Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2011, 22:45   #1
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard The Telegraph: een les uit de geschiedenis ivm arabischtalige lente

The Telegraph
Libya: The Arab Spring may yet turn to chilly winter

We may not like the consequences of elections in North Africa - but we must not repeat the mistakes of the past.

(...)

What should we do? The answer, I believe, is that we must leave well alone. At this delicate stage, it is essential to bear in mind that several competing narratives are available to explain the trajectory of the Arab Spring. The narrative most favoured in the West explains events in terms of the victory of freedom and democracy over a series of ugly autocratic regimes. This narrative is true as far as it goes – but it is sadly incomplete. Those autocratic regimes were, without exception, created or sponsored by the West. President Ben Ali in Tunisia, President Mubarak in Egypt, and even Colonel Gaddafi in Libya all had their connections to Western democracies. Their security forces were often trained by us; their torturers collaborated with us; and our corporations did very profitable business with them.

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...ly-winter.html
porpo is offline  
Oud 26 oktober 2011, 23:15   #2
Oblique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
Standaard

De telegraph had beter de wereld ingelicht over de nato misdaden. Ik hoef haar social engeneer troep niet om pogen te beinvloeden wat ik zou moeten denken.

Khadaffi gecreeërd en gesponsord door het Westen? Ik denk dat die meer goud had dan China.

But we must not repeat the mistakes of the past.

Kolonisatie?
Oblique is offline  
Oud 26 oktober 2011, 23:25   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.271
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
De telegraph had beter de wereld ingelicht over de nato misdaden. Ik hoef haar social engeneer troep niet om pogen te beinvloeden wat ik zou moeten denken.

Khadaffi gecreeërd en gesponsord door het Westen? Ik denk dat die meer goud had dan China.

But we must not repeat the mistakes of the past.

Kolonisatie?
²

De opener van deze topic kan beter de held gaan uithangen in zijn geboorteland.

Hij kan daar gaan helpen met het kelen van meisjes die geen hoofddoek dragen.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline  
Oud 26 oktober 2011, 23:28   #4
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Als we ze helemaal met rust laten zie ik een scenario mogelijk dat erg veel zal lijken op de post-koloniale toestand in Afrika. Burgeroorlogen en om de 5 minuten een andere keizer/koning/... Wat nu nog steeds verdergaat trouwens.

Misschien meer realistisch is dat het zwaar islamitische regimes worden. In beide gevallen kunnen we ons beter een iets of wat moeien tot de boel een beetje stabiel is
__________________
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen.
Zapatista is offline  
Oud 26 oktober 2011, 23:41   #5
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard Onze beste vriend Kadddafi:

How MI6 deal sent family to Gaddafi's jail (the Guardian)
Een ander: the documents "establish conclusively what we've been saying for a long time -- that the CIA was capturing and rendering people to Libya so they could be interrogated by Libyan security."(CNN)
Nog één:
Britain Helped Gaddafi Regime Torture Enemies
En nog:
Recently uncovered documents reveal the CIA's roll in rendering prisoners to Libya that were tortured by Gadhafi officers.

Nog:
Libyan intel docs show ties to CIA renditions

Maar ook goede vrienden kunnen al eens een zware fout begaan:
Gaddafi urges Russia, China, India: invest in Libya oil | Reuters
Gaddafi offers Libyan oil production to India, Russia, China ...
Toen de burgeroorlog begon trok China zijn mensen weg uit Libië:

UPDATE 1-CNPC, CNOOC and Sinopec withdraw all staff from Libya
(was Saddam ook niet buiten de US$ om aan 't gaan, voor hij de slechte werd?)

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 oktober 2011 om 00:00.
filosoof is offline  
Oud 26 oktober 2011, 23:47   #6
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
De telegraph had beter de wereld ingelicht over de nato misdaden. Ik hoef haar social engeneer troep niet om pogen te beinvloeden wat ik zou moeten denken.

