Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2017, 22:15   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn geen minderinkomsten, zeker niet op de korte- en middenlange termijn.

Of denk je dat we over 5 jaar reeds 100 % e-wagens hebben ?

Zo snel gaat dat niet gaan. In het begin gaat men massas meerinkomsten hebben van die rekeningrijders met ICE voertuigen, net zoals men nu masssas meerinkomsten heeft van de vrachtwagens.
"Men" schat 30% wagenpark-aandeel pas in 2040, alle stekkerwagens, dat gaan sommige zelfs niet meer meemaken...



En ook dan zal het hoofdaandeel accijnzen of onder een andere vorm (vervuiler betaald en-of CO2-LCA) nog van de ICE-wagens komen. Naast rekeningrijden ofzo. Hangt veel van het aantal autonome voertuigen af, wie weet zijn er tegen dan wel minder wagens nodig, en is er veel minder wagenbezit.

De electrische wagens zullen toch niet al te rap met extra belastingen opgezadeld worden, want hoe geraakt men anders aan een CO2-reductie van minstens 80%?

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2017 om 22:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 22:19   #82
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Nugoed, een doorbraak in batterijtechnologie (lees: roadster achtige batterijen op gewone wagens tegen gewone prijzen) zou die curve gigantisch hard laten oplopen en op smartphone achtige wijze gewone ICE wagens de markt uit duwen.

Zulke schattingen gaan meestal uit van incrementele verbeteringen. Een doorbraak in batterijtechnologie, die er zeker zullen komen, kunnen alles doorheen schudden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 22:27   #83
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

-

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2017 om 22:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 22:31   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nugoed, een doorbraak in batterijtechnologie (lees: roadster achtige batterijen op gewone wagens tegen gewone prijzen) zou die curve gigantisch hard laten oplopen en op smartphone achtige wijze gewone ICE wagens de markt uit duwen.

Zulke schattingen gaan meestal uit van incrementele verbeteringen. Een doorbraak in batterijtechnologie, die er zeker zullen komen, kunnen alles doorheen schudden.
Idd, die grafiek was overigens van feb 2016, een jaar later werd die grafiek al bijgesteld naar ca 50%.



https://about.bnef.com/blog/electric...ar-sales-2040/

(argumentatie en parameters zijn te vinden in de link)

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2017 om 22:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 22:34   #85
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het is me trouwens niet helemaal duidelijk waar ze de batterijen in de roadster wegsteken. Dat ding heeft dus nog steeds een koffer vanvoor en vanachter he, en plek voor 4personen en een uitklapbaar dak.

Dus ik gok op yet-to-be-released batterijtechnologie. Over de batterij van de Model 3 zijn ze ook erg geheimzinnig: mensen moeten de size schatten op basis van de ranges.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 22:47   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is me trouwens niet helemaal duidelijk waar ze de batterijen in de roadster wegsteken. Dat ding heeft dus nog steeds een koffer vanvoor en vanachter he, en plek voor 4personen en een uitklapbaar dak.
hehe, dat vraag ik me nu ook al 2 dagen af waar ze die 200 kWh in proppen.

De trunk vooraan zal net diep genoeg zijn voor dat dak weg te steken denk ik, en nog een kostuum.

Van 700Wh/liter naar 1200 Wh/liter kan maar voor een groot deel verklaren:



Het zal dus pakweg minstens 1400-1600 Wh/liter moeten zijn. Naja ze hebben nog 3 jaar tijd om ook aan de duurzaamheid te werken. Toshiba zou tegen 2019 al zo een solid state voor de markt hebben, zelfs duurzaam genoeg tot heel straffe 5000 laadcyclussen en maar amper - 10% ... , dan kan Panasonic dat ook.

Citaat:
http://www.thedrive.com/sheetmetal/1...-minute-charge

Toshiba's development has improved lithium-based cells in its SCiB line of battery products by increasing energy density. Toshiba claims that it has effectively doubled the energy density capabilities in a single battery cell of the same volume.

Longevity was also an important factor when designing these batteries. Toshiba says that in 5,000 discharges, the batteries experienced a diminishing capacity of less than 10 percent, a significant advancement.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2017 om 22:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 22:56   #87
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard


bron: Volkswagen

1000 Wh/l is toch iets dat we binnenkort standaard zullen zien. In een normale golf met hetzelfde batterijvolume als nu.

Laatst gewijzigd door Tavek : 23 november 2017 om 22:56.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 23:07   #88
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

bron: Volkswagen

1000 Wh/l is toch iets dat we binnenkort standaard zullen zien. In een normale golf met hetzelfde batterijvolume als nu.
Hangt er vanaf welke (oude) accutechniek de basis is.

