Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 augustus 2017, 15:00   #21
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Eigenlijk zouden de jongeren massaal op straat moeten komen voor de afschaffing van alcohol. Dit zou die oude zakken wel leren (ik mag dit zeggen want ik ben zelf 56).
Moesten ze er zelf van afblijven zou dat tenminste nog geloofwaardig zijn...
Helaas...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2017, 16:43   #22
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Dat wordt ook niet voorgesteld.

De primaire voorwaarde voor euthanasie is nog steeds de bekwame wilsuitdrukking van de patiënt.
Dat weet ik dat dat niet voorgesteld wordt, maar dat is het ene uiterste. Het andere uiterste is totaal verbod op euthanasie, en we stervenden in vreselijke pijnen niet helpen.
U snapt dat daar nu tussen zitten. U wil het opschuiven naar het uiterste ene uiterste, en veel mensen huiveren daarvan.

wat betreft de primaire voorwaarde, dat is ook de primaire voorwaarde voor zelfmoord op aanvraag. En daar ben ik tegen.
Als iemand zelfmoord wil plegen, dan hebben we in een beschaafde maatschappij de plicht om de persoon op andere gedachten te brengen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2017, 17:38   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Tjah waarom vinden sommigen "cannabis" nog steeds taboe...?
Dezen draad gaat over doden. Die gebruiken geen cannabis (meer).
Vervuil toch niet elke draad.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2017, 17:43   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dezen draad gaat over doden. Die gebruiken geen cannabis (meer).
Vervuil toch niet elke draad.
Deze draad gaat over euthanasie, doden plegen geen euthanasie.

Stop dus maar met deze draad te vervuilen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2017, 17:46   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat weet ik dat dat niet voorgesteld wordt, maar dat is het ene uiterste. Het andere uiterste is totaal verbod op euthanasie, en we stervenden in vreselijke pijnen niet helpen.
U snapt dat daar nu tussen zitten. U wil het opschuiven naar het uiterste ene uiterste, en veel mensen huiveren daarvan.

wat betreft de primaire voorwaarde, dat is ook de primaire voorwaarde voor zelfmoord op aanvraag. En daar ben ik tegen.
Als iemand zelfmoord wil plegen, dan hebben we in een beschaafde maatschappij de plicht om de persoon op andere gedachten te brengen.
De actuele wetgeving ivm euthanasie is tot stand gekomen omdat ze dat standpunt net niet onderschrijft.
Er zijn omstandigheden waarin we begrijpen dat de vraag om waardig te kunnen sterven, terecht is.
Dat is zeker zo bij terminaal uitzichtloos lijden,
maar dermate levensmoe zijn, vinden dat het voltooid is, dat het goed geweest is, dat men gewoon verder leven zo zwaar vindt dat men vraagt "laat mij gaan aub" ... dat is zelfs geen depressie.

Als een arts na zorgvuldig handelen op die vraag ingaat, dan willen de tsjeven die arts toch in de gevangenis steken. (dat is de kwestie van euthanasie: de arts die de patiënt zijn wil inwilligt: die moet gestraft worden voor moord, of die moet daarvoor niet vervolgd worden).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2017, 17:57   #26
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Leuk hé, spelen op de man eerder dan op de bal.

Karel De Gucht is zeker één van de meest intelligente politici van zijn generatie.
Zijn zoon Jean Jacques De Gucht waardeer ik ook voor zijn inzet ter verdediging van de individuele vrijheid.

Een van de meest intelligent politici van zijn generatie: dat kan heel goed zijn.
En van waar komt de arrogantie van het zoontje vandaan? Van zijn maatschappelijke prestaties misschien. Hij wil nu electoraal scoren door de moraaltheoloog uit te hangen. Hij zou best eerst leren lezen, schrijven en rekenen, de omhooggevallen nul....
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2017, 19:28   #27
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Een van de meest intelligent politici van zijn generatie: dat kan heel goed zijn.
En van waar komt de arrogantie van het zoontje vandaan? Van zijn maatschappelijke prestaties misschien. Hij wil nu electoraal scoren door de moraaltheoloog uit te hangen. Hij zou best eerst leren lezen, schrijven en rekenen, de omhooggevallen nul....
Wel, hij heeft toch het wetsvoorstel voor euthanasie bij minderjarigen er door gekregen. Voor mijn part verdient dit respect.

