Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2004, 14:30   #41
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10

Duitsland -> Beieren
Italie -> Sud-Tirol
Frankrijk -> Corsica, Baskenland
Groot-Britannie -> Noord Ierland, Schotland, Wales
Spanje -> Baskenland, Catalonie

Gaan de grote EU-landen ooit een Europa der regio's steunen? NO NEIN NON NEEN
De mensen die in Beieren wonen zijn Duitsers. Beiers is om te beginnen al geen taal.
alsof vlamingen geen belgen zijn
alsof noord-iers of vlaams een taal is

denk toch eerst eens na vooraleer je antwoordt op een bericht
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 19:19   #42
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes

De mensen die in Beieren wonen zijn Duitsers. Beiers is om te beginnen al geen taal.
alsof vlamingen geen belgen zijn
alsof noord-iers of vlaams een taal is

denk toch eerst eens na vooraleer je antwoordt op een bericht
Vlaams is ook geen taal, da's juist maar Vlamingen zijn wel een eigen volk. Zij verschillen namelijk in aard en zeden van de Nederlands.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 22:53   #43
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10

alsof vlamingen geen belgen zijn
alsof noord-iers of vlaams een taal is

denk toch eerst eens na vooraleer je antwoordt op een bericht
Vlaams is ook geen taal, da's juist maar Vlamingen zijn wel een eigen volk. Zij verschillen namelijk in aard en zeden van de Nederlands.
tuurlijk
maar daar reageerde ik eigenlijk niet op
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 12:16   #44
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Naties zijn juist modern, staten achterhaald.
Een natie (ook wel volk genoemd) kan niet zoals staten gecreeërd worden met potlood meetlat en papier. Hiervoor moet de groep mensen dezelfde taal, aard en zeden hebben (zie Van Dale).
Eén van de belangrijkste aspecten waaraan voldaan dient te zijn alvorens we van een natie kunnen spreken, is dat diegene die we zouden kunnen catalogeren onder de noemer natie zichzelf ook aanzien als zijnde een natie. Ik betwijfel een beetje of de meeste mensen in Vlaanderen zich in de eerste plaats Vlaming voelen.
ik in geen geval

geef mij maar een natie op basis van ideeen ipv een natie op basis van stammen
er is trouwens geen enkel land dat kan beweren dat het puur homogeen is op gebied van stammen
de denen portugezen kwamen een beetje in de buurt, maar zeker met de moderne migratie is ook dat niet langer het geval
ik denk niet dat er nog een toekomst is voor naties die zich definieren op basis van hun "volk" ipv gemeenschappelijk ideeengoed
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 19:07   #45
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
Is Vlaanderen een regio?

Je weet waar je begint, maar niet waar je eindigt.

voor je het weet zijn de regio's opnieuw opgedeeld: Pajottenland, Meetjesland, Bachten de Kupe, De Kempen, etc...

Laat ons niet verzanden in regionalistische discussies, uiteindelijk is een grote staat met aandacht voor elke minderheid perfect realiseerbaar, als daar tenminste wil en aandacht voor is.
Net zoals in Tchechnia, daar is er genoeg aandacht en loopt het perfect! Ik vrees dat ge een paar eeuwen civilisatie te vroeg zijt met uw oplossing.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 20:24   #46
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Eén van de belangrijkste aspecten waaraan voldaan dient te zijn alvorens we van een natie kunnen spreken, is dat diegene die we zouden kunnen catalogeren onder de noemer natie zichzelf ook aanzien als zijnde een natie. Ik betwijfel een beetje of de meeste mensen in Vlaanderen zich in de eerste plaats Vlaming voelen.
ik in geen geval

