Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2004, 16:10   #1
Maarten Malaise
Administrator
 
 
Maarten Malaise's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 1.860
Standaard

Van WIT, de burgerbeweging voor directe democratie, kregen wij de vraag om onderstaande oproep op onze site te plaatsen. Een vraag waar wij graag op ingaan.
-------------------------------------------------------------------------------
De Europese Referendum Campagne (ERC) is enkele weken geleden begonnen met een onderzoek in alle Europese lidstaten. De ERC onderzoekt welke partijen en kandidaten, die aan de Europese verkiezingen deelnemen, voorstander zijn voor een referendum over de Europese grondwet.

De Europese Referendum Campagne (ERC) maakt deel uit van Democracy International. Op dit ogenblik telt het ERC netwerk ongeveer 300 NGO's waarvan 26 in België. Zie http://wit-be.org/acties/eurefcamp

Het resultaat van deze enquête zal op de ERC site www.europeanreferendum.org verschijnen en op een persconferentie begin juni 2004 in het Europees parlement bekend gemaakt worden.

Voor België is het WIT, de burgerbeweging voor directe democratie, die deze enquête uitvoert. De resultaten voor België zullen op de WIT site http://wit-be.org gepubliceerd worden.

WIT verbreedt deze bevraging naar alle burgers en de kandidaten van de gewestelijke verkiezingen. De Europese Referendum Campagne met de toen bijhorende petitie (in 2003) was de aanleiding dat verschillende mensen meer wensen te doen dan alleen maar een petitie te ondertekenen; zij wensen mee voor direct democratische elementen te ijveren. Vandaar dat WIT de enquête ook thematisch uitbreidt.

Het gemakkelijkst vult u de enquête online in op: http://wit-be.org/watisdd/petitie.html

Of u kunt het formulier downloaden op: http://wit-be.org/acties/eurefcamp/b...ng05052004.pdf en dan doorfaxen naar: 016/758512

Vriendelijke groeten,
Bert Penninckx
Europese Referendum Campagne-België
Maarten Malaise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 19:38   #2
Nathan
Burger
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Locatie: Europa
Berichten: 103
Standaard

Even ter aanvullig op donderdag 3 juni 2004 was er een persconferentie van de Europese Referendum Campagne om daar nogmaals te benadrukken dat ze een referendum willen. Er was heel wat aandacht van internationale pers, maar geen VRT (integenstelling tot ZDF en NOS Journaal). Ik zal later een verslag geven van wat daar gebeurde.

Ik wil ook even melden dat ze er ook een nieuwe site vermelden: www.eu04.com

Groeten Nathan
__________________
Aantekeningen, Webschrift voor kritische politiek.
Nathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 10:23   #3
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Ik vind een referendum over de Europese grondwet ronduit een slecht idee. Een van de grootste crisissen in Europe was de ratificatie-crisis tussen 1991-1993 waarin Denemarken in een referendum TEGEN het Verdrag van Maastricht stemden, de Fransen hun referendum nipt wonnen (tegen de verwachtingen want men gokte op een enorme winst) en in Ierland werd het ook goedgekeurd maar dat had de regering wel gedreigd met enorme armoede als men niet in de Europese Gemeenschap bleef.

Ik geloof trouwens niet dat iedereen die gaat stemmen in zo een referendum ook de grondwet heeft gelezen (en begrepen!!) en zich er een mening over gevormd heeft. Of zoals Mitterand ooit zei (maar dan in het Frans): In een referendum stemt men over alles behalve over het onderwerp.
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 15:29   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik steun het, meer zelfs: het woord eens tijd dat er over meer zaken referenda komen. Dit Europa is een bedreiging voor onze democratische instellingen, gevaarlijker dan alle Vlaams Blokken en islamterroristen samen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 15:41   #5
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Ik heb nooit gezegd dat Europa niet meer democratisch moet zijn, maar op dit moment is Europa zo ingewikkeld dat zelfs Europarlementairen een speciaal boek hebben om er wijs uit te geraken. En hoe kan je nu van mensen verwachten dat ze zich uitspreken over een onderwerp waar ze niet veel van afweten noch iets van begrijpen. Gelooft u echt dat iedereen de grondwet van A tot Z gaat lezen.

Misschien is het beter om Europa meer democratisch te maken door in de eerste (supranationale) zuil een parlement met 2 kamers te maken, 1 met Europees parlementairen, 1 met nationale parlementairen. Dat parlement zou dan uitgebreide bevoegdheden krijgen en zou de Commissie (met de bevoegdheden van een normale regering) controleren. Dat is volgens mij hoe men Europa democratischer kan maken in plaats van onmiddellijk met referenda komen zwaaien. Ik geloof trouwens ook niet dat zo een referenda gaat over Europa maar meer over het nationale beleid van een regering.
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 15:46   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Europa is net een samenwerking van die staten. Ik geloof niet in Europa omwille van 'Europa'. De eenmaking schijnt zo'n nieuw dogma te zijn, het zaligmakende paradijs op aarde. Europa moet er enkel zijn waar het nodig is, het is geen doel op zich.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 15:50   #7
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Europa is slechts een samenwerking van staten in zuilen 2+3, niet in zuil 1 waar er, ik zeg het nog eens, eeen supranationale overheid is (de Commissie met de Raad en het Parlement).
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be