Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 april 2017, 18:22   #41
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uw analyse gaat niet ver genoeg.

in de lessen Nederlands wordt geen volledige grammatica meer gegeven aan de leerlingen (cfr lijdend vw/ meewerkend vw) ... waardoor talenleraars én taalproffen van andere talen telkens moeten beginnen met basisgrammatica aan te leren... een stap achteruit van een paar jaar, in alle richtingen, voor alle talen ...
Wat we zelf doen......... is dikwijls om te huilen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 22:01   #42
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat we zelf doen......... is dikwijls om te huilen.
Inderdaad. Het verplicht aanleren van Frans als tweede taal, in zowat gans het secundair had al lang moeten afgeschaft worden. Op dat punt zijn de Walen een stuk pragmatischer.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 06:36   #43
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
BS samenzweringstheorie

geef gewoon toe dat Frans nu al 25 jaar een dode taal is voor Vlamingen, en dat is die generatie die nu les begint te geven. die kunnen het dus gewoon niet. En dan mag je dat proberen verhelpen met masters ... dat niveau zakt ook.
Frans is voor Vlamingen een dode taal die ze nergens meer tegenkomen of nodig hebben.
Klinkt bekend: destijds, gedurende de drie laatste humaniora jaren Frans gekregen van 'Minouche'* een wulpse franstalige licenciate die geen Nederlands kon.
Vandaag dus door een Nederlandstalige [M/V] die geen woord Frans kan?
'k Vraag me af welke leerlingen beter af waren/zijn, of is dat niet belangrijk meer heden?

* Spijtig genoeg geen fotoke meer gevonden van Minouche maar 't was toen wel uitstekend materiaal voor de huidige tettendraad.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 07:13   #44
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Klinkt bekend: destijds, gedurende de drie laatste humaniora jaren Frans gekregen van 'Minouche'* een wulpse franstalige licenciate die geen Nederlands kon.
Vandaag dus door een Nederlandstalige [M/V] die geen woord Frans kan?
'k Vraag me af welke leerlingen beter af waren/zijn, of is dat niet belangrijk meer heden?

* Spijtig genoeg geen fotoke meer gevonden van Minouche maar 't was toen wel uitstekend materiaal voor de huidige tettendraad.
en dat is de enige en meest efficiënte manier om talen te leren ... van wulpse native speakers, daar kan niks tegenop, zelfs geen Rosetta Stone software, Emma Stone software tot daar aan toe...

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 april 2017 om 07:13.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 07:16   #45
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat we zelf doen......... is dikwijls om te huilen.
zoals het koejoneren van taalleraars en assistenten tot op univ niveau ... die dan niet permanent kunnen aangesteld worden voor hun taalvak en het dus weer aftrappen ... omdat ze bvb onvoldoende Nederlands kunnen ...

maar tegelijk wel Vlaamse proffen in steenkolenengels richtingvakken laten geven
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 07:56   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Bedrijven die exporteren hebben nood aan Franstaligen en met kennis van Frans heb je kans op een betere job in Brussel.
Niemand (toch niemand met een iq hoger dan 50) betwist dat talenkennis een voordeel is.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 08:17   #47
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en dat is de enige en meest efficiënte manier om talen te leren ... van wulpse native speakers, daar kan niks tegenop, zelfs geen Rosetta Stone software, Emma Stone software tot daar aan toe...
Zwijg stil.
Of waarom denk je dat ik wekelijks nog anderhalf uur facultatief Italiaans volgde bij Minouche?
Gedurende de 2 laatste humaniora jaren en na de officiële schooluren.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 08:36   #48
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Zwijg stil.
Of waarom denk je dat ik wekelijks nog anderhalf uur facultatief Italiaans volgde bij Minouche?
Gedurende de 2 laatste humaniora jaren en na de officiële schooluren.


ik heb mijn Frans geleerd van een Waals liefke dat ik in Italië had leren kennen op skiverlof

de lieflijk knappe dochter van de notaris van een Waals dorpke met een geweldig lieflijke naam.

herinneringen o herinneringen.

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 09:16   #49
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niemand (toch niemand met een iq hoger dan 50) betwist dat talenkennis een voordeel is.