geef mij maar een natie op basis van ideeen ipv een natie op basis van stammen
er is trouwens geen enkel land dat kan beweren dat het puur homogeen is op gebied van stammen
de denen portugezen kwamen een beetje in de buurt, maar zeker met de moderne migratie is ook dat niet langer het geval
ik denk niet dat er nog een toekomst is voor naties die zich definieren op basis van hun "volk" ipv gemeenschappelijk ideeengoed
Een volk is geen bloed-gebonden groep. Een zwarte Afrikaan die bijvoorbeeld in zijn jeugd geadopteerd is door een Vlaams gezin, en dus als Vlaming is opgevoed, kan evenveel Vlaming zijn als pakweg Geert Bourgeois. Ik heb de definitie van "volk" (zoals hij trouwens ook in Van Dale staat) al zo vele malen neergeschreven en ik ga het dus niet nog eens doen, dus zoek het maar op in uw woordenboek.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 21:56   #47
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10

ik in geen geval

geef mij maar een natie op basis van ideeen ipv een natie op basis van stammen
er is trouwens geen enkel land dat kan beweren dat het puur homogeen is op gebied van stammen
de denen portugezen kwamen een beetje in de buurt, maar zeker met de moderne migratie is ook dat niet langer het geval
ik denk niet dat er nog een toekomst is voor naties die zich definieren op basis van hun "volk" ipv gemeenschappelijk ideeengoed
Een volk is geen bloed-gebonden groep. Een zwarte Afrikaan die bijvoorbeeld in zijn jeugd geadopteerd is door een Vlaams gezin, en dus als Vlaming is opgevoed, kan evenveel Vlaming zijn als pakweg Geert Bourgeois. Ik heb de definitie van "volk" (zoals hij trouwens ook in Van Dale staat) al zo vele malen neergeschreven en ik ga het dus niet nog eens doen, dus zoek het maar op in uw woordenboek.
ok, point taken
maar dat wil niet zeggen dat ik mijn woorden terugtrek, het betekent enkel dat we niet van mening verschillen in deze

hoe definieer je dan een volk? (van dale interesseert me niet echt, als ik hun definitie wil, zoek ik die wel op en moet ik niet op een discussieforum zitten )
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 20:53   #48
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Een volk is een groep mensen die de zelfde taal spreken, dezelfde aard en zeden hebben. Dat is de basis. Daarbovenop kan volk ook eigen media, partijen, etc. verwerven.

Ik ben geen expert op dit vlak, dus anderen mogen altijd verdere aanvullingen doen.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 21:07   #49
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

[quote="§tijnIdd, hier zijn er wel regio's maar in Piolen voelt men zich meer Pool dan inwoner van een regio. Trouwens, met 25 is al moeilijk genoeg regeren, waarom zou het dan eenvoudiger worden met 40... Laat die discussie aan de lidstaten over en niet aan de E.U.. Deze discussie is trouwens een standpunt van de Europese Vrije Alliantie die ook een federatie van regio's wil en niet van de huidege staten.[/quote]

Maar er stond toch: de regio's zouden onafhankelijk zijn op gebied van cultuur, media, onderwijs, enz. Maar de federal overheid beslist over rest. Waarom zou het dan moeilijker zijn met 25 als met 40, de supranationale overheid beslist over die zaken en en er zal dus geen consensus nodig zijn tussen 40 regio's (Dat is in België toch ook zo)
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 21:15   #50
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Een volk is een groep mensen die de zelfde taal spreken, dezelfde aard en zeden hebben. Dat is de basis. Daarbovenop kan volk ook eigen media, partijen, etc. verwerven.

Ik ben geen expert op dit vlak, dus anderen mogen altijd verdere aanvullingen doen.
Tja, wat is een volk ... daar is verdorie veel discussie over. Naar mijn mening is een natie =volk= groep van mensen die erkennen dat men in de geschiedenis SAMEN offers heeft gebracht en die bereid zijn die offers in de toekomst SAMEN te brengen voor het algemene goed. (ik denk dat dit min of meer de definitie is die we op de unif krijgen voorgeschoteld)
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2004, 12:43   #51
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Een volk is een groep mensen die de zelfde taal spreken, dezelfde aard en zeden hebben. Dat is de basis. Daarbovenop kan volk ook eigen media, partijen, etc. verwerven.

