Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2012, 17:09   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard verkwisting in onze voedselketen

We konden het natuurlijk al vermoeden maar als het onderzoek van veg-i-trade juist is dan staan er al cijfers op:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/bu...d/121003_fruit

Tegen dat een consument een stuk groente uit het schap kan nemen is al meer dan 30% van de oogst ,van waar dat stuk vandaan komt, verloren gegaan tussen de akker en het schap.Bij de consument zijn de verliezen dan nog eens zo aanzienlijk dat men kan beweren dat de helft verloren gaat..

Dat laat onze ganse "moderne" voedselketen in een gans ander licht staan....de onderbetaalde boer,de laagbetaalde vrachtwagenchauffeur,veilingmedewerkers en caissieres.....Ik weet niet wie er eigenlijk nog behoorlijk kan aan verdienen maar dit is economisch redelijk waanzinnig...om het over het ecologisch aspect maar niet te hebben...

Ik vermoed dat een "goedgevuld groentenschap" door een winkel eerder als een uitgangbord en "kunstwerk" beschouwd wordt dan als een goed handeltje...

Laatst gewijzigd door kelt : 3 oktober 2012 om 17:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 22:52   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We konden het natuurlijk al vermoeden maar als het onderzoek van veg-i-trade juist is dan staan er al cijfers op:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/bu...d/121003_fruit

Tegen dat een consument een stuk groente uit het schap kan nemen is al meer dan 30% van de oogst ,van waar dat stuk vandaan komt, verloren gegaan tussen de akker en het schap.Bij de consument zijn de verliezen dan nog eens zo aanzienlijk dat men kan beweren dat de helft verloren gaat..

Dat laat onze ganse "moderne" voedselketen in een gans ander licht staan....de onderbetaalde boer,de laagbetaalde vrachtwagenchauffeur,veilingmedewerkers en caissieres.....Ik weet niet wie er eigenlijk nog behoorlijk kan aan verdienen maar dit is economisch redelijk waanzinnig...om het over het ecologisch aspect maar niet te hebben...

Ik vermoed dat een "goedgevuld groentenschap" door een winkel eerder als een uitgangbord en "kunstwerk" beschouwd wordt dan als een goed handeltje...
De schuld ligt in de eerste plaats bij de consument die schijnbaar groente en fruit wil dat schijnbaar steeds weer identiek moet zijn. Fruit en groente mag schijnbaar niet meer natuurlijk zijn, maar moet industriële trekjes krijgen: steeds dezelfde vorm, glimmend, goed uitziend, enzovoort. De totale ontworteling van de moderne mens met de natuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 09:29   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De schuld ligt in de eerste plaats bij de consument die schijnbaar groente en fruit wil dat schijnbaar steeds weer identiek moet zijn. Fruit en groente mag schijnbaar niet meer natuurlijk zijn, maar moet industriële trekjes krijgen: steeds dezelfde vorm, glimmend, goed uitziend, enzovoort. De totale ontworteling van de moderne mens met de natuur.
Er is geen schuld. Groenten en fruit zijn goedkoop . Waarmee ik niet pleit voor een prijsstijging. Wat schaars en duur is wordt meer gerespecteerd.

Wat jij bedoelt met industriële trekjes is niet meer dan een opgedrongen beeldvorming van groente en fruit. De kromme komkommer is daar een flagrant voorbeeld van.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 09:33   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik vermoed dat een "goedgevuld groentenschap" door een winkel eerder als een uitgangbord en "kunstwerk" beschouwd wordt dan als een goed handeltje...
Uitgangsbord voor wat ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 10:29   #5
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er is geen schuld.
ik vrees dat Jan gelijk heeft
alles wat er niet versgeplukt uitziet moeten we niet hebben,

je kunt ook bij jezelf kijken en eens zien hoeveel jij weggooit
bekijk je eigen criteria eens als je in de delhaize rondloopt
gewoon op zicht verwepr jij producten en de producenten weten dit.

geld uitgeven voor transport is dus weggegooid geld en daarom vliegt het onmiddelijk de vuilbak in.
zelfs deuken in verpakking volstaan om totaal onverkoopbaar te worden (karton melk of blikje cola)
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 11:10   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik vrees dat Jan gelijk heeft
Zijn perceptie is correct.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 18:47   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Uitgangsbord voor wat ?
UitHangbord

We zien in de folders reclame voor "onze dagverse groenten en fruit",om de klanten in de winkel te lokken....het is iets kleurigs natuurlijk,zo een groentenschap...

Maar "dagvers" kan alleen maar "dagvers" zijn als alles van de vorige dag verkocht is(onwaarschijnlijk) of weggesmeten is(ook onwaarschijnlijk)......

Laatst gewijzigd door kelt : 4 oktober 2012 om 18:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 18:58   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
UitHangbord

We zien in de folders reclame voor "onze dagverse groenten en fruit",om de klanten in de winkel te lokken....het is iets kleurigs natuurlijk,zo een groentenschap...

Maar "dagvers" kan alleen maar "dagvers" zijn als alles van de vorige dag verkocht is(onwaarschijnlijk) of weggesmeten is(ook onwaarschijnlijk)......
Wie wil enkel betalen voor dagverse produkten ?
Ik weet-zo lees ik het-dat voedsel al eens wordt verspild. En er wordt veel groente en fruit weggegooid. Dat weet iedereen ondertussen.
Heb je ondertussen ook een mening over hoe dit moet worden opgelost ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 17:10   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wie wil enkel betalen voor dagverse produkten ?
Ik weet-zo lees ik het-dat voedsel al eens wordt verspild. En er wordt veel groente en fruit weggegooid. Dat weet iedereen ondertussen.
Heb je ondertussen ook een mening over hoe dit moet worden opgelost ?
Menig voordeel voor onze maatschappij is verkregen door het erg goedkoop en snel vervoer van van alles en nog wat...

Menig nadeel ook...


Een economische sector die echter ,laat ons nog eens zeggen,30% afval produceert NOG VOORDAT EEN CONSUMENT DAT PRODUKT ZIET,en blijkbaar toch niet omvalt ontvangt ergens overheidssteun,ofwel Goddelijke Bijstand....Dat eerste mag eens aangepakt worden,dat andere moeten we verdragen.

Laatst gewijzigd door kelt : 5 oktober 2012 om 17:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 17:12   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wie wil enkel betalen voor dagverse produkten ?
Ik weet-zo lees ik het-dat voedsel al eens wordt verspild. En er wordt veel groente en fruit weggegooid. Dat weet iedereen ondertussen.
Heb je ondertussen ook een mening over hoe dit moet worden opgelost ?
Rapper eten?

Wie kan het feitelijk wat schelen of ze nu de helft weggooien of niet?
Zou men ze anders gekocht hebben?

Bijlange niet.

Beter de helft teveel dan de helft te weinig.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be