Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2003, 16:03   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik dacht dat het een grap was, maar blijkbaar is het gewoon pure ernst!


Citaat:
De Zwijndrechtse straat Turk

Waarde lezer, vandaag wil ik u een vraag voorleggen.
Misschien herinnert u zich nog dat ik in een van mijn eerdere columns had aangekondigd dat ik samen met Cemal Sofioglu - de beroemde ex-gedetineerde die vanuit zijn cel met succes de dikke Van Dale had aangeklaagd vanwege het aanstootgevende karakter die de term 'Turk', met al zijn bijvoeglijke connotaties, heeft in dit woordenboek - onze gemeente Zwijndrecht zullen verzoeken om de straatnaam 'Turk' te wijzigen. Aldus geschiedde en ondertussen is er een levendige correspondentie ontstaan tussen ons tweeën en de gemeente. Omdat deze casus aan het fundament van de multiculturele samenleving - omgang, moraal en respect in een veranderde maatschappij - raakt, wil ik u als lezer betrekken in de overwegingen over en weer.
Allereerst onze argumentatie, Sofuoglu en ik zijn van mening dat:




straatnamen in het algemeen aan bepaalde fatsoensnormen dienen te voldoen;

de term 'Turk' in het algemeen spraakgebruik anno 2003 een negatieve lading (scheldwoord) in zich draagt;

er om deze reden een beledigende, aanstootgevend werking van uitgaat naar de Turkse gemeenschap als geheel;

in deze allochtone straat (toevalligerwijs) het merendeel van de bewoners van Turkse afkomst is;

deze straatnaam bovendien niet past in de buurt, daar naburige straten ook geen nationaliteitsaanduidingen kennen, zoals bijvoorbeeld Pool, Rus, Deen, Mongool, etc.

Turkse mensen, met name jongeren, zowel bij sollicitaties als in sociale kring last en hoon ondervinden wanneer zij hun straatnaam bekend moeten maken;

ook de Koerdische bewoners - om weliswaar meer politieke redenen - bezwaar hebben met deze aanduiding;

'Turk' in grammaticaal opzicht een woord is dat een persoon aanduidt bij zijn nationaliteit, en als zodanig niet geschikt is als straatnaam;

'Turk' in taalkundig opzicht de nodige fricties met zich meebrengt. Immers, hoe vertel je iemand waar je woont? Is het 'ik woon op Turk?' of 'ik woon op de Turk?' of is het 'ik woon in Turk?' of 'in de Turk?'

in Nederland nergens een straat is te vinden die de naam 'Jood' draagt, omdat anders geheel politiek correct Nederland om dezelfde als hierboven genoemde redenen erover zou vallen;

(...)
Tussen twee haakjes: in een melige bui hadden Sofuoglu en ik onlangs bedacht dat de gemeente misschien wel stiekem bang is voor iets geheel anders. Dat het haar eigenlijk niet eens gaat om dat ene straatnaampje, maar dat ze veeleer bevreesd is een precedent te scheppen, zodat misschien straks de voltallige Zwijndrechtse moslimgemeenschap (en die is groeiende) het voltallige gemeentebestuur 'vriendelijk doch dringend' gaat verzoeken een nieuwe naam voor 'Zwijndrecht' te bedenken. Want wat zit er in 'Zwijndrecht' vervat? Precies! Zwijn en wijn! Exact de twee spijzen die de godvrezende muzelman onuitsprekelijk vervloekt!
het volledige artikel

Achtereen zullen de Antwerpenaars ook de "MEIR" moeten veranderen? Een 'beledigende' verwijzing naar de Joodse premier Golda Meir?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2003, 17:02   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Net als die eis om verandering van het woordenboek bij het lemma Turk, die overigens helemaal niet succesvol was (behalve de aandacht ervoor), maakt ook deze eis geen schijn van kans natuurlijk.

Nog enkele suggesties om een klacht tegen in te dienen: de Jodenberg in Nijmegen, de Moffendijk in Bern (gemeente Zaltbommel), de Moffenhoeven in Wommelgem, de Nikkerstraat in Zonhoven en de Jappestraat in Kinrooi.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 21:08   #3
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

Dat ze dan ook van ons geld blijven dat is belgisch geld en dat ze dan van ons pensioen en kinderbijslag blijven en onze vlaamse ziekenfondsen en ocmw.Als we al deze diensten overbrengen naar de turkstraat blijven ze er mss weg.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 21:06   #4
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Migranten hebben hier niets te eisen. Ze mogen al blij zijn dat zij hier worden gedoogd. Als het hen hier niet aanstaat, dat ze dan terugkeren. Dat ze in hun eigen land van hun tak gaan maken. Dan maken ze misschien eens kennis met het gevangeniswezen in hun eigen land.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2003, 00:25   #5
MiSTa SCienTiST
Partijlid
 
