Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juni 2008, 16:46   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard Groen? asociaal en belgicistsch

BRUSSEL - Oppositiepartij Groen! dient een voorstel van decreet in om de taalvoorwaarde te schrappen uit de Wooncode. Die bepaalt dat kandidaten voor een sociale woning in Vlaanderen bereid moeten zijn om Nederlands te leren. Groen! hoopt op die manier een rem te zetten op de taaleisen die steeds meer gemeenten hanteren voor het toekennen van bepaalde voorzieningen.

Voor Groen! is het 'onaanvaardbaar dat taal of afkomst beslissend worden' om uit te maken of mensen al dan niet recht hebben op een sociale woning, zoals in Vilvoorde of op een leefloon zoals in Geraardsbergen. 'Hiermee wordt geraakt aan de sociale grondrechten', zegt de partij.

'Het imago van Vlaanderen in het buitenland wordt door dit soort van benepen regeltjes nog verder besmeurd. De inspanningen die we doen om ons imago wereldwijd op te krikken, zijn op die manier boter aan de galg. Steeds meer Vlamingen beginnen zich terecht vragen te stellen bij het Vlaamse beleid dat met zijn wooncode de deur heeft opengezet voor gemeentes en privé-eigenaars om via extra voorwaarden potentiële huurders te discrimineren', zegt voorzitter Mieke Vogels.

Groen! vraagt een debat ten gronde volgende week woensdag in het Vlaams parlement. De partij dient ook een voorstel van decreet in om de taalvoorwaarden uit de Wooncode te schrappen. 'Op deze wijze kan het Vlaams parlement duidelijk te kennen geven dat het de huidige waterval aan discriminerende bepalingen niet gewenst heeft en nu eindelijk wil doen stoppen'

********************************************
De taalvereiste die in meerdere Vlaamse gemeentes (vooral rond Brussel) gesteld wordt ivm het bekomen van een sociale woning is een sociale maatregel die ervoor moet zorgen dat meer mensen Nederlands leren en zo aan een job geraken en zich integreren.
Het is ook een maatregel tegen de voortschrijdende verfransing.
Bonte (SPA) heeft dit op TV correct en terecht verdedigd.

Groen? ziet dit natuurlijk traditiegetrouw anders.
Vlaanderen met 6 % werklozen, Brussel met 20 % dat is voor hen bijkomstig.
Weldra stellen ze voor te streven naar een uniform belgisch werklozencijfer van (6 + 20 ) /2 = 13 % werklozen om zo de 'kunstmatige verschillen tussen de gewesten, die door de vlaams nationalisten gecreëerd werden, te doen verdwijnen'.
__________________

Laatst gewijzigd door luc broes : 26 juni 2008 om 16:50.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 16:55   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Groen! en het FDF zijn weer eens twee handen op één buik als het erop aankomt de belangen van Vlaanderen te kelderen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 18:16   #3
Pick Nick
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 juni 2008
Berichten: 1.202
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Groen! en het FDF zijn weer eens twee handen op één buik als het erop aankomt de belangen van Vlaanderen te kelderen.
Ik snap niet hoe Groen! nog de kiesdrempel haalt. Waarschijnlijk kan dat nog enkel door hun angstcampagnes over vermeende milieuproblemen zoals de globale opwarming. Ofwel is haar electoraat gewoon wollensokkennaief.
Pick Nick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 18:29   #4
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Wooncode: bereid moeten zijn om Nederlands te leren

Voor Groen! is het 'onaanvaardbaar dat taal of afkomst beslissend worden'

Het enige dat de wooncode vereist is een bereidheid om nederlands te leren. Dan is toch niet de afkomst beslissend, maar de bereidheid? Tenzij bepaalde systematisch culturen minder bereidheid daartoe hebben.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 18:44   #5
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht

Voor Groen! is het 'onaanvaardbaar dat taal of afkomst beslissend worden' om uit te maken of mensen al dan niet recht hebben op een sociale woning, zoals in Vilvoorde of op een leefloon zoals in Geraardsbergen. 'Hiermee wordt geraakt aan de sociale grondrechten', zegt de partij.