En pas maar op, de familie De Gucht kan zeer goed rekenen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2017, 10:29   #28
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dezen draad gaat over doden. Die gebruiken geen cannabis (meer).
Vervuil toch niet elke draad.
Zelfbeschikkingsrecht is hier bij uitbreiding toch enigszins het thema...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2017, 14:00   #29
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De actuele wetgeving ivm euthanasie is tot stand gekomen omdat ze dat standpunt net niet onderschrijft.
Er zijn omstandigheden waarin we begrijpen dat de vraag om waardig te kunnen sterven, terecht is.
Dat is zeker zo bij terminaal uitzichtloos lijden,
maar dermate levensmoe zijn, vinden dat het voltooid is, dat het goed geweest is, dat men gewoon verder leven zo zwaar vindt dat men vraagt "laat mij gaan aub" ... dat is zelfs geen depressie..
Nee hoor, de huidige wetgeving steunt op letterlijk: uitzichtloos en ondraaglijke pijnen . Dat was al moeilijk genoeg om erdoor te krijgen in de cvp staat eind jaren 80.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 16 augustus 2017 om 14:03.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2017, 19:44   #30
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee hoor, de huidige wetgeving steunt op letterlijk: uitzichtloos en ondraaglijke pijnen . Dat was al moeilijk genoeg om erdoor te krijgen in de cvp staat eind jaren 80.
Stel dat je vader of je moeder levensmoe zijn en ze zeggen dat ze willen geeuthanaseerd worden. Ga jij dan antwoorden: ja goed idee, vecht maar niet tegen je levensmoeheid, ga naar de dokter die je een pilletje zal geven om in te slapen. En de dokter die moet dan al die mensen een pilletje geven dat er een eind aan maakt? Heb jij nog nooit mome'nten gehad dat je het niet meer zag zitten? Ik hoop in zulks een momenten steun te krijgen om er uit te raken eerder dan iemand die me zegt:'ga een pilletje halen bij de dokter om je te laten inslapen'.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2017, 20:03   #31
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Stel dat je vader of je moeder levensmoe zijn en ze zeggen dat ze willen geeuthanaseerd worden. Ga jij dan antwoorden: ja goed idee, vecht maar niet tegen je levensmoeheid, ga naar de dokter die je een pilletje zal geven om in te slapen. En de dokter die moet dan al die mensen een pilletje geven dat er een eind aan maakt? Heb jij nog nooit mome'nten gehad dat je het niet meer zag zitten? Ik hoop in zulks een momenten steun te krijgen om er uit te raken eerder dan iemand die me zegt:'ga een pilletje halen bij de dokter om je te laten inslapen'.
Kan het zijn dat ge mij verwart met iemand anders? Ik schrijf toch ergens letterlijk dat het in een beschaafde maatschappij de plicht is om mensen die het niet zien zitten te helpen ipv the euthanaseren?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2017, 21:59   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Stel dat je vader of je moeder levensmoe zijn en ze zeggen dat ze willen geeuthanaseerd worden. Ga jij dan antwoorden: ja goed idee, vecht maar niet tegen je levensmoeheid, ga naar de dokter die je een pilletje zal geven om in te slapen. En de dokter die moet dan al die mensen een pilletje geven dat er een eind aan maakt? Heb jij nog nooit mome'nten gehad dat je het niet meer zag zitten? Ik hoop in zulks een momenten steun te krijgen om er uit te raken eerder dan iemand die me zegt:'ga een pilletje halen bij de dokter om je te laten inslapen'.
Het komt mij voor dat jij nog weinig levenservaring hebt.
Heb jij al mensen echt zien afzien met de dood onafwendbaar in de ogen ?

En anderzijds: het is niet omdat jij zo zou handelen en jouw ouders zo, dat gij dat moet beletten aan anderen, om het anders te zien.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2017, 08:13   #33
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Stel dat je vader of je moeder levensmoe zijn en ze zeggen dat ze willen geeuthanaseerd worden. Ga jij dan antwoorden: ja goed idee, vecht maar niet tegen je levensmoeheid, ga naar de dokter die je een pilletje zal geven om in te slapen. En de dokter die moet dan al die mensen een pilletje geven dat er een eind aan maakt? Heb jij nog nooit mome'nten gehad dat je het niet meer zag zitten? Ik hoop in zulks een momenten steun te krijgen om er uit te raken eerder dan iemand die me zegt:'ga een pilletje halen bij de dokter om je te laten inslapen'.
Natuurlijk, als mijn ouders boven de 90 zouden zijn, alle soorten beperkingen hebben waardoor ze alle dagen opgesloten zitten in een kamer, zij het in een rusthuis, zij het bij familie, en ze geen uitzicht meer hebben op plezier in het leven, dan zou ik hun vraag naar euthanasie steunen.

Ik zou trouwens ook om euthanasie vragen indien ik me in deze omstandigheden zou bevinden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2017, 20:11   #34
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Deze draad gaat over euthanasie, doden plegen geen euthanasie.

