Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2017, 09:56   #121
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waar hebt gij leren lezen?
Er is een verschil tussen maaslands of om het even welke taal te spreken met je klanten die diezelfde taal spreken en in de kont van elke mogelijke franstalige die langs komt te kruipen en je eigen taal op te geven... zodat je na verloop van tijd, hooghartig afkomt met 'je comprends pas' want je hebt je eigen taal bij het vuil gezet en afgevoerd...
Moet toegeven dat vadertje Belgique hen daar voor de volle honderd procent in steunt... Het is dat dat ze franstalige verdraagzaamheid noemen, nl. de Vlaamse boerkes hun grote kultuur bijbrengen, lees opdringen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:06   #122
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Juist, mensen die voor hun cultuur opkomen vallen inderdaad niet te begrijpen. Alé, tis te zeggen, als het Vlamingen zijn natuurlijk. Andere culturen zijn wel belangrijk genoeg en daar moeten we het grootste respect voor opbrengen.
?????

Men maakte hier verwijten aan Brusselse Vlaamse zelfstandigen die met hun klanten Frans praatten. Ik hoop dat ge beseft dat voor die bakker, die dikwijls van West-Vlaamse geboorte was, Brussels Nederlands (Brabants) een even vreemde (taal-)cultuur was als Frans.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:08   #123
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Integendeel, mensen met cultuur kunnen onderscheid maken tussen beschaving en gezeik.
Gelukkig is beschaving eigen aan een meerderheid van de inwoners in het deel boven de taalgrens.
Heb ik al verteld:
Toen Ruanda, na de volkerenmoord en de gevolgen daarvan, al of niet gedwongen overstapte van het frans naar het engels kwamen Franstalige intellectuele mensen hier klagen dat de Ruandezen nu meer dan zestig jaar kulturele evolutie verloren hadden en dus zestig jaar terug in de tijd teruggingen op ontwikkelingsgebied...
Dus die franstalige 'intellectuelen' denken dat ontwikkeling, evolutie, kultuur van heel een gemeenschap enkel gebonden is aan het feit of men kan 'oui' zegt en in het frans zijn zegje kan doen...
Lomper voor mij bestaat niet...

Lachwekkender wordt het dan dat wanneer iemand die regelmatig naar Ruanda gaat nu komt klagen dat het toch heel erg is dat in Ruanda de oudere generaties en de jongere generaties, zelfs in de eigen familie, niet meer met elkaar kunnen praten, want de ene spreken frans en de andere engels...

Als je dan weet wat ze nu al meer dan honderdtachtig jaar met de Vlamingen van ons land willen, waar er ook dikwijls o.w.v. taal oudere mensen niet meer met hun schoonkinderen en/of kleinkinderen een ernstig gesprek kunnen hebben... en dan ons wijsmaken dat dat er allemaal niet toe doet, de Vlamingen moeten maar hun Vlaamse boersheid opgeven...

Terwijl heel veel van die kinderen er vandaag enorm veel beter zouden voorstaan hadden ze maar de Vlaamse boersheid behouden en waren ze maar niet bekeerd tot de 'grote' francofonie...

De beste zijn natuurlijk gewoon tweetalig geworden; laten we zeggen heden ten dage Engels-Nederlands...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:10   #124
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
?????

Men maakte hier verwijten aan Brusselse Vlaamse zelfstandigen die met hun klanten Frans praatten. Ik hoop dat ge beseft dat voor die bakker, die dikwijls van West-Vlaamse geboorte was, Brussels Nederlands (Brabants) een even vreemde (taal-)cultuur was als Frans.
Mooi Pajoske en hoe zou dat komen denk je??? Mochten die mensen in hun West-Vlaams geboorte dorp misschien geen ABN leren en moesten ze in het frans naar school als ze al naar school gingen???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:11   #125
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
?????

Men maakte hier verwijten aan Brusselse Vlaamse zelfstandigen die met hun klanten Frans praatten. Ik hoop dat ge beseft dat voor die bakker, die dikwijls van West-Vlaamse geboorte was, Brussels Nederlands (Brabants) een even vreemde (taal-)cultuur was als Frans.

