag het blijven. Daarbuiten werken wij samen aan alles wat ons aanbelangt en daar hoort geen prijselijke beloning bij.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 18:39   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Kan je mij een consistente definitie van winst geven en dan uitleggen waarom we dat uit de vergelijkign moeten halen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 19:05   #15
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

winstbejag.
je streeft geen winst na als je iets creert, je streeft creatie na. Je streeft geen winst na als je iets wil produceren, je streeft een goeie productie na.
't systeem faalt wanneer wij geen creatie meer nastreven, geen degelijk productieproces meer nastreven doch enkel financiële winst.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 19:54   #16
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Ik had gedronken. Maar het blijft onzin.

Anarcho-kapitalisten falen bij gebrek aan alternatief voor de complexe maatschappelijke organisatie die overheden produceren, zoals dat van toepassing lijkt bij zowat elke type anarchisme. De voluntaristische kerngedacht is even leeg als die van elke andere ideologie zolang er geen concrete oplossingen worden aangeboden.

Tsja.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 14:45   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik had gedronken. Maar het blijft onzin.

Anarcho-kapitalisten falen bij gebrek aan alternatief voor de complexe maatschappelijke organisatie die overheden produceren, zoals dat van toepassing lijkt bij zowat elke type anarchisme. De voluntaristische kerngedacht is even leeg als die van elke andere ideologie zolang er geen concrete oplossingen worden aangeboden.

Tsja.
Dus wat je zegt: 'anarcho-kapitalisten' hebben geen concrete oplossingen?

Ja, daar zit je dus feitelijk mis, he. Dus tsja.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2012, 12:11   #18
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dus wat je zegt: 'anarcho-kapitalisten' hebben geen concrete oplossingen?

Ja, daar zit je dus feitelijk mis, he. Dus tsja.
Ja, kijk, dat is dus onzin, he.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2012, 12:11   #19
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2012, 13:36   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ja, kijk, dat is dus onzin, he.
Ik heb er geen probleem mee dat dat jouw ervaring is. Maar ik hoef dus geen schrik te hebben.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be