Stop dus maar met deze draad te vervuilen.
De draad ging inderdaad over euthanasie

Bedankt dat u dit even terug onder de aandacht wilde brengen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2017, 21:00   #35
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het komt mij voor dat jij nog weinig levenservaring hebt.
Heb jij al mensen echt zien afzien met de dood onafwendbaar in de ogen ?

En anderzijds: het is niet omdat jij zo zou handelen en jouw ouders zo, dat gij dat moet beletten aan anderen, om het anders te zien.
Het huidige topic gaat over uitbreiding van de huidige euthanasiewetgeving naar mensen die 'levensmoe' zijn, niet noodzakelijk ziek, misschien zelfs kerngezond, maar wel zonder vooruitzichten. Mensen met weinig vooruitzichten die het niet meer zien zitten. Ik denk dat er veel mensen levensmoe zijn, ook jonge mensen, of 40'ers, 50 ers die tegenslag hebben gehad. In plaats van de maatschappij verder te individualiseren zou men beter de maatschappij socialer maken, dan zal dergelijke levensmoeheid zich veel minder voordoen...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2017, 21:05   #36
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Natuurlijk, als mijn ouders boven de 90 zouden zijn, alle soorten beperkingen hebben waardoor ze alle dagen opgesloten zitten in een kamer, zij het in een rusthuis, zij het bij familie, en ze geen uitzicht meer hebben op plezier in het leven, dan zou ik hun vraag naar euthanasie steunen.

Ik zou trouwens ook om euthanasie vragen indien ik me in deze omstandigheden zou bevinden.
Nu gaat het topic blijkbaar al niet meer over euthanasie, maar over iemand die vindt dat het doel van het leven uitsluitend en alleen maar ' plezier' te hebben en die ook vindt dat je zelfs het recht niet meer hebt om te beslissen te blijven leven ook al besef je dat je geen 'plezier' meer zal hebben in je leven...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 14:19   #37
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Nu gaat het topic blijkbaar al niet meer over euthanasie, maar over iemand die vindt dat het doel van het leven uitsluitend en alleen maar ' plezier' te hebben en die ook vindt dat je zelfs het recht niet meer hebt om te beslissen te blijven leven ook al besef je dat je geen 'plezier' meer zal hebben in je leven...
Laten we er vanuit gaan dat de persoon in kwestie, die het geschreven heeft, géén fan is van euthanasie op welke manier dan ook.

Ik schreef dan ook niet dat we het moeten gaan verheerlijken maar ik blijf van mening dat de keuze bij de persoon zelf ligt (na medisch onderzoek van verschillende artsen die uiteindelijk géén oplossing meer kunnen bieden voor zijn/haar 'ziektebeeld) wat hij/zij met zijn/haar lichaam wil 'aanvangen'.

Klinkt het te 'Soylent Green' achtig?

Las ik teveel na over het 'werk' van éne zekere Dr. Jack Kevorkian?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 16:24   #38
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Nu gaat het topic blijkbaar al niet meer over euthanasie, maar over iemand die vindt dat het doel van het leven uitsluitend en alleen maar ' plezier' te hebben en die ook vindt dat je zelfs het recht niet meer hebt om te beslissen te blijven leven ook al besef je dat je geen 'plezier' meer zal hebben in je leven...
Tiens, is blijven leven een recht? Dan wordt dit recht toch dagelijks met de voeten getreden.

Men kan niet beslissen om te blijven leven, men kan enkel beslissen om niet te blijven leven. En inderdaad, dit is een hoogst individuele beslissing. Het enige wat men kan doen is te pogen ervoor te zorgen dat de beslissing niet impulsief is maar weloverwogen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 17:21   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.177
Standaard

Uit DS van vandaag:
noot en edit: André is 91 of 92 en woont als weduwnaar in een bejaardenhuis

Citaat:
André knikt. ‘Wanneer wil ik
sterven? Nooit. Ik zit hier goed.
Maar als ge zo kapot zijt dat niets
nog werkt, wat hebt ge er dan nog
aan?’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 augustus 2017 om 17:22.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 09:25   #40
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uit DS van vandaag:
noot en edit: André is 91 of 92 en woont als weduwnaar in een bejaardenhuis
Ik gun het de brave man van harte dat hij op zijn 91 �* 92 nog gezond door het leven gaat en dat zijn héle 'winkel' nog naar behoren draait.

Toch heeft hij overschot van gelijk met zijn zeggen:

Citaat:
Maar als ge zo kapot zijt dat niets
nog werkt, wat hebt ge er dan nog
aan?’
En dan zijn er best wel eens mensen die voor een moeilijke keuze staan, een dilemma zeg maar.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be