Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2007, 10:48   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard minder CO2 uitstoot - een experiment

Sinds enkele weken verplaats ik mij met een VW Golf TDI van 105 pk. Deze auto is een absoluut onding (persoonlijk standpunt), maar hij is wel zuinig. Vermits hij is uitgerust met een digitale verbruiksmeter ben ik gestart met enkele experimenten. Hierbij de voorlopige resultaten.

Deze specifieke auto rijd het zuinigst op de snelweg bij ongeveer 110 km in 6de versnelling. Het verbruik bij 50 km/u is hoger dan bij 110 km/u ! Tot zover de mythe dat trager minder verbruiken betekent. Snelwegtrajecten zijn zonder uitzondering zuiniger dan gewone weg trajecten. De gewone wegen bevatten teveel stoplichten, drempels, straatmeubilair om zuinig te kunnen rijden.

Enkele getallen:

- gemiddeld verbruik over 6000 km gemeten: 4.9 l/100 km
- rit Mechelen - Schiphol - Mechelen: 4.3 l/100 km
- Mechelen - Antwerpen in de file: 5.3 l/100 km
- Mechelen - Antwerpen buiten de file: 4.7 l/100 km

Zoals men kan merken liggen deze verbruikscijfers laag, dikwijls zelfs lager dan opgegeven door de constructeur. Ik hanteer dan ook een zeer bewuste rijstijl, gebruik de correcte schakelmomenten en anticipeer.

Bij het gemiddeld verbruik zit trouwens ook een rit in Duitsland waar ik me flink heb laten gaan. Enkele malen heb ik het golfje opgejaagd tot 200 km/u. Het verbruik bij 180 km/u was trouwens slechts 6.7 l/100 km.

Conclusies: Onze huidige wegeninfrastructuur staat het zuinig rijden in de weg. Men kan zelden een constante snelheid aanhouden. De lage snelheden betekenen voor de meeste recente wagens een hoger verbruik. Voor deze golf is dat duidelijk het geval. Het verbruik bij 70 km/u in 5de ligt hoger dan 90 km/u in 6de.
Fileverkeer jaagt het gemiddeld verbruik de hoogte in. Rijdt als het kan dus buiten de file.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 11:14   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

De motor is niet noodzakelijk zuinig bij het "traag" rijden. Wel bij die snelheid en in die koppeling waarbij het toerental het laagst is.

Een auto die 90 rijdt in derde versnelling verbruikt veel, veel meer dan diezelfde wagen in de vijfde versnelling.

EDIT: Als ik u een tip mag geven, neem uw file eens constant in 2de versnelling. De overdrachtskracht is nog sterk genoeg om ook vanuit stilstand te vertrekken (al moet u wel extra voorzichtig de koppeling lossen). U zal zien dat uw CO2 uitstoot ook veel minder zal zijn. Maar dat heeft wel z'n prijs... Niet alleen verslijt je je auto op die manier een pak sneller, ook denk ik dat de meesten van ons liever vertrekken uit 1ste wat veel meer "power" heeft om snel te vertrekken.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!

Laatst gewijzigd door Raven : 4 november 2007 om 11:39.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 11:56   #3
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

In de file probeer ik zoveel mogelijk te blijven bollen, en rijdt ik dus inderdaad meestal in 2de. Ik gebruik afstand om het remmen te beperken.

Er komt nog een vervolgexperiment. Weldra heb ik een nieuwe wagen waar ik de experimenten mee herhaal. Ditmaal zal het een BMW 320d van 177 pk zijn. Ik ben nieuwsgierig naar de resultaten die deze, toch wel uiterst krachtige, diesel zal neerzetten.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 13:35   #4
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Conclusies: Onze huidige wegeninfrastructuur staat het zuinig rijden in de weg.
yep. En de wegeninfrastructuur aanpassen is een kortetermijnoplossing. Zeer korte termijn eigelijk.