.
Maar niemand met een iq van hoger dan 30 betwist dat op den dag van vandaag, engels nu eenmaal belangrijker is dan frans.
Komt daarbij dat taalkennis, voor de meesten, niet moet overdreven worden. Er is maar een minderheid voor wie deze kennis (engels dan uitgezonderd) in het latere leven echt belangrijk is. Men zou veel beter wat meer belang hechten aan bvb kennis van het financiele gebeuren, wetenschap...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 09:46   #50
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar niemand met een iq van hoger dan 30 betwist dat op den dag van vandaag, engels nu eenmaal belangrijker is dan frans.
Komt daarbij dat taalkennis, voor de meesten, niet moet overdreven worden. Er is maar een minderheid voor wie deze kennis (engels dan uitgezonderd) in het latere leven echt belangrijk is. Men zou veel beter wat meer belang hechten aan bvb kennis van het financiele gebeuren, wetenschap...
Dat sommigen er slechts 1 extra kunnen vatten is niet de fout van hen met een beter absorbtievermogen, toch?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 09:54   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar niemand met een iq van hoger dan 30 betwist dat op den dag van vandaag, engels nu eenmaal belangrijker is dan frans.
Komt daarbij dat taalkennis, voor de meesten, niet moet overdreven worden. Er is maar een minderheid voor wie deze kennis (engels dan uitgezonderd) in het latere leven echt belangrijk is. Men zou veel beter wat meer belang hechten aan bvb kennis van het financiele gebeuren, wetenschap...
Bobken, blijf toch een beetje binnen de draad.
We zeveren hier over het basisschoolke: 5 en 6de studiejaar, en hun ondervijzenden.
Dat heeft niet direct een binding met het financiële gebeuren of met wetenschap.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 10:28   #52
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dat sommigen er slechts 1 extra kunnen vatten is niet de fout van hen met een beter absorbtievermogen, toch?
Maar het is wel fout van degenen, om die taal, die voor de meesten niet het meest van nut zal zijn in het latere leven, met alle geweld te willen forceren als tweede taal.
Komt daarbij dat voor degenen met een lager absorptievermogen, het engels wel iets eenvoudiger is om aan te leren.
Maw dat degenen met een hoog absorptievermogen talen gelijk latijn, grieks, frans... leren. Ze doen er niemand kwaad mee. Maar belast daar de anderen niet mee.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 10:37   #53
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bobken, blijf toch een beetje binnen de draad.
We zeveren hier over het basisschoolke: 5 en 6de studiejaar, en hun ondervijzenden.
Dat heeft niet direct een binding met het financiële gebeuren of met wetenschap.

.
Alsof men geen beginselen over financien en wetenschap in het 5 en 6de studiejaar kan geven. Deed men trouwens in mijne tijd (biologie, rekenkunde ging voor een groot gedeelte in die richting...).
Maar als we nu toch over de lagere school bezig zijn, wel dat men dan het basisfrans, vervangt door een basisengels. Zal later meer praktisch nut hebben.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 10:51   #54
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar het is wel fout van degenen, om die taal, die voor de meesten niet het meest van nut zal zijn in het latere leven, met alle geweld te willen forceren als tweede taal.
Komt daarbij dat voor degenen met een lager absorptievermogen, het engels wel iets eenvoudiger is om aan te leren.
Maw dat degenen met een hoog absorptievermogen talen gelijk latijn, grieks, frans... leren. Ze doen er niemand kwaad mee. Maar belast daar de anderen niet mee.
Gesnopen: nivellering naar onderen is de toekomst o.a. van de talenkennis en uiteraard ook van de wetenschap?
Nu dat we toch bezig zijn.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 10:52   #55
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dat sommigen er slechts 1 extra kunnen vatten is niet de fout van hen met een beter absorbtievermogen, toch?
daarom dat de keuze vrij zou moeten zijn
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 11:25   #56
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Gesnopen: nivellering naar onderen is de toekomst o.a. van de talenkennis en uiteraard ook van de wetenschap?
Nu dat we toch bezig zijn.
Als ge het mij vraagt is een betere voorbereiding van het onderwijs op het latere leven, de toekomst.
Heeft weinig te maken met de negatieve spiraal, waarin het onderwijs, nu zit.
De resultaten van het beroepsonderwijs zijn nu eenmaal (bar)slecht. En dit zal niet veranderen door zich op frans gaan te focussen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 11:32   #57
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
daarom dat de keuze vrij zou moeten zijn
Ik vind het dom in een regio zoals Belgenland maar zou kunnen leven met de vrije keus. Nadien moeten die gasten echter niet komen klagen dat hun werkaanbod ook minder is door gebrek aan basiskwalificaties. Deal dan.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 11:47   #58
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik vind het dom in een regio zoals Belgenland maar zou kunnen leven met de vrije keus. Nadien moeten die gasten echter niet komen klagen dat hun werkaanbod ook minder is door gebrek aan basiskwalificaties. Deal dan.
vrije keuze impliceert uiteraard eigen verantwoordelijkheid.

die vrije keus is cruciaal om het aanbod op niveau te houden.
hoe kan je nu als leerkracht Frans vooruitgang boeken men een halve klas nitwits die er geen zin in hebben.
in praktijk zullen alleen de gemotiveerden nog voor Frans kiezen en dat zal te merken zijn aan de kwaliteit bij uitstroom.
zonder die vrije keuze krijgen ook de gemotiveerden onvoldoende kwalitatief aanbod.

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 april 2017 om 11:47.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 11:52   #59
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.605
Standaard

En stop nu eens mij om de haverklap aan Minouche te doen denken. Duh!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 11:58   #60
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niemand (toch niemand met een iq hoger dan 50) betwist dat talenkennis een voordeel is.

.
Ik hoop het want het is in Vlaanderen gemakkelijker een ingenieur te vinden dan iemand die perfect Franstalig is. Veel jaren terug heb ik een verantwoordelijke gehad. Haar vader was een Indier en haar moeder een Vlaamse maar thuis spraken ze Frans (Gent).

Nu moet ik helaas mijn tijd verliezen met brieven en mails naar Franstalige klanten te verbeteren. Veel bedrijven verkeren in die positie en zoeken vruchteloos mensen die het Frans machtig zijn.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be