Kreisel bvb kreeg op hetzelfde volume en gewicht 130% meer kWh tov de allereerste VW E-Golf van 24,- kWh,
... Kreisel pakte er 55,7 kWh in...

Citaat:
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-golf/

Bei identischem Bauraum und Gewicht im Vergleich zum Serienmodell des VW eGolf wird durch das Kreisel-Batteriepack eine Kapazitätssteigerung von 130% auf 55,7 Kilowattstunden erreicht.
Toshiba, Panasonic (dus wslk Toyota? en Tesla) gaan er nog een dikke schep bovenop doen qua wh/liter.

Model 3 zou bij ca. 900 Wh/liter zitten, Tesla S zit bij 760 Wh/l :
https://www.reddit.com/r/teslamotors...ns_calculated/

Toshiba spreekt van een verdubbeling, dat is 1800 Wh/liter, dat is Tesla S + 140 %...
Dan gaan er idd 200 kW in de de Tesla Roadster...

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2017 om 23:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 23:15   #89
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Mja, ik ben een sterkere pro-e wagen man, dat weet je micele.Maar ik dacht altijd: geleidelijk aan.

Maar de dingen die ik de laatste maand lees en hoor, ook vanuit conventiele autofabrikanten, doet me hoopvol zijn dat we een "iphone moment" gaan kennen in de komende jaren. Van Tesla, Volkswagen, Nissan, who knows.....maar de eerste die een golf-achtige wagen met 60-80 kWh op de markt tegen 20k euro wint de prijs.

De Bolt is ongeveer 2 keer te duur.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 23:16   #90
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hangt er vanaf welke (oude) accutechniek de basis is.

Kreisel bvb kreeg op hetzelfde volume en gewicht 130% meer kWh tov de allereerste VW E-Golf van 24,- kWh,
... Kreisel pakte er 55,7 kWh in...



Toshiba, Panasonic (dus wslk Toyota? en Tesla) gaan er nog een dikke schep bovenop doen qua wh/liter.

Model 3 zou bij ca. 900 Wh/liter zitten, Tesla S zit bij 760 Wh/l :
https://www.reddit.com/r/teslamotors...ns_calculated/

Toshiba spreekt van een verdubbeling, dat is 1800 Wh/liter, dat is Tesla S + 140 %...
Dan gaan er idd 200 kW in de de Tesla Roadster...
Kan zijn, in labos bestaan die dingen al een tijdje.

Als ze een prototype in die wagen gepropt hebben, en het werkt, zal het nu een kwestie zijn van massaproductie te doen. Gelukkig hebben ze daar panasonic voor....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 23:24   #91
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mja, ik ben een sterkere pro-e wagen man, dat weet je micele.Maar ik dacht altijd: geleidelijk aan.

Maar de dingen die ik de laatste maand lees en hoor, ook vanuit conventiele autofabrikanten, doet me hoopvol zijn dat we een "iphone moment" gaan kennen in de komende jaren. Van Tesla, Volkswagen, Nissan, who knows.....maar de eerste die een golf-achtige wagen met 60-80 kWh op de markt tegen 20k euro wint de prijs.

De Bolt is ongeveer 2 keer te duur.
Een Dacia gaat die 20k halen...

Het is idd ook vooral een prijsvraag, wat kosten die veel betere solid state ions met 1800 Wh/l en tot 5000 cyclussen? De prijs per kWh speelt dus ook een rol. Die geraken overigens niet versleten...

Bij een Tesla superroadster is de prijs geen obstakel, bij een basismodel 3 mag men al niet overdrijven. En een echte volksTesla zie ik toch niet echt komen. Dat zullen andere moeten doen (VW, Toyota, Nissan, Hyundai, Skoda, Dacia...)

De basis VW ID heeft een streefprijs vanaf 20k -topmodel 30 k:
Citaat:
http://allreviews.tech/2017/07/16/ta...e-of-a-diesel/

The electric Volkswagen I. D. which in 2019 will receive a large range and a small price. Or, as the brand said: ‘an electric car for the price of a diesel.

The Volkswagen I. D., the ‘Wave under the electric cars’, an attractive price. The brand employs for the entry level with a target price of only 20,000 euros. The topuitvoering would not be more than 30,000 euro cost.

“It is a vehicle with the exterior dimensions of the Golf, the capabilities of a Tesla [Model 3 – ed.], for the price of a diesel,” said chairman of the board, Herbert Diess the press this week. Various Volkswagen executives spoke over the past few days during several occasions with the press about the I. D.
Maar wslk pas einde 2019 te zien...

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2017 om 23:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 23:34   #92
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Een vriendin van mij werkt aan de unief aan nieuwe (keramische) electrodes voor batterijen.