Biobrandstof is een optie, alhoewel schadelijk voor de derde wereld in het huidige liberale landbouwstelsel. Daarom dus mijn pleidooi voor 1) de-liberalisering van de wereldeconomie (en in dit geval specifiek de landbouw), en 2) invoering van een wereldstandaard voor biobrandstof met ten hoogste 15% fossiele brandstofaandeel en dus 15% CO2-uitstoot vergeleken met de huidige toestand.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 13:45   #5
Hashiwokakero
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 3.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Sinds enkele weken verplaats ik mij met een VW Golf TDI van 105 pk. Deze auto is een absoluut onding (persoonlijk standpunt), maar hij is wel zuinig. Vermits hij is uitgerust met een digitale verbruiksmeter ben ik gestart met enkele experimenten. Hierbij de voorlopige resultaten.

Deze specifieke auto rijd het zuinigst op de snelweg bij ongeveer 110 km in 6de versnelling. Het verbruik bij 50 km/u is hoger dan bij 110 km/u ! Tot zover de mythe dat trager minder verbruiken betekent. Snelwegtrajecten zijn zonder uitzondering zuiniger dan gewone weg trajecten. De gewone wegen bevatten teveel stoplichten, drempels, straatmeubilair om zuinig te kunnen rijden.

Enkele getallen:

- gemiddeld verbruik over 6000 km gemeten: 4.9 l/100 km
- rit Mechelen - Schiphol - Mechelen: 4.3 l/100 km
- Mechelen - Antwerpen in de file: 5.3 l/100 km
- Mechelen - Antwerpen buiten de file: 4.7 l/100 km

Zoals men kan merken liggen deze verbruikscijfers laag, dikwijls zelfs lager dan opgegeven door de constructeur. Ik hanteer dan ook een zeer bewuste rijstijl, gebruik de correcte schakelmomenten en anticipeer.

Bij het gemiddeld verbruik zit trouwens ook een rit in Duitsland waar ik me flink heb laten gaan. Enkele malen heb ik het golfje opgejaagd tot 200 km/u. Het verbruik bij 180 km/u was trouwens slechts 6.7 l/100 km.

Conclusies: Onze huidige wegeninfrastructuur staat het zuinig rijden in de weg. Men kan zelden een constante snelheid aanhouden. De lage snelheden betekenen voor de meeste recente wagens een hoger verbruik. Voor deze golf is dat duidelijk het geval. Het verbruik bij 70 km/u in 5de ligt hoger dan 90 km/u in 6de.
Fileverkeer jaagt het gemiddeld verbruik de hoogte in. Rijdt als het kan dus buiten de file.
Als België zou overstappen op een model alla Duitsland zou dat mooi zijn. Is natuurlijk hallucinant met zo'n poco politiekers.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 15:18   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.926
Standaard

Aanpassen van de wegeninfrastruktuur is in Vlaanderen met zijn ruimtelijke wanorde geen optie meer......


Ergerlijker is inderdaad dat we mooie provinciewegen en staatsbanen zien "dichtslibben" omdat men persé verder wil met de lintbebouwing (handelszaken) en vooral,als deze een dorp doorkruist,dat betreffend dorp niks verstandigers weet te verzinnen dan bordjes 30 of 50 te zetten ipv geleidelijk aan de huizenrijen en scholen op te schuiven.....(in een periode van 30 jaar kan je enorme resulaten bereiken,want gewoonlijk wordt vrijwel iedere gebouw in die periode wel eens groot aangepakt!).Maar terwijl de wereld van het verkeer wijzigt,blijft de "omgeving" staan zoals in 1945 of zo,met de living bijna op straat....

Zo heb ik bijvoorbeeld mogen aanschouwen hoe de lagere school van Beitem (bij Roeselare) grondig herbouwd is en OPNIEUW uitkomt vrijwel direct op de Provinciebaan Menen-Roeselare ...een steeds belangrijker doorgangsweg.....

Men heeft blijkbaar enkele jaren geleden niet nagedacht over eventuele andere mogelijkheden.....

Dat is een algemeen probleem vrees ik,bescherm doelgroep A,en DUS pest doelgroep B.....

Laatst gewijzigd door kelt : 4 november 2007 om 15:20.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 15:23   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.926
Standaard

Als je het toerental van je wagen consequent onder de 3000 tr/minuut houd ben je al goed bezig....
Het handboekje van alle moderne wagens raadt zonder meer aan om steeds in zo hoog mogelijke versnelling te rijden....

