Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2017, 10:43   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard Zomaar uit het leven gegrepen

Zonder link ...

Ik ben altijd zo blij dat als ik mij op straat begeef er mensen zijn (meestal oudere) die het nog steeds in zich hebben om anderen beleefd te groeten.

Als ik dan mijn weg verder zet na het begroeten van mensen die ik zelfs niet kende dan begin ik bijna te wenen omdat ik dan denk: een mooi gebaar bestaat dus in deze duistere tijden nog altijd.

Ach, in vroeger tijden was ik nooit fan van de opmerking:

'Het zal mijn tijd wel duren'

In deze tegenwoordige dagen ben ik daar groot fan van geworden van die opmerking ondanks ze niet eerlijk is en ten koste gaat van familie, kinderen en kleinkinderen ...

Dat moest er even af.

Zou ik een psycho doc raadplegen?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 16 november 2017 om 10:44.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 14:24   #2
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

1

Laatst gewijzigd door omaplop : 16 november 2017 om 14:36.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 14:26   #3
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

10 minuten gewacht om reactie erop te krijgen en dan komt die drie keer, sorry

Laatst gewijzigd door omaplop : 16 november 2017 om 14:38.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 14:29   #4
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

In Wallonië, toch hier waar ik woon, zegt iedereen nog dag tegen iedereen. In het begin vroeg ik mij telkens af : wie is dat?. Nu doe ik hetzelfde en zeg ook steeds vriendelijk goede dag tegen iedereen. En ja, ik hoop ook dat het mijn tijd nog zal duren, want het is een verademing om hier te wonen. En ja, hier zijn ze vele jaren achter bij Vlaanderen, maar er zijn ook goede kanten aan die achterstand, en eerlijk gezegd, ik wil niet meer terug naar Vlaanderen, al blijf ik in hart en nieren een Vlaming (zelfs een flamingante, zeggen ze hier).
Het is hier heerlijk wonen , maar het vraagt wel een aanpassing .
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 14:49   #5
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
In Wallonië, toch hier waar ik woon, zegt iedereen nog dag tegen iedereen. In het begin vroeg ik mij telkens af : wie is dat?. Nu doe ik hetzelfde en zeg ook steeds vriendelijk goede dag tegen iedereen. En ja, ik hoop ook dat het mijn tijd nog zal duren, want het is een verademing om hier te wonen. En ja, hier zijn ze vele jaren achter bij Vlaanderen, maar er zijn ook goede kanten aan die achterstand, en eerlijk gezegd, ik wil niet meer terug naar Vlaanderen, al blijf ik in hart en nieren een Vlaming (zelfs een flamingante, zeggen ze hier).
Het is hier heerlijk wonen , maar het vraagt wel een aanpassing .
Het ziet er daar zo verwaarloosd uit. Dat zou me storen.
__________________
Ex Gladio Libertas

Laatst gewijzigd door Gamla : 16 november 2017 om 14:49.
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 14:59   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Ik heb daar toch gemengde gevoelens over en gemengde reacties.

Meestal lachen de vrouwen me stralend toe maar de man die er naast loopt beziet me met een nors gezicht.

Ik kan er tenslotte niets aan doen dat zijn vrouw denkt, 'ik wil je neuken'.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 15:08   #7
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
In Wallonië, toch hier waar ik woon, zegt iedereen nog dag tegen iedereen. In het begin vroeg ik mij telkens af : wie is dat?. Nu doe ik hetzelfde en zeg ook steeds vriendelijk goede dag tegen iedereen. En ja, ik hoop ook dat het mijn tijd nog zal duren, want het is een verademing om hier te wonen. En ja, hier zijn ze vele jaren achter bij Vlaanderen, maar er zijn ook goede kanten aan die achterstand, en eerlijk gezegd, ik wil niet meer terug naar Vlaanderen, al blijf ik in hart en nieren een Vlaming (zelfs een flamingante, zeggen ze hier).
Het is hier heerlijk wonen , maar het vraagt wel een aanpassing .
Heeft weinig met Vlaanderen - Wallonië te maken maar enkel met stad - platteland.

Als ik ga wandelen in een natuurgebied en ik kom iemand tegen, zeg ik telkens goededag. Als ik ga wandelen op de Meir lukt het me helaas niet om 782 keer per minuut goededag te zeggen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 november 2017 om 15:08.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 15:35   #8
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Ik heb ook al beren van venten gekend oftewel macho's die slapen met een teddybeer. Zo klef en sentimenteel. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Grote mond, klein hartje?

Als jij moet "wenen" van zoiets "Universalia" is het toch misschien eens tijd voor wat Stoïcijnse lectuur te lezen...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 16:00   #9
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zonder link ...

Ik ben altijd zo blij dat als ik mij op straat begeef er mensen zijn (meestal oudere) die het nog steeds in zich hebben om anderen beleefd te groeten.

