Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Limburg bij Wallonië ?
ja 5 14,29%
neen 25 71,43%
geen/andere mening 5 14,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 september 2016, 14:19   #121
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Bedoelt u met streektaal een andere taal dan het AN of een dialect van het Nederlands?
Ik ben geen taalkundige en ben niet in staat om de discussie of Limburgs al dan niet een andere taal is te voeren.

Laat mijn opmerking dus maar voor beide situaties gelden, hoewel het hoofdzakelijk bedoeld was voor de dialecten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 14:23   #122
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Hier in het Maasland wordt het toch nog aardig frequent gebruikt. Vaak wordt ge hier eerst in het plat aangesproken.
Ik versta het goed maar ik heb nu wel een beetje spijt dat ik het niet vaker gesproken heb. Het zou best kunnen dat uitsterving dreigt maar dat zal eerder liggen aan een doorgedreven vervlaamsing/vernederlandsing van overheidswege. Iets wat schrikbarend werkelijkheid kan worden nu ze de provincies steeds meer bevoegdheden willen afnemen.
Vraag me af verschil in visie - Nederland en België - op den duur mogelijk verwijdering tussen beide Limburgen zou kunnen veroorzaken?

Dit verschijnsel treedt namelijk op in de Duits/Nederlandse grensgebieden.
Ouderen spreken Limburgs over de grens.
Jongeren schakelen over van het Limburgs op het Duits zodra ze de grens passeren. Ze identificeren zich als Nederlander over de grens
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 14:30   #123
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ben geen taalkundige en ben niet in staat om de discussie of Limburgs al dan niet een andere taal is te voeren.

Laat mijn opmerking dus maar voor beide situaties gelden, hoewel het hoofdzakelijk bedoeld was voor de dialecten.
Zou ik evenmin kunnen. Ga slechts af op wat Nederland eronder verstaat ten aanzien van het Limburgs.
In Nederland geldt Limburgs als een erkende andere taal dan het Nederlands.
Hoewel momenteel erkend als een streektaal. Wanneer het voldoet aan de eisen zou erkenning als een Rijkstaal eveneens een mogelijkheid kunnen zijn zoals ook het Fries

Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 september 2016 om 14:34.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 14:42   #124
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Bedoelt u met streektaal een andere taal dan het AN of een dialect van het Nederlands?
Ik ben geen taalkundige en ben niet in staat om de discussie of Limburgs al dan niet een andere taal is te voeren.

Laat mijn opmerking dus maar voor beide situaties gelden, hoewel het hoofdzakelijk bedoeld was voor de dialecten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 14:43   #125
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De ware streektaalminnaar zal het nooit hebben over plat als het over die streektaal gaat. En dat is een toch wel een zeer veelzeggend detail !
Maar, we wisten het al langer:
- de portefeuille is voor Pajoske zo veel belangrijker dan zijn Limburgse streektaal.
- zijn Limburgs taaldoekje voor het bloeden dient enkel om mee naar de flamingantenstier te zwaaien; die te koeioneren, zoals hijzelf toegeeft, d�*t is hier zijn ware forumzending.
Hij heeft in het Limburgs een stok gevonden om de flaminganten mee te slaan maar doet dat al te dikwijls ernaast. Hetgeen normaal is als men spoken ziet.
Maar verdient zijn Limburgse streektaal ook "officiële erkenning" als streektaal, c.q. een andere taal is dan het Nederlands?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 19:36   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Bedoel ook niet nu, maar op den duur bestaat de mogelijkheid dat dialecten en streektalen uit zouden kunnen sterven
Het EU en eigen beleid van landen zou kunnen helpen dit zoveel als mogelijk helpen voorkomen.
Erkenning van het Limburgs, in Nederland dan, kan een steun in de rug zijn.
Op welke wijze kan (let op de woordkeuze!) dit dan wel een steun zijn? Laten ouders zich dan leiden door die wettelijke erkenning om met hun kinderen de streektaal te spreken?

