Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2023, 20:22   #141
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Afgehandeld.

Welgeteld 210 dagen na mijn aanvraag (pin je dus zeker niet te hard vast op de beloofde 120 dagen) kreeg ik van de week de beslissing aan.

Mijn beroepsziekte is erkend.

Vanwege privacyredenen ga ik niet alles uit de doeken doen maar ik ben blijvend arbeidsongeschikt verklaard voor +30% en ontvang hiervoor een tegemoetkoming van +€1100 per maand (geindexeerd).
Deze krijg ik vanaf volgende maand betaald. Tot aan mijn pensioen. No questions asked. Geen controles achteraf.

Die tegemoetkoming mag ik bovendien cumuleren met een loon of met een werkloosheidsuitkering. Niet met een uitkering van het ziekenfonds.

Voor mij is het dus aangewezen om te gaan werken of doppen. Op ziekenkas blijven staan is niet aangewezen. Ik ga dus bij mijn huidige werkgever nog eenmaal vragen naar aangepast werk en als dat er niet is ga ik voor medisch ontslag.

Daarnaast krijg ik met terugwerkende kracht nog het verschil tussen wat ik het eerste jaar kreeg via de mutualiteit (60% van brutoloon) en de vergoeding voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid van Fedris (90% van brutoloon).
Dit krijg ik eind februari uitbetaald en zou een goeie €11000 moeten zijn.

Tenslotte krijg ik wanneer ik op pensioen ga (als ik dat haal) ook nog +/-€400 per maand bovenop mijn pensioen. Tot aan mijn dood.

Kortom: heb je redenen om een aanvraag voor beroepsziekte te doen: niet twijfelen maar vraag zeker raad/hulp aan mensen met ervaring in deze materie.
Het is immers niet altijd gemakkelijk om een aanvraag te doen. Door welke ziekte je getroffen bent is over't algemeen vrij simpel maar daar een oorzaak aan koppelen kan een hele klus zijn. Bij de vakbond werd ik heel goed geholpen door iemand met de nodige kennis en ervaring ter zake.

En mensen die vinden "dat ik van geluk mag spreken dat ik zo'n bedragen krijg": ik wil direct ruilen met uw gezond lichaam. Bovendien ben ik ziek geworden door mijn werk, niet door in de zetel te zitten eh.

Gezondheid is het hoogste goed maar als er dan toch tenminste een fatsoenlijke vergoeding tegenoverstaat is dat toch plezant. Heb ik tenminste niet heel mijn leven voor niks gewerkt.

Soit; blij dat het afgehandeld is.
Het heeft dan wel even geduurd maar al bij al viel het harder mee dan wat in deze draad ooit voorspeld werd.
Ik ben blij voor jou!
Ik heb er van in't begin in geloofd en het hier ook heel vaak geschreven dat je er recht op hebt.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 09:41   #142
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Thanx allen.
Ik ga nu nog eens effe overlopen welke info in deze draad nog nuttig kan zijn en dan mag-ie dicht of vergeten worden.

Opzet was vooral wat info voorzien voor toekomstige aanvragers.
Ik weet dat er over het onderwerp immers heel weinig echt bruikbare info op het internet te vinden is.
Hopelijk komen zoekenden in de toekomst dan hier terecht waar ze dan toch eens het verloop van zo'n aanvraag min of meer kunnen volgen.

Soit, ikke blij dat het rond is.
Het is toch een beetje een troost voor mijn zwaar verminderde fysieke en medische toestand.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 09:49   #143
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat in Belgie helemaal geen garantie is dat je het krijgt.

Want zoals hij daar zegt, "alleen de arbeidsgeneesheer is tegen", welnu, het is die zijn diagnose die telt.

Daarna is het procederen. Ondertussen hoopt de staat dat je sterft voor dat er een uitspraak is.
Is dat zo?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 10:40   #144
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Nee, dat is niet zo.
Foutje van Xeno destijds.
Arbeidsgeneesheer speelt in heel het 'beroepsziekte'-verhaal geen enkele rol.

Hij kan eventueel helpen bij de aanvraag maar je kan een hele aanvraag afhandelen zonder dat het woord 'arbeidsgeneesheer' eenmaal valt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 11:49   #145
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Update:

Nadat ik de positieve beslissing eind november van Fedris ontving kreeg ik de eerste maandelijkse uitkering eind december. En eind januari.

Deze week (1feb) ontving ik dan de achterstallen.

Dat gaat dan vooral om de periode van 'tijdelijke arbeidsongeschiktheid' waarvoor je van Fedris 90% van je (begrensd) bruto-loon krijgt minus de 60% van je (eveneens begrensd) bruto-loon die je in die periode van het ziekenfonds kreeg.

In de brief van de beslissing heeft men het over de betaling van de achterstallen "een drietal maanden" na de beslissing.
Ik had mijn centen na ongeveer 2 maanden en 1 week.
Geen klagen dus op dat punt.


Wel over het ziekenfonds. Van zodra je van Fedris de maandelijkse vergoeding 'blijvende arbeidsongeschiktheid' krijgt, betaalt het ziekenfonds je enkel nog bij tot aan het bedrag dat je vooraf van het ziekenfonds kreeg.
Vergoeding Fedris en ziekenfonds zijn immers niet cummuleerbaar.

Ik lichtte het ziekenfonds onmiddellijk na het ontvangen van de beslissing van Fedris in (eind nov) en toch kreeg ik eind december nog een volledige uitkering. Die enkele dagen later alweer teruggevorderd werd.

Maar de grootste frustratie kwam van het feit dat het ziekenfonds een verkeerde berekening maakte over mijn toekomstige uitkering. Een fout die ik ontdekte en waar ik een hele voormiddag telefonisch contact met hen had om de betreffende persoon uit te leggen waar zijn fout zat.

Ondertussen heb ik medisch ontslag aangevraagd en gekregen zodat ik een werkloosheidsuitkering krijg. Die kan ik wel cummuleren met de vergoeding van Fedris.
Dat spel moet ik volgende week nog in orde maken. Weer langs ziekenfonds, inschrijven bij VDAB, langs bij vakbond...

Soit, na dik anderhalf jaar begint nu eindelijk alles een beetje in de plooi te vallen.

Ik hoop dat ik toekomstige aanvragers met deze draad toch een beetje info heb verstrekt.
Dat was ook de opzet omdat ik merkte dat er heel weinig info op www te vinden was over zo'n aanvraag.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be