Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2003, 12:13   #21
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Laat er geen twijfel over bestaan dat ik ook voor meer directe democratie gewonnen ben, bvb. door bindende referenda, nu er ook moderne middelen beginnen aan te komen.

Ik wil evenwel enkele negatieve ervaringen uit Ierland in het licht brengen:- het referendum over abortus werd gewonnen door pro-abortus met een 500-tal stemmen, wordt dan ook door een groot deel van de bevolking niet aanvaard. Die gaan zelfs zo ver van die uitslag in vraag te stellen...
- Een tweede referendum werd dan ingericht met de bedoeling om de abortus in een nauwere context te brengen ( slechts in bepaalde gevallen). De bisschoppen vroegen in de kerk om "ja" te stemmen. Het ontwerp heeft het toch gehaald, maar een "non" verklaarde mij dat ze "nee" gestemd had omdat ze "tegen abortus" was...Velen hadden blijkbaar niet begrepen dat de "juridische tekst" die voorgesteld werd het midden hield tussen afwijzing en goedkeuring, dus goedkeuring onder bepaalde voorwaarden.

Hieruit meen ik te moeten besluiten dat de tekst van een referendum in duidelijk verstaanbare(voor iedereen) termen dient gesteld te zijn.

Luke
Een vraagje Luke.
Ging dit hier om referenda op volksinitiatief?
Of raadplegende referenda uitgaande van de bestuurders?
Zo dit laatste het geval was, zijn er dan correctieve referenda mogelijk op burgerinitiatief?
N.B.: de referenda waar ik voor pleit zijn die op initiatief van de bevolking.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2003, 19:10   #22
luke dierick
Burger
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Coolbawn,Cy Tipperary North,RoI
Berichten: 164
Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard

[
Hieruit meen ik te moeten besluiten dat de tekst van een referendum in duidelijk verstaanbare(voor iedereen) termen dient gesteld te zijn.

Luke[/quote]
Een vraagje Luke.
Ging dit hier om referenda op volksinitiatief?
Of raadplegende referenda uitgaande van de bestuurders?
Zo dit laatste het geval was, zijn er dan correctieve referenda mogelijk op burgerinitiatief?
N.B.: de referenda waar ik voor pleit zijn die op initiatief van de bevolking.[/quote]

Het ging hier telkens over een overheidsinitiatief. De referenda zijn hier geinstitutionaliseerd, maar gaan steeds uit van de volksvertegenwoordiging.

Mvg.
Luke
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2003, 07:41   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Het ging hier telkens over een overheidsinitiatief. De referenda zijn hier geinstitutionaliseerd, maar gaan steeds uit van de volksvertegenwoordiging.

Mvg.
Luke
Referenda vanwege de overheid dus. Een vorm van wat ik hondebrokreferenda pleeg te noemen.
Ze worden ons toegeworpen van hogeraf, waarschijnlijk zonder engagement van overheidswege om de uitslag te respecteren, en vaak over onderwerpen waar weinigen wakker van liggen.

Het referendum waar ik veel heil in zie is het referendum op initiatief van het volk.
Daarmee kunnen we onze bestuurders dwingen om uit te voeren wat we echt wensen, zonder dat ze zich kunnen of hoeven te verschuilen achter partijtucht en partijprogramma.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2003, 22:06   #24
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Kan er hier geen topic "geplakt" worden waar goed bronnenmateriaal ivm referenda te vinden is?

Ik stel voor dat Jos dit eens uitzoekt en dan al die links naar die bronnen met wat commentaar voorziet.

Dan hoeven we niet meer gaan te speuren in verschillende topics naar één of ander citaat. En moeten we niet steeds het wiel uitvinden en dezelfde discussies eindeloos herhalen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2003, 10:43   #25
luke dierick
Burger
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Coolbawn,Cy Tipperary North,RoI
Berichten: 164
Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard

Referenda vanwege de overheid dus. Een vorm van wat ik hondebrokreferenda pleeg te noemen.
Ze worden ons toegeworpen van hogeraf, waarschijnlijk zonder engagement van overheidswege om de uitslag te respecteren, en vaak over onderwerpen waar weinigen wakker van liggen.

Het referendum waar ik veel heil in zie is het referendum op initiatief van het volk.
Daarmee kunnen we onze bestuurders dwingen om uit te voeren wat we echt wensen, zonder dat ze zich kunnen of hoeven te verschuilen achter partijtucht en partijprogramma.[/quote]

Een referendum op "initiatief van het volk" alleen zie ik niet zitten , ook de bestuurslaag zou over die mogelijkheid moeten beschikken meen ik. Ook zou een referendum zoals U voorstelt, aan heel wat voorwaarden dienen te voldoen. Men kan zich toch niet voorstellen dat een referendum zou gehouden worden over een onderwerp waarvan het belang een of enkele gemeenten niet overstijgt. Bovedien, zou in die optiek , er moeten geopteerd worden voor afzonderlijke Staatsreferenda (Belgisch bvb.) en Deelstaatsreferenda(Vlaams of Waals, ook Brussels en Duitstalig gebied ?) om het verwijt te ontgaan dat bvb de Walen een Vlaams referendum, gaande over specifiek vlaamse problemen beslecht wordt met Waalse stemmen.

