Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2024, 09:18   #1
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard 'Drainagelaag' van stenen of hydrokorrels in bloempotten doet meer kwaad dan goed!

Een scherf van een oude dakpan of terracotta pot op het drainagegat leggen maakt inderdaad dat het water kan weglopen en het gat open blijft.

Maar vele mensen leggen bij het verpotten een (dikke) laag van stenen of hydrokorrels op de bodem van een bloempot (omdat het op de een of andere manier ingeburgerd is geraakt) en denken dat dit helpt om de plant droger te houden bij teveel water van bovenaf (gieten of regen).
Het tegendeel is waar en men maakt op die manier het probleem erger.

Waarom?
Haal eens een spons uit het water zonder te knijpen en leg het op een rooster en wacht tot de laatste druppel door de zwaartekracht is gevallen.
Knijp nu in de spons en je zal zien dat die nog vol water zit. Er is dus een evenwicht tussen de zwaartekracht en capillaire werking van het medium.

Zo werkt grond als substraat ook. En hoe dichter de grond (goed aangedrukt en/of bestaande uit kleine deeltjes), des te meer die grond werkt als de spons.
Een deel van het substraat onderaan is dus altijd verzadigd en hoe minder doorlatend de grond is, des te hoger is die laag.
En al wat men bereikt heeft met het idee dat er 'meer drainage' zou zijn door een goede laag hydrokorrels of stenen op de bodem te leggen, is dat men die verzadigde laag dichter bij de wortels brengt met een grotere kans op wortelrot als gevolg.

Dus laat die laag weg en vergroot de waterdoorlaatbaarheid door ofwel een beter doorlatend substraat te gebruiken (ipv de 'universele potgrond'), of door de hydrokorrels/perliet/lava/... door de grond te mengen zodat de grond niet kan verdichten en alzo de dikte van de verzadigde laag kleiner blijft en verder weg van de wortels.

Voor binnenpotten is die laag van hydrokorrels wel een goed idee OP VOORWAARDE dat de pot op een schotel staat, de dikte van de laag hydrokorrels niet veel hoger is dan de schotel, de pot op maat is van de plant en ALTIJD via de schotel water wordt gegeven.
Op die manier zuigen de hydrokorrels zich vol water via capillaire werking en geven het op die manier langzaam door aan de grond.
De grond raakt niet verzadigd en de plant neemt water op wanneer nodig. Overwateren is dus niet mogelijk wat de meest voorkomende oorzaak is van stervende kamerplanten.
Je geeft dan enkel water bij wanneer de schotel leeg is in plaats van een vast wekelijkse gietbeurt die in de winter wel eens net eentje teveel kan zijn.

Dat is tevens het principe achter die zelfbewaterende bloempotten.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 30 januari 2024 om 09:46.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 09:44   #2
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Nog een veelgemaakte fout, en tevens een onrechtstreekse oorzaak van overwateren, is dat men een huisplant in een te grote pot zet 'voor de groei'.

Verpotten is altijd stressvol voor een plant (zeker buiten het groeiseizoen), met beschadigde wortels als gevolg en dan krijgen ze er nog een goede geut water bovenop.

De week erna steekt men een vinger in de grond en als die droog aanvoelt volgt er nog een geut.
Maar die laag bovenaan droogt op door verdamping in de droge omgevingslucht van een verwarmde huiskamer. Onderaan is de grond nog vochtig (of nat zelfs) omdat de plant minder behoefte heeft aan water in de winter, of de plant krijgt de waterhoeveelheid niet verwerkt omdat de pot niet op maat is. Er dus geen sprake meer van een nat/droog cyclus.

Maar de bovenkant van de pot is alweer verdampt en daar komt de volgende geut al.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 30 januari 2024 om 09:48.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 10:06   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Nog een veelgemaakte fout, en tevens een onrechtstreekse oorzaak van overwateren, is dat men een huisplant in een te grote pot zet 'voor de groei'.

Verpotten is altijd stressvol voor een plant (zeker buiten het groeiseizoen), met beschadigde wortels als gevolg en dan krijgen ze er nog een goede geut water bovenop.

De week erna steekt men een vinger in de grond en als die droog aanvoelt volgt er nog een geut.
Maar die laag bovenaan droogt op door verdamping in de droge omgevingslucht van een verwarmde huiskamer. Onderaan is de grond nog vochtig (of nat zelfs) omdat de plant minder behoefte heeft aan water in de winter, of de plant krijgt de waterhoeveelheid niet verwerkt omdat de pot niet op maat is. Er dus geen sprake meer van een nat/droog cyclus.

Maar de bovenkant van de pot is alweer verdampt en daar komt de volgende geut al.
Water geven aan planten in een pot doe je op gewicht. Pot opheffen, dan voel je direct of dat hij droog of (meestal nog te) nat staat.