Ik ben geen expert op dit vlak, dus anderen mogen altijd verdere aanvullingen doen.
Tja, wat is een volk ... daar is verdorie veel discussie over. Naar mijn mening is een natie =volk= groep van mensen die erkennen dat men in de geschiedenis SAMEN offers heeft gebracht en die bereid zijn die offers in de toekomst SAMEN te brengen voor het algemene goed. (ik denk dat dit min of meer de definitie is die we op de unif krijgen voorgeschoteld)
Hier: ons studentje gaat het eens zeggen zulle . Welke offers heeft de Belgische natie samen gebracht, toch niet die twee weekjes weglopen van de Duitse tanks zeker? Uw unifke mag zeggen wat het wil hoor, maar ik denk dat de dikke Van Dale toch iets betrouwder is dan een links Pol & Soc-professortje
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2004, 12:53   #52
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

tja, ik studeer geen pol&soc, maar daarvan afgezien:
BEGIË IS GEEN NATIE en er is geen enkel volk dat in de geschiedenis samen offers heeft gebracht voor de onafhankelijkheid van het volk. Het is het GELOOF dat men dat ooit heeft gedaan, dat wil niet zeggen dat ze dat ook ooit echt gedaan hebben he? Meestal zijn het nationalistische interpretaties van historische feiten die mensen doen geloven dat er ooit offers zijn gebracht door hun volk.

enne... of mijn proffen links zijn of niet dat heb ik nog niet gevraagd maar ik weet wel dat de VanDaele alleen maar zo betrouwbaar is omdat er proffen aan meewerken.
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2004, 13:19   #53
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
tja, ik studeer geen pol&soc, maar daarvan afgezien:
BEGIË IS GEEN NATIE en er is geen enkel volk dat in de geschiedenis samen offers heeft gebracht voor de onafhankelijkheid van het volk. Het is het GELOOF dat men dat ooit heeft gedaan, dat wil niet zeggen dat ze dat ook ooit echt gedaan hebben he? Meestal zijn het nationalistische interpretaties van historische feiten die mensen doen geloven dat er ooit offers zijn gebracht door hun volk.
Dan bestaat er geen enkel volk volgens u, want u volgde deze definitie. Ten minste in uw vorige post, of bent u niet zo standvastig? 8)

"Naar mijn mening is een natie =volk= groep van mensen die erkennen dat men in de geschiedenis SAMEN offers heeft gebracht en die bereid zijn die offers in de toekomst SAMEN te brengen voor het algemene goed."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
enne... of mijn proffen links zijn of niet dat heb ik nog niet gevraagd maar ik weet wel dat de VanDaele alleen maar zo betrouwbaar is omdat er proffen aan meewerken.
Wel, als die topprofessoren Germaanse talen (en aan de Van Daele werken er een hoop mee hoor) een compleet andere definitie geven als u en uw unifke: wie heeft er dan gelijk?
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2004, 19:04   #54
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Wel, als die topprofessoren Germaanse talen (en aan de Van Daele werken er een hoop mee hoor) een compleet andere definitie geven als u en uw unifke: wie heeft er dan gelijk?
Kom, kom, het van Dale woordenboek is een goed woordenboek maar ook niet meer dan dat hé. Je kan een woordenboek bezwaarlijk een wetenschappelijk werk noemen. Een natie is een bevolking(sgroep) die objectieve kenmerken bezit die zichtbaar zijn en(!) waarvan die bevolking zich ook van bewust is. Het betreft dus aangeboren of quasi aangeboren kenmerken en fundamentele gemeenschappelijke overeenkomsten. Alle ascriptieve kenmerken horen thuis in dit rijtje.
Naats die objectieve gegevens is het echter essentiëel dat die mensen zich ook aanzien als een groep met die gemeenschappelijke kenmerken. Dat laatste is zelfs de meer doorslaggevende factor, zonder die subjectieve kant kan een natie niet bestaan.