Vindt het wel een geestige bepaling "hondebrokreferenda", maar U zult toch met mij begrijpen dat een dergelijke nieuwigheid denkwerk vereist en nauwkeurig dient omschreven. Daarbij komt nog de specifieke vraagstelling, die telkenmale een duidelijkheid in de vraag laat blijken...

Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij toch een belangrijk opzet dat zeer veel goede zijden vertoont, maar ook ter gelijkertijd met omzicht dient vastgelegd.

Verontschuldig mij dat ik wat laattijdig antwoord, maar was bezig met andere dingen , bovendien ga ik met vrienden volgende week varen op de Shannon, dus

So long,

Luke
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 18:28   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Een referendum op "initiatief van het volk" alleen zie ik niet zitten , ook de bestuurslaag zou over die mogelijkheid moeten beschikken meen ik.
Misschien geef ik als voorstander van het BROV de indruk dat ik dit als enige bestuursinstrument wens.
Niets is minder waar.
Ik beschouw het als een aanvulling van de huidige vertegenwoordigende democratie.
Uiteraard heb ik geen enkel bezwaar wanneer van overheidswege de bevolking geraadpleegd kan worden, maar dit mag geen surrogaat zijn voor de referenda op initiatief van (voldoende) mensen.

Citaat:
Ook zou een referendum zoals U voorstelt, aan heel wat voorwaarden dienen te voldoen. Men kan zich toch niet voorstellen dat een referendum zou gehouden worden over een onderwerp waarvan het belang een of enkele gemeenten niet overstijgt. Bovedien, zou in die optiek , er moeten geopteerd worden voor afzonderlijke Staatsreferenda (Belgisch bvb.) en Deelstaatsreferenda(Vlaams of Waals, ook Brussels en Duitstalig gebied ?) om het verwijt te ontgaan dat bvb de Walen een Vlaams referendum, gaande over specifiek vlaamse problemen beslecht wordt met Waalse stemmen.
Als je ervanuit wenst te gaan dat het volk (i.c. het Belgische) souverein moet zijn, dan hoeven er geen beperkingen opgelegd te worden.
De meerderheid van geïnteresseerden beslist, tot welke taalgroep ze dan ook mogen behoren.
De totale bevolking krijgt de gelegenheid om vrijwillig zijn stem uit te brengen over zaken waar ze vooraf klaar over ingelicht worden. De gevolgen van hun keuzes kunnen naderhand toch door andere referenda gecorrigeerd worden, zonodig. Het komt er op aan de stem van de meerderheid te gehoorzamen.
Ook onze vertegenwoordigers nemen al eens minder gelukkige beslissingen. Het aanwezige potentieel van de bevolking hoeft niet onder te doen voor de begaafdheid van de gemiddelde politicus. Onderschat evenmin de 'civicness' van het merendeel der burgers, eens ze echte inspraak krijgen. De doemscenario's van ongehoorde beslissingen blijken in de praktijk in landen waar het bestaat nooit voor te komen.
Ik betaal liever voor de eigen foute beslissingen van een meerderheid van burgers, dan voor die van politici met vaak minimale achterban of aanhang.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 18:42   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Ik betaal liever voor de eigen foute beslissingen van een meerderheid van burgers, dan voor die van politici met vaak minimale achterban of aanhang.
Ik ook, Superstaaf! Zeker als het bewust kiezende burgers zijn!
En dat kan je van de parlementsverkiezingen zoals ze vandaag gebeuren zeker niet zeggen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 16:35   #28
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

[size=3]Laat maar eens zien hoe goed jullie overweg kunnen met woorden.
Jullie zijn toch natuurtalenten of zijn jullie verbaal gestoorden?

Ieder die nog praat met grote mond,
Zal ontdekken hoe ver hij van mijn kunst af stond.
Ik ga rechtdoor het midden en jij draait errond!

Kom dus naar de battle
voordat ik me hier overal settle! [/size]

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4815[/quote]
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2003, 09:18   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Het gaat hier over het verdiepen van de democratie, Chill. Niet over goochelen met woorden, zoals meestal politici en Chill doen om in de belangstelling te geraken.
Ga je liever bij de kalveren en hun moederbeesten amuseren.