De grote vijand van de dialecten is trouwens op geen enkele wijze de overheid, maar wel onze eigen toegenomen mobiliteit. Mensen huwen vandaag de dag niet zelden met een partner uit een totaal andere streek. Dan stelt zich vaak de vraag in welke taalvorm men de kinderen zal opvoeden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 19:55   #127
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Allez gij. Dat is voor ons normaal woordgebruik. Kijk hier maar: http://www.vlaamswoordenboek.be/defi...hiedenis/30540
en hier: http://www.mijnwoordenboek.nl/dialec...?woord=dialect

Men zegt ook platdutch
http://remersdael.be/Histoire/patois.html

Plat i.v.m. met streektaal heeft voor ons totaal geen pejoratieve betekenis. Evenmin als het woord 'nèger' voor een donkerhuidige evenmens.
Jaja, het woord "plat" is ook voor ons normaal taalgebruik ! En dat is het hem nu juist!
Maar de "normale" taalgebruikers zijn geen taalminnaars; die laatsten vormen een kleine taalbewuste groep, altijd geweest en dat zal altijd zo zijn.
En het is nu net over die groep dat ik het had, niet over de "normale" mensen.

De termen Platdiets/Platdutch zijn mij natuurlijk bekend, maar dat zijn niet echt linguïstische termen, maar woorden die weeral de normale taalgebruikers hanteren. Linguïstisch hoort dat bij het Limburgs, zij het als overgangsgebied tussen het Limburgs en het Ripuarisch.

Wat mij in die laatste link over het Platdiets opvalt is dat die schrijver stelt dat zijn streektaal zich bevindt aan onze kant van de Benratherlinie, de Nederduitse kant, en niet aan de Hoogduitse kant. Strikt genomen is het dus, net zoals het Limburgs, een Nederlandse dialekt en geen Duits.
En kijk beste mensen hoe nu Pajoske op zijn twee achterste Limburgse poten gaat staan. Kijk uit; hij komt eraan....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2016 om 19:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 20:08   #128
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Vraag me af verschil in visie - Nederland en België - op den duur mogelijk verwijdering tussen beide Limburgen zou kunnen veroorzaken?
Ge bedoelt het verschil in visie dat België het niet en Nederland wél erkend als streektaal, neem ik aan.
Maar neen, begod!. Natuurlijk veroorzaakt dat geen verwijdering tussen de twee Limburgen. Wel het feit dat er twee staatsgrenzen zijn met in elk deel een andere standaarduitspraak ook al gaat het in beide gevallen om Limburgs.
Ik hoor dat iemand uit Nederlands of Vlaams Limburg komt als hij gekleurd AN spreekt. Het lijkt mij logisch dat als ze Limburgs spreken die invloed van de twee verschillende standaardtaaluitspraken zich ook in de dialekten zal doen gevoelen. Vooral bij jongeren.

Citaat:
Dit verschijnsel treedt namelijk op in de Duits/Nederlandse grensgebieden. Ouderen spreken Limburgs over de grens.
Jongeren schakelen over van het Limburgs op het Duits zodra ze de grens passeren. Ze identificeren zich als Nederlander over de grens.
Ach ja, die Heimatuntreue Jugend, toch, nietwaar....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2016 om 20:17.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 20:21   #129
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik begrijp die Pajoskaanse hekel aan het AN gewoon niet. Tijdens mijn contacten met Limburgers stel ik telkens vast dat wanneer ze AN spreken het met een vlotheid en correctheid gebeurt die bij nogal wat andere Vlamingen ontbreekt.
IK begrijp dat heel goed ! Pajoske heeft niet echt een hekel aan het AN. Maar hij is ook niet bepaald een grote taalminnaar van het Limburgs.
Waar het hem om te doen is is dit:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=110