Dat naties modern zijn en staten achterhaald lijkt mij ook niet echt volledig met de waarheid stroken, staten zijn een relatief recent gegeven in de geschiedenis, naties zijn dat eigenlijk niet. Bovendien lijkt het mij weinig zinvol om te streven naar 'natiestaten' wanneer dit kopieën van de huidige staten zou betreffen. Een afschaffen van de staat als dusdanig lijkt mij in dat geval veel meer zinvol en logischer.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2004, 20:43   #55
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Wel, volkeren bestaan wel (volgens mij) maar natie-staten (d.w.z. ieder volk zijn eigen staat) niet of zijn allesinz zeer zeldzaam.
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2004, 20:46   #56
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
tja, ik studeer geen pol&soc, maar daarvan afgezien:
BEGIË IS GEEN NATIE en er is geen enkel volk dat in de geschiedenis samen offers heeft gebracht voor de onafhankelijkheid van het volk. Het is het GELOOF dat men dat ooit heeft gedaan, dat wil niet zeggen dat ze dat ook ooit echt gedaan hebben he? Meestal zijn het nationalistische interpretaties van historische feiten die mensen doen geloven dat er ooit offers zijn gebracht door hun volk.
Dan bestaat er geen enkel volk volgens u, want u volgde deze definitie. Ten minste in uw vorige post, of bent u niet zo standvastig? 8)

"Naar mijn mening is een natie =volk= groep van mensen die erkennen dat men in de geschiedenis SAMEN offers heeft gebracht en die bereid zijn die offers in de toekomst SAMEN te brengen voor het algemene goed."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
enne... of mijn proffen links zijn of niet dat heb ik nog niet gevraagd maar ik weet wel dat de VanDaele alleen maar zo betrouwbaar is omdat er proffen aan meewerken.
Wel, als die topprofessoren Germaanse talen (en aan de Van Daele werken er een hoop mee hoor) een compleet andere definitie geven als u en uw unifke: wie heeft er dan gelijk?
Wie kent er het meest van sociologie, een professor sociologie of een professor Germaanse talen?
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 13:53   #57
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
Wel, volkeren bestaan wel (volgens mij) maar natie-staten (d.w.z. ieder volk zijn eigen staat) niet of zijn allesinz zeer zeldzaam.
Portugal, Griekenland, Ierland (de republiek hé), Finland, Ijsland, ....
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 13:55   #58
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes

Dan bestaat er geen enkel volk volgens u, want u volgde deze definitie. Ten minste in uw vorige post, of bent u niet zo standvastig? 8)

"Naar mijn mening is een natie =volk= groep van mensen die erkennen dat men in de geschiedenis SAMEN offers heeft gebracht en die bereid zijn die offers in de toekomst SAMEN te brengen voor het algemene goed."