De resultaten die ze daar halen zijn fenomenaal. Hogere efficienties, hogere energiedichtheden (nog hoger als wat je hier leest) en zeer hoge laad en ontlaadsnelheden...en in princiepe goedkoper dan metalen electrodes. Die keramieken zijn verre van zeldzaam of moeilijk te verkrijgen.

Denk x3 tov huidige SOA.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 23:37   #93
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dusja, als ik dat soort informatie gevoerd krijg uit mijn kenissenkring...ik kan moeilijk anders als enthousiast zijn over e-wagens.

Zoals ik zei: de eerste die die batterijen in wagens duwt in massa, wint de prijs. De anderen worden Nokia.

En die roadster en semi truck geven mij hints dat Tesla dat aan het doen is.

Laatst gewijzigd door Tavek : 23 november 2017 om 23:37.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2017, 07:32   #94
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dusja, als ik dat soort informatie gevoerd krijg uit mijn kenissenkring...ik kan moeilijk anders als enthousiast zijn over e-wagens.

Zoals ik zei: de eerste die die batterijen in wagens duwt in massa, wint de prijs. De anderen worden Nokia.

En die roadster en semi truck geven mij hints dat Tesla dat aan het doen is.
Als batterijleverancier want auto´s bouwen voor de massa kunnen ze niet.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2017, 09:10   #95
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.097
Standaard

in mijn jeugdjaren hebben ze mij een kernenergiebatterij beloofd, dus ik wacht tot die komt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2017, 15:13   #96
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik kan wel een dozijn mogelijkheden bedenken.
U hebt ambitie als Big Brother?

Mare, voor elke werkbare mogelijkheid die u kan bedenken kan ik als technieker wel een oplossing voor maken.

Citaat:
De simpelste: kWhr meterke in de auto en als dat niet overeenkomt met wat ge 'legaal' opgeladen hebt: boete.
En wat is legaal opgeladen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 november 2017 om 15:14.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2017, 15:19   #97
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
in mijn jeugdjaren hebben ze mij een kernenergiebatterij beloofd, dus ik wacht tot die komt
Eigenlijk bestaat die al sinds de jaren 50, en wordt die zelfs gebruikt in bepaalde toepassingen die vooral een lange levensduur nodig hebben.

Ruimtesondes, onbemande radarstations aan de poolzee en de eerste generatie pacemakers zijn dingen die me zo te binnen springen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 16:52   #98
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.018
Standaard

ik heb net een Bugatti gekocht
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 16:57   #99
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Volgens experten van mobile.de (internationale website)

Van de 15 populairste dieselmodellen.

Dit op basis van 250.000 dieselwagens van Bj 2009 - 2012, de marktprijzen werden vergeleken van mei 2017 tov mei 2016, met max 200.000 km op de teller. Gemiddelde prijs staat in respectievelijke kolom.

Grootste verliezer is BMW, de 5-serie het meeste met -17,2 %.

Voor een kleine dieselwagen kan dat ca. 1000 € zijn voor een middenklasser al rap > 4000 €



Dit zijn gemiddeldes, naargelang platteland of stad zijn de verliezen groter in de buurt van de steden, ook wegens hun emissiezones. Bepaalde steden kennen 20% waardeverlies op amper een jaar. Niet dat dit klanten aantrekt want het aantal standdagen dat ze een occasiediesel van de autohof krijgen is met 21 % toegenomen.



De dieselgate kwam september 2015 uit, wie dat in 2016 of 2017 nog niet zag aankomen is ...
Fiesta Diesel, bijna twee jaar, iets meer dan 20.000 euro voor betaald, krijg er vlot 17.000 euro voor terug.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 17:38   #100
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Volgens experten van mobile.de (internationale website)

Van de 15 populairste dieselmodellen.

Dit op basis van 250.000 dieselwagens van Bj 2009 - 2012, de marktprijzen werden vergeleken van mei 2017 tov mei 2016, met max 200.000 km op de teller. Gemiddelde prijs staat in respectievelijke kolom.

Grootste verliezer is BMW, de 5-serie het meeste met -17,2 %.

Voor een kleine dieselwagen kan dat ca. 1000 € zijn voor een middenklasser al rap > 4000 €



Dit zijn gemiddeldes, naargelang platteland of stad zijn de verliezen groter in de buurt van de steden, ook wegens hun emissiezones. Bepaalde steden kennen 20% waardeverlies op amper een jaar. Niet dat dit klanten aantrekt want het aantal standdagen dat ze een occasiediesel van de autohof krijgen is met 21 % toegenomen.



De dieselgate kwam september 2015 uit, wie dat in 2016 of 2017 nog niet zag aankomen is ...
Ik heb mijne Dolf Diesel net op tijd gedumpt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be