De eerste en tweede zin in uw post hebben niets met mekaar gemeen; er is geen oorzakelijk verband tussen het eerste en het tweede.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2016 om 20:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 20:31   #130
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Maar verdient zijn Limburgse streektaal ook "officiële erkenning" als streektaal, c.q. een andere taal is dan het Nederlands?
Voor mijn part mag elk dialekt erkend worden als streektaal.
Maar dat maakt een dialekt nog niet per sé tot een andere taal dan de standaardtaal waartoe het behoort. Al blijft dat een definitiekwestie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Streektaal
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2016 om 20:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 20:42   #131
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is ook een waanvoorstelling, daar de taalvrijheid in België een grondwettelijk recht is. De overheid is alleen bevoegd om een taalbeleid uit te stippelen voor haar eigen structuren of voor wat bij wet geregeld wordt.
Ai, ai, ai... ge begeeft u op glad ijs, Jan.
En het verwondert mij dat ge er niet op gepakt werd; ikzelf heb er geen goesting voor, als ze dat open doel niet zien.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2016 om 20:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 20:44   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ai, ai, ai... ge begeeft u op glad ijs, Jan.
En het verwondert mij dat ge niet op gepakt werd; ikzelf heb er geen goesting voor, als ze dat open doel niet zien.
Helemaal geen glad ijs. Als Limburgers echt de wil hebben iets met hun eigen streektaal te doen, dan hebben ze daar alle vrijheid toe: regionale tv in het Limburgs, krant en tijdschrift in het Limburgs, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 20:53   #133
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal geen glad ijs. Als Limburgers echt de wil hebben iets met hun eigen streektaal te doen, dan hebben ze daar alle vrijheid toe: regionale tv in het Limburgs, krant en tijdschrift in het Limburgs, enzovoort.
Ja, dat is een waarheid als een koe wat ge daar schrijft.
Maar als Vlaamsnationalist zwaaien met de grondwettelijke taalvrijheid:
" daar de taalvrijheid in België een grondwettelijk recht is. De overheid is alleen bevoegd om een taalbeleid uit te stippelen voor haar eigen structuren of voor wat bij wet geregeld wordt."
Ik bedoel maar: we weten dat die grondwettelijke taalvrijheid in 1830 niet meer dan een vodje papier was. En we weten wat "een taalbeleid de overheid toen uitstippelde voor haar eigen strukturen"....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2016 om 20:56.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 21:56   #134
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op welke wijze kan (let op de woordkeuze!) dit dan wel een steun zijn? Laten ouders zich dan leiden door die wettelijke erkenning om met hun kinderen de streektaal te spreken?

De grote vijand van de dialecten is trouwens op geen enkele wijze de overheid, maar wel onze eigen toegenomen mobiliteit. Mensen huwen vandaag de dag niet zelden met een partner uit een totaal andere streek. Dan stelt zich vaak de vraag in welke taalvorm men de kinderen zal opvoeden.
Elke maatregel, klein of groot, welke genomen wordt kan een mogelijke hulp zijn de teruggang van het taalgebruik helpen tegengaan.
Erkenning van een taal is tevens met name van belang als erkenning van de eigenheid van een volk.
Ook voor degenen die het Limburgs niet meer spreken geldt dit als een element van eigenwaarde,
zich erkend en gelijkwaardig voelen (in de Nederlandse situatie)

Zegt niet veel, maar een internationale conferentie waarbij de spreker in het Limburgs kon spreken is een vorm van
erkenning welke een Limburger zeer zeker voldoening en eigenwaarde zal bieden.

België/Vlaanderen en Nederland voeren elk een eigen beleid ten aanzien van het Limburgs.
Aangezien beiden een andere visie hebben en elk een eigen problematiek kennen heeft overeenkomsten zoeken geen zin.

Wat opvalt dat jongere Limburgers eenmaal over de grens - Duitsland - overschakelen op het Duits, terwijl ouderen
het Limburgs blijven gebruiken als ze de grens passeren.
Een dg onderzoek werd uitgevoerd naar het gebruik van het Limburgs in de Duits-Nederlandse grensstreek.
Het zal me benieuwen wat een dg onderzoek oplevert in de Belgisch - Nederlandse grensstreek?

75% van de Limburgers in Ned. Limburg spreekt nog steeds de Limburgse taal.
Maatregelen kunnen in ieder geval helpen om, zo goed als mogelijk, in stand blijven houden.
De Limburgse Taal is tevens - Nationaal Erfgoed - welke erkend diende te worden in Nederland.