Wel, als die topprofessoren Germaanse talen (en aan de Van Daele werken er een hoop mee hoor) een compleet andere definitie geven als u en uw unifke: wie heeft er dan gelijk?
Wie kent er het meest van sociologie, een professor sociologie of een professor Germaanse talen?
Dit is geen sociologie, maar gewoon een definitie van een woord dat tot de Nederlandse taal behoort. En dan meen ik dat de topproffen Germaanse talen van ons Nederlands taalgebied cpabeler zijn om "volk" te definiëren dan één (1) prof sociologie.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 14:04   #59
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Wel, als die topprofessoren Germaanse talen (en aan de Van Daele werken er een hoop mee hoor) een compleet andere definitie geven als u en uw unifke: wie heeft er dan gelijk?
Kom, kom, het van Dale woordenboek is een goed woordenboek maar ook niet meer dan dat hé. Je kan een woordenboek bezwaarlijk een wetenschappelijk werk noemen.
Een zogezegde prof (naam niet vernoemd) sociologie aan een (wederom niet-vernoemde) universiteit is natuurlijk een betere referentie dan de topproffen Germaanse talen van Vlaanderen en Nederland. (NOT!)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Een natie is een bevolking(sgroep) die objectieve kenmerken bezit die zichtbaar zijn en(!) waarvan die bevolking zich ook van bewust is. Het betreft dus aangeboren of quasi aangeboren kenmerken en fundamentele gemeenschappelijke overeenkomsten. Alle ascriptieve kenmerken horen thuis in dit rijtje.
Niet juist! De kenmerken van een volk bij een individu zijn niet aangeboren, maar krijg je mee door opvoeding (taal, aard, zeden,...). Een geadopteerd Afrikaans kind opgevoed door Vlaamse ouders is even veel Vlaming als u en ik!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Naats die objectieve gegevens is het echter essentiëel dat die mensen zich ook aanzien als een groep met die gemeenschappelijke kenmerken. Dat laatste is zelfs de meer doorslaggevende factor, zonder die subjectieve kant kan een natie niet bestaan.
Het natie-bewustzijn is vooral een belangrijke hulp bij de staatwording van het volk. Maar aangezien als 1/3 van de Vlamingen pro-onafhankelijkheid is, hebben we toch al een grote vooruitgang geboekt!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Dat naties modern zijn en staten achterhaald lijkt mij ook niet echt volledig met de waarheid stroken, staten zijn een relatief recent gegeven in de geschiedenis, naties zijn dat eigenlijk niet. Bovendien lijkt het mij weinig zinvol om te streven naar 'natiestaten' wanneer dit kopieën van de huidige staten zou betreffen. Een afschaffen van de staat als dusdanig lijkt mij in dat geval veel meer zinvol en logischer.
Natiestaten zijn modern, staten achterhaald.
Een natie-staat werkt trouwens veel beter als een gewone staat. Ik verwijs hier graag naar de stichters van België: zij kenden dit feit maar al te goed, en dat verklaard ook hun verfransingsdrang.
De inhoud zal gedeeltelijk anders ingevuld zijn, en het beleid dichter bij de mensen. Het volk zal namelijk zelf over zijn toekomst kunnen beslissen, in tegenstelling tot wat in de staat het geval was.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 15:15   #60
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Een zogezegde prof (naam niet vernoemd) sociologie aan een (wederom niet-vernoemde) universiteit is natuurlijk een betere referentie dan de topproffen Germaanse talen van Vlaanderen en Nederland. (NOT!)
Kom, kom, als je wenst te weten wat DNA, chromosomen, RNA etc. zijn dan ga je dat niet in het Van Dale woordenboek opzoeken, maar dan neem je een boek biologie ter handen. Hetzelfde geldt in dit geval, als je wenst te weten wat het liberalisme, socialisme, een volk, een natie etc. is, dan raadpleeg je geen woordenboek maar een wetenschappelijk (politicologisch of sociologisch) werk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Niet juist! De kenmerken van een volk bij een individu zijn niet aangeboren, maar krijg je mee door opvoeding (taal, aard, zeden,...). Een geadopteerd Afrikaans kind opgevoed door Vlaamse ouders is even veel Vlaming als u en ik!
En? Ik schreef dat het dus aangeboren of quasi aangeboren kenmerken betreft. Of als u wenst zogenaamde ascriptieve kenmerken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Een natie-staat werkt trouwens veel beter als een gewone staat
Ik betwijfel dat, een staat zal pas echt goed kunnen functioneren wanneer ze gebasseerd is op een gedeelde ideologie en je kan dan wel beargumenteren dat dit in een natie-staat zo zal zijn, op dat ogenblik kan je niet langer volhouden dat Vlaanderen een natie zou zijn. Een liberale, socialistisch, ... staat zou veel beter functioneren dan een natie-staat die niet gestoeld is op een ideologie, maar op ascriptieve kenmerken.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be