Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2018, 23:25   #40761
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Awel, en dan? Gij bevestigt enkel maar mijn eigen gedachten daaromtrent. Hoe kunt ge, zelfs als democratisch gezinde heerser, uw wetten en reglementen overal in uw rijk doelmatig overbrengen als niet iedereen dezelfde taal spreekt? Dat begrepen ze in Frankrijk al vele eeuwen geleden en toen Nederland zichzelf kon beginnen beschouwen als een onafhankelijke Europese (koloniale) macht deden ze daar net hetzelfde. Waar de Fransen het Nederlands probeerden te onderdrukken deden de Nederlanders het omgekeerde elders evengoed. Zo simpel is dat. Verder moet ge het niet gaan zoeken.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 23:27   #40762
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Awel, en dan? Gij bevestigt enkel maar mijn eigen gedachten daaromtrent. Hoe kunt ge, zelfs als democratisch gezinde heerser, uw wetten en reglementen overal in uw rijk doelmatig overbrengen als niet iedereen dezelfde taal spreekt? Dat begrepen ze in Frankrijk al vele eeuwen geleden en toen Nederland zichzelf kon beginnen beschouwen als een onafhankelijke Europese (koloniale) macht deden ze daar net hetzelfde. Waar de Fransen het Nederlands probeerden te onderdrukken deden de Nederlanders het omgekeerde elders evengoed. Zo simpel is dat. Verder moet ge het niet gaan zoeken.
Ik zoek het nu net wel verder en wat ik dan vind, dat geef ik weer in het gedeelte van mijn post dat ge maar lekker NIET citeert, laat staan erop reageert...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 oktober 2018 om 23:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 23:44   #40763
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik zoek het nu net wel verder en wat ik dan vind, dat geef ik weer in het gedeelte van mijn post dat ge NIET citeert...
Dat is uw goed recht, mijnheer Van Artevelde, maar er is één ding dat ik in mijn leven zeker geleerd heb en dat is dat, als er problemen zijn, ge de oplossing nooit te ver moet gaan zoeken.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 23:53   #40764
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Dat is uw goed recht, mijnheer Van Artevelde, maar er is één ding dat ik in mijn leven zeker geleerd heb en dat is dat, als er problemen zijn, ge de oplossing nooit te ver moet gaan zoeken.
Hahaha...! Het gaat in deze echter niet over "problemen" en "oplossingen"; ik konfronteer u gewoon met een blinde vlek van u, iets dat ge niet onder ogen ziet...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 oktober 2018 om 23:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:05   #40765
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uiteindelijk is de Republiek ook ontstaan door een 'coup'. Deze van Willem de Zwijger tegen zijn koning. En ook een Franstalige coup eigenlijk. Want Willem van Oranje kon geen of nauwelijks één woord Nederlands.
Hahaha....Franstalige coup.....! Die Franstaligheid had geen gevolg voor de bevolking, in prille tegenstelling tot de Franstalige coup in 1830.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een coup met hulp van de Engelse koningin (in het begin), Zwitserse en Duitse plunderende en moordende huurlingen, en het schorremorrie van de bosgeuzen en de watergeuzen. Watergeuzen die in het plunderen en moorden niet onderdeden voor de Duitse en Zwitserse huurlingen die op de betaalrol stonden van de Oranjes.
Voordat ik al lezend aan dat laatste woord was, dacht ik spontaan en intuïtief dat er Spanje zou komen ipv Oranjes; maar neen, dan zou in zijn voorspelbaarheid het HO natuurlijk niet HO zijn, natuurlijk....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 november 2018 om 00:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:06   #40766
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm... niet helemaal waar. Het zoetwater voor Zeeuws-Vlaanderen wordt wel voor een goed stuk geleverd door de Biesbosch, maar ook (in de winter) door de Vlaamse polders.
Vlaamse polders? Welke? De Zeeuws-Vlaamse?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:08   #40767
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Zijn Nederlanders werkelijk gewend aan diversiteit? Verklaar mij dan maar eens duidelijk waarom jullie destijds in Zuid-Afrika het Frans verboden hebben aan de talrijke Franse Hugenoten die daar naartoe uitgeweken waren!! Want dat is werkelijk een historisch bewezen feit!
Het Frans werd nooit verboden. U komt weer met een verzinsel af. Zelfs in de Republiek was er nooit een verbod op het Frans, de taal van de talrijke Waalse kerken. De Franstaligen werden gewoon na verloop van enkele generaties geassimileerd. Door de sociale context, niet door een verbod.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:11   #40768
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uiteindelijk is de Republiek ook ontstaan door een 'coup'. Deze van Willem de Zwijger tegen zijn koning.
Ooit gehoord over het Plakkaat van Verlatinghe, mee ondertekend door de vertegenwoordigers van het graafschap Vlaanderen, het hertogdom Brabant en het Mechelse?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:14   #40769
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Plakkaat van Verlaetinghe... Daar komen de Oranjelovers altijd mee af. Alleen vergeten ze te vermelden dat het bondgenootschap toen gesmeed in de kortste keren uiteenviel.