Dit topic gaat over de taal van de gemeenteraad in een Vlaamse gemeente.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:11   #126
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Er is een verschil tussen maaslands of om het even welke taal te spreken met je klanten die diezelfde taal spreken en in de kont van elke mogelijke franstalige die langs komt te kruipen en je eigen taal op te geven... zodat je na verloop van tijd, hooghartig afkomt met 'je comprends pas' want je hebt je eigen taal bij het vuil gezet en afgevoerd...
Moet toegeven dat vadertje Belgique hen daar voor de volle honderd procent in steunt... Het is dat dat ze franstalige verdraagzaamheid noemen, nl. de Vlaamse boerkes hun grote kultuur bijbrengen, lees opdringen...
Volgens uw redenering ben ik dus een kontenkruiper als ik AN spreek met een klant die mijn Maaslandse moedertaal niet machtig is.
Ja ik heb mijn eigen taal noodgedwongen gedeeltelijk 'bij het vuil' gezet zoals gij dat verwoordt. Zelfs in eigen huis moet ik noodgedwongen overschakelen op AN omdat mijn schoon- en kleinkinderen mijn moedertaal niet beheersen of begrijpen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:20   #127
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dit topic gaat over de taal van de gemeenteraad in een Vlaamse gemeente.
Gij had het over mensen die opkomen voor 'hun cultuur'. Ik wijs u er op dat het niet over 'hun cultuur) gaat.

Wat betreft de taal van de gemeenteraad herhaal ik mijn vraag: moet volgens u de politieke overheid ten dienste staan van de bevolking? of zijt gij van mening dat de bevolking ten dienste moet staan van de machtshonger van de politieke overheid. Dat is de kern van de discussie.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:24   #128
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Heb ik al verteld:
Toen Ruanda, na de volkerenmoord en de gevolgen daarvan, al of niet gedwongen overstapte van het frans naar het engels kwamen Franstalige intellectuele mensen hier klagen dat de Ruandezen nu meer dan zestig jaar kulturele evolutie verloren hadden en dus zestig jaar terug in de tijd teruggingen op ontwikkelingsgebied...
Dus die franstalige 'intellectuelen' denken dat ontwikkeling, evolutie, kultuur van heel een gemeenschap enkel gebonden is aan het feit of men kan 'oui' zegt en in het frans zijn zegje kan doen...
Lomper voor mij bestaat niet...

Lachwekkender wordt het dan dat wanneer iemand die regelmatig naar Ruanda gaat nu komt klagen dat het toch heel erg is dat in Ruanda de oudere generaties en de jongere generaties, zelfs in de eigen familie, niet meer met elkaar kunnen praten, want de ene spreken frans en de andere engels...

Als je dan weet wat ze nu al meer dan honderdtachtig jaar met de Vlamingen van ons land willen, waar er ook dikwijls o.w.v. taal oudere mensen niet meer met hun schoonkinderen en/of kleinkinderen een ernstig gesprek kunnen hebben... en dan ons wijsmaken dat dat er allemaal niet toe doet, de Vlamingen moeten maar hun Vlaamse boersheid opgeven...

Terwijl heel veel van die kinderen er vandaag enorm veel beter zouden voorstaan hadden ze maar de Vlaamse boersheid behouden en waren ze maar niet bekeerd tot de 'grote' francofonie...

De beste zijn natuurlijk gewoon tweetalig geworden; laten we zeggen heden ten dage Engels-Nederlands...
Sorry Marie, 'k volg niet. Wil je nu beweren dat de flaminganten tevreden moeten zijn dat er ook negers in Rwanda rondlopen die bezig zijn met hetzelfde soort taalgezeik als die flaminganten, ofwa?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:27   #129
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij had het over mensen die opkomen voor 'hun cultuur'. Ik wijs u er op dat het niet over 'hun cultuur) gaat.

Wat betreft de taal van de gemeenteraad herhaal ik mijn vraag: moet volgens u de politieke overheid ten dienste staan van de bevolking? of zijt gij van mening dat de bevolking ten dienste moet staan van de machtshonger van de politieke overheid. Dat is de kern van de discussie.
Uiteraard moet de politieke overheid ten dienste staan van de bevolking. Het is dus van erg groot belang dat die politieke overheid Nederlands spreekt in Vlaanderen.

Het gaat dus wel degelijk over opkomen voor je cultuur en dat betekent dus Nederlands spreken in Vlaanderen door de overheid. Je hebt me dus helemaal op niks gewezen. het enige wat je doet is wat misbruik maken van dialect gezever. Daar doe ik niet aan mee, want het is een nondiscussie en stropop om het taalimperialisme van de franstaligen te maskeren en goed te praten.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:32   #130
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Uiteraard moet de politieke overheid ten dienste staan van de bevolking. Het is dus van erg groot belang dat die politieke overheid Nederlands spreekt in Vlaanderen.