Het gegeven is gewoon dat zelfs planten in huis te moeilijk zijn voor veel mensen.

Alleszins, ik heb wel eens enkele Juniperussen gehad in potten die in Koreaanse, gebroken kiezelstenen stonden, kwam geen grond aan te pas. Het medium waar de plant instaat heeft er dus weinig mee te maken als je weet hoe ze te verzorgen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 10:24   #4
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Water geven aan planten in een pot doe je op gewicht. Pot opheffen, dan voel je direct of dat hij droog of (meestal nog te) nat staat.
Dat is moeilijk als je meerdere verschillende planten hebt, in verschillende groottes, verschillende medium, stenen potten, ...
Maar het klopt wel dat 'feeling' een factor is.
Het is ook zo dat aangezien overwateren een meer voorkomend probleem is dan te weinig water geven, planten die wat verwaarloosd worden het vaak beter doen.
Sanseveria's zijn zo'n planten. Hoe meer die genegeerd wordt, des te beter die het doen.

Citaat:
Het gegeven is gewoon dat zelfs planten in huis te moeilijk zijn voor veel mensen.

Alleszins, ik heb wel eens enkele Juniperussen gehad in potten die in Koreaanse, gebroken kiezelstenen stonden, kwam geen grond aan te pas. Het medium waar de plant instaat heeft er dus weinig mee te maken als je weet hoe ze te verzorgen.
Dat is in principe semi-hydrocultuur, wat compleet anders is en tegelijk een oplossing zou kunnen zijn voor mensen die hun planten neigen te verzuipen.
Veel planten doen het vaak beter in dergelijk substraat, maar dan is PH en EC weer een belangrijke factor waar mensen zich in kunnen verslikken. Zeker bij gevoelige kamerplanten.

Ik was ook zo'n chronische plantenverzuiper, maar sinds ik al mijn binnenplanten op hydro heb gezet, doen ze het fantastisch.
Zo heb ik ook de orchidee van mijn dochter er kunnen doortrekken dat nog met 1 verlebberd en vergeeld blad op de grens aan het zweven was.

Dit jaar ga ik de aardbeien buiten proberen op hydrocultuur ipv volle grond. Ik ben benieuwd naar opbrengst en vooral smaak aangezien de voedingsstoffen nu rechtstreeks via de bemesting moet komen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 30 januari 2024 om 10:37.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 10:43   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Dat is moeilijk als je meerdere verschillende planten hebt, in verschillende groottes, verschillende medium, stenen potten, ...
Maar het klopt wel dat 'feeling' een factor is.
Het is ook zo dat aangezien overwateren een meer voorkomend probleem is dan te weinig water geven, planten die wat verwaarloosd worden het vaak beter doen.
Sanseveria's zijn zo'n planten. Hoe meer die genegeerd wordt, des te beter die het doen.



Dat is in principe semi-hydrocultuur, wat compleet anders is en tegelijk een oplossing zou kunnen zijn voor mensen die hun planten neigen te verzuipen.
Veel planten doen het vaak beter in dergelijk substraat, maar dan is PH en EC weer een belangrijke factor waar mensen zich in kunnen verslikken. Zeker bij gevoelige kamerplanten.

Ik was ook zo'n chronische plantenverzuiper, maar sinds ik al mijn binnenplanten op hydro heb gezet, doen ze het fantastisch.
Zo heb ik ook de orchidee van mijn dochter er kunnen doortrekken dat nog met 1 verlebberd en vergeeld blad op de grens aan het zweven was.
Ik denk vorig jaar vroeg Anna me wat ik vond van zijn Aloë Vera, ik zei hem dat mijn eerste indruk veel te veel water was. Ik liet hem mijn Aloë Vera zien en vertelde hem dat ik die twee a driemaal per jaar wat water gaf.
De zijne lag armoedig en slap bovenop zijn veel te natte pot, de mijne zag er uit als een jungle in het klein. Ik legde hem het gewicht-principe uit, "zware pot, veel te nat". Hij was direct mee.

Hier is mijne trouwens:
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg aloe vera II.jpg‎ (390,2 KB, 18x gelezen)
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 11:01   #6
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.061
Standaard

Euh Palm heb ik gehad. Maar eigenlijk niet lang, inderdaad teveel water. Die planten die je nooit water moet geven zijn veelal lelijk....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 11:09   #7
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk vorig jaar vroeg Anna me wat ik vond van zijn Aloë Vera, ik zei hem dat mijn eerste indruk veel te veel water was. Ik liet hem mijn Aloë Vera zien en vertelde hem dat ik die twee a driemaal per jaar wat water gaf.
De zijne lag armoedig en slap bovenop zijn veel te natte pot, de mijne zag er uit als een jungle in het klein. Ik legde hem het gewicht-principe uit, "zware pot, veel te nat". Hij was direct mee.