Sommige van die beesten noemen we 'dikbil',
Ze hebben meer vlees dan ruggengraat, Chill.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 11:20   #30
sancho
Provinciaal Statenlid
 
sancho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 augustus 2002
Berichten: 682
Standaard

Quote Superstaaf : "De totale bevolking krijgt de gelegenheid om vrijwillig zijn stem uit te brengen over zaken waar ze vooraf klaar over ingelicht worden. De gevolgen van hun keuzes kunnen naderhand toch door andere referenda gecorrigeerd worden, zonodig."

Amaai, dat gaat efficient zijn !
sancho is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 16:14   #31
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Wel dat is wat men noemt een late reactie. Blijkbaar van iemand die nog niet door heeft dat de formule, overigens met zeer groot sucses, al meer dan 150 jaar in Zwitserland word toegepast.
Maar ja, de Zwitsers zijn dan ook in doorsnede veeeeeeeeeel slimmer dan de Belgen
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 10:56   #32
Clara S. Glas
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 juli 2004
Locatie: Brabant
Berichten: 2
Standaard

Rechten en plichten... Door die "begrippen" te hanteren ben je mijns inziens al een stap tever. Democratie moet geen zaak zijn van rechten en plichten: die zijn afgeleid hetzij uit een heersende filosofische overtuiging of een bestuurlijk systeem. Democratie moet vat krijgen op de waarden, de parameters die zelfbeschikking mogelijk maken: de grootste beperkingen zijn immers extern aan het bestuurlijk/filosofisch systeem: het zijn de natuurlijke beperkingen om aan onze grotendeels collectieve behoeften te voldoen.
Elke konsekwentie die enkel verbonden is aan het verdedigen van het bestuurlijk/filosofisch systeem en niet de onderliggende waarden is contraproductief: er wordt meer waarde vernietigd dan opgebouwd.
De echte waarden zijn in hoge mate universeel, of cultureel bepaald.
Democratie zou moeten vat krijgen op die onderliggende waarden.
Mijn denkpiste: bestrijdt het "consekwent" denken, ga terug naar de waarden. Daarom is een kans weggelegd voor economische bedrijfsgebeuren: dit kan meer democratie brengen doorr het verspreiden van de waarden en het scheppen van een gunstig klimaat.
Wel moet de democratische controle over het bedrijfsleven worden geobserveerd en bevorderd: het bestaan ervan is functioneel, niet om winst(?) te maken (methodiek, een "consekwentie" geen doel.) maar om de waarden uit te wisselen en meerwaarden te creeren.
Daarom ook zal het verdiepen van de democratie voor een groot deel via de multinationale bedrijven moeten verlopen.
__________________
Meet me in de non-stop metro van rupalo.
De bvHoeWel dankt u voor uw hulp in de strijd tegen het consekwente denken tot ziens op de skynetblog van fascino-burka.
Clara S. Glas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 18:24   #33
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Bedrijven die er, lettelijk, alles voor over hebben om de democratie te onderdrukken moeten de democratie bevorderen?
Bij ons zeggen ze:"moet er nog zand zijn"
Onderliggende waarden is overigens een abstrakt begrip dat door iedereen anders zal ingevuld worden.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 23:52   #34
Clara S. Glas
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 juli 2004
Locatie: Brabant
Berichten: 2
Standaard

Je reactie bewijst dat je wel hetzelfde denkt als ik, maar blijkbaar niet dezelfde oplossing ziet. Het is inderdaad ook naar mijn mening zo dat de bedrijven een zeer negatieve rol spelen (al geldt dat niet voor ALLe bedrijven). Maar men kan er niet vanuit dat ze
- een strategische positie innemen
- extreme invloed hebben
- een intenationale structuur hebben, waardoor ze het belang van de nationale, concurrender en oorlogsvoerende structuren bekampen

Als onze ami Louis Michel als ultieme oplossing voor Midden Afrika een vrijhandelszone bepleit, dat zet hij in mijn ogen een stap in de goede richting. Overigens ben ik extreem marxistisch, maar dan wat de onderliggende waarden betreft. Als het om evolutie en beinvloeding gaat moet men proberen wat wijn in het water te doen... Het is nog altijd beter dan water. De ideologie is wat ze is. Maar het is persoonlijk, en als er konflicten zijn is men eenmaal gebonden aan machtsverhoudingen.
De macht mag echter nooit het streefdoel zijn. Want dan zit men in een negatieve cyclus.
Als je mijn website blijft bezoeken zul je zien hoe corporate responsability kan beinvloed worden. Het gaat er niet om meer macht te geven aan de bedrijven, maar meer verantwoordelijkheid.
__________________
Meet me in de non-stop metro van rupalo.
De bvHoeWel dankt u voor uw hulp in de strijd tegen het consekwente denken tot ziens op de skynetblog van fascino-burka.
Clara S. Glas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be