Een flinke paradox. Een Vlaanderen dat vond, en mogelijk nog steeds vindt, dat NL Limburg bij Vlaanderen behoort,
erkent het Limburgs niet als een andere taal.
De arrogante Hollanders van boven de rivieren erkennen het Limburgs wel als een andere taal dan het Nederlands.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 22:09   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ja, dat is een waarheid als een koe wat ge daar schrijft.
Maar als Vlaamsnationalist zwaaien met de grondwettelijke taalvrijheid:
" daar de taalvrijheid in België een grondwettelijk recht is. De overheid is alleen bevoegd om een taalbeleid uit te stippelen voor haar eigen structuren of voor wat bij wet geregeld wordt."
Ik bedoel maar: we weten dat die grondwettelijke taalvrijheid in 1830 niet meer dan een vodje papier was. En we weten wat "een taalbeleid de overheid toen uitstippelde voor haar eigen strukturen"....
Handelt een bepaalde overheid nu binnen het Nederlands taalgebied op dezelfde wijze als indertijd de Belgische overheid? Dat is immers de onderliggende vraag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 22:11   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Elke maatregel, klein of groot, welke genomen wordt kan een mogelijke hulp zijn de teruggang van het taalgebruik helpen tegengaan.
Erkenning van een taal is tevens met name van belang als erkenning van de eigenheid van een volk.
Ook voor degenen die het Limburgs niet meer spreken geldt dit als een element van eigenwaarde,
zich erkend en gelijkwaardig voelen (in de Nederlandse situatie)

Zegt niet veel, maar een internationale conferentie waarbij de spreker in het Limburgs kon spreken is een vorm van
erkenning welke een Limburger zeer zeker voldoening en eigenwaarde zal bieden.

België/Vlaanderen en Nederland voeren elk een eigen beleid ten aanzien van het Limburgs.
Aangezien beiden een andere visie hebben en elk een eigen problematiek kennen heeft overeenkomsten zoeken geen zin.

Wat opvalt dat jongere Limburgers eenmaal over de grens - Duitsland - overschakelen op het Duits, terwijl ouderen
het Limburgs blijven gebruiken als ze de grens passeren.
Een dg onderzoek werd uitgevoerd naar het gebruik van het Limburgs in de Duits-Nederlandse grensstreek.
Het zal me benieuwen wat een dg onderzoek oplevert in de Belgisch - Nederlandse grensstreek?

75% van de Limburgers in Ned. Limburg spreekt nog steeds de Limburgse taal.
Maatregelen kunnen in ieder geval helpen om, zo goed als mogelijk, in stand blijven houden.
De Limburgse Taal is tevens - Nationaal Erfgoed - welke erkend diende te worden in Nederland.

Een flinke paradox. Een Vlaanderen dat vond, en mogelijk nog steeds vindt, dat NL Limburg bij Vlaanderen behoort,
erkent het Limburgs niet als een andere taal.
De arrogante Hollanders van boven de rivieren erkennen het Limburgs wel als een andere taal dan het Nederlands.
Veel woorden, maar eigenlijk geen inhoud. Welke maatregelen zouden dan wel de overdracht van het dialect kunnen stimuleren?

Waar haalt u het trouwens dat Vlaanderen vindt dat Nederlands-Limburg bij Vlaanderen hoort?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 22:11   #137
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op welke wijze kan (let op de woordkeuze!) dit dan wel een steun zijn? Laten ouders zich dan leiden door die wettelijke erkenning om met hun kinderen de streektaal te spreken?

De grote vijand van de dialecten is trouwens op geen enkele wijze de overheid, maar wel onze eigen toegenomen mobiliteit. Mensen huwen vandaag de dag niet zelden met een partner uit een totaal andere streek. Dan stelt zich vaak de vraag in welke taalvorm men de kinderen zal opvoeden.
Dat is één vijand maar bijlange niet de grootste. Het is de mentaliteit waar ik hierboven op wees in #109.

Ik verwijs daarbij aan wat ik aan Pajoske schreef:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=151
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2016 om 22:26.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2016, 22:28   #138
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Handelt een bepaalde overheid nu binnen het Nederlands taalgebied op dezelfde wijze als indertijd de Belgische overheid? Dat is immers de onderliggende vraag.
Pajoske, U wordt geroepen.....!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 02:21   #139
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Veel woorden, maar eigenlijk geen inhoud. Welke maatregelen zouden dan wel de overdracht van het dialect kunnen stimuleren?