Het gaat dus wel degelijk over opkomen voor je cultuur en dat betekent dus Nederlands spreken in Vlaanderen door de overheid. Je hebt me dus helemaal op niks gewezen. het enige wat je doet is wat misbruik maken van dialect gezever. Daar doe ik niet aan mee, want het is een nondiscussie en stropop om het taalimperialisme van de franstaligen te maskeren en goed te praten.
Natuurlijk weigert ge daar verder op in te gaan. Ge weet dat ge de discussie dan gaat verliezen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:33   #131
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
...een nondiscussie en stropop om het taalimperialisme van de franstaligen te maskeren en goed te praten.
Perfect voorbeeld van wat in de volksmond taalgezeik heet
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:34   #132
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

[quote=Jay-P.;8399794.
Heerlijk om die Flaminganten op hun paard te krijgen. Hopelijk is 't geen Brabants.[/QUOTE]

Shame on you.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:36   #133
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Shame on you.
He, ik hou van Paarden he. 'k Ben van Vilvoure!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:36   #134
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Natuurlijk weigert ge daar verder op in te gaan. Ge weet dat ge de discussie dan gaat verliezen.
neen, het is een nondiscussie. Het wordt telkens handig in een discussie gebracht zodat het lijkt alsof mensen die een dialect spreken op dezelfde hoogte staan als Franstalige imperialisten. Dat is dus niet zo.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:37   #135
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
?????

Men maakte hier verwijten aan Brusselse Vlaamse zelfstandigen die met hun klanten Frans praatten. Ik hoop dat ge beseft dat voor die bakker, die dikwijls van West-Vlaamse geboorte was, Brussels Nederlands (Brabants) een even vreemde (taal-)cultuur was als Frans.
Niet zeveren hé; die West-Vlaming is toch op school geweest en heeft daar les gekregen in het Algemeen Nederlands.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:37   #136
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
He, ik hou van Paarden he. 'k Ben van Vilvoure!
een paardenworst eet ik ook wel graag, liefst de Zeelse versie, alhoewel de Lokerse mij ook wel kunnen bekoren.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:41   #137
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Natuurlijk weigert ge daar verder op in te gaan. Ge weet dat ge de discussie dan gaat verliezen.
Neen, want er is helemaal geen discussie. We leven in een nederlandstalig taalgebied, al de rest is bullshit om de essentie van het verhaal te laten ondersneeuwen. Maar je gaat er niet in slagen.

Dit topic gaat over het franstalige taalimperialisme en dat blijf je negeren. Ik weet ook wel waarom hoor.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:42   #138
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
een paardenworst eet ik ook wel graag, liefst de Zeelse versie, alhoewel de Lokerse mij ook wel kunnen bekoren.
Vwala, ne vent met smaak, al is't West-Vleutse.
EDIT: Oeps, misschien Ost-Vlomse?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 9 maart 2017 om 10:43.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:43   #139
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens uw redenering ben ik dus een kontenkruiper als ik AN spreek met een klant die mijn Maaslandse moedertaal niet machtig is.
Ja ik heb mijn eigen taal noodgedwongen gedeeltelijk 'bij het vuil' gezet zoals gij dat verwoordt. Zelfs in eigen huis moet ik noodgedwongen overschakelen op AN omdat mijn schoon- en kleinkinderen mijn moedertaal niet beheersen of begrijpen.
Troost je Pajoke dat is ook het geval in vele Waalse gezinnen waar ze moesten overschakelen van het Waals naar het Frans omdat hun nakomelingen geen Waals begrepen.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:43   #140
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zult nu toch wel even jouw algemene kennis wat moeten bijspijkeren. De Vlaamse Rand rond Brussel maakt integraal deel uit van het Vlaams Gewest. Oók de zes faciliteitengemeenten blijven een integraal onderdeel van het Vlaams Gewest. Het enige wat specifiek is aan die zes Vlaamse gemeenten is het feit dat tijdens de jaren zestig van vorige eeuw de Vlaamse trado-partijen de lafheid hebben vertoond om aan die franstaligen "des facilités" toe te kennen. Waarbij ze dan nog zo onnozel waren te veronderstellen dat het allen maar tijdelijk was. Alhoewel ik vermoed dat ze de waarheid wel kenden maar te achterbaks waren om er voor uit te komen.
De Walen zijn zo slim geweest dat in de grondwet te laten opnemen zodat er een 3/4 de meerderheid nodig was om dat te wijzigen. De Vlamingen zijn toen zo stom geweest om dat te tekenen. Dus dat komt nooit meer goed.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be