Als ik dan mijn weg verder zet na het begroeten van mensen die ik zelfs niet kende dan begin ik bijna te wenen omdat ik dan denk: een mooi gebaar bestaat dus in deze duistere tijden nog altijd.

Ach, in vroeger tijden was ik nooit fan van de opmerking:

'Het zal mijn tijd wel duren'

In deze tegenwoordige dagen ben ik daar groot fan van geworden van die opmerking ondanks ze niet eerlijk is en ten koste gaat van familie, kinderen en kleinkinderen ...

Dat moest er even af.

Zou ik een psycho doc raadplegen?
Jij zou nogal tranen met tuiten huilen in Oklahoma. Het is hier een vaste gewoonte om elkaar te groeten zelfs onbekenden onder elkaar.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 16:02   #10
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik heb daar toch gemengde gevoelens over en gemengde reacties.

Meestal lachen de vrouwen me stralend toe maar de man die er naast loopt beziet me met een nors gezicht.

Ik kan er tenslotte niets aan doen dat zijn vrouw denkt, 'ik wil je neuken'.
Ik vind het grappiger als die vent het helemaal niet door heeft.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 17:31   #11
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Heeft weinig met Vlaanderen - Wallonië te maken maar enkel met stad - platteland.
Klopt.
Heeft vooral te maken met de verzuring van onze maatschappij en die is vooral zichtbaar in de steden.
Hoe groter de stad, hoe minder de mensen zelfs nog weten wie er naast hun woont, laat staan dat ze er nog iets om geven.
Op het platteland is dat helemaal wat anders, alhoewel het hier nu ook al merkbaar begint te worden.

Indertijd, meer dan 40 jaar geleden was dit zelfs bij ons al voor een stukje zo.
Ik was toen in Oosterijk, op wandelelingen begroette daar iedereen bijna iedereen met 'Grüß Gott'. Niks met God te maken, alleen maar een goeiedag.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 16 november 2017 om 17:36.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 17:44   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zonder link ...

Ik ben altijd zo blij dat als ik mij op straat begeef er mensen zijn (meestal oudere) die het nog steeds in zich hebben om anderen beleefd te groeten.

Als ik dan mijn weg verder zet na het begroeten van mensen die ik zelfs niet kende dan begin ik bijna te wenen omdat ik dan denk: een mooi gebaar bestaat dus in deze duistere tijden nog altijd.

Ach, in vroeger tijden was ik nooit fan van de opmerking:

'Het zal mijn tijd wel duren'

In deze tegenwoordige dagen ben ik daar groot fan van geworden van die opmerking ondanks ze niet eerlijk is en ten koste gaat van familie, kinderen en kleinkinderen ...

Dat moest er even af.

Zou ik een psycho doc raadplegen?
Je krijgt van mij een knuffel en een zoen. Probeer niet te wenen. Sommige mensen "worden daar nie goe van".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 17:49   #13
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Klopt.
Heeft vooral te maken met de verzuring van onze maatschappij en die is vooral zichtbaar in de steden.
Hoe groter de stad, hoe minder de mensen zelfs nog weten wie er naast hun woont, laat staan dat ze er nog iets om geven.
Op het platteland is dat helemaal wat anders, alhoewel het hier nu ook al merkbaar begint te worden.

Indertijd, meer dan 40 jaar geleden was dit zelfs bij ons al voor een stukje zo.
Ik was toen in Oosterijk, op wandelelingen begroette daar iedereen bijna iedereen met 'Grüß Gott'. Niks met God te maken, alleen maar een goeiedag.
Ik ben het niet met u eens. Het heeft volgens mij niets met verzuring van de maatschappij te maken. Het is gewoon onmogelijk om iedereen een goededag te zeggen in een stad.

Als ik een wandeling doe in de bergen maak ik niet opeens deel uit van een andere maatschappij. Het zijn gewoon andere omstandigheden.

Denkt u nu echt dat men in de stad Antwerpen honderd jaar geleden elke voorbijganger zou begroeten?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 november 2017 om 17:49.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 18:06   #14
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
... Het is gewoon onmogelijk om iedereen een goededag te zeggen in een stad....
In een grootstad kan je idd niet tegen iedereen een goeiedag zeggen. Klopt.
De volgende stap is dat je zelf niet meer weet wie er naast je woont.
Enz, enz...
En dáár is de verzuring begonnen, die nu gelijdelijk aan aan het overwaaien is naar het platte land.
Verzuring van onze samenleving of de verzuring van de menselijke relaties.
Let wel de term 'verzuring' bevat niet alleen dit aspect, het bevat er ook nog andere. Ontevredenheid, stress, etc...
In Nederland hebben ze daar een mooier woordje voor. 'Verkilling'.

