Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juni 2008, 16:41   #1
Objectief
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 8 maart 2008
Berichten: 392
Standaard Generatieclash bij LDD

LDD kiest voor 'Met België als het kan, zonder als het moet'. Jong-LDD (Jong Gezond Verstand) zegt dat het LDD-programma enkel uitvoerbaar is in een onafhankelijk Vlaanderen!

Wat denk jij? Is er een generatieclash bij LDD? Vallen deze standpunten met elkaar te rijmen?
Objectief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 14:56   #2
Objectief
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 8 maart 2008
Berichten: 392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Objectief Bekijk bericht
LDD kiest voor 'Met België als het kan, zonder als het moet'. Jong-LDD (Jong Gezond Verstand) zegt dat het LDD-programma enkel uitvoerbaar is in een onafhankelijk Vlaanderen!

Wat denk jij? Is er een generatieclash bij LDD? Vallen deze standpunten met elkaar te rijmen?
Zijn er op dit forum geen leden van LDD of Jong Gezond Verstand die me hierover meer uitleg kunnen geven? Zijn er geen andere forumbezoekers die hierover een mening hebben?
Objectief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:28   #3
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

die mayonnaise pakt nog niet... jong geweld tegen een oude judoka ?
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:38   #4
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Objectief Bekijk bericht
Zijn er op dit forum geen leden van LDD of Jong Gezond Verstand die me hierover meer uitleg kunnen geven? Zijn er geen andere forumbezoekers die hierover een mening hebben?
ik ben LDD lid, en ik sta achter het officiële programmapunt. Ik steunde het JGV amendement niet. (ik ben 18 btw)

waarom?

eerste het programmapunt uitleggen:

*met belgië als het kan:
er staat in het programma dat we onmiddellijke alle bevoegdheden naar vlaanderen moeten halen en dan in confederaal verband beslissen, dossier per dossier, wat we samen beslissen.
*zonder als het moet:
in eerste instantie betekent dit, als een bepaald dossier niet naar wens verloopt in het overleg, kan vlaanderen zich terugtrekken en beslissen zelf hierover te beslissen. In tweede instantie betekent dit als er een complete blokkade van belgië is, dat vlaanderen voor onafhankelijkheid moet kiezen

verder gelooft dedecker in een verdampingsscenario, eerder dan een bruusk einde. Maar als het moet om onze welvaart te behouden, dan kiezen we voor onafhankelijkheid. het hangt dus allemaal af van de al dan niet redelijkheid van de franstaligen.

dus samengevat:
Confederatie als het kan, onafhankelijkheid als het moet
De voordelen van een verregaande confederatie is dat brussel niet onmiddellijk uit vlaanderen verdwijnt, dat we het merk belgië nog even kunnen gebruiken en dat we de buitenwereld kunnen voorbereiden op onafhankelijkheid. Als belgië verdampt zal de onafhankelijkheid weinig economische schade hebben.

Het JGV amendement sloot de confederatie-optie uit, terwijl dit een goeie overgangsvorm zou zijn naar onafhankelijkheid
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:42   #5
Objectief
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 8 maart 2008
Berichten: 392
Standaard

Dus is er een tweestrijd binnen LDD? Waarom komt Jong Gezond Verstand er nu dan weer mee naar buiten? Wat zegt Bouckaert hierover? Is LDD dan voor een Confederatie?

Laatst gewijzigd door Objectief : 17 juni 2008 om 15:43.
Objectief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:46   #6
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Objectief Bekijk bericht
Dus is er een tweestrijd binnen LDD? Waarom komt Jong Gezond Verstand er nu dan weer mee naar buiten? Wat zegt Bouckaert hierover? Is LDD dan voor een Confederatie?
wat Bouckaert hierover zegt weet ik niet. JGV komt hier niet mee naar buiten. Alle amendementen zijn overgemaakt aan de pars, zowel goedgekeurde als afgekeurde. Ik vraag me trouwens af waar je dit "nieuws" vandaan hebt? Ik weeet dit al een mand of 2 en het heeft diezelfde dag nog in de krant gestaan...

Ik denk niet dat je kan spreken over een 2strijd. Er is gewoon over dit amendement gestemd. Als volgend jaar dit weer aan bod komt, kan dit punt herzien worden. LDD is een democratische partij hoor
Een meerderheid van JGV was voor dit amendement, dus JGV heeft dit ingediend. Wat dus niet betekent dat elke JGV'er erachter staat hé
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:48   #7
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Ergens anders al gepost maar zal het hier ook nog maar eens bijsteken:

Binnen LDD bestaat er geen onduidelijkheid over het partijstandpunt over de Vlaamse onafhankelijkheid. Dat stelt partijvoorzitter Jean-Marie Dedecker naar aanleiding van de verklaringen van Isabelle Van Laethem, voorzitster van Jong Gezond Verstand en in 2007 lijsttrekster van de kamerlijst in BHV, in De Zondag.