Khadaffi gecreeërd en gesponsord door het Westen? Ik denk dat die meer goud had dan China.

But we must not repeat the mistakes of the past.

Kolonisatie?
De redacteur heeft het daar ook over de misdaden hé.
De neo-kolonialisten zijn pragmatisch in ieder geval. Als je een revolutie ziet, dan moet je liever de kant van het volk kiezen want die zullen vroeg of laat de strijd voortzetten en winnen.
porpo is offline  
Oud 27 oktober 2011, 00:02   #7
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Als we ze helemaal met rust laten zie ik een scenario mogelijk dat erg veel zal lijken op de post-koloniale toestand in Afrika. Burgeroorlogen en om de 5 minuten een andere keizer/koning/... Wat nu nog steeds verdergaat trouwens.

Misschien meer realistisch is dat het zwaar islamitische regimes worden. In beide gevallen kunnen we ons beter een iets of wat moeien tot de boel een beetje stabiel is
Algerijnse burgeroorlog was een gevolg van 1991 verkiezingsincident. De linkse en nationalistische Fransen waren niet content met de overwinning van de islamisten, en kozen daarom voor dictatuur en militaire coup. Daarna hebben die zotten heel veel terroristische aanslagen gepleegd om de islamisten daarvan te beschuldigen. Het resultaat was de geboorte van de eerste gewapende islamiStische militanten.

De oplossing is duidelijk: het volk met rust laten.

Soevereiniteit begint cultureel en wereldbeschouwelijk, de economie komt later wanneer er een soort stabiliteit en balans (in heel de wereld) plaats vindt. In de islamitische wereld is het nationalisme, linkse ideologieën en liberalisme een ander woord voor het neo-kolonialisme. Deze ideologieën zijn allemaal westers.
porpo is offline  
Oud 27 oktober 2011, 00:08   #8
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Als we ze helemaal met rust laten zie ik een scenario mogelijk dat erg veel zal lijken op de post-koloniale toestand in Afrika. Burgeroorlogen en om de 5 minuten een andere keizer/koning/... Wat nu nog steeds verdergaat trouwens.

Misschien meer realistisch is dat het zwaar islamitische regimes worden. In beide gevallen kunnen we ons beter een iets of wat moeien tot de boel een beetje stabiel is
Ondertussen bevestigt de VS haar aanwezigheid in het oostelijk Middellandse zeebekken méér en meer:

-Israel
-Turkije
-Egypte
-Libië
-Zuid Slavië
-Griekenland bestelde zijn BAe Typhoons af om F-16's te kopen en koopt 400 Abrams tanks
-Irak, p.m.
-Syrië is de volgende op 't lijstje.

Geopolitiek kan toch zo wreed interessant zijn...

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 oktober 2011 om 00:17.
filosoof is offline  
Oud 27 oktober 2011, 00:11   #9
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Algerijnse burgeroorlog was een gevolg van 1991 verkiezingsincident. De linkse en nationalistische Fransen waren niet content met de overwinning van de islamisten, en kozen daarom voor dictatuur en militaire coup. Daarna hebben die zotten heel veel terroristische aanslagen gepleegd om de islamisten daarvan te beschuldigen. Het resultaat was de geboorte van de eerste gewapende islamiStische militanten.
Ik bedoelde eerder in de aard van Congo, zomaar hals over kop vertrekken heeft daar ook niet veel goed gedaan.

Citaat:
De oplossing is duidelijk: het volk met rust laten.