En waarom viel het uiteen? Omdat bij nader inzien het katolieke Zuiden bij Spanje wilde blijven en dit omdat de fanatieke Calvinisten hun beloftes braken inzake godsdienstvrijheid en dus niet veel beter waren dan de Filips II, en omdat Willem de Zwijger niet te vertrouwen was (de man veranderde trouwens van godsdienst- in die tijd een zeer belangrijk iets- zoals andere mensen van hemd veranderen). De man wilde gewoon koning worden van de Nederlanden. Daarom heeft men ook lang geaarzeld voordat men hem benoemde tot stadhouder.
U begint uw eigen verhaaltje te schrijven. Uw uitspraak over "het" katholieke Zuiden klopt niet. "Het" Zuiden was namelijk diep verdeeld en was in meerdere gebieden helemaal niet zo katholiek meer als u doet uitschijnen. Door het graafschap Vlaanderen bijvoorbeeld zwiepte de hervorming op een manier die ze zelfs in het Noorden niet voor mogelijk hielden. Wederdopers en calvinisten maakten er het goede weer uit. Enkel een bijzonder hardhandige en genadeloze Spaanse repressie heeft het protestantisme daar uitgeroeid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:17   #40770
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Dank u wel, mijnheer van Het Oosten. Hetgeen gij hier zegt is helemaal waar en dat weet ik al van toen ik nog naar de lagere school ging, nu zowat 55 jaar geleden. Wat ik schreef over de Asseneedse watertoren (ik heb hem zelf nog weten bouwen) weet ik nog van op diezelfde school. Zelfs aan mijn jongste broer, die toch minstens 12 jaar jonger is dan ik, hebben ze dat op de lagere school wijsgemaakt. De Asseneedse watertoren diende enkel en alleen maar voor de levering van drinkwater aan Zeeuws-Vlaanderen. Trouwens, die watertoren was voor onszelf in Assenede niet eens nodig want we hadden al een eigen drinkwaterleidingsnet.
De watertoren van Assenede dient niet om Zeeuws-Vlaanderen te bevoorraden. Daarvoor heeft hij niet alleen een veel te geringe capaciteit, maar de druk is vanuit die ene toren totaal onvoldoende om heel Zeeuws-Vlaanderen te bereiken. Alleen al technisch gesproken klopt uw verhaaltje niet.

Ik heb al aangegeven dat die watertoren door een Vlaamse watermaatschappij wordt beheerd en enkel dient voor de waterbevoorrading van drie deelgemeenten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:21   #40771
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Meer nog, moesten er geen fanatieke calvinisten geweest zijn toen, dan hadden we nu meer dan waarschijnlijk een soort Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (of zoiets) gehad. Nu is het te laat.
Eigenlijk heeft het weinig te maken gehad met "die fanatieke calvinisten". De klad zat in heel systeem in de Nederlanden. De vermolmde structuren (politiek en sociaal) stonden op instorten, samen met een economie die bijvoorbeeld in het graafschap Vlaanderen zwaar aan het sputteren was. Komt daar nog eens bij dat de toenmalige Kerk geplaagd en gebukt ging onder talrijke misbruiken en wantoestanden. Het was een cocktail die vroeg of laat op ontploffen zat. Waren er geen "fanatieke calvinisten" geweest, dan was het wel een andere groep geweest.