Dubbelzinnig
Van Laethem hekelt wat zij de dubbelzinnige slagzin "Met België als het kan, zonder als het moet" en eist namens de jongeren een duidelijk standpunt rond de Vlaamse onafhankelijkheid. Jean-Marie Dedecker wijst er in een reactie aan Belga op dat de jongeren op het partijcongres in april een amendement voor Vlaamse onafhankelijkheid hadden ingediend, dat evenwel werd weggestemd. Jean-Marie Dedecker hield toen een warm pleidooi om niet mee te stappen in het opbod tussen de partijen om de meest "Vlaamse partij" te zijn.

Geen kartel
Dedecker houdt net als Boudewijn Bouckaert vast aan het voorstel om bij een splitsing van België Brussel een internationaal statuut te geven naar analogie van Washington DC in de Verenigde Staten. In De Zevende Dag verwees N-VA-minister Geert Bourgeois naar het artikel in De Zondag om negatief te antwoorden op de pogingen om tot een kartel van de Vlaamse partijen te komen. Volgens hem bestaat er binnen LDD onenigheid over de staatshervorming. Een groot kartel aan Vlaamse zijde is volgens hem niet aan de orde. (belga/jv)


http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...lijkheid.dhtml
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:48   #8
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Objectief Bekijk bericht
Dus is er een tweestrijd binnen LDD? Waarom komt Jong Gezond Verstand er nu dan weer mee naar buiten? Wat zegt Bouckaert hierover? Is LDD dan voor een Confederatie?
LDD is voor een zeer verregaande confederatie (dus maximale autonomie), enkel bepaalde dossiers kunnen federaal worden onderhandeld. Het leger moet naar europa. Als de franstaligen alles blijven blokkeren (dus ons geen autonomie wensen te verlenen) kiest LDD voor onafhankelijkheid. Op dit moment zou dat dus betekenen dat LDD separatistisch is
Maar LDD geeft de voorkeur aan een doorgedreven confederatie, om daarna de buitenwereld voor te bereiden op onafhankelijkheid. De naam "Flanders" bekend maken in het buitenland, alles regelen met de EU, enz...
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:49   #9
Objectief
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 8 maart 2008
Berichten: 392
Standaard

Dit stond eergisteren over bijna een hele pagina in de Zondagskrant en op de webstek van Het Laatste Nieuws. En Bouckaert verdedigde eigenlijk Jongen Gezond Verstand.

Voorzitster Van Laethem heeft hierover opnieuw uitspraken gedaan. Ze riep LDD op om te stoppen met te zeggen 'Met België als het kan, zonder als het moet' omdat volgens haar het programma van LDD niet realiseerbaar in België is. Ze vindt die slogan dubbelzinnig.

Wat denkt u hierover? Kan het programma van LDD uitgewerkt worden in België? Of kan dit enkel in een onafhankelijk Vlaanderen zoals uw jongerenvoorzitster zegt?

Laatst gewijzigd door Objectief : 17 juni 2008 om 15:51.
Objectief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:50   #10
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
enkel bepaalde dossiers kunnen federaal worden onderhandeld.
Welke?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:51   #11
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ergens anders al gepost maar zal het hier ook nog maar eens bijsteken:

Binnen LDD bestaat er geen onduidelijkheid over het partijstandpunt over de Vlaamse onafhankelijkheid. Dat stelt partijvoorzitter Jean-Marie Dedecker naar aanleiding van de verklaringen van Isabelle Van Laethem, voorzitster van Jong Gezond Verstand en in 2007 lijsttrekster van de kamerlijst in BHV, in De Zondag.

Dubbelzinnig
Van Laethem hekelt wat zij de dubbelzinnige slagzin "Met België als het kan, zonder als het moet" en eist namens de jongeren een duidelijk standpunt rond de Vlaamse onafhankelijkheid. Jean-Marie Dedecker wijst er in een reactie aan Belga op dat de jongeren op het partijcongres in april een amendement voor Vlaamse onafhankelijkheid hadden ingediend, dat evenwel werd weggestemd. Jean-Marie Dedecker hield toen een warm pleidooi om niet mee te stappen in het opbod tussen de partijen om de meest "Vlaamse partij" te zijn.

Geen kartel
Dedecker houdt net als Boudewijn Bouckaert vast aan het voorstel om bij een splitsing van België Brussel een internationaal statuut te geven naar analogie van Washington DC in de Verenigde Staten. In De Zevende Dag verwees N-VA-minister Geert Bourgeois naar het artikel in De Zondag om negatief te antwoorden op de pogingen om tot een kartel van de Vlaamse partijen te komen. Volgens hem bestaat er binnen LDD onenigheid over de staatshervorming. Een groot kartel aan Vlaamse zijde is volgens hem niet aan de orde. (belga/jv)


http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...lijkheid.dhtml
dus de voorzitster heeft gewoon haar punt nog eens willen maken? Dat vind ik vrij raar, maarja, ze doet maar.