Laatst gewijzigd door kelt : 4 november 2007 om 15:24.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 20:08   #8
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Het constant in een zo hoog mogelijk versnelling rijden is maar een halve waarheid. Onder de 3000 toeren blijven is mooi, maar blijkt me eerder van toepassing voor een benzine, met de moderne diesels mag dit serieus wat lager.
In principe houd je je motor op het maximum koppel. Bij een diesel is dit rond de 1750 �* 2250 toeren. Kom je te laag in de toeren zal je het verbruik sterk in de lucht zien gaan.

Vele mensen rijden volkomen verkeerd met de wagen, dikwijls ingepraat door mechaniekers die niet weten hoeveel 1+1 is. Het gevolg is dat vele mensen 70 rijden in 4de versnelling, in de meeste wagens is 5de perfect mogelijk, zelfs in benzinewagens. Rijscholen proberen nu het milieuvriendelijk rijden aan te moedigen maar houden het éénvoudig en geven de cursisten ofwel snelheden ofwel toerentallen om te schakelen. Weer fout, de toerentallen verschillen van auto tot auto, de snelheden nog meer en bovendien kan de weg een ander schakelgedrag vragen. Ik hoef niet te vertellen wat er zou gebeuren wanneer je een alpenpas probeert op te rijden met 2000 toeren/minuut.

Dat er duidelijk problemen zijn met de rijkunde van de chauffeurs is zichtbaar op de weg. Het is echter des te meer opvallend dat men mijn verbruikscijfers niet geloofd omdat ze laag zijn. Misschien moeten de chauffeurs met het hoge verbruik hun rijkunde in vraag stellen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 13:39   #9
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Vroeger was het zo dat een bezinewagen best 3000 of meer toeren moest doen, altijd. Ik denk dat het daar misloopt met de mechanici.

Vandaag de dag is dat geen vereiste meer, en kan je beter op 2000 toeren gaan. Maar het verschil zal je toch niet zodanig merken. Uiteindelijk hoor & voel je wel of je brandstof aant zuipen bent of niet.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 01:50   #10
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Als een wagen minder verbruikt bij hogere snelheid is de gearing/cam niet afgesteld naar uw rijstijl.

Uw golf is wel degelijk capabel om zuiniger aan 70 km/u te rijden dan aan 120 km/u.

Vraag aan een tuner om uw 5e te vergroten. Zou niet meer mogen kosten als een paar honderd euro.

Verdere bezuiniging kunt ge bekomen mits uw uitlaat en air intake een groter debiet te geven
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 09:55   #11
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Vraag aan een tuner om uw 5e te vergroten. Zou niet meer mogen kosten als een paar honderd euro.
Bye bye Verzekering
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 15:42   #12
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Bye bye Verzekering
Doh ja, ik was even de keuringen en verzekeringen in Belgie vergeten. Jammer dat de wetgeving het u niet toelaat om uw wagen zuiniger te maken.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 00:53   #13
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Als je het toerental van je wagen consequent onder de 3000 tr/minuut houd ben je al goed bezig....
Het handboekje van alle moderne wagens raadt zonder meer aan om steeds in zo hoog mogelijke versnelling te rijden....
Het kan nog veel lager. Een goed automobilist die zijn auto goed kent, kan nog veel lager in de toeren gaan.
Ik schakel bij het optrekken meestal op bij 2000 toeren, waarna het toerental in de volgende versnelling rond de 1500 toeren zit. Dan is het beter om het gaspedaal niet direct weer naar beneden te trappen. Als ik snel moet optrekken schakel ik wel later, maar vrijwel nooit boven de 2500 toeren.
Bij het vertragen hanteer ik nog veel lagere toerentallen, als ik bebouwing nader, dan rij ik met 70km/u in zijn 5 en verminder ik heel langzaam gedurende zeker 1 km naar 50km/u in zijn 5. Het verbruik is dan minimaal (rond de 1:50). Dan pas schakel ik terug naar zijn 4. Als er mensen dicht achter je rijden kun je dat wat minder toepassen, omdat je anders irritant traag gaat rijden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 00:55   #14
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
In de file probeer ik zoveel mogelijk te blijven bollen, en rijdt ik dus inderdaad meestal in 2de. Ik gebruik afstand om het remmen te beperken.