Waar haalt u het trouwens dat Vlaanderen vindt dat Nederlands-Limburg bij Vlaanderen hoort?
U herhaalt nu een vraag waar u al diverse malen antwoord op hebt gekregen
U maakt mij bovendien niet wijs dat u de eisen erkenning niet opgezocht zou hebben

Overdracht van het dialect? Een invulling die u er zelf aan geeft.
Een bestaand dialect, in de Nederlandse visie een taal, wordt in Nederlands Limburg voor 75% gesproken.
Wat zou er overgedragen moeten worden?

Er hoeft aangaande Belgisch Limburg niets overgedragen te worden.
Slechts erkenning van de taal en de daaruit volgende verplichtingen.
Eerst zal er bereidheid moeten zijn om tot erkenning over te willen gaan
Te nemen maatregelen komen pas aan de orde wanneer deze vraag beantwoord is.
Komt men daar niet uit, dan wel is de bereidheid er niet, hoeft over wat daarna niet gediscussieerd te worden. Zinloze en verloren tijd.

Als u echter kijkt wat erkenning "mogelijk" kan helpen stimuleren dan zou dit juist kunnen betekenen het nog meer "versterken" van
het "Vlaamse identiteitsgevoel". Eventueel het Belgische identiteitsgevoel.

Vanuit deze optiek zou het dus eerder een voordeel kunnen zijn dan een nadeel het Limburgs als taal te erkennen
In dat geval zal de Taalunie dit niet graag zien gebeuren daar het Nederlands taalgebied kleiner zou worden indien erkend als een andere (streek) taal

Friezen zijn trots op hun Friese identiteit en hun taal, tezelfdertijd voelen ze zich bovenal Nederlander.
Ook voor Limburgers geldt, Nederlandse en Belgische Limburgers, dat beiden trots zijn op hun provincie, hun identiteit en hun dialect/taal
Jongere Nederlandse Limburgers identificeren zich steeds meer met de Nederlandse identiteit, zoals blijkt bij grensoverschrijdend verkeer Limburgse/Duitse grens.
Hoewel ze het Limburgs kunnen spreken over de grens schakelen ze over op het Duits, ipv de ouderen die Limburgs spreken wanneer over de grens.

Vergelijkbaar laat ook het onderstaande onderzoek ten aanzien van het grensgebied NL en BL Limburg een dg beeld zien
Helaas werd het taalgebruik niet gemeten wanneer over de grens
Opvallend loopt het verbonden voelen terug en duidt op een toenemende identificatie als Nederlander.
De grens lijkt dus bepalend te zijn/worden zoals ook in het onderzoek van de universiteit Utrecht werd gesteld (2013)

Bevolkingsonderzoek Limburg 2010
Maastricht, april 2010
Grenzeloos Limburg, een onderzoek onder inwoners van beide Limburgen

Grensoverschrijdende interesse
Nederlandse Limburgers
Verbonden voelen met de omringende regio’s Duitsland en België
- Meerderheid van de burgers: 75 %
- Generatie 65 jaar en ouder: 94 %
- Jongeren tot 25 jaar: 61%

Belang van grensoverschrijdend onderwijs
65+: 62%
Jongeren: 49%

2.2 Limburggevoel
Afgelopen jaren is het Limburggevoel jaarlijks gestegen

Trots op om een inwoner van Limburg te zijn
- Nederlandse Limburgers: 92%
- Belgische Limburgers: 96%
- Nederlanders eigen provincie: 81%

Volgens mij toont de geschiedenis voldoende het streven van België aan het Zuiden van Nederland bij België te willen voegen.
Laat ik het voor de rest houden op uitspraken van Vlamingen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2016, 07:23   #140
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
U herhaalt nu een vraag waar u al diverse malen antwoord op hebt gekregen
U maakt mij bovendien niet wijs dat u de eisen erkenning niet opgezocht zou hebben

Overdracht van het dialect? Een invulling die u er zelf aan geeft.
Een bestaand dialect, in de Nederlandse visie een taal, wordt in Nederlands Limburg voor 75% gesproken.
Wat zou er overgedragen moeten worden?