Ik heb het partijprogramma letterlijk geïnterpreteerd en daar staat in wat ik hier verkondig
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:52   #12
Objectief
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 8 maart 2008
Berichten: 392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
dus de voorzitster heeft gewoon haar punt nog eens willen maken? Dat vind ik vrij raar, maarja, ze doet maar.

Ik heb het partijprogramma letterlijk geïnterpreteerd en daar staat in wat ik hier verkondig

Dus JGV en LDD staan niet op 1 lijn?
Objectief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:57   #13
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Objectief Bekijk bericht
Dit stond eergisteren over bijna een hele pagina in de Zondagskrant en op de webstek van Het Laatste Nieuws. En Bouckaert verdedigde eigenlijk Jongen Gezond Verstand.

Voorzitster Van Laethem heeft hierover opnieuw uitspraken gedaan. Ze riep LDD op om te stoppen met te zeggen 'Met België als het kan, zonder als het moet' omdat volgens haar het programma van LDD niet realiseerbaar in België is. Ze vindt die slogan dubbelzinnig.

Wat denkt u hierover? Kan het programma van LDD uitgewerkt worden in België? Of kan dit enkel in een onafhankelijk Vlaanderen zoals uw jongerenvoorzitster zegt?
ten eerste lees ik noch de zondag noch HLD (ik lees De standaard, dus vergeef het me dat ik niet wist dat het in de gazetten stond. ik zal straks het artikel eens lezen. We hebben DZ hier wel, liggen thuis)

Het programma kan idd uitgewerkt worden binnen België, als de franstaligen willen meewerken. Dit impliceert onmiddelijk een verregaande confederatie, zonder compensaties. Als ze daar niet toe bereid zijn, wordt er gedreigD met onafhankelijkheid. En dan kunnen de walen het zeker vergeten aangezien zij helemaal niets betekenen internationaal. Daarom in 3 stappen:

1) onmiddelijk confederatie, met gecontroleerde subsidies voor wallonië
2) afbouwen subsidies en uiteindelijk stoppen. Ondertussen de boedelscheiding voorbereiden, in alle ernst. En de 3/4 gewesten (ik pleit voor de oostkantons als apart gewest) hun toekomst laten bepalen. (vb wallonië onafhankelijk, of bij frankrijk? // Oostkantons onafhankelijk, bij Duitsland of bij Luxemburg? // Brussel naar EU, ...) en naambekendheid geven aan de regio's.
3) in vrede onafhankelijk worden binnen de EU
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:57   #14
Doedelzak
Banneling
 
 
Doedelzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 919
Standaard

Laat ze daar maar eens clashen. Het zal hen deugd doen.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 15:59   #15
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Welke?
hangt van dossier tot dossier af. Als de wil er bij de verschillende deelstaten is, dan is dat mogelijk. Als ze er niet uitgeraken, doet elke deelstaat hjn eigen zin.

vb: nachtvluchten, leger, in afwachting van het europees leger, ...
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:01   #16
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Objectief Bekijk bericht
Dus JGV en LDD staan niet op 1 lijn?
een meerderheid van de JGV'ers staat idd niet op één lijn met het algemene programmapunt, waar de JGV'ers ook voor hebben kunnen stemmen. Er is geen meerderheid voor dit voorstel, dus het amendement werd afgekeurd.

Ik vind wel dat LDD een duidelijker standpunt moet innemen, maar niet dat ze het veranderen. met andere woorden, gewoon verduidelijken wat in het programma staat
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:40   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Zeg; alsof het zo'n verrassing is dat JGV en LDD niet opdezelfde lijn staan. Jong-Vld, Jong-Cd&v, etc. hebben ook allemaal verschillende standpunten dan de moederpartij. :/
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 17:32   #18
Doedelzak
Banneling
 
 
Doedelzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 919
Standaard

Kan er iemand van de brave jongens en meisjes eens zeggen wat er van LDD overblijft zonder de judo-coach?
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 18:16   #19
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Kan er iemand van de brave jongens en meisjes eens zeggen wat er van LDD overblijft zonder de judo-coach?
een groep geengageerde mensen diestaan achter het LDD partijprogramma. En binnen een jaar waarschijnlijk een stevig uitgebouwde partij met in elke gemeente een afdeling
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 18:29   #20
Doedelzak
Banneling
 
 
Doedelzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
een groep geengageerde mensen diestaan achter het LDD partijprogramma. En binnen een jaar waarschijnlijk een stevig uitgebouwde partij met in elke gemeente een afdeling
Ja, ja, dat kennen we en dan "boem pats boem" en ze liggen allemaal schoon op hun gat.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be