Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Archief Gearchiveerde fora.
Hier kun je discussies nalezen uit fora die niet meer actief zijn.

 
 
Discussietools
Oud 29 januari 2004, 13:30   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Dies, Engels is toch van de germaanse talenfamilie?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 29 januari 2004, 17:19   #42
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Inderdaad, maar in een vlaag van complete zinsverbijstering begon ik daaraan te twijfelen, vandaar dat ik mijn oorspronkelijke bericht ook heb gewist. Mijn opmerking mocht dus volledig genegeerd worden, maar bedenkt om deze topic nog eens naar boven te brengen hoor [size=1]nu kan iedereen zien wat een domme fout ik durfde te maken[/size]
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 30 januari 2004, 09:57   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Hehe...

(ik wilde eigenlijk alleen Links wat leven herinblazen)
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 25 maart 2004, 11:03   #44
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Voor de linkse arbeiders onder ons,

Er is een internationale esperanto arbeidersorganisatie

http://satesperanto.free.fr/

nederlandse versie:

http://satesperanto.free.fr/kio_ndl.html

gewoon even ter info
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 20 april 2004, 21:15   #45
la libreto
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Berichten: 8
Standaard

Ik blijf er bij dat esperanto niet aan links of rechts gelinkt kan worden. Het is een taal die leeft maar doordat het engels in de strot wordt geramd, sorry voor het woordgebruik, heb je soms niet meer te kiezen.

Er bestaan zelf andere organisaties dan de Esperanto arbeidersorganisatie. Vi trovas siun al ttt

Sed chu vi volas ke mi skribas en internaticia lingvo me faras ilin

ik zou zeggen dat de Belgen door de politiekers worden geduwd in hoeken en sommige zaken zo uit proportie worden getrokken dat het wel leidt tot ontevredenheid.

Als ik in Thailand zou wonen zou ik ook graag naar Europa vluchten om de kip met de gouden eieren te pluimen en de eieren op te rapen.
la libreto is offline  
Oud 22 april 2004, 11:54   #46
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Ik heb de discussie in de debatclub over Esperanto gevolgt.
De balans slaat wel overduidelijk door in het voordeel van Esperanto.
In een mondiale wereld is het inderdaad een noodzaak om over een gemeenschappelijke taal te beschikken die relatief gemakkelijk is aan te leren en geen enkele bestaande cultuurtaal bevoordeelt.
In Belgie zou de 2° taal dan Esperanto zijn. De eerste lichting Esperanto kundigen zou dan al kunnen afzwaaien in pakweg 10-15 jaar als het nu wordt ingevoerd als 2° taal in het onderwijs.
Dan hoeven we elkaars taal niet meer te radbraken bij kontacten met Wallonie.
Idem in de EU. Dat zou in deze instelling een enorme besparing betekenen aan tolken en administratie.
Enfin, ik zie er enkel voordelen in als het algemeen wordt toegepast.
@lpha is offline  
Oud 22 april 2004, 15:04   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

En ga dat nu eens uitleggen aan de politici...
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 22 april 2004, 15:24   #48
Pie
Schepen
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 430
Standaard

tja, het zou wel een grote besparing zijn
Als je nu bekijkt wat er moet uitgegeven worden aan tolken in de Europese administratie en het verergert alleen nog maar met die uitbreiding,
ik vraag me wel af, al die mannen die op't forum zo voor esperanto zijn, wat dat ze dervoor doen in het echt?
Want wat kun je nu tegen een universele omgangstaalhebben!
Waar kun je trouwens esperanto leren?
Pie is offline  
Oud 23 april 2004, 13:36   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pie
tja, het zou wel een grote besparing zijn
Als je nu bekijkt wat er moet uitgegeven worden aan tolken in de Europese administratie en het verergert alleen nog maar met die uitbreiding,
ik vraag me wel af, al die mannen die op't forum zo voor esperanto zijn, wat dat ze dervoor doen in het echt?
Want wat kun je nu tegen een universele omgangstaalhebben!
Waar kun je trouwens esperanto leren?
1) je gaat die tolken hun werk toch niet afpakken zeker!

2) ik ga zelf mijn steentje bijdragen op de manier die mij het beste ligt: film.

3) www.esperanto.be zal u wel vooruit helpen denk ik. Ik geloof dat er een paar forummensen bezig waren met een online cursus maar daar ken ik niets van.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 23 april 2004, 14:05   #50
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Veel mensen houden geen rekening met de "installed base" van dingen, en nemen beslissingen puur op gevoel van wat technisch het beste is.

In de broadcast wereld gebruikt men MPEG2 als videoformaat. MPEG4 is superieur, maar de geinstalleerde basis is MPEG2.

In de vliegtuigwereld is de nieuwe Airshow van Rockwell Collins superieur aan die van Airshow zelf, maar Airshow heeft een grote geinstalleerde basis.

Linux is technisch superieur aan Windows, maar de geinstalleerde basis is Windows.

Men moet als men overstappen naar een technish betere taal considereert, in acht nemen dat de voertaal tegenwoordig Engels is. Het lijkt me vanzelfsprekend dat je politiek niet kan vastleggen welke taal iemand moet praten, enkel maar dewelke door officiele instanties gebruikt wordt. Je kan niet van de ene dag op de andere overstappen naar een taal die misschien technisch superieur is, maar door minder als 1% van de bevolking gepraat wordt.

De ontwikkeling van het product Esperanto zit nog niet op het peil dat je er een officiele taal van kan maken. Er is nog heel wat ander werk voor de boeg voor de Esperantisten voor ze daarvoor moeten beginnen lobbyen.

Dat is gewoon de harde realiteit, en taalidealisme gaat daar niets aan veranderen.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 23 april 2004, 14:11   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Je hebt gelijk. De meeste Esperantisten zijn dan ook niet zo naïef te denken dat het morgen allemaal in orde komt. Het is een werk van lange adem en eerlijk gezegd denk ik dat de beweging zelf zich iets te passief opstelt.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 23 april 2004, 14:55   #52
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Linux is technisch superieur aan Windows, maar de geinstalleerde basis is Windows.
Ik wil geen afbreuk plegen aan het marketing genie van Bill Gates maar met een complex systeem zoals Linux zou hij wellicht geen miljardair zijn geworden.
Ondanks al zijn gebreken is Windows veel gemakkelijker voor de doorsnee IT-onkundige gebruiker, vandaar het succes.

Het zelfde zou gezegd kunnen worden van Esperanto indien de poltici in EU zouden inzien dat de werking enorm bemoeilijkt wordt door de 20 verschillende talen van de EU. Als Esperanto hier de gemeenschappelijke voertaal wordt dan breidt dit zich vanzelf uit over gans de wereld gezien de EU toch een machtig economisch blok is.
Esperanto hoeft niet superieur te zijn aan andere talen. Het is niet de bedoeling om Esparanto te gebruiken in de literatuur en cultuur met grote C
Esperanto moet enkel communicatie vergemakkelijken in de economie, politiek, wetenschap, toerisme, etc....

Eigelijk zou dit moeten gepromoot worden door de liberalen, die dragen rationalisatie toch hoog in vaandel?
@lpha is offline  
Oud 23 april 2004, 15:04   #53
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Eigelijk zou dit moeten gepromoot worden door de liberalen, die dragen rationalisatie toch hoog in vaandel?
Sinds wanneer?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be