Er hoeft aangaande Belgisch Limburg niets overgedragen te worden.
Slechts erkenning van de taal en de daaruit volgende verplichtingen.
Eerst zal er bereidheid moeten zijn om tot erkenning over te willen gaan
Te nemen maatregelen komen pas aan de orde wanneer deze vraag beantwoord is.
Komt men daar niet uit, dan wel is de bereidheid er niet, hoeft over wat daarna niet gediscussieerd te worden. Zinloze en verloren tijd.

Als u echter kijkt wat erkenning "mogelijk" kan helpen stimuleren dan zou dit juist kunnen betekenen het nog meer "versterken" van
het "Vlaamse identiteitsgevoel". Eventueel het Belgische identiteitsgevoel.

Vanuit deze optiek zou het dus eerder een voordeel kunnen zijn dan een nadeel het Limburgs als taal te erkennen
In dat geval zal de Taalunie dit niet graag zien gebeuren daar het Nederlands taalgebied kleiner zou worden indien erkend als een andere (streek) taal

Friezen zijn trots op hun Friese identiteit en hun taal, tezelfdertijd voelen ze zich bovenal Nederlander.
Ook voor Limburgers geldt, Nederlandse en Belgische Limburgers, dat beiden trots zijn op hun provincie, hun identiteit en hun dialect/taal
Jongere Nederlandse Limburgers identificeren zich steeds meer met de Nederlandse identiteit, zoals blijkt bij grensoverschrijdend verkeer Limburgse/Duitse grens.
Hoewel ze het Limburgs kunnen spreken over de grens schakelen ze over op het Duits, ipv de ouderen die Limburgs spreken wanneer over de grens.

Vergelijkbaar laat ook het onderstaande onderzoek ten aanzien van het grensgebied NL en BL Limburg een dg beeld zien
Helaas werd het taalgebruik niet gemeten wanneer over de grens
Opvallend loopt het verbonden voelen terug en duidt op een toenemende identificatie als Nederlander.
De grens lijkt dus bepalend te zijn/worden zoals ook in het onderzoek van de universiteit Utrecht werd gesteld (2013)

Bevolkingsonderzoek Limburg 2010
Maastricht, april 2010
Grenzeloos Limburg, een onderzoek onder inwoners van beide Limburgen

Grensoverschrijdende interesse
Nederlandse Limburgers
Verbonden voelen met de omringende regio’s Duitsland en België
- Meerderheid van de burgers: 75 %
- Generatie 65 jaar en ouder: 94 %
- Jongeren tot 25 jaar: 61%

Belang van grensoverschrijdend onderwijs
65+: 62%
Jongeren: 49%

2.2 Limburggevoel
Afgelopen jaren is het Limburggevoel jaarlijks gestegen

Trots op om een inwoner van Limburg te zijn
- Nederlandse Limburgers: 92%
- Belgische Limburgers: 96%
- Nederlanders eigen provincie: 81%

Volgens mij toont de geschiedenis voldoende het streven van België aan het Zuiden van Nederland bij België te willen voegen.
Laat ik het voor de rest houden op uitspraken van Vlamingen
Volgens mij is het andersom.
Het Noorden van België bij Nederland willen voegen.

Streek-nationalisme is in Nederland springlevend in verschillende provincies
en vooral in Limburg ,hier is niets mis mee.
De streektaal wordt thuis en in de streek gesproken en daar is ook niks mis mee.
Het is wel een probleem dat ,vooral in België ,vaak streektaal spreken en geen standaard AN .
In Nederland is dit minder het geval
Bovenstaande betekent niet dat iedere streektaal en variaties van het Nederlands een standaardtaal moeten worden of een eigen staat.
Het betekent zeker niet dat NL Limburg bij België beter af is en dat de NL Limburgers dat willen.
Limburgers hechten goede contacten met hun buurlanden ,maar zien zich toch als Nederlander.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be