Soevereiniteit begint cultureel en wereldbeschouwelijk, de economie komt later wanneer er een soort stabiliteit en balans (in heel de wereld) plaats vindt. In de islamitische wereld is het nationalisme, linkse ideologieën en liberalisme een ander woord voor het neo-kolonialisme. Deze ideologieën zijn allemaal westers.
Ik zeg ook niet dat we onze ideeën aan hun moeten opdringen, maar wat steun in de aard van een regering opzetten en toezien dat alles zonder corruptie of iets dergelijk gebeurd of genootschappen voor Arabische landen opzetten die dit doen. Dit zal ook de relatie met het Westen ten goede komen denk ik. Dat u denkt dat ik het over economie had zegt meer over u dan over mij hoewel ik ook denk dat dat zorgen voor later zijn.
__________________
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen.
Zapatista is offline  
Oud 27 oktober 2011, 00:23   #10
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Ik bedoelde eerder in de aard van Congo, zomaar hals over kop vertrekken heeft daar ook niet veel goed gedaan.
Kolonialisme vertrekt, neo-kolonialisme blijft. Het laatste is gevaarlijker want jij wordt geconfronteerd met je eigen bloed, de leider spreekt jouw taal, komt uit jouw gebied en van hetzelfde ras.

Ben Ali met zijn vrouw en dochter op bedevaart naar Mekka.


Je kan niet excommuniceren terwijl jij heel goed weet dat hij van marxistische achtergrond en linkse politiek is.

De directe confrontatie wordt dus onmogelijk.

Laatst gewijzigd door porpo : 27 oktober 2011 om 00:27.
porpo is offline  
Oud 27 oktober 2011, 00:30   #11
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Kolonialisme vertrekt, neo-kolonialisme blijft. Het laatste is gevaarlijker want jij wordt geconfronteerd met je eigen bloed, de leider spreekt jouw taal, komt uit jouw gebied en van hetzelfde ras.

Ben Ali met zijn vrouw en dochter op bedevaart naar Mekka.


Je kan niet excommuniceren terwijl jij heel goed weet dat hij van marxistische achtergrond en linkse politiek is.

De directe confrontatie wordt dus onmogelijk.
Ik zie in de verste verte niet wat uw punt nu is en hoe dit relevant is met wat ik zei.
__________________
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen.
Zapatista is offline  
Oud 27 oktober 2011, 00:35   #12
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Ik zie in de verste verte niet wat uw punt nu is en hoe dit relevant is met wat ik zei.
Ik ga u een ander voorbeeld geven.
Stel de nato verlaten Afghanistan; Karazai, zijn regering, bestuursvorm en grondwet opgesteld onder dit regime in aanwezigheid van nato blijven. Is de nato dan vertrokken? Natuurlijk niet ook al is Karazai Afghaan, spreekt Afghaans en gaat naar de moskee (voor de show).
porpo is offline  
Oud 27 oktober 2011, 00:47   #13
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ik ga u een ander voorbeeld geven.
Stel de nato verlaten Afghanistan; Karazai, zijn regering, bestuursvorm en grondwet opgesteld onder dit regime in aanwezigheid van nato blijven. Is de nato dan vertrokken? Natuurlijk niet ook al is Karazai Afghaan, spreekt Afghaans en gaat naar de moskee (voor de show).
Dus?
__________________
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen.
Zapatista is offline  
Oud 27 oktober 2011, 00:56   #14
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Dus?
Het volk met rust laten betekent kolonialisme moet weg en zo ook het neo-kolonialisme. Vandaar dat uw Congo-voorbeeld niet echt relevant is.
porpo is offline  
Oud 27 oktober 2011, 02:07   #15
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het volk met rust laten betekent kolonialisme moet weg en zo ook het neo-kolonialisme. Vandaar dat uw Congo-voorbeeld niet echt relevant is.
Ok, dat heb ik nooit ontkent en ik begrijp niet goed waarom u daar zo op gebrand bent. Het is niet relevant met wat ik gezegd heb.

Kunt u nu op de rest van mijn eerdere post reageren?
__________________
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen.
Zapatista is offline  
Oud 27 oktober 2011, 02:21   #16
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Ok, dat heb ik nooit ontkent en ik begrijp niet goed waarom u daar zo op gebrand bent. Het is niet relevant met wat ik gezegd heb.

Kunt u nu op de rest van mijn eerdere post reageren?
In de rest spreek u niet tegen.
porpo is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be