Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2017, 21:36   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De vrijheid van meningsuiting is nooit en nergens absoluut maar integendeel gereguleerd vanuit de democratische consensus. Men moet dat aanvaarden maar men kan die regulering op specifieke punten politiek bestrijden.
Maar absolute vrijheid van mening verdedigen is... Don Quichotte stuff.

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 november 2017 om 21:49.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 21:55   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De vrijheid van meningsuiting is nooit en nergens absoluut maar integendeel gereguleerd vanuit de democratische consensus. Men moet dat aanvaarden maar men kan die regulering op specifieke punten politiek bestrijden.
Maar absolute vrijheid van mening verdedigen is... Don Quichotte stuff.
De enige grenzen horen laster, eerroof en oproep tot geweld en doodslag te zijn. Al de rest moet kunnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:04   #23
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Fijn allemaal. Maar het Open VLD-voorstel bevalt me wel. Geen bezoldiging meer van bedienaren van de eredienst. Geen godsdienst op school, en uiteraard ook geen bezoldiging meer van de wedden van dat leger godsdienstleraars. De vrijgekomen uren stel ik voor gewoon vrij te laten zodat de leerlingen een minder zware schoolweek hebben.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:06   #24
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al de rest moet kunnen.
Als jij het zegt. Ge kunt altijd proberen, dappere strijder.
Veel succes. Zelfs met pedofilie verdedigen.

Of iets gemakkelijker: in de VS gaan wonen.

Citaat:
In the United States, the First Amendment to the country's constitution establishes freedom of expression and protects virtually all speech (including "hate speech").

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 november 2017 om 22:15.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:06   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het christendom staat evenwel haaks op enige vorm van theocratisch denken, daar het een onderscheid maakt tussen wat wereldlijk is en wat geestelijk is. De beide domeinen dienen niet op eenzelfde hoopje gegooid te worden.
Wat is dat voor een formulering ?
De tsjeven houden alles tegen wat betreft homo-huwelijk, abortus en euthanasie.
Dat ze intern prediken dat het foei is in hun geestelijke perceptie, maar laat anderen hun wereldlijke dingen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:08   #26
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat is dat voor een formulering ?
De tsjeven houden alles tegen wat betreft homo-huwelijk, abortus en euthanasie.
Dat ze intern prediken dat het foei is in hun geestelijke perceptie, maar laat anderen hun wereldlijke dingen.
Dat is inderdaad helaas ver van de waarheid. De CD&V verweeft op die domeinen nog steeds het wereldse met het religieuze.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:10   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De enige grenzen horen laster, eerroof en oproep tot geweld en doodslag te zijn. Al de rest moet kunnen.
Valt belediging onder laster ?
Ja, ok, ik zou eens moeten opzoeken wat laster precies betekent.

In ieder geval vind ik het ontkennen of minimaliseren van de holocaust een collectieve belediging aan de actuele Joden. Voor de volgende generatie zou (mijn inziens) dat niet meer moeten gelden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:11   #28
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De CD&V verweeft op die domeinen nog steeds het wereldse met het religieuze.
Mag de kiezer zich in zijn wereldlijke keuzes dan niet laten leiden door religieuze beschouwingen?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:12   #29
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Mag de kiezer zich in zijn wereldlijke keuzes dan niet laten leiden door religieuze beschouwingen?
Nee, maar dan zijn het wereldse en het religieuze niet gescheiden. Terwijl JVDB dat toch komt te beweren.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:21   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het christendom staat evenwel haaks op enige vorm van theocratisch denken,
Citaat:
Pope Saint Pious X on the question, from Vehementer Nos, emphasis mine:
That the State must be separated from the Church is a thesis absolutely false, a most pernicious error. Based, as it is, on the principle that the State must not recognize any religious cult, it is in the first place guilty of a great injustice to God; for the Creator of man is also the Founder of human societies, and preserves their existence as He preserves our own. We owe Him, therefore, not only a private cult, but a public and social worship to honor Him. Besides, this thesis is an obvious negation of the supernatural order. I
http://w2.vatican.va/content/pius-xi...as-primas.html

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 november 2017 om 22:41.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:25   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

504 dubbel

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 november 2017 om 22:32.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 22:31   #32
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

504 dubbel

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 november 2017 om 22:40.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 23:02   #33
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als jij het zegt. Ge kunt altijd proberen, dappere strijder.
Veel succes. Zelfs met pedofilie verdedigen.

Of iets gemakkelijker: in de VS gaan wonen.
Je kan je ook afvragen wat de juiste manier van handelen is in een samenleving die draait om eer verkregen bij gevechten om zo meer macht te verwerven. Ik denk niet dat jij zelf al zoveel strijd hebt geleverd, anders wist je dat al wel logischerwijze.