Alleen klopt het niet wat u schrijft, want in het graafschap Vlaanderen waren de wederdopers volop actief, die gingen zelfs nog voorbij de grenzen die de calvinisten niet durfden overschrijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:32   #40772
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook dat is fout. Filips wilde dit denkelijk wél. Maar hij aarzelde. En de landvoogdes die in naam van de koning regeerde, had dan ook een soepeler beleid aangekondigd ten aanzien van het ‘nieuwe geloof’ . Het is pas wanneer het Calvinistisch gepeupel de kerken zijn gaan plunderen , opgehitst door calvinistische preken, dat Filips Alva heeft gestuurd. En toen was het hek van de dam.
Dat klopt helemaal niet, want de beeldenstorm breekt uit in augustus 1566. Toen was de repressie tegen de ketters al een tijdje aan de gang. Met zo'n hevigheid dat de edelen en andere gezagsdragers uit alle delen van de Nederlanden voor een regelrechte opstand vreesden. Daarom ook stuurde men in april een gezantschap naar Margaretha in de hoop haar te kunnen ompraten om de repressie te beëindigen of op een minder heftige wijze te organiseren. Dat heeft dan ook voor een tijdelijke rust gezorgd, maar vanuit Spaanse zijde heeft men er weer op aangedrongen om de vervolging op te starten. Niet de beeldenstorm was de oorzaak, maar wel dat wederdopers en calvinisten verder hun gang gingen, overal hun leer verkondigen en... - wat de Spanjaarden vooral hoog zat - op enorm veel sympathie konden rekenen (ook bij degenen die nog steeds katholiek bleven).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:38   #40773
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
En? Hebt gij u ooit wel al eens afgevraagd, mijnheer Van Artevelde, waarom dat taalimperialisme ingesteld werd? Dat was, in Frankrijk zelf, bijvoorbeeld, om heel praktische redenen. Want dat maakte het bestuur veel eenvoudiger. Het is niet voor niets, hé, dat Frans-Vlaanderen tegenwoordig helemaal verfranst is geraakt.
En, wie dacht ge, aapte die Franse politiek gewoon na? Nederland! Ze waren in dat opzicht niet veel beter dan de Francité!
Hi-la-risch!

Het taalimperialisme in Frankrijk ontwikkelde zich al in de nadagen van het koninkrijk. Met de revolutie is dat in volle hevigheid losgebarsten.

In die tijd heerste er in de Nederlanden een ongedwongen taalvrijheid. Er bestonden Waalse Kerken die haar diensten in het Frans verzorgde voor uit de zuidelijk gevluchte protestanten alsook hugenoten uit Frankrijk.

