Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2008, 22:37   #21
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Of hebt u zelf zo weinig vertrouwen in de Vlaamsgezinde kiezer dat u denkt dat hij eerder op Belgicisten zou stemmen dan op een éénheidslijst van alle Vlaamsgezinde krachten?
Ja.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 22:38   #22
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Moesten Valkeniers en dedecker enige mensenkennis hebben, zouden ze weten dat de streep de zaak zou doen mislukken.
Men had hem vooraf de nodige financiële garanties moeten geven dan had de streep niet dwarsgelegen !
Het was inderdaad een serieuze flater van Valkeniers om te geloven dat ratten als de streep de boel niet zou proberen dwars te bomen. Wat hij wel niet had kunnen weten, is het feit dat Dedecker zomaar voor zulke chantage zou zwichten. Maar dat weten we dan ook weeral.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 11 juni 2008 om 22:38.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 22:44   #23
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ja.
Waarom denkt ge dat? Dat is nu echt iets waar ik met mijn hoofd niet bij kan.
Waarom zou een Vlaamsvoelende liever op de Belgicistische CD&VVLDSP.a stemmen dan op een Vlaamsgezinde alliantie?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 22:54   #24
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Waarom denkt ge dat? Dat is nu echt iets waar ik met mijn hoofd niet bij kan.
Waarom zou een Vlaamsvoelende liever op de Belgicistische CD&VVLDSP.a stemmen dan op een Vlaamsgezinde alliantie?
Sorry, had "Vlaamse kiezer" gelezen ipv "Vlaamsgezinde kiezer".

De "Vlaamsgezinde kiezer" als in de "Vlaams-nationalistische kiezer" zal op die eenheidslijst stemmen. Helaas vormt die nog geen meerderheid in Vlaanderen.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 23:00   #25
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Feit blijft dat vele LDD stemmers niet op blok willen stemmen eenheidslijst of niet (vang ik in mijn omgeving
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 06:48   #26
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Feit blijft dat vele LDD stemmers niet op blok willen stemmen eenheidslijst of niet (vang ik in mijn omgeving
Logisch. Liberaal-extremisten willen hun egoïsme maximaal kunnen botvieren en de minste nationalistische reflex staat daar haaks op.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 06:50   #27
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Feit blijft dat vele LDD stemmers niet op blok willen stemmen eenheidslijst of niet (vang ik in mijn omgeving
Net zoals vele VB-stemmers nooit voor LDD zouden stemmen.
Beter is elk zijn eigen weg te gaan en elk afzonderlijk zo sterk mogelijk te staan.

Samenwerken kan, maar dan op parlementair niveau door elkaars voorstellen te steunen en door aan één zeel te trekken op vlak van staatshervorming e.d.
__________________
Prachtig nummer van Aryan : http://www.youtube.com/watch?v=PgbwuNLmtw8

Laatst gewijzigd door Honoré gepluimd : 12 juni 2008 om 06:51.
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 08:13   #28
TVDD
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 februari 2008
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Het punt van zo'n alliantie (over de vorm kan gepraat worden) is net die onderlinge strubbelingen vermijden. Want waar gaat het in verspreide slagorde naar de kiezer trekken toe leiden? Men gaat een groot deel van de tijd besteden aan het aanvallen van de andere Vlaams-nationale partijen in een poging stemmen af te snoepen, terwijl de media-aandacht voor Vlaams-nationalisten zo al klein genoeg is. Dat terwijl de focus zou moeten liggen bij de échte vijand op dit moment: het Belgicisme. Nogmaals: het is gewoon misdadig om op zo'n cruciaal moment voor Vlaanderen (want dat is het wel degelijk) zich te laten verdelen door onderlinge twisten.

Ik zie daar het probleem niet van in. LDD, VB en NVA verschillen op een hoop punten. Op een andere hoop zijn ze "on speaking terms" en over nog een aantal zaken denken ze zo ongeveer hetzelfde.

Er zijn mensen die op LDD stemmen, maar geenszins op VB of NVA willen stemmen. En alle mogelijke combinaties vandien. Ik betwijfel twee zaken: µ

- of die mensen nog altijd op LDD zouden stemmen (de "swing voters" voornamelijk!) als ze op een lijst staan met VB en NVA (en alle mogelijke andere combinaties).

- of het gezamenlijk project méér electorale aantrekkingskracht zal hebben dan elk afzonderlijk.


Het is overigens zeer klassiek en zelfs typisch mannelijk strategisch denken: hier staat leger A en dat staat rechttegenover leger B. Electorale frontvorming gaat daarvan uit. Dat zorgt voor weinig flexibiliteit. Terwijl ik u toch niet moet gaan uitleggen dat flexibiliteit, multipolariteit, snelheid, beweeglijkheid, de moderne oorlogsvoering is.

Met andere woorden: partijen zijn interagerende directe concurrenten van mekaar. Ik denk dat 3 partijen afzonderlijk drie pijlen met specifieke eigenschappen op de boog zijn. Het zou goed zijn als die via formeel en informeel overleg en afspraken in dezelfde richting schieten, vanzelfsprekend. Maar die samenbundelen tot één pijl vermindert de kwaliteiten van elke pijl.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 08:16   #29
TVDD
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 februari 2008
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Het is makkelijker één grote partij te negeren dan drie "kleine" partijen. Het is ook makkelijker om één partij aan te vallen dan drie partijen.

voila! Gij hebt het door wat ik wil bedoelen. Elke partij heeft zijn positie en doet dat met eigen inzichten, visie en tactieken. NVA doet dat goed vis �* vis CD&V. LDD fungeert als springplank en dreiging voor de eerste twee en het VB behoudt de princiepskwestie.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 08:19   #30
TVDD
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 februari 2008
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Het punt is dan ook niet om op eender welk moment zo'n forza te creëeren, hé. Daar ben ik evenmin voorstander van. Het punt is om optimaal van dit historisch momentum gebruik te maken om met een tijdelijk ééngemaakt Vlaams front naar de kiezer te trekken, met als speerpunt Vlaamse onafhankelijkheid. Zo'n formatie kan wel degelijk meer dan 25% halen hoor, zeker in deze tijden... (zie de recente enquêtes). Of hebt u zelf zo weinig vertrouwen in de Vlaamsgezinde kiezer dat u denkt dat hij eerder op Belgicisten zou stemmen dan op een éénheidslijst van alle Vlaamsgezinde krachten?

Toen Coca-Cola met die vergiftigde blikjes geconfronteerd werd, besliste de Amerikaanse directie om te communiceren zoals ze dat gedaan heeft met het Amerikaanse publiek in vergelijkbare omstandigheden. In Amerika werkte dat. Maar bij ons had dat het tegenovergestelde effect.

Je kan een Italiaans concept niet copiëren naar onze situatie. Wij hebben geen Berlusconi die een lijn trekt aan het centrum en naar alles aan de rechterzijde kijkt. Zolang de CD&V zich niet ontdoet van het ACV mag je zo'n situatie vergeten.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be