Geregistreerd: 18 november 2003
Berichten: 214
Standaard

Borgerhout moet veranderen in Medina

Medina's over heeel de wereld maar nog geen in belgie.
nog nie
__________________
Is it just me...?
MiSTa SCienTiST is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2003, 01:12   #6
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Grappig stukje. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dat als 'pure ernst' interpreteren - al maakt dat effect op zich de tekst alleen maar leuker om lezen. 8)
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2003, 10:35   #7
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pyramus
Grappig stukje. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dat als 'pure ernst' interpreteren - al maakt dat effect op zich de tekst alleen maar leuker om lezen. 8)
Het IS pure ernst, althans voor de schrijver.

Citaat:
Marokkaan wil straatnaam Turk veranderen

ZWIJNDRECHT (ANP) - De Marokkaanse schrijver Mohammed Benzakour wil dat de gemeente Zwijndrecht de straatnaam ‘Turk’ wijzigt. Volgens Benzakour hebben de bewoners, toevalligerwijs vooral Turken, meer last dan plezier van de naam. De term Turk zou in het algemeen spraakgebruik een negatieve lading in zich dragen.
Benzakour vindt dat er van de straatnaam een beledigende, aanstootgevende werking uitgaat naar de Turkse gemeenschap als geheel. Ook zouden met name jongeren bij sollicitaties hoon ondervinden wanneer zij vermelden op welk adres ze wonen. Benzakour heeft over de zaak een column geschreven in het blad Contrast.
De gemeente is niet van zins de naam te wijzigen. De aanduiding heeft een historische achtergrond, Turk was een voormalig tuinbedrijf dat in de straat was gevestigd. Zwijndrecht wil die uitleg wel in kleine lettertjes onder de straatnaam voegen. Benzakour vindt dat onvoldoende.
Ook een leuk verslag in het AD:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Algemeen Dagblad van 4 november 2003
[size=4]Turken wonen fijn aan de Turk[/size]

Door Katja Meertens

Benjamin Kaya en zijn zoon Ibrahim hebben net een bankstel gekocht. De winkelier moest lachen, toen ze zeiden dat hij het meubelstuk kon afleveren op de Turk in Zwijndrecht. ,,Een Turk op Turk!''


Het overkomt de bewoners van de straat met de naam Turk wel vaker. Het adres roept veel vrolijkheid op.

Toch voert de Marokkaanse schrijver en publicist Mohammed Benzakour bij de gemeente actie om de straatnaam te veranderen. In een brief aan de gemeente schrijft het voormalig raadslid van Zwijndrecht dat 'Turkse mensen bij sollicitatie en in sociale kring last en hoon ondervinden wanneer zij hun straatnaam bekendmaken'. Ook zegt hij dat van de straatnaam een beledigende, aanstootgevende werking uitgaat 'naar de Turkse gemeenschap als geheel'.

Turk is nog geen 50 meter lang. De straat telt zeven eengezinshuizen en 24 flatwoningen. De meeste bewoners zijn van Turkse afkomst. Zo ook Hassan Arslan. Hij snapt niet waar Benzakour zich druk over maakt. Last en hoon heeft hij nooit ondervonden. ,,Het heeft alleen voordelen, want mensen maken er grapjes over.''

Arslan heeft geen bezwaar tegen de straatnaam, zegt hij in de deuropening van zijn flatwoning. ,,Van mij mag het zelfs Hitlerstraat heten. De naam is niet belangrijk. We wonen hier prettig en de omgeving is fijn, dat is van belang.'' Hij noemt de actie van de Marokkaanse schrijver kinderachtig. ,,Benzakour moet zich met serieuze problemen bezighouden. Bijvoorbeeld met speelplekken voor kinderen.''

De gemeente is niet van plan de straatnaam te wijzigen. De naam Turk komt van een voormalig tuinbedrijf dat in die straat was gehuisvest. ,,Als je hierover een discussie begint, kunnen er meer namen aanstootgevend zijn'', zegt burgemeester A. Scholten. ,,We hebben ook de Parijsestraat en Brusselsestraat. Misschien vinden mensen dat ook vervelend.'' Benzakour heeft wel iets bereikt met zijn actie. De verklaring over de herkomst komt op het straatnaambordje te staan.

Mocht de gemeente in de toekomst toch zwichten voor Benzakour, dan weet bewoner Marco van Boxtel van Turk wel een andere naam voor de straat: Marokkaan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be