Feit is dat als er vrouwen ook mee betrokken worden in machtssystemen er minder brutaal en bloederiger gevochten wordt; meer rust...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 23:12   #34
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
504 dubbel
Daar zal Jan een hele kluif aan hebben. De kerk heeft nooit haar claims van wereldheerschappij en suprematie over geestelijke en wereldse zaken met complete jurisdictie opgegeven. Paus Pius X zegt onder andere dat de kerk het koninkrijk van Christus is en ook:
1. [...] Men must look for the*peace of Christ in the Kingdom of Christ; and that We promised to do as far as lay in Our power.*In the Kingdom of Christ, that is, it seemed to Us that peace could not be more effectually restored nor fixed upon a firmer basis than through the restoration of the Empire of Our Lord.*...

31. When we pay honor to the princely dignity of Christ, men will doubtless be reminded that the Church, founded by Christ as a perfect society, has a natural and inalienable right to perfect freedom and immunity from the power of the state; and that in fulfilling the task committed to her by God of teaching, ruling, and guiding to eternal bliss those who belong to the kingdom of Christ, she cannot be subject to any external power. The State is bound to extend similar freedom to the orders and communities of religious of either sex, who give most valuable help to the Bishops of the Church by laboring for the extension and the establishment of the kingdom of Christ. By their sacred vows they fight against the threefold concupiscence of the world; by making profession of a more perfect life they render the holiness which her divine Founder willed should be a mark and characteristic of his Church more striking and more conspicuous in the eyes of all.

32. Nations will be reminded by the annual celebration of this feast that not only private individuals but also rulers and princes are bound to give public honor and obedience to Christ. It will call to their minds the thought of the last judgment, wherein Christ, who has been cast out of public life, despised, neglected and ignored, will most severely avenge these insults; for his kingly dignity demands that the State should take account of the commandments of God and of Christian principles, both in making laws and in administering justice, and also in providing for the young a sound moral education.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 23:39   #35
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ik denk niet dat jij zelf al zoveel strijd hebt geleverd, anders wist je dat al wel logischerwijze.

.
Wat weet jij ervan.
Ben je al eens opgekomen tegen de powers that be en vermassacreerd door hun machtsmisbruik?

Altijd welkom om je prestaties bloot te leggen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 23:46   #36
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wat weet jij ervan.
Ben je al eens opgekomen tegen de powers that be en vermassacreerd door hun machtsmisbruik?

Altijd welkom om je prestaties bloot te leggen.
De gewone man wordt elke dag in slaap gewiegd met holle slogans die niemand vooruithelpen; de partijen zijn geïnteresseerd in zichzelf en hun zaakjes. Wij werden overspoeld door vluchtelingen en islamhysterie en de politiek wauwelde wat verder over de begroting en flitsboetes. Als dan alles vastloopt zegt de politiek we lossen het wel op met overal bommen op te gooien.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 23:52   #37
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik vroeg naar jouw strijd voor 'de goede zaak' of 'voor de algemene zaak', met verwaarlozing van eigenbelang, aangezien je de mijne vond ontbreken (wat niet klopt). En ik krijg enkel wat blabla.

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 november 2017 om 23:54.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 23:58   #38
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik vroeg naar jouw strijd voor 'de goede zaak' of 'voor de algemene zaak', met verwaarlozing van eigenbelang, aangezien je de mijne vond ontbreken (wat niet klopt).
En ik doelde erop dat je zelf precies nog nooit in een machtspositie hebt gestaan dan weet je dat het al te makkelijk is om die macht te misbruiken voor zelf verrijkende doeleinden.

Wat ik zelf heb gedaan? Als je weet dat het systeem corrupt is? Waarom zou ik dan zelfs een poging wagen om het politieke systeem te herstellen? De mensheid zelf is ziek en corrupt omdat ze zo onbewust leven en zo gemakzuchtig omgaan met deze aardkloot.

Laatst gewijzigd door TV-verslaafde : 19 november 2017 om 23:58.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2017, 08:36   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Mag de kiezer zich in zijn wereldlijke keuzes dan niet laten leiden door religieuze beschouwingen?
Geen enkele kiezer zou zich gehinderd mogen voelen om zich te laten leiden bij de uitoefening van zijn politieke rechten door eenderwat hij zelf kiest.

Maar geen scheiding van staat en kerk, betekent geen democratie naar Westers model.
Gelukkig is onze cultuur geëvolueerd in de goede zin.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2017, 09:09   #40
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
En ik doelde erop dat je zelf precies nog nooit in een machtspositie hebt gestaan dan weet je dat het al te makkelijk is om die macht te misbruiken voor zelf verrijkende doeleinden.

Wat ik zelf heb gedaan? Als je weet dat het systeem corrupt is? Waarom zou ik dan zelfs een poging wagen om het politieke systeem te herstellen? De mensheid zelf is ziek en corrupt omdat ze zo onbewust leven en zo gemakzuchtig omgaan met deze aardkloot.
15 jaar doppen, en daarna je pensioen gaan opslurpen op een godvergeten eiland, telt dat ook als "strijd" ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be