Hier is mijne trouwens:
Ziet er goed en gezond uit. Ge kunt uw poten al eens verbranden. Voorraad genoeg.
Ja, die hebben gewoon periodes van droogte nodig als ze in grond (of ander substraat) staan.

Anderzijds, ik ken iemand die zijn cactus compleet op hydroponie (met de wortels rechtstreeks in water zonder substraat) heeft staan en die doet het goed.
Natuurlijk heeft die plant zijn wortels daaraan aangepast (waterwortels).
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 12:39   #8
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Euh Palm heb ik gehad. Maar eigenlijk niet lang, inderdaad teveel water. Die planten die je nooit water moet geven zijn veelal lelijk....
ik moet altijd een beetje lachen als iemand een sedumdak een groendak durft te noemen

__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 13:12   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk vorig jaar vroeg Anna me wat ik vond van zijn Aloë Vera, ik zei hem dat mijn eerste indruk veel te veel water was. Ik liet hem mijn Aloë Vera zien en vertelde hem dat ik die twee a driemaal per jaar wat water gaf.
De zijne lag armoedig en slap bovenop zijn veel te natte pot, de mijne zag er uit als een jungle in het klein. Ik legde hem het gewicht-principe uit, "zware pot, veel te nat". Hij was direct mee.

Hier is mijne trouwens:
Wat heb jij met het Marshall-logo gedaan?


P.s. En trek dat Tera Plast stickerje eens van die pot seg... Da's echt geen gezicht. Of is Tera Plast de Rolls Royce onder de bloempotten en ben je gewoon wat aan't stoefen?
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 30 januari 2024 om 13:14.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:00   #10
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Euh Palm heb ik gehad. Maar eigenlijk niet lang, inderdaad teveel water. Die planten die je nooit water moet geven zijn veelal lelijk....
Hangt ook van het interieur af he.
Een sanseveria op grootmoeders vensterbank naast haar zetel met bruin/oker gehaakt kleedje voelt inderdaad nogal mistroostig aan.
Zet diezelfde plant in een moderne keuken en het heeft wel stijl.

De ZZ is anders ook niet lelijk en krijgt ook liever een aantal weken (tot 6-8 weken in de winter) geen water.

__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 30 januari 2024 om 14:04.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:03   #11
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat heb jij met het Marshall-logo gedaan?
Dat viel mij ook op.

Citaat:
P.s. En trek dat Tera Plast stickerje eens van die pot seg... Da's echt geen gezicht. Of is Tera Plast de Rolls Royce onder de bloempotten en ben je gewoon wat aan't stoefen?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:06   #12
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Mijn heilige lotus doet het goed in mijn zware bloempot met drainagelaag van hydrokorrels.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:15   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

ik heb ne ficus, als de blaren afvallen weet ik dat ik moet bijtanken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:38   #14
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk vorig jaar vroeg Anna me wat ik vond van zijn Aloë Vera, ik zei hem dat mijn eerste indruk veel te veel water was. Ik liet hem mijn Aloë Vera zien en vertelde hem dat ik die twee a driemaal per jaar wat water gaf.
De zijne lag armoedig en slap bovenop zijn veel te natte pot, de mijne zag er uit als een jungle in het klein. Ik legde hem het gewicht-principe uit, "zware pot, veel te nat". Hij was direct mee.

Hier is mijne trouwens:
Is die pot niet wat klein ??
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:39   #15
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.250
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Hangt ook van het interieur af he.
Een sanseveria op grootmoeders vensterbank naast haar zetel met bruin/oker gehaakt kleedje voelt inderdaad nogal mistroostig aan.
Zet diezelfde plant in een moderne keuken en het heeft wel stijl.

De ZZ is anders ook niet lelijk en krijgt ook liever een aantal weken (tot 6-8 weken in de winter) geen water.

Die plant kan ongelooflijk goed tegen droge periodes. Staat bij ons in de gang, om de twee weken wat water, in de winter om de maand. En doet het goed.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 15:25   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat heb jij met het Marshall-logo gedaan?


P.s. En trek dat Tera Plast stickerje eens van die pot seg... Da's echt geen gezicht. Of is Tera Plast de Rolls Royce onder de bloempotten en ben je gewoon wat aan't stoefen?
Iets persoonlijker gemaakt.

Dat plakkertje ja, dat staat al jaren op mijn te doen lijst. Misschien dit jaar...
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 15:26   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Is die pot niet wat klein ??
Nah.

De plant doet het goed, alhoewel hij daar verre van ideaal staat.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 20:36   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.623
Standaard

Planten houden van muziek: DRAIN S.T.H.

Héél vroeger toen ik nog school liep eens meegedaan aan een 'Plant een boom actie'
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 30 januari 2024 om 20:37.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be