Frankrijk heeft de mosterd heus niet in Nederland gehaald. U raakt door uw Ollanderhaat echt wel verblind voor de historische werkelijkheid!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:39   #40774
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Awel, en dan? Gij bevestigt enkel maar mijn eigen gedachten daaromtrent. Hoe kunt ge, zelfs als democratisch gezinde heerser, uw wetten en reglementen overal in uw rijk doelmatig overbrengen als niet iedereen dezelfde taal spreekt?
Ooit gehoord over Zwitserland, dat meertalig land, met een prima bestuur en een uitstekend uitgewerkte democratie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 08:24   #40775
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het Frans werd nooit verboden. U komt weer met een verzinsel af. Zelfs in de Republiek was er nooit een verbod op het Frans, de taal van de talrijke Waalse kerken. De Franstaligen werden gewoon na verloop van enkele generaties geassimileerd. Door de sociale context, niet door een verbod.
Er was wel de inburgerinseis gesteld dat men Nederlands zou spreken anders kwam men Zuid Afrika niet in, maar zeker geen verbod. Trouwens, eenmaal binnen, hoe moet je dat handhaven als overheid?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 08:59   #40776
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er was wel de inburgerinseis gesteld dat men Nederlands zou spreken anders kwam men Zuid Afrika niet in, maar zeker geen verbod. Trouwens, eenmaal binnen, hoe moet je dat handhaven als overheid?
wanneer?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 09:03   #40777
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vlaamse polders? Welke? De Zeeuws-Vlaamse?
De Vlaamse polders. En dit wegens een heel eenvoudig feit: het reliëf. De Vlaamse polders liggen iets hoger dan de Zeeuwse polders en daarom is er een natuurlijke afvloeiing van het Vlaamse polderwater (zoetwater) naar Zeeuws-Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 november 2018 om 09:08.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 09:18   #40778
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt helemaal niet, want de beeldenstorm breekt uit in augustus 1566. Toen was de repressie tegen de ketters al een tijdje aan de gang. Met zo'n hevigheid dat de edelen en andere gezagsdragers uit alle delen van de Nederlanden voor een regelrechte opstand vreesden. Daarom ook stuurde men in april een gezantschap naar Margaretha in de hoop haar te kunnen ompraten om de repressie te beëindigen of op een minder heftige wijze te organiseren. Dat heeft dan ook voor een tijdelijke rust gezorgd, maar vanuit Spaanse zijde heeft men er weer op aangedrongen om de vervolging op te starten. Niet de beeldenstorm was de oorzaak, maar wel dat wederdopers en calvinisten verder hun gang gingen, overal hun leer verkondigen en... - wat de Spanjaarden vooral hoog zat - op enorm veel sympathie konden rekenen (ook bij degenen die nog steeds katholiek bleven).
Karel V trachtte de 'nieuwe godsdienst' te bestrijden. Inderdaad. Maar de repressie hielp niet veel. Dat had Karel V ook ondervonden in Duitsland. Evenzo bracht onder Filips II de vervolging van de aanhangers van het 'nieuwe geloof' weinig aarde aan de dijk. Zelfs de stadsbesturen weigerden meer dan eens mee te werken of ze deden of hun neus bloedde. Waarschijnlijk waren er ook reeds sympathisanten van het 'nieuwe geloof' in die stadsbesturen. Zolang er geen verstoring was van de openbare orde, keken ze meer dan eens de andere kant op. Meer nog, de harde vervolging was eerder olie op het vuur en wekte afkeer op. Maar, het is pas nadat de calvinisten de kerken (en ook kloosters) begonnen te plunderen en die calvinistische vernielzucht zich massaal en razendsnel verspreidde over heel wat streken in de Nederlanden, dat Filips ingegrepen heeft door Alv(b)a te sturen. En die maakte het nog erger.

Maar het ging niet alleen daarom. De hoge adel wilde ook terug zijn belangrijke positie innemen die ze kwijtgespeeld waren onder Karel V. En nu dat Filips II ver in Spanje zat, roken ze hun kans.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 november 2018 om 09:47.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 09:32   #40779
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wanneer?
Lees dit eens: http://zuid-afrika-een-kleurrijk-lan...-180-hugenoten
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 10:26   #40780
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hahaha....Franstalige coup.....! Die Franstaligheid had geen gevolg voor de bevolking, in prille tegenstelling tot de Franstalige coup in 1830.
Voordat ik al lezend aan dat laatste woord was, dacht ik spontaan en intuïtief dat er Spanje zou komen ipv Oranjes; maar neen, dan zou in zijn voorspelbaarheid het HO natuurlijk niet HO zijn, natuurlijk....
En wie denkt u nu zou de Duitse en Zwitserse huurlingen betaald hebben die de- nu Limburgse- grens overstaken om naar Brussel op te trekken onder de leiding van Willem van Oranje? Drie keer raden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 november 2018 om 10:27.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be