Er komt nog een vervolgexperiment. Weldra heb ik een nieuwe wagen waar ik de experimenten mee herhaal. Ditmaal zal het een BMW 320d van 177 pk zijn. Ik ben nieuwsgierig naar de resultaten die deze, toch wel uiterst krachtige, diesel zal neerzetten.
Je weet je auto's (m.n. de motor) wel te kiezen. De diesel van VW is al jaren een topper -als je kiest voor krachtige diesels met laag verbruik- en die is recent verslagen door: jawel BMW.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 00:55   #15
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Als België zou overstappen op een model alla Duitsland zou dat mooi zijn. Is natuurlijk hallucinant met zo'n poco politiekers.
Wat precies is je bijdrage in deze discussie?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 01:04   #16
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Sinds enkele weken verplaats ik mij met een VW Golf TDI van 105 pk. Deze auto is een absoluut onding (persoonlijk standpunt), maar hij is wel zuinig. Vermits hij is uitgerust met een digitale verbruiksmeter ben ik gestart met enkele experimenten. Hierbij de voorlopige resultaten.

Deze specifieke auto rijd het zuinigst op de snelweg bij ongeveer 110 km in 6de versnelling. Het verbruik bij 50 km/u is hoger dan bij 110 km/u ! Tot zover de mythe dat trager minder verbruiken betekent. Snelwegtrajecten zijn zonder uitzondering zuiniger dan gewone weg trajecten. De gewone wegen bevatten teveel stoplichten, drempels, straatmeubilair om zuinig te kunnen rijden.

Enkele getallen:

- gemiddeld verbruik over 6000 km gemeten: 4.9 l/100 km
- rit Mechelen - Schiphol - Mechelen: 4.3 l/100 km
- Mechelen - Antwerpen in de file: 5.3 l/100 km
- Mechelen - Antwerpen buiten de file: 4.7 l/100 km

Zoals men kan merken liggen deze verbruikscijfers laag, dikwijls zelfs lager dan opgegeven door de constructeur. Ik hanteer dan ook een zeer bewuste rijstijl, gebruik de correcte schakelmomenten en anticipeer.

Bij het gemiddeld verbruik zit trouwens ook een rit in Duitsland waar ik me flink heb laten gaan. Enkele malen heb ik het golfje opgejaagd tot 200 km/u. Het verbruik bij 180 km/u was trouwens slechts 6.7 l/100 km.

Conclusies: Onze huidige wegeninfrastructuur staat het zuinig rijden in de weg. Men kan zelden een constante snelheid aanhouden. De lage snelheden betekenen voor de meeste recente wagens een hoger verbruik. Voor deze golf is dat duidelijk het geval. Het verbruik bij 70 km/u in 5de ligt hoger dan 90 km/u in 6de.
Fileverkeer jaagt het gemiddeld verbruik de hoogte in. Rijdt als het kan dus buiten de file.
Ik heb volledig tegengestelde ervaringen met mijn Renault Megane 1,5DCI (100 pk). Als ik de tijd vind om zuinig te rijden, dan rij en schakel ik met mijn neus op de verbruiksmeter. De snelwegritten zijn moordend. Bij een snelheid van 120 rij ik 5,2/100 oftewel zo'n 1:19 tot 1:20.
Als ik via binnenwegen dezelfde route rij, haal ik makkelijk 4,0/100 oftewel 1:25. Dat is een route van dorp naar dorp met verkeerslichten, kruispunten, rotondes en verder snelheden van 50, 70 en 90km/u. Mijn actieradius op 1 tank ligt dan op 1.500km.
Zelfs filerijden is zuiniger dan 120km/u. Voorwaarde is wel dat het een rijdende file is waarin ik minimaal in zijn 2e versnelling kan rijden. Verbruik bij 50km/u in zijn 3 of 4 (verbruik is gelijk): 3,3/100 oftewel 1:33.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be