Citaat:
..Het zijn gewoon andere omstandigheden....
Inderdaad.
Men is er rustiger, de stress is er weg, voor een groot stuk de ontevredenheid ook, en men heeft terug oog voor een simpele goeiedag.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 16 november 2017 om 18:09.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 18:27   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
In een grootstad kan je idd niet tegen iedereen een goeiedag zeggen. Klopt.
De volgende stap is dat je zelf niet meer weet wie er naast je woont.
Enz, enz...
En dáár is de verzuring begonnen, die nu gelijdelijk aan aan het overwaaien is naar het platte land.
Verzuring van onze samenleving of de verzuring van de menselijke relaties.
Let wel de term 'verzuring' bevat niet alleen dit aspect, het bevat er ook nog andere. Ontevredenheid, stress, etc...
In Nederland hebben ze daar een mooier woordje voor. 'Verkilling'.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met 'volgende stap'. Steden bestaan al duizenden jaren. 2000 jaar geleden zal men in Rome evenmin tegen elke stedeling een goededag hebben gezegd.


Citaat:
Inderdaad.
Men is er rustiger, de stress is er weg, voor een groot stuk de ontevredenheid ook, en men heeft terug oog voor een simpele goeiedag.
Ik ben het niet eens met dat woordje 'terug'. Men heeft niet 'terug' oog voor een simpele goeiedag. Men heeft gewoon op die plaats, in die context oog voor een simpele goeiedag. De omstandigheden lenen zich ertoe.

Dat heeft niets te maken met veranderende tijden, maar gewoon met dichte bevolking <-> weinig bevolking.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 november 2017 om 18:29.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 20:26   #16
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik begrijp niet wat je bedoelt met 'volgende stap'. Steden bestaan al duizenden jaren. 2000 jaar geleden zal men in Rome evenmin tegen elke stedeling een goededag hebben gezegd.
....
....
Dat heeft niets te maken met veranderende tijden, maar gewoon met dichte bevolking <-> weinig bevolking.
Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt.
In Rome, 2000 jaar geleden woonden er idd minder mensen dan dat er nu bvb in Brussel of Antwerpen wonen.

Wat de volgende stap betreft.
Het begint met 'geen goeiedag' meer te zeggen. Op zich nog geen ramp, maar het is eigenlijk wel al een teken dat men niet meer, of minder geïntereseert is in de andere.
De afstand tussen de mensen onderling wordt zo groter en groter, en wat je meer en meer ziet, is dat elk individu op zijn of haar eilandje gaat wonen.
Ook heel het internet gedoe, ik denk nu bvb aan Facebook is hier een boosdoender. Het contact tussen de mensen wordt 'digitaal'. De warmte, het persoonlijke is steeds verder en verder te zoeken.

Als voorbeeldje, zitten we hier nu in een discussie. Maar ik ken jou niet, ik kan me moeilijk een beeld van jou maken.
We zouden bvb ook deze discussie kunnen voeren op café, waar er een oogcontact is, waar lichaamstaal ook een belangrijke rol gaat spelen.
Zie je het verschil ?

En nu ga ik nog een stapje verder gaan.
In steden zie ik soms affiches hangen wat er allemaal te doen is.
Soms zie ik dat er in één grote gemeente, of een kleine stad, het aanbod van activiteiten van een ganse maand even groot is van wat er in een dorp in één week-end te doen is.

En dan kom ik terug op wat ik al eerder gepost heb:
Citaat:
...Heeft vooral te maken met de verzuring van onze maatschappij en die is vooral zichtbaar in de steden.
Hoe groter de stad, hoe minder de mensen zelfs nog weten wie er naast hun woont, laat staan dat ze er nog iets om geven.
Op het platteland is dat helemaal wat anders, alhoewel het hier nu ook al merkbaar begint te worden....
Nu ja, wat 'verzuring' betreft, is België wel een koploper. Het woordje is trouwens ook bij ons ontstaan.
Volgens mij heeft dit ook te maken met hoe dat wij tegen het leven aankijken. Als pessimisten, zwartkijkers zijn we wel koplopers, maar dat is helemaal niet nieuw denk ik.
je kent het mss wel. 'Nen Belg die niet kan klagen, das gene goeden Belg'.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 20:38   #17
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je krijgt van mij een knuffel en een zoen. Probeer niet te wenen. Sommige mensen "worden daar nie goe van".
Ik vouw alvast mijn 'zijden' zakdoekje open.

Een dankwoord naar u toe is op zijn plaats voor de zoen en de knuffel bedoel ik.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 20:39   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Jij zou nogal tranen met tuiten huilen in Oklahoma. Het is hier een vaste gewoonte om elkaar te groeten zelfs onbekenden onder elkaar.
Vriendelijke mensen dus daar
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 20:49   #19
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik heb daar toch gemengde gevoelens over en gemengde reacties.

Meestal lachen de vrouwen me stralend toe maar de man die er naast loopt beziet me met een nors gezicht.

Ik kan er tenslotte niets aan doen dat zijn vrouw denkt, 'ik wil je neuken'.
Hoe komt dat nu toch. Ik heb dat nooit.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 21:15   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Hoe komt dat nu toch. Ik heb dat nooit.
Ik weet het ook niet. Dat was al zo van kleins af aan.

En geloof me, dat is geen zegen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be