.

Ik kan me best vinden in het feit dat lokale gemeenschappen beslissen dat de lokale sociale samenhang belangrijker is dan grote gesprekken in Straatsburg en de politieke correctheid van mensen die zelf in een veilige omgeving vertoeven. Eigenlijk vind ik dit zelfs een sociale verplichting. Het past tevens in de visie dat het uiteenhalen van de traditionele structuren in de 19° eeuw mede bijgedragen heeft tot de gruwel in de 20° eeuw.

Laatst gewijzigd door Conscience : 26 juni 2008 om 18:44.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 18:54   #6
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Ik snap niet hoe Groen! nog de kiesdrempel haalt. Waarschijnlijk kan dat nog enkel door hun angstcampagnes over vermeende milieuproblemen zoals de globale opwarming. Ofwel is haar electoraat gewoon wollensokkennaief.
Vermeend? welk 'vermeend' milieuprobleem wordt door Groen! gebruikt om 'angstcampagnes" te voeren?

On topic: Ik vind dat Groen! hier ongelijk heeft
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 19:01   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Ik zou toch graag eens weten hoe iemand als Bart Staes hierover denkt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 19:08   #8
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik zou toch graag eens weten hoe iemand als Bart Staes hierover denkt.
Idem, net als Eloi Gloreux
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 19:22   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ik kan me best vinden in het feit dat lokale gemeenschappen beslissen dat de lokale sociale samenhang belangrijker is dan grote gesprekken in Straatsburg en de politieke correctheid van mensen die zelf in een veilige omgeving vertoeven. Eigenlijk vind ik dit zelfs een sociale verplichting.
Mooi gezegd.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 00:29   #10
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Verplichten om Nederlands te leren: JA!
Sociale nood aan een geschikt dak afmeten aan zijn taalgebruik: NEE!

Ik snap niet waarom mensen verschillende zaken door elkaar halen?
Hoe kun je de sociale nood van een dak boven je hoofd nu afmeten aan zijn taalgebruik? Dan hebben alle West-Vlamingen geen recht op een huis in Vlaanderen . De sociale nood moet de maatstaf zijn.

Wat de integratie betreft, vind ik wél dat men niet-Nederlands sprekende mensen in Vlaanderen moét verplichten om gratis Nederlands te leren. Indien men bewust keer op keer niet naar de les gaat, dat men dan bv. boetes geeft. Leerplicht, juist zoals elke andere Vlaming leerplicht heeft gehad!

Nu val je enorm veel VLAMINGEN lastig met een extra administratieve molenwerk. Schandalig! Bureaucratie ten top! Plus het kost weer meer zowel voor de gemeenschap als voor de mensen zelf. BOEEEEEEE! Weg ermee!

Laatst gewijzigd door Bart Wolput : 27 juni 2008 om 00:33.
Bart Wolput is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 00:38   #11
Dope
Gouverneur
 
Dope's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
Standaard

sociale woningen afschaffen
probleem opgelost
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 05:00   #12
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dope Bekijk bericht
sociale woningen afschaffen
probleem opgelost

En duizenden Vlamingen die het financieel moeilijk hebben op straat zetten. Mooi zo, alweer een staaltje van liberaal extremisme.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 05:03   #13
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Wolput Bekijk bericht
Verplichten om Nederlands te leren: JA!
Sociale nood aan een geschikt dak afmeten aan zijn taalgebruik: NEE!

Ik snap niet waarom mensen verschillende zaken door elkaar halen?
Hoe kun je de sociale nood van een dak boven je hoofd nu afmeten aan zijn taalgebruik? Dan hebben alle West-Vlamingen geen recht op een huis in Vlaanderen . De sociale nood moet de maatstaf zijn.

Wat de integratie betreft, vind ik wél dat men niet-Nederlands sprekende mensen in Vlaanderen moét verplichten om gratis Nederlands te leren. Indien men bewust keer op keer niet naar de les gaat, dat men dan bv. boetes geeft. Leerplicht, juist zoals elke andere Vlaming leerplicht heeft gehad!

Nu val je enorm veel VLAMINGEN lastig met een extra administratieve molenwerk. Schandalig! Bureaucratie ten top! Plus het kost weer meer zowel voor de gemeenschap als voor de mensen zelf. BOEEEEEEE! Weg ermee!
Sociale zekerheid kan enkel slagen als die onlosmakelijk verbonden is met de volksgemeenschap waarin je leeft. Dit voorstel van Groen! (lees: Rood!) is weer eens van die dwaze wereldsolidariteit waarbij wij maar eens het OCMW voor alles en iedereen moeten zijn. Groen is vreemd-volk-eerst! Besparen in bureaucratie kan en moet op andere manieren gebeuren.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 06:09   #14
LastMohican
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2008
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 1.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dope Bekijk bericht
sociale woningen afschaffen
probleem opgelost
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 08:13   #15
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dope Bekijk bericht
sociale woningen afschaffen
probleem opgelost
Ik hoop dat dit ironie is? Zoniet. Omfg.
Bart Wolput is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 08:15   #16
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Sociale zekerheid kan enkel slagen als die onlosmakelijk verbonden is met de volksgemeenschap waarin je leeft. Dit voorstel van Groen! (lees: Rood!) is weer eens van die dwaze wereldsolidariteit waarbij wij maar eens het OCMW voor alles en iedereen moeten zijn. Groen is vreemd-volk-eerst! Besparen in bureaucratie kan en moet op andere manieren gebeuren.
Dit slaat werkelijke de ballen meneer. . Het gaat om volk dat hier in België is én legaal in Belgie werkt+woont. Mensen die hier werken en belasting afdragen, hebben dezelfde rechten als elk ander. Wat is dat nu.
Uw argumentatie is afgeleid van het zogezegde één volksgevoel. Maar ik heb verdomd evenveel gemeen met een Waal, dan als met een West-Vlaming hoor. Ik versta beiden evenmin! Maar ok, dat is ook maar een drogargumentatie, weet ik wel. Het al dan niet Vlamingen gevoel heeft hier weinig met te maken. Het gaat echter om pure Rawlsiaanse gerechtigheid uit de ethiekstroming, die toch niet echt sociaal is, maar veeleer liberaal:

Hier werken en belasting betalen = evenveel recht op sociale voorzieningen!

En nee, ik ben geen Groener. Maar door de groeiende allochtonofobie, verliezen te veel Vlamingen het juiste perspectief. Iedereen gelijk voor de wet verdomme! Een Vlaamse profiteur is even erg als een allochtone profiteur! Een werkende is een werkende, ongeacht ras, geslacht of taal. IEDEREEN GELIJK VOOR DE WET. En daarmee basta!

Dan heb ik het niet over al dan niet migratie he. Van mij mogen ze een migratiestop uitvoeren hoor. Mij ni gelaten. Maar het gaat om de mensen die hier zijn en hier mogen blijven. Dus wees objectief en oordeel achter een waas van onwetendheid! Hoe zou je zelf zijn in een situatie ongeacht je weet of je nu in de huid van de allochtoon of in deze van de Vlaming terechtkomt. Dat is de zogenaamde Veil of Ignorance. Uw woonnood zal even groot zijn hoor.

Laatst gewijzigd door Bart Wolput : 27 juni 2008 om 08:37.
Bart Wolput is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 08:37   #17
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Wolput Bekijk bericht
Verplichten om Nederlands te leren: JA!
Sociale nood aan een geschikt dak afmeten aan zijn taalgebruik: NEE!

Ik snap niet waarom mensen verschillende zaken door elkaar halen?
Hoe kun je de sociale nood van een dak boven je hoofd nu afmeten aan zijn taalgebruik? Dan hebben alle West-Vlamingen geen recht op een huis in Vlaanderen . De sociale nood moet de maatstaf zijn.

Wat de integratie betreft, vind ik wél dat men niet-Nederlands sprekende mensen in Vlaanderen moét verplichten om gratis Nederlands te leren. Indien men bewust keer op keer niet naar de les gaat, dat men dan bv. boetes geeft. Leerplicht, juist zoals elke andere Vlaming leerplicht heeft gehad!
Beste Bart, Migranten krijgen hier zeer veel aangeboden waar ze thuis niet kunnen van dromen.
Daar mag wel iets tegenoverstaan! Zoals bv eerst de taal kennen vooraleer ze hier een goedkope woning kunnen kopen. Een dak boven hun hoofd krijgen ze in ieder gevel, mogelijk gratis!
En met die 'gratis' lessen Nederlands is niks verkeerd, maar waarom moet het weeral gratis zijn? Voor de meeste mensen is hier niets gratis. Men moet het ook aan vreemdelingen duidelijk maken dat hier niets gratis is. Voor wat hoort wat!
Op de duur denken nieuwkomers zo dat ze op alles recht hebben. Zoals verwende kinderen.
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 08:42   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
En de landlords weer nog wat machtiger maken. No thanks.

Ik weiger nu al om die mensen rijker te maken. Na mijn opleiding hier terug naar Nederland trekken en daar bij een woningcoorperatie huren die ten minste menselijke prijzen vragen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 08:53   #19
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Beste Bart, Migranten krijgen hier zeer veel aangeboden waar ze thuis niet kunnen van dromen.
Daar mag wel iets tegenoverstaan! Zoals bv eerst de taal kennen vooraleer ze hier een goedkope woning kunnen kopen. Een dak boven hun hoofd krijgen ze in ieder gevel, mogelijk gratis!
En met die 'gratis' lessen Nederlands is niks verkeerd, maar waarom moet het weeral gratis zijn? Voor de meeste mensen is hier niets gratis. Men moet het ook aan vreemdelingen duidelijk maken dat hier niets gratis is. Voor wat hoort wat!
Op de duur denken nieuwkomers zo dat ze op alles recht hebben. Zoals verwende kinderen.
Waarom gratis? Een student middelbaar en hoger onderwijs kost de Vlaamse gemeenschap 7000€ per werkjaar. (zonder subsidies meegerekend!: cijfers Vlaamse Gemeenschap 2008)

Dan is een 7 jaar Nederlandse cursus ter waarde van 800€-1000€ peanuts he !

Perspectief zien, noemt men dat.
Ik vind ook als ge iets verplicht, moét ge het door de staat laten betalen of toch ten grote dele (liefst gratis, maar ge moet zien wat de middelen zijn he).

Ik vind ook dat ge het moét verplichten, omdat dat het beste is voor hun ook. Ze kunnen zich beter integreren, vinden veel gemakkelijker werk, kunnen hier rond in het dagdagelijkse leven.
Je maakt ook bv. de vrouwen van sommige moslimfundamentalisten (wat weliswaar maar een beperkte fractie is van de moslimgemeenschap) assertiever door dit te verplichten. Ze leren nu immers de lokale taal waardoor ze al meer op hun eigen benen staan.

Je kan dit systeem ook ten dele betalen door al wie weigert Nederlands te leren, welbepaalde boetes op te leggen. (Naar de wet toe vertaalt als terug betalen van het zogezegd studiegeld van 180€/jaar).

Studieplicht is essentieel om iedereen echte gelijke kansen te geven. Anders sluit je teveel mensen uit en zorg je niet voor een harmonieuze samenleving!

Laatst gewijzigd door Bart Wolput : 27 juni 2008 om 09:05.
Bart Wolput is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 09:07   #20
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Wolput Bekijk bericht
Ik vind ook als ge iets , moét ge het door de staat laten betalen of toch ten grote dele (liefst gratis, maar ge moet zien wat de middelen zijn he).
Jij kunt vinden wat je wil, maar
Een rijbewijs is verplicht en toch niet gratis!
En belastingen betalen is ook verplicht en ook niet gratis.
Dat laatste is natuurlijk een grapje. Maar wat jij 'vindt' is dat ook.

Wat gratis is wordt meestal niet gewaardeerd, geeft dikwijls aanleiding tot misbruik, en wordt aldus meestal zeer duur.
Tenzij in de populistische droomwereld van Stevaert, en